Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.

Gebruikersnaam: Wachtwoord:
Pagina's: « 1 2 3 4 5 »   Omlaag

Auteur Topic: Kan onze auto een vouwwagen trekken?  (gelezen 12947 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

sanderv

  • Klap gek
  • *****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 2.009
  • Merk Vouwwagen: Camplet Royal, special edition "Frankenstein"
Re: Kan onze auto een vouwwagen trekken?
« Reactie #45 Gepost op: augustus 29, 2014, 10:47:46 pm »

Ik heb meerdere Franse auto's gehad zonder temperatuurmeter. Wel een lampje voor als de temperatuur te hoog oploopt. Maar de lampjes hebben nooit gebrand. Als de auto motorisch in orde is, zal dat ook nooit gaan branden.
Ook al heb je een temperatuurmeter dan rij je waarschijnlijk toch door tot dat het lampje gaat branden. Of stop je eerder?

Jammer dat je zo'n fijn auto hiervoor hebt laten staan ;-).

Ik heb in het recente verleden 5 keer een motor uit weten te sparen dankzij die koelvloeistofthermometer en één maal een koppakking die klapte op een auto zonder (Uno). Dat laatste kostte een volledige cilinderkop. Eén maal een rekbout die losliet uit de kop, waardoor alle koelvloeistof er meteen uitgeperst werd (Cordoba), één maal bergopwaarts met een caravan toen de hoofdkoeler kapot bleek te zijn (Octavia, stoppen was daar geen optie, ramen open en de heater vol aan hielp voldoende), één keer een defecte thermostaat (Octavia), één keer een gescheurd thermostaathuis en vlak voor de grote vakantie de Fabia van mijn ouders waarbij de waterpomp volledig kapot liep en op de snelweg ineens de meter terugviel (en er dus geen lampje zou zijn gaan branden!!):

http://vid62.photobucket.com/albums/h105/sanderve/VID_20140713_221206.mp4

Schoonouders twee jaar geleden in hun Touran toen de smoorklep kortsluiting had, waardoor de zekering klapte die ook de hoofdkoelers in de neus aanstuurt. Ook met een caravan, dezelfde trouwens die bij ons bijna de das om deed.
Nee, voor mij nooit meer een auto zonder.
Gelogd

mars

  • Gast
Re: Kan onze auto een vouwwagen trekken?
« Reactie #46 Gepost op: augustus 29, 2014, 11:21:23 pm »

Ik hou mijn metertje altijd wel in de gaten.  Maar als je echt zeker wil zijn van je motortemperatuur is een koelvloeistofmeter eigenlijk ook niet het juiste instrument.  Je moet dan eigenlijk een oliemtemperatuurmeter hebben. zoals eind jaren 80, begin jaren negentig in de Uno Turbo IE en de Croma Turbo IE.. ach dat waren nog eens mooie tijden.


feit is dat als de koelvloeistof meter te veel aangeeft je eigenlijk al te laat bent, als je lampje gaat branden ook.  Het enige is dat je kunt zien dat je temperatuur oploopt.

Ik net zo. Vooral in de bergen, maar koelvermogen(grootte radiateur) is w.s. dusdanig groot dat er geen temp stijgingen tezien zijn op de meter.
Overigens heeft onze 406 uit 2001 wel een olietemp meter. Ze bestaan nog. :#


Ik meen mij nog te herinneren dat vroeger de Volkswagens de optie hadden, bij montage trekhaak, een grotere radiateur te laten plaatsen. Waardoor koelproblemen tot een minimun te beperken.
« Laatst bewerkt op: augustus 29, 2014, 11:24:14 pm door mars »
Gelogd

Mustang

  • Klap nerd
  • ***
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 259
  • Merk Vouwwagen: Combi Camp Country 2018, ex Cocoon Aero 2013, ex Flyer 2004
  • wees jezelf, er zijn al anderen genoeg
Re: Kan onze auto een vouwwagen trekken?
« Reactie #47 Gepost op: augustus 30, 2014, 12:18:10 am »

@yolanda
Beetje late reactie wellicht, maar idd ik schakel bergop niet, bergafwaarts soms wel om op de motor af te remmen.

Gelogd

spikehome

  • Klap gek
  • *****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 1.971
  • Merk Vouwwagen: Holtkamper Aero (2021)
  • Holtkamper Aero (2021)
Re: Kan onze auto een vouwwagen trekken?
« Reactie #48 Gepost op: augustus 30, 2014, 07:36:59 am »

mijn vw golf 6 heeft ook olie temperatuur meter hoor.
geen losse meter maar in de  computer en je kan die info laten zien tussen je meters.
afgelopen jaar de  olie niet boven de  105c zien komen.
Gelogd
kampeer ervaringen:
(als eerste met je ouders natuurlijk met een vouwwagen o.a. travelsleeper daarna caravan)
Hotel o.a. vlieg en bus reizen
5 jaar bungalow tent
1 jaar trigano ocean
9 jaar trigano odyssee (2003)
7 jaar Holtkamper Kyte XL (2012)
Nieuw Holtkamper Aero 2021

poldertoerist

  • Klap gek
  • *****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 2.327
Re: Kan onze auto een vouwwagen trekken?
« Reactie #49 Gepost op: augustus 30, 2014, 08:42:08 am »

Ik weet wel dat er tegenwoordig ook auto's zijn met een olietemperatuurmeter.. maar met mooie tijden bedoelde ik eigenlijk zo'n dashboard vol met meters. Er was ook een versie (maar die kon ik zou snel niet vinden) met een checkpanel ertussen. dat was helemaal een cockpit...

nog even gezocht en gevonden 1986(!):  Olietemperatuur, oliedruk, Turbodruk, koelwatertemperatuur. Allemaal info waar je echt wel wat aan hebt als je tenminste weet wat je ziet.  Want dat is natuurlijk een tweede..  Veel mensen zien (als ze er al naar kijken) wel een metertje maar hebben geen idee wat het getal ze vertelt.

Tegenwoordig zijn het inderdaad vaak getalletjes... Ook in Fiat's, de turbodrukmeter in de Bravo Tjet is ook gewoon maar een icoontje met een getalletje en dat is dat volledig uitgedokterd ( zie  :off stukje hieronder) veel fijner voor de gemiddelde mens.. maar doe mij die bak met meters maar.


----
We gaan dus even  :off  maar toch veel mensen willen gewoon niet alles weten.  Ik weet dat het controle systeem zoals dat oorspronkelijk  in de Fiat Stilo zat ook in sommige BMW's (weet daarvan niet welke) zat. Wat dat systeem deed was zodra het ergens een spanningsval constateerde een waarschuwing geven. het gevolg was dat eigenaren zich zorgen gingen maken met als gevolg dat ze om de haverklap naar de dealer gingen. Nou had Fiat nogal een irritante piep aan de waarschuwing gekoppeld dus een lampje negeren was er niet echt bij.  Zowel BMW als Fiat hebben het systeem later aangepast. Minder goed gemaakt eigenlijk, maar de auto's met de aanpassingen werden als bijzonder betrouwbaar ervaren terwijl er eigenlijk niet veel veranderd was.   
---

Gelogd
Adventure Awaits

KenJo

  • Klap gek
  • *****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 2.346
Re: Kan onze auto een vouwwagen trekken?
« Reactie #50 Gepost op: augustus 30, 2014, 10:56:20 am »

mijn vw golf 6 heeft ook olie temperatuur meter hoor.
geen losse meter maar in de  computer en je kan die info laten zien tussen je meters.
afgelopen jaar de  olie niet boven de  105c zien komen.

Dat is bij heel veel moderne auto's zo. Auto's zijn tegenwoordig steeds meer computergestuurd om een zo gunstig mogelijk verbruik te krijgen. Olie-temperatuur is daarbij erg belangrijk voor het optimaal werken van de motor en want dat is gunstig voor het verbruik. Vrijwel elke moderne motor heeft dus een olietemperatuur sensor maar om die af te kunnen lezen moet je door het menu van de boardcomputer bladeren om die informatie te vinden. Dat staat meestal ook wel ergens in de handleiding vermeld maar niet altijd, zoek dan eens op een forum (bijvoorbeeld www.problemcar.nl). Meestal kan je de olietemperatuur ook niet vinden tijdens het autorijden maar alleen als de auto stilstaat en niet in een versnelling.
Gelogd
klapband, klapdeur, klaplopen, klapmuts, klaproos, klapschaats, klapwiek, klapzoen, klapstuk, klapstoel, achterklap, handjeklap

we klappen wat af!

stalensnuitje

  • Gast
Re: Kan onze auto een vouwwagen trekken?
« Reactie #51 Gepost op: september 14, 2014, 08:55:54 pm »

Leuk topic zo! Andere optie: je scoort voor een paar Euro een bluetooth OBD2-scanner een de app Torque voor op je tablet /phone https://play.google.com/store/apps/details?id=org.prowl.torque

Er is ook een gratis versie, maar hier kun je wel echt veel info uit halen :)41]
Gelogd

EdwinMerks

  • Gast
Re: Kan onze auto een vouwwagen trekken?
« Reactie #52 Gepost op: september 14, 2014, 09:07:33 pm »

Leuk topic zo! Andere optie: je scoort voor een paar Euro een bluetooth OBD2-scanner een de app Torque voor op je tablet /phone https://play.google.com/store/apps/details?id=org.prowl.torque

Er is ook een gratis versie, maar hier kun je wel echt veel info uit halen :)41]

Maar dan heb je wel een adapter nodig van een dikke € 100?.....of mis ik iets?
Gelogd

Yolanda

  • Klap gek
  • *****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Vrouw
  • Berichten: 3.252
  • Merk Vouwwagen: Raclet Jasmin
Re: Kan onze auto een vouwwagen trekken?
« Reactie #53 Gepost op: september 14, 2014, 10:01:11 pm »

@yolanda
Beetje late reactie wellicht, maar idd ik schakel bergop niet, bergafwaarts soms wel om op de motor af te remmen.

Nooit te laat hoor, de eerst volgende keer dat ik de bergen weer in ga duurt nog 10 maanden.  :)

Ik kreeg te horen dat het voor de motor beter is om naar boven terug te schakelen. Maar in mijn geval ging de snelheid verschrikkelijk naar beneden en maakte die toch 6000 toeren.  :?

Volgende week gaat de auto naar de garage aan de computer. Ben benieuwd wat er uit gaat komen, ook mijn vader heeft eindelijk door dat de auto met aanhanger slecht trekt.
Gelogd

sanderv

  • Klap gek
  • *****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 2.009
  • Merk Vouwwagen: Camplet Royal, special edition "Frankenstein"
Re: Kan onze auto een vouwwagen trekken?
« Reactie #54 Gepost op: september 14, 2014, 10:06:18 pm »

Maar dan heb je wel een adapter nodig van een dikke € 100?.....of mis ik iets?

Nee hoor, een OBD2/bluetooth stekker kost op ebay vanaf ongeveer een tientje.
Gelogd

Fam_van_Kessel

  • Gast
Re: Kan onze auto een vouwwagen trekken?
« Reactie #55 Gepost op: september 15, 2014, 09:17:15 am »

Afgelopen jaar in Zweden met onze 1.8 Ford C-Max benzine uit 2008 nog wel spannende tijden beleeft op een gravelweggetje met 12% stijgingspercentage. Met een kleine aanloop halverwege niet verder gekund, de voorwielen spinden er lustig op los. Daarna geprobeerd hem rustig achteruit te laten rollen om het met frisse moed opnieuw te proberen. Helaas liep de weg in een flauwe bocht en trok de vouwwagen ons met 4 blokkerende wielen gewoon achteruit om daarna gezellig met 1 wiel in een greppeltje van 10cm te belanden en met de bermkeuken in een aarden wal die naast de weg opgeworpen was. Toen natuurijk niet meer vooruit of achteruit te krijgen, zo vast als een huis in the middle og nowhere op 4km van de camping en 8km van de verharde doorgaande weg. Stomtoevallig kwam er een meneer voorbij met een Mazda CX7 4x4, die de vouwwagen los heeft getrokken. Toen we hoorden dat deze helling nog niet de ergste was, toch maar omgedraaid en 8km met samengeknepen billen teruggereden naar de verharde weg. Daarna was het 1,5 uur omrijden, maar dat was dan gelukkig wel via geasfalteerde wegen.
Gelogd

poldertoerist

  • Klap gek
  • *****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 2.327
Re: Kan onze auto een vouwwagen trekken?
« Reactie #56 Gepost op: september 15, 2014, 11:05:26 am »

@fam_van_kessel 
Ik heb ooit zo'n ervaring gehad in Oostenrijk en dan zelfs zonder iets achter de auto. Ik parkeerde op een schuin grasveld voor een wandeling. Toen ik terugkwam had het ook nog wat geregend en kon ik eigenlijk niet meer omhoog. We gleden steeds verder de afgrond in. Uiteindelijk al zigzaggend en met een weggeschroeide koppeling ( de enige ongeplande reparatie die ik in dik 200.000km aan die auto had) weer op het pad gekomen.  Soms zijn de omstandigheden gewoon niet zo geschikt.  Het zijn spannende momenten waar je niet op zit te wachten.

Tegenwoordig heb ik ook 4X4 en daar na echt een enorme wolkbreuk zowaar ook al een keer profijt van gehad met de vouwwagen er achter.  De  auto slipte voor heel eventjes, en vervolgens komt achter erbij en weg ben je.  Terwijl om me heen 2 andere vertrekkende gezinnen vooral een fontein aan modder rondspoten.  (arme campingeigenaar)
Gelogd
Adventure Awaits

EdwinMerks

  • Gast
Re: Kan onze auto een vouwwagen trekken?
« Reactie #57 Gepost op: september 15, 2014, 11:19:56 am »

Same here..paar angstige momenten gehad in San Marino op weg naar de camping. Dan doet een navigatie waar ze goed in zijn: je via zo klein mogelijke wegen sturen ;-) Daags voor onze aankomst flink noodweer geweest. Modder en stenen op een smalle landweg met 12% in bochten omhoog...spinnen als een dolle maar toch gered. Niet fijn maar je kunt niet anders dan dorgaan en hopen dat het beter wordt..en dat werd het naar een kilometer ook.
Gelogd

Fam_van_Kessel

  • Gast
Re: Kan onze auto een vouwwagen trekken?
« Reactie #58 Gepost op: september 15, 2014, 02:11:18 pm »

Ja, bij ons was het ook "de schuld" van de Tomtom...

Bij het invoeren begon het ding al te tetteren: Uw bestemming ligt aan een onverharde weg.

Daarna: Wilt u onverharde wegen vermijden? Uhm nee, anders komen we er niet he...

Gelukkig liep het met een sisser af. Geen enkele schade gelukkig en achteraf kunnen we erom lachen. Op het moment zelf was het niet leuk, ik was echter wel blij dat ik zelf achter het stuur zat en niet mijn (met vouwwagens minder ervaren) vriendin. Zoonlief van 6 was verbolgen over het feit dat hij de auto uit moest toen ik de vouwwagen had afgekoppeld en weg moest rijden. Hij had met zijn koptelefoon op naar Buurman & Buurman zitten kijken en had van de hele glijpartij niks meegekregen...
Gelogd

Tago Herman

  • Klap prof
  • ****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 863
  • Merk Vouwwagen: vh Alpenkreuzer Select ,Tago Settler Crossing. nu een sleurhut
  • Tago Settler Crossing met Cross-over Luifel
Re: Kan onze auto een vouwwagen trekken?
« Reactie #59 Gepost op: september 15, 2014, 05:48:22 pm »

Een navigatiesysteem is en blijft een hulpmiddel. Bij ons dus altijd een kaart erbij. Hierop zie je wat voor weggetjes het zijn,onverhard, stijging, etc.etc.. Ook is vaak in een oogopslag te zien of er en andere mogelijkheid is om ter plaatse te komen.
Dus bij ons: nooit alleen op navigatie rijden, heb hiermee al genoeg "gekke dingen" meegemaakt en gehoord.
Gelogd
Een jaar niet geklapt is een verloren jaar
Pagina's: « 1 2 3 4 5 »   Omhoog
 

SimplePortal 2.3.5 © 2008-2012, SimplePortal