Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.

Gebruikersnaam: Wachtwoord:
Pagina's: 1 2 »   Omlaag

Auteur Topic: Eerste keer opzetten vouwwagen  (gelezen 4219 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Rsjab

  • Gast
Eerste keer opzetten vouwwagen
« Gepost op: maart 03, 2015, 10:14:46 pm »

Nu het mooie weer er aan komt en wij natuurlijk ook onze vouwwagen gaan testen(eerste keer), ben ik benieuwd hoe e.e.a. nou het beste op te zetten.
Lees veel over grondzeilen onder de wagen, en daarop weer een ander grondzeil etc.
Zijn er mensen die aan kunnen geven hoe de wagen te plaatsen vanaf het aanrijden op de kampeerplek?
Misschien een rare vraag, maar om het wiel weer opnieuw uit te vinden.........

Ik ben benieuwd en alvast bedankt voor jullie info.

Ronald
Gelogd

Yolanda

  • Klap gek
  • *****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Vrouw
  • Berichten: 3.252
  • Merk Vouwwagen: Raclet Jasmin
Re: Eerste keer opzetten vouwwagen
« Reactie #1 Gepost op: maart 03, 2015, 10:56:20 pm »

Zo'n eerste keer is het toch altijd zoeken hoe je dat het beste kan doen. Daar kun je zelfs een paar keer voor nodig hebben. Ik denk dat ieder daar zijn eigen methode voor heeft. Wat voor de één prettig is, vind de ander niks. Probeer het eens uit op een dag camping. Verder kom je er tijdens het klappen achter wat voor jullie wel werkt.
Wel een tip. Voordat je de klapper op de plek rijdt, kijk eerst hoe je hem het beste op de plek neer kan zetten. Hoeveel ruimte heb je naast je klapper nodig en past dan, indien toegestaan, de auto er nog naast.

Maar jullie kunnen het natuurlijk ook allemaal vragen en uitproberen op het grote klapweekend tijdens hemelvaart!  :J

Gelogd

Paulvh

  • Klap gek
  • *****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 1.717
  • Merk Vouwwagen: Jamet louisiana 2013
Re: Eerste keer opzetten vouwwagen
« Reactie #2 Gepost op: maart 03, 2015, 11:02:21 pm »

De situatie per plek is anders. Maar de standaard is de wagenbak waterpas zetten. Eea is per merk hier op de site te vinden. En grondzeil ik leg onder het kuipzeil ecodoek neer. Dit als bescherming en vuil worden van het kuipzeil dit doe ik ook onder het zeiltje van het ondertentje. Eea is nogal persoonlijk.
Gelogd

Ccindy

  • Klap prof
  • ****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Vrouw
  • Berichten: 1.450
  • Merk Vouwwagen: Raclet Panama Up GL 2017
Re: Eerste keer opzetten vouwwagen
« Reactie #3 Gepost op: maart 03, 2015, 11:10:58 pm »

Wij leggen eerst een stuk eco-doek  (2x5m) neer op de plek waar de wagenbak met slaapgedeeltes komt te staan, dan rijden we de wagenbak op zijn plek.
Open klappen en wagen waterpas zetten, bedden waterpas stellen.
Plastic zeil (met gaatjes) neerleggen waar de voortent komt, vastzetten met een paar plastic "pinnen"
Wagentent van de slaapcabines af halen en recht trekken.
Haringen wagentent vastzetten
Voortent aanritsen en op het "dak" van de slaapcabines leggen.
Stokken uittrekken uit de wagen en de boog/stokken van de voortent eraan vastmaken
Voortent over de boog/stokken heen trekken en de boog en stokken helemaal op hun plek zetten, zodat de voortent strak staat
Grondzeil inritsen
Rest van de haringen inslaan
Luifel en zijwanden vastmaken aan de voortent.
« Laatst bewerkt op: maart 04, 2015, 08:55:01 am door Ccindy »
Gelogd
Don't be afraid to fail, be afraid not to try

Juttertje

  • Klap nerd
  • ***
  • Offline Offline
  • Geslacht: Vrouw
  • Berichten: 380
  • Merk Vouwwagen: Camplet Savanne
Re: Eerste keer opzetten vouwwagen
« Reactie #4 Gepost op: maart 04, 2015, 07:57:58 am »

Ha, voor ons wordt het ookde eerste keer opzetten dit jaar  :). Helaas nog even wachten tot Pinksteren. Wat ik doe is op YouTube kijken naar instructiefilmpje, maar wellicht heb je dat al gedaan.
Gelogd

Rsjab

  • Gast
Re: Eerste keer opzetten vouwwagen
« Reactie #5 Gepost op: maart 04, 2015, 09:10:53 am »

Op YouTube heb ik inderdaad al gekeken. Er zitten nu al nuttige tips bij.
Ben juist op zoek naar dit soort reacties. Vroeger met de tent haalde ik de haringen er ook weer steeds uit als deze niet goed stonden.
Dit wil ik een beetje voorkomen.
Gelogd

Spiegelbeeld

  • Klap prof
  • ****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 722
  • HK Cocoon, klappen doe je pas onder Lyon
Re: Eerste keer opzetten vouwwagen
« Reactie #6 Gepost op: maart 04, 2015, 09:56:17 am »

Doe het vooral heel voorzichtig en veilig!
Gelogd

poldertoerist

  • Klap gek
  • *****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 2.324
Re: Eerste keer opzetten vouwwagen
« Reactie #7 Gepost op: maart 04, 2015, 10:03:47 am »

Heb je wel of geen luifel aan de tent?
Dat maakt voor mij namelijk nogal uit in de opzetmethode. 

Als je geen luifel hebt kan je makkelijk de instructie uit het filmpje volgen. Let wel op dat je het grondzeil eerst neerlegt en aanritst. paar haringen op de hoeken en dan trek je de tent vlot overeind waarna je de tentbogen snel op de juiste plek neer kunt zetten. 
Omdat ik meestal de luifel ook gebruik doe ik het daarom anders. Zie ook ergens op het forum mijn gebruikservaringen met de Galleon.

En hoewel het zich eigenlijk allemaal vanzelf wijst snap ik best dat de eerste keer klappen toch wat uitzoeken is.  Ik weet niet waar je woont, maar als dat een beetje in de omgeving van Waddinxveen is dan wil ik je met alle plezier een keertje in alle rust helpen hoor op een dagcamping. (bijv. Zegersloot Alphen of Bergse bos Rotterdam) of gewoon een veldje in de buurt.
(als er maar echte koffie is  :# )
Gelogd
Adventure Awaits

Rsjab

  • Gast
Re: Eerste keer opzetten vouwwagen
« Reactie #8 Gepost op: maart 04, 2015, 10:13:33 am »

Dank je Poldertoerist. Wij wonen in Delfzijl, dat is dus een beetje uit de buurt. We hebben inderdaad een luifel bij de wagen. Is opzetten dan anders dan zonder luifel?
Ik denk ook wel dat ik er uit kom maar soms vergeet je dingen die andere al hebben uitgevogeld.
Gelogd

poldertoerist

  • Klap gek
  • *****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 2.324
Re: Eerste keer opzetten vouwwagen
« Reactie #9 Gepost op: maart 04, 2015, 10:33:48 am »

Ik kan alleen maar zeggen wat voor mij het handigste is. Maar als je de luifel gebruikt verplaats je als het ware de buitenste buizen. Theoretisch zou je dan nog de tent overeind moeten kunnen trekken maar wat ik al een paar keer gedaan heb en dat beviel mij goed, is de luifel aan de voortent laten zitten.  Dan rits ik de tent aan en gooi ik op het dak. Vervolgens bouw ik het frame (incl het luifelgedeelte (let op ! gebruik dan wel de steunstok. Die is optioneel dus kan later weg) en rol de tent incl. de luifel over het frame. grondzeil aanritsen en klaar in de basis. daarna kan je de bogen dankzij de quickgrip eenvoudig naar voor en achteren verplaatsen zodat ze op de juiste positie staan.

Let wel op dat je het flapje over de rits even terugslaat!! 

Omdat ik tegenwoordig nog wel eens in mijn eentje een weekendje de wagen pak om ergens te gaan fietsen heb ik de luifel los en zet ik alleen wagentent en luifel op.
Gelogd
Adventure Awaits

Rsjab

  • Gast
Re: Eerste keer opzetten vouwwagen
« Reactie #10 Gepost op: maart 04, 2015, 10:40:29 am »

@poldertoerits. Dank  e voor jouw informatie. Aangezien we dezelfde wagen hebben, denk ik te weten wat je bedoel.
Wij gaan de wagen in April ophalen en heb echt geen idee over hoe en wat. Laat staan een opzet instructie.
Als je de buizen verplaatst, gaan deze dan niet doorhangen? Vast niet maar kan het me zo voorstellen.
Gelogd

Tago Herman

  • Klap prof
  • ****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 863
  • Merk Vouwwagen: vh Alpenkreuzer Select ,Tago Settler Crossing. nu een sleurhut
  • Tago Settler Crossing met Cross-over Luifel
Re: Eerste keer opzetten vouwwagen
« Reactie #11 Gepost op: maart 04, 2015, 10:51:05 am »

Citaat
   Open klappen en wagen waterpas zetten, bedden waterpas stellen.     

Wij zetten eerst de wagen op zijn plek, en zetten deze goed waterpas. Daarna openklappen en de rest waterpas stellen.
Dit omdat het wel eens nodig is om een plankje oid onder een van de wielen te plaatsen , en dat gaat heel moeilijk als de wagen al is opengeklapt.
Gelogd
Een jaar niet geklapt is een verloren jaar

poldertoerist

  • Klap gek
  • *****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 2.324
Re: Eerste keer opzetten vouwwagen
« Reactie #12 Gepost op: maart 04, 2015, 12:04:40 pm »

@poldertoerits. Dank  e voor jouw informatie. Aangezien we dezelfde wagen hebben, denk ik te weten wat je bedoel.
Wij gaan de wagen in April ophalen en heb echt geen idee over hoe en wat. Laat staan een opzet instructie.
Als je de buizen verplaatst, gaan deze dan niet doorhangen? Vast niet maar kan het me zo voorstellen.

de buizen schuiven zo ver in elkaar dat er van doorbuigen geen spraken is.

Met het verplaatsen van de boog aan de voorzijde bedoel ik eigenlijk dat de luifel die boog gebruikt en de voortent een andere boog krijgt waar de dwarsdragers voor de luifel in komen.  Klinkt allemaal ingewikkeld maar is het niet.

Maar goed, het opzetten van een Galleon is echt niet moeilijk, maar de eerste keer sta je toch wel even te zoeken.  Ik krijg op de camping toch altijd weer reacties van mensen die zich verbazen over de snelheid waarmee die grote tent staat.  zoals met alles... oefening baart kunst! Ik ben alleen dus heb niet echt hulp (mijn dochters helpen wel een handje maar dat is eerder gezellig en leuk niet dat daar nou echt sneller van gaat ;-) )
Gelogd
Adventure Awaits

Paulvh

  • Klap gek
  • *****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 1.717
  • Merk Vouwwagen: Jamet louisiana 2013
Re: Eerste keer opzetten vouwwagen
« Reactie #13 Gepost op: maart 04, 2015, 07:49:33 pm »

Tip: ik heb vorig jaar heel veel aan deze site gehad met name de instructies en tekeningen van het tentframe. Vooral de kleurcoderingen die zijn essentieel.  Eea scheelt uren aan werk. De stokken heb ik nu verdeeld in twee zakken. Zak 1 en zak 2 (heel origineel)  dus ik start met het bouwen met de inhoud van zak 1 en volg later met de inhoud van zak 2. Enkel met het opbergen moet ik weer bedenken met welke stokken  zak nr 2 gevuld mag worden.
Gelogd

olaf

  • Klap gek
  • *****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 3.748
  • Merk Vouwwagen: Raclet Panama Up GL
Re: Eerste keer opzetten vouwwagen
« Reactie #14 Gepost op: maart 04, 2015, 08:03:28 pm »

Om nog even terug te komen op het onderwerp zeil. Dat is niet op alle campings toegestaan.

Wij zoeken dan ook campings waar het wel mag ik hou niet van natte voeten.

Omdat de Roadmaster geen ingeritst kuipzeil heeft doen wij onderstaande.
Als eerste leggen wij een stuk landbouwplastic op de grond en zetten de klapper er op.
Bouwen de klapper op, de overgebleven stukken plastic rollen we onder het zeil zodat er geen water op kan lopen.
Vervolgens leggen we in de voortent de air barrier met daar in een passen stuk tenttapijt.
Gelogd
The need for the many outweigh the needs of the few
Pagina's: 1 2 »   Omhoog
 

SimplePortal 2.3.5 © 2008-2012, SimplePortal