Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.

Gebruikersnaam: Wachtwoord:
Pagina's: « 1 2 3 4 5 »   Omlaag

Auteur Topic: Kan onze auto een vouwwagen trekken?  (gelezen 12971 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

sanderv

  • Klap gek
  • *****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 2.013
  • Merk Vouwwagen: Camplet Royal, special edition "Frankenstein"
Re: Kan onze auto een vouwwagen trekken?
« Reactie #30 Gepost op: augustus 12, 2014, 05:17:48 pm »

Herkenbaar, wij hadden een Golf I met een Alpenkreuzer erachter. 1100 cc en 50 pk :H
Waar maken we ons tegenwoordig druk om..?

De rest van het verkeer.
Gelogd

Frankie

  • Klap gek
  • *****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 3.995
  • Merk Vouwwagen: Aart Kok Livingstone game drive XXL bed
Re: Kan onze auto een vouwwagen trekken?
« Reactie #31 Gepost op: augustus 12, 2014, 05:50:43 pm »

De rest van het verkeer.
Ah, je bedoelt dat deel dat de snelheidsborden negeert, kleeft en met groot licht seint, met 150 aan komt rijden om op het laatste moment te remmen? :#

Tja, die maken mij persoonlijk in ieder geval zoals dat heet 'de pis niet lauw' als ik -afhankelijk van het land- met m'n cruise control op 80, 90 of 110 met mijn klappertje voortkabbel. En dat zou voor iemand die vanwege zijn beperkte motorvermogen rustig met de vrachtwagens meehobbelt volgens mij ook moeten kunnen gelden. :J
Gelogd

poldertoerist

  • Klap gek
  • *****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 2.339
Re: Kan onze auto een vouwwagen trekken?
« Reactie #32 Gepost op: augustus 12, 2014, 06:52:34 pm »

Nou moet eerlijk zeggen dat ik me al wel een aantal keren de tandjes geschrokken ben omdat iemand met slechts 40 of 50km/u omhoog kruipt ergens. Of dat je achter iemand rijdt (op veilige afstand) die met een mooi tempo omlaag gaat, en vervolgens haast niet blijkt te komen waardoor je alsnog in de ankers moet..  Maar kan ook heel goed dat dat gewoon aan de competentie van de chauffeur in kwestie ligt.

Gelogd
Adventure Awaits

Yolanda

  • Klap gek
  • *****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Vrouw
  • Berichten: 3.252
  • Merk Vouwwagen: Raclet Jasmin
Re: Kan onze auto een vouwwagen trekken?
« Reactie #33 Gepost op: augustus 12, 2014, 09:44:26 pm »

Nou moet eerlijk zeggen dat ik me al wel een aantal keren de tandjes geschrokken ben omdat iemand met slechts 40 of 50km/u omhoog kruipt ergens. Of dat je achter iemand rijdt (op veilige afstand) die met een mooi tempo omlaag gaat, en vervolgens haast niet blijkt te komen waardoor je alsnog in de ankers moet..  Maar kan ook heel goed dat dat gewoon aan de competentie van de chauffeur in kwestie ligt.

Je hebt het toch niet over mij hé!!!!  :#

Ik kon met 57 nog net een vrachtwagen inhalen en daarna keurig naar diezelfde baan om naarboven te kabbelen met een slakkengangetje en dat lag toch echt niet aan mij!!! :P
Gelogd

Mustang

  • Klap nerd
  • ***
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 259
  • Merk Vouwwagen: Combi Camp Country 2018, ex Cocoon Aero 2013, ex Flyer 2004
  • wees jezelf, er zijn al anderen genoeg
Re: Kan onze auto een vouwwagen trekken?
« Reactie #34 Gepost op: augustus 12, 2014, 10:10:54 pm »

Onze auto heeft soms ook moeite in de klim hoor, vooral als de vaart er even uit is geweest.
Tja, is dan wel een 1800 automaat, maar al wel wat ouder dus de pk-tjes zijn in de loop der jaren wat verminderd.
Ik schakel niet in de klim, heb niet voor niks een automaat. Alsie niet automatisch terugschakelt, gebruik ik de kickdown.
Ik hoef ook niet zonodig met 120 de berg op. Vooral op de terugreis ga ik liefst zo langzaam mogelijk en met een omweg, zolang ik in de auto zit met mn karretje achter me heb ik nog het vakantiegevoel  :#
(heb onderweg nog wel een paar carablehs "gepakt" gnagnagna)
Gelogd

Yolanda

  • Klap gek
  • *****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Vrouw
  • Berichten: 3.252
  • Merk Vouwwagen: Raclet Jasmin
Re: Kan onze auto een vouwwagen trekken?
« Reactie #35 Gepost op: augustus 12, 2014, 10:22:42 pm »

Daar is ook wel wat voor te zeggen Mustang! Die van mij is een 1800 automaat uit 1998. Dus jij schakelt niet? Hij schakelt idd vanzelf, maar kreeg de instructie's juist wel te moeten schakelen, maar heb dan het idee dat die dan juist langzamer gat.
Gelogd

sanderv

  • Klap gek
  • *****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 2.013
  • Merk Vouwwagen: Camplet Royal, special edition "Frankenstein"
Re: Kan onze auto een vouwwagen trekken?
« Reactie #36 Gepost op: augustus 12, 2014, 11:47:37 pm »

Ah, je bedoelt dat deel dat de snelheidsborden negeert, kleeft en met groot licht seint, met 150 aan komt rijden om op het laatste moment te remmen? :#


Deels, maar de wegsituatie is simpelweg te veel veranderd tov 20, 30 jaar geleden. Wij zijn ook met een Golfje 1 diesel, vier personen en de kampeeruitrusting op vakantie geweest, tot Griekenland aan toe. Ook met 30 km/h iedere heuvel opgekomen. Maar toen ik 10 jaar geleden met een Uno 1.1 met kampeeruitrusting over de duitse autobaan naar Tsjechië ging, was de lol er toch wel vanaf. Continu 200 meter vooruitkijken en 2 kilometer achteruit, bij iedere inhaalmanoeuvre zo veel mogelijk snelheid maken en dan met samengeknepen reet het knippertje aan en gaan, om vervolgens halverwege toch maar weer af te remmen en achter die truck te hangen, ik vond het ineens zeer vermoeiend rijden. Altijd wat over hebben is tegenwoordig niet meer zo'n overbodige luxe, aangezien zelfs de vrachtwagens tegenwoordig niet meer heel erg afgeremd worden door een beklimming. Als de vrachtwagens om je heen gaan zwenken is er toch iets niet helemaal goed. Een Octavia 2.0 rijdt dan ineens aanzienlijk fijner, ondanks het feit dat we nooit harder rijden dan 120 met bagage of 100 met een karretje.
Gelogd

Alexander O

  • Klap fanaat
  • *
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 170
  • Merk Vouwwagen: Holtkamper Flyer Expedition
Re: Kan onze auto een vouwwagen trekken?
« Reactie #37 Gepost op: augustus 13, 2014, 01:55:55 pm »

Extra vermogen om meer snelheid te kunnen maken indien nodig is net zo zeer veiligheid verhogend als ABS. Volgens mij heeft zelfs Koos Spee daar wel eens over gesproken ("maar het is natuurlijk niet de bedoeling dat je dat vermogen vervolgens gebruikt om te hard te rijden...").
Ik vind het persoonlijk in ieder geval fijn om zonder al te veel moeite mee te kunnen met de stroom. Dat rijdt ontspannen.
Gelogd
Uit een oneindig kleine punt ontstond het heelal met een hele grote KLAP!

Cadillacfreak

  • Klap nerd
  • ***
  • Offline Offline
  • Berichten: 407
  • Merk Vouwwagen: 2010 Aart Kok Kavango
Re: Kan onze auto een vouwwagen trekken?
« Reactie #38 Gepost op: augustus 13, 2014, 04:47:44 pm »

Wij hebben een Chevrolet uit '91 en deze heeft ook een automaat. De auto mag geremd 2268 kg trekken, dus een vouwwagen van ongeveer 700 kg is geen enkel probleem. Wel merkte ik dat afgelopen zomer de temperatuur ietsjes opliep als we een berg met een stijgingspercentage van 10% opgingen. Maar ja, dan stond de airco vol aan, en alles bij elkaar een gewicht van meer dan 3000 kg is natuurlijk niet niks. Het is wel beter bij een automaat om terug te schakelen als je berg op gaat en vooral als je de berg afgaat, waardoor je beter op je motor kunt afremmen. Want remmen die te heet worden zijn levensgevaarlijk.

Gelogd

CEO

  • Klap gek
  • *****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 2.634
  • Merk Vouwwagen: Combi Camp Country 2016 - Trigano Odyssée 2011 - Jamet Louisiana 2001 - Jamet Arizona 1997
  • Plus ça change, plus c'est la même chose!
Re: Kan onze auto een vouwwagen trekken?
« Reactie #39 Gepost op: augustus 28, 2014, 07:30:00 pm »

Iemand ervaringen met een automaat (diesel)? Kan die ook bergop een " klapper" trekken?


Ik. Prima bevallen!
Gelogd
If you choose not to decide, you still have made a choice!

The Force

  • Klapperraar
  • **
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 11
  • Merk Vouwwagen: Alpenkreuzer Parade SL 2001
Re: Kan onze auto een vouwwagen trekken?
« Reactie #40 Gepost op: augustus 29, 2014, 09:41:56 pm »

Vorig jaar met een 1.8 automaat op vakantie geweest. Alleen bij bergaf schakelde ik 'm in 2 of L om te voorkomen dat de automaat opschakelde en daardoor het motorremvermogen afnam.
Terugschakelen bij bergop niet doen, een beetje automaat gaat bij volgas steeds het maximum koppel opzoeken. Schakel je zelf terug dan val je automatisch terug naar max koppel als de helling te steil is. Dat herhaalt zich totdat je in de L met 50km/h aan 5900 RPM aan het klimmen bent.

Dit jaar met een 1.6 benzine handgeschakeled (Suzuki Liana), heerlijk. Max koppel vanaf 3000 rpm. En 106 pk beschikbaar. Auto zo leeg mogelijk, vouwwagen voorzien van dakkoffer en fietsje van de kinderen.
Gewoon in z'n 5 met 100 de Franse heuvels beklommen, zo nu en dan terug naar z'n 4 om met 85 verder te rijden.

De kunst is om bergop én bergaf het maximale koppel te gebruiken. En hoe hard dat gaatis weer afhankelijk van het vermogen wat je beschikbaar hebt.
Gelogd

sanderv

  • Klap gek
  • *****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 2.013
  • Merk Vouwwagen: Camplet Royal, special edition "Frankenstein"
Re: Kan onze auto een vouwwagen trekken?
« Reactie #41 Gepost op: augustus 29, 2014, 09:58:21 pm »

Precies. Daarom is het ook zo bizar dat steeds meer nieuwe auto's het (weer) zonder koelvloeistofmeter en zelfs al weer toerenteller moeten stellen. Nog te overzien voor een boodschappenauto, maar echt niet handig voor trekvoertuigen. Eén van de redenen waarom ik ooit een Picasso heb laten staan en de nieuwe C4 Cactus al idem.
Gelogd

Yolanda

  • Klap gek
  • *****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Vrouw
  • Berichten: 3.252
  • Merk Vouwwagen: Raclet Jasmin
Re: Kan onze auto een vouwwagen trekken?
« Reactie #42 Gepost op: augustus 29, 2014, 10:06:42 pm »

Dus met andere woorden...............ik moet bergopwaards niet schakelen? OOk als het toerental rond de 6000 zit???? Kickdown werkt overigens ook niet in de bergen.  :?

Nu is het wel zo dat er toch iets niet helemaal goed is met de elektronica(denkt mijn vader nadat we samen het volvo forum hebben afgespeurd en niks gevonden hadden), dus zal die uitgelezen moeten worden.

Moet ik hem daarna eigenlijk wel weer uit proberen in de ardennen!!  :#
Gelogd

Jerome

  • Klap prof
  • ****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 812
  • Merk Vouwwagen: Aart Kok Livingstone
Kan onze auto een vouwwagen trekken?
« Reactie #43 Gepost op: augustus 29, 2014, 10:12:18 pm »

Precies. Daarom is het ook zo bizar dat steeds meer nieuwe auto's het (weer) zonder koelvloeistofmeter en zelfs al weer toerenteller moeten stellen. Nog te overzien voor een boodschappenauto, maar echt niet handig voor trekvoertuigen. Eén van de redenen waarom ik ooit een Picasso heb laten staan en de nieuwe C4 Cactus al idem.
Ik heb meerdere Franse auto's gehad zonder temperatuurmeter. Wel een lampje voor als de temperatuur te hoog oploopt. Maar de lampjes hebben nooit gebrand. Als de auto motorisch in orde is, zal dat ook nooit gaan branden.
Ook al heb je een temperatuurmeter dan rij je waarschijnlijk toch door tot dat het lampje gaat branden. Of stop je eerder?

Jammer dat je zo'n fijn auto hiervoor hebt laten staan ;-).
Gelogd

poldertoerist

  • Klap gek
  • *****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 2.339
Re: Kan onze auto een vouwwagen trekken?
« Reactie #44 Gepost op: augustus 29, 2014, 10:45:19 pm »

Precies. Daarom is het ook zo bizar dat steeds meer nieuwe auto's het (weer) zonder koelvloeistofmeter en zelfs al weer toerenteller moeten stellen. Nog te overzien voor een boodschappenauto, maar echt niet handig voor trekvoertuigen. Eén van de redenen waarom ik ooit een Picasso heb laten staan en de nieuwe C4 Cactus al idem.
Ik heb meerdere Franse auto's gehad zonder temperatuurmeter. Wel een lampje voor als de temperatuur te hoog oploopt. Maar de lampjes hebben nooit gebrand. Als de auto motorisch in orde is, zal dat ook nooit gaan branden.
Ook al heb je een temperatuurmeter dan rij je waarschijnlijk toch door tot dat het lampje gaat branden. Of stop je eerder?

Jammer dat je zo'n fijn auto hiervoor hebt laten staan ;-).

Ik hou mijn metertje altijd wel in de gaten.  Maar als je echt zeker wil zijn van je motortemperatuur is een koelvloeistofmeter eigenlijk ook niet het juiste instrument.  Je moet dan eigenlijk een oliemtemperatuurmeter hebben. zoals eind jaren 80, begin jaren negentig in de Uno Turbo IE en de Croma Turbo IE.. ach dat waren nog eens mooie tijden.


feit is dat als de koelvloeistof meter te veel aangeeft je eigenlijk al te laat bent, als je lampje gaat branden ook.  Het enige is dat je kunt zien dat je temperatuur oploopt.
Gelogd
Adventure Awaits
Pagina's: « 1 2 3 4 5 »   Omhoog
 

SimplePortal 2.3.5 © 2008-2012, SimplePortal