Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.

Gebruikersnaam: Wachtwoord:
Pagina's: 1 2 »   Omlaag

Auteur Topic: Hagelbuien op je vouwwagen?  (gelezen 4470 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Cadillacfreak

  • Klap nerd
  • ***
  • Offline Offline
  • Berichten: 407
  • Merk Vouwwagen: 2010 Aart Kok Kavango
Hagelbuien op je vouwwagen?
« Gepost op: augustus 20, 2014, 01:39:10 pm »

Ik zag gisteren een item op tv van een gezin die in Noord-Italie een hagelbui over zich heen heeft gehad en waarbij hun gehuurde camper flink was beschadigd.
Ik vroeg mij, heeft iemand wel eens op vakantie zo'n heftige hagelbui met grote hagelstenen op zijn vouwwagen gehad? En hoe was de toestand van de tent daarna? Kunnen ze daar goed tegen, of kan er evengoed nog schade ontstaan? En wat zijn de tips om het te voorkomen? Mijn gevoel zegt dat het doek terugveert en het allemaal waarschijnlijk wel mee valt.
Gelogd

Yolanda

  • Klap gek
  • *****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Vrouw
  • Berichten: 3.252
  • Merk Vouwwagen: Raclet Jasmin
Re: Hagelbuien op je vouwwagen?
« Reactie #1 Gepost op: augustus 20, 2014, 01:54:55 pm »

Mijn cabanon had ik overgenomen van kennissen. Zij hebben met die vouwwagen een heftige hagelbui in Italiƫ gehad. Helaas gaf de voortent niet mee en hebben ze er een scheurtje van ongeveer 10 cm en een flinke scheur van ongeveer 25 cm in gehad. Dat hebben ze terug in Nederland heel mooi laten herstellen bij een naaiatelier en was de tent ook gewoon waterdicht. De vouwwagen was toen net een jaar of 8 oud.
Het ene doek is het andere niet, maar ik denk dat er weinig verschil is als je zo'n heftige hagelbui krijgt. Dan heb ik het wel over hagelstenen zo groot als pingpongballen.
Gelogd

DannyST

  • Gast
Re: Hagelbuien op je vouwwagen?
« Reactie #2 Gepost op: augustus 20, 2014, 03:04:12 pm »

Wij hebben met onze caravan (destijds) een hagelbui meegemaakt met deuken in het dak van de caravan als gevolg.
De voortent had nergens last van.

Ik vraag me af in hoeverre een voortent van Isabella afwijkt van een voortent van een willekeurige vouwwagen.
Gelogd

sanderv

  • Klap gek
  • *****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 2.016
  • Merk Vouwwagen: Camplet Royal, special edition "Frankenstein"
Re: Hagelbuien op je vouwwagen?
« Reactie #3 Gepost op: augustus 20, 2014, 03:14:14 pm »

Vorig jaar stond op MP een Camplet te koop die blijkbaar zo'n bui had meegemaakt. Zaten tal van winkelhaken in het doek.
Gelogd

Herwin

  • Klapperraar
  • **
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 107
  • Merk Vouwwagen: gerjak tago pacific 2005
Re: Hagelbuien op je vouwwagen?
« Reactie #4 Gepost op: augustus 20, 2014, 08:16:23 pm »

Zou het verstandig wezen om de spanning iets van het doek te halen doormiddel van de stokken iets in schuiven?
Misschien een raar idee hoor maar het doek kan dan iets veren zeg maar...
Gelogd

poldertoerist

  • Klap gek
  • *****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 2.341
Re: Hagelbuien op je vouwwagen?
« Reactie #5 Gepost op: augustus 20, 2014, 08:33:25 pm »

Wij hebben met onze caravan (destijds) een hagelbui meegemaakt met deuken in het dak van de caravan als gevolg.
De voortent had nergens last van.

Ik vraag me af in hoeverre een voortent van Isabella afwijkt van een voortent van een willekeurige vouwwagen.

Zo'n isabella voortent heeft vaak geen gewoon doek als dak, maar een soort van pvc. Niet altijd overigens.
Zou het verstandig wezen om de spanning iets van het doek te halen doormiddel van de stokken iets in schuiven?
Misschien een raar idee hoor maar het doek kan dan iets veren zeg maar...

Tja, dat is denk ik voer voor een aardige discussie. Als het heel strak staat "vangt" het doek de hagelstenen ook niet als het ware en dat doet het wel als je de spanning er vanaf haalt. Een zachte fietsband heeft eerder een stootlek dan een harde.
Gelogd
Adventure Awaits

Drikusniet

  • Techneut in hart en nieren
  • Klap prof
  • ****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 1.681
  • Merk Vouwwagen: Campwerk Family
  • Een happy kampeerder
Re: Hagelbuien op je vouwwagen?
« Reactie #6 Gepost op: augustus 21, 2014, 09:36:25 am »

Citaat
Tja, dat is denk ik voer voor een aardige discussie. Als het heel strak staat "vangt" het doek de hagelstenen ook niet als het ware en dat doet het wel als je de spanning er vanaf haalt. Een zachte fietsband heeft eerder een stootlek dan een harde.
Een zachte fietsband is hier -denk ik- een slechte vergelijking, daar komt een stootlek doordat de band tussen de velgrand en het wegdek ingeklemd raakt en daardoor beschadigt raakt. Opvangen van iets als hagelstenen heeft meer te maken met de flexibiliteit, oftewel het meebewegen met de krachten, en dat wordt meer bepaald door de flexibiliteit van o.a. je lijnen.
Gelogd

Emmer

  • Gast
Re: Hagelbuien op je vouwwagen?
« Reactie #7 Gepost op: augustus 21, 2014, 10:35:42 am »

Veel zal afhangen van de staat van het doek. Bij een relatief nieuwe tent denk ik niet dat hagel door het doek zal gaan. Ik heb al van enkele kampeerders verhalen gehoord van hagelstenen tot 5 cm die geen enkele schade aan hun tent had aangericht.
Gelogd

Herwin

  • Klapperraar
  • **
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 107
  • Merk Vouwwagen: gerjak tago pacific 2005
Re: Hagelbuien op je vouwwagen?
« Reactie #8 Gepost op: augustus 21, 2014, 12:45:38 pm »

Veel zal afhangen van de staat van het doek. Bij een relatief nieuwe tent denk ik niet dat hagel door het doek zal gaan.

Het lijkt mij ook dat een paar nachten regen in de vakantie helemaal niet zo erg is, en juist beter voor het doek, dan dat je jaren op vakantie gaat en 3 weken 30 gr.+ op het doek hebt.

Ben wel van mening dat de kwaliteit in de loop der jaren steeds beter wordt.
Gelogd

Cadillacfreak

  • Klap nerd
  • ***
  • Offline Offline
  • Berichten: 407
  • Merk Vouwwagen: 2010 Aart Kok Kavango
Re: Hagelbuien op je vouwwagen?
« Reactie #9 Gepost op: augustus 21, 2014, 03:31:41 pm »

Blij om te horen dat het dus wel meevalt als je zo'n hagelbui over je heen krijgt, voor je tent dan. De auto ernaast is natuurlijk een ander verhaal. :)
Gelogd

CenC

  • Gast
Re: Hagelbuien op je vouwwagen?
« Reactie #10 Gepost op: augustus 22, 2014, 03:00:56 pm »

Mijn ouders hebben in NL een keer een flinke hagelbui op hun Eriba gehad, die had nergens last van, maar de voortent was helemaal naar zijn moer..
Was geen allseason ding, maar een normaal tentdoek zoals een vouwwagen. Dus, ik weet het niet.... :?
Gelogd

Taan

  • Klap nerd
  • ***
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 391
  • Merk Vouwwagen: Dethleffs 510TK 2003
Re: Hagelbuien op je vouwwagen?
« Reactie #11 Gepost op: augustus 25, 2014, 08:39:26 pm »

Onze vouwwagen heeft een hagelbui in italiƫ ook niet overleefd, maar ik moet er wel bij zeggen dat het steenroder doek van Roadmaster een slechte reputatie heeft. Dat hadden wij zelf ook al ondervonden. Hoe dan ook, er zaten allemaal kleine gaatjes in het doek en allemaal kuiltjes, maar die zijn misschien alweer weggetrokken.
Gelukkig krijgen we door een gelukje het vergoed van de reisverzekering. Dr gaat nu van voor tot achter een ander dak op in een andere kleur en dan istie weer stevig zoals een Roadmaster hoort te zijn.
Gelogd

Bagheera

  • Klap nerd
  • ***
  • Offline Offline
  • Berichten: 408
  • Merk Vouwwagen: Holtkamper Astro 2004
Re: Hagelbuien op je vouwwagen?
« Reactie #12 Gepost op: augustus 25, 2014, 10:04:45 pm »

Dat is mazzel! Mag ik vragen wat voor gelukje dat was? Wij hebben ook wat (storm)schade aan de tent van de vouwwagen, maar hadden er nooit bij stilgestaan dat een vouwwagen niet - net als een tent - onder de reisverzekering valt. Zucht...en daar betaal je dan altijd braaf je premie voor, tot je een keer iets hebt  :(
Gelogd

PetraL

  • Gast
Re: Hagelbuien op je vouwwagen?
« Reactie #13 Gepost op: augustus 26, 2014, 01:15:45 am »

Gevoelsmatig lijkt mij een goed strak gespannen tent in dit geval meer risico op schade oplopen.
Ook vorm lijkt mij factor te kunnen zijn wat kan verschillen.
Daarbij een portie pech of geluk....

Gelogd

MRRV

  • Gast
Re: Hagelbuien op je vouwwagen?
« Reactie #14 Gepost op: september 09, 2014, 08:22:58 pm »

Wij hebben in 2009 ook een hagelbui gehad met onze Conway 320DL, heel veel schade aan voortenten van caravans maar onze "oude" klappe stond als enige nog mooi op het veld.

Gelogd
Pagina's: 1 2 »   Omhoog
 

SimplePortal 2.3.5 © 2008-2012, SimplePortal