Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.

Gebruikersnaam: Wachtwoord:
Pagina's: 1   Omlaag

Auteur Topic: Lekplekken in het doek.. hoe repareren?  (gelezen 2975 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

juliajerome

  • Gast
Lekplekken in het doek.. hoe repareren?
« Gepost op: april 25, 2015, 05:09:00 pm »

Onze tweedehands Cabanon Concorde vertoonde afgelopen zomervakantie wat plekjes waar de regen doorlekte. Dit zijn plekjes die ook bij mooi weer duidelijk enige slijtage vertonen (schijnen wat door)..
Hoe kan ik dit het beste repareren?

Er waren ook wat plekken in de gordijntjes waar muizen blijkbaar gaatjes in geknaagd hadden. Die heb ik met soortgelijke strijkstof van de markt gerepareerd. Dat is netjes gelukt.. maar goed.. Das cosmetisch.

Wij zijn nu twee seizoenen met de tent weggeweest en behalve dat we weten dat het doek zwaar katoen is.. hebben we geen idee of zoiets geinpregneerd dient te worden.. of iets dergelijks. Persoonlijk zou ik liever plaatselijk repareren als dat kan.
Wie kan adviseren hoe?

Verder een ander vraagje ter zijde..

Bij hele erge regen liep de regen zo onder het doek door over het gras tegen de ondertentjes van de kids. Hoe ze het voor mekaar kregen weet ik net maar die ondertentjes hebben voor een deel katoen (boven de plastic rand) en die katoenen stof werd nat en gaf de natheid ook weer door aan de slaapzakjes, matrasovertrekjes ed.
Iemand een idee hoe te voorkomen dat de regen onder je tent doorloopt? Zijn er bijv slimme hulpstukjes waarmee je grondzeil omhoog kan zetten ofzo?
Gelogd

muis

  • Gast
Re: Lekplekken in het doek.. hoe repareren?
« Reactie #1 Gepost op: april 25, 2015, 05:34:05 pm »

Wij hebben voor dat soort plekken altijd nonat gebruikt. Dat is een impregneermiddel.  Werkte super. Zo zijn er wel meer merken :J
Gelogd

olaf

  • Klap gek
  • *****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 3.748
  • Merk Vouwwagen: Raclet Panama Up GL
Re: Lekplekken in het doek.. hoe repareren?
« Reactie #2 Gepost op: april 25, 2015, 06:57:56 pm »

Wij hebben voor dat soort plekken altijd nonat gebruikt. Dat is een impregneermiddel.  Werkte super. Zo zijn er wel meer merken :J
Als het niet werkt is het Zo Nat.  :P
Bedoelde je deze? https://www.perrysport.nl/nonat

Onze 20 jaar oude klapper hebben ook geïmpregneerd werkte idd prima.

Wij hebben alleen melk achtig drabje gebruikt. Dat we met een zachte bezem hebben opgesmeerd.
Als advies kregen we de tip om het ook aan de binnen kant te doen.
Gelogd
The need for the many outweigh the needs of the few

muis

  • Gast
Re: Lekplekken in het doek.. hoe repareren?
« Reactie #3 Gepost op: april 25, 2015, 07:11:05 pm »

Ja maar dan niet de spuitbus maar een consentraat. Binnenkant kan wel maar wij hebben dat nooit gedaan,  gewoon goed met een zachte spons of bezem en de gebruiksaanwijzing volgen :J
Gelogd

CenC

  • Gast
Re: Lekplekken in het doek.. hoe repareren?
« Reactie #4 Gepost op: april 25, 2015, 07:53:06 pm »

Als het wat grotere gaatjes zijn dan gaat impregneren denk ik niet meer werken.
Je kan Tear-aid gebruiken, heel sterk, doorzichtig, makkelijk in gebruik.
Wij hebben het standaard mee, omdat onze vw al erg oud is.
Gelogd

campingloge

  • Klap nerd
  • ***
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 386
  • Merk Vouwwagen: Opblaasbare Kyte Full Options
Re: Lekplekken in het doek.. hoe repareren?
« Reactie #5 Gepost op: april 26, 2015, 10:48:50 am »

Bij slijtage werkt impregneren niet meer. Wij hebben ooit een tent gerepareerd met strijkstof. Niet van markt maar van de kampeerboer. Dit was ook echt tentstof en kleurde ook redelijk goed bij de tent, we gebruikten het aan de binnenkant. Werkte prima.
Gelogd

Vlekje

  • Gast
Re: Lekplekken in het doek.. hoe repareren?
« Reactie #6 Gepost op: april 26, 2015, 01:49:49 pm »

Hoi is dat bij alle kampeer winkels te krijgen,wij hebben ook wat kleine gaatjes in het doek
Gelogd

juliajerome

  • Gast
Re: Lekplekken in het doek.. hoe repareren?
« Reactie #7 Gepost op: april 26, 2015, 03:56:08 pm »

Ons doek is toch al behoorlijk verkleurd dus ik zou het met strijkstof die enigszins bijkleurd al heel fijn vinden. De hele tent impregneren lijkt me (nog) niet nodig.. Maar wellicht moeten we hem eerst opzetten en nog eens goed kijken.. Is dat smeersel ook plaatselijk toe te passen? Ik ben benieuwd hoe anderen te werk gaan ook.

update..ik zie de tear-aid A bij bol.com voor 16 euro. Dan krijg je 1 vel van 12x19cm. Ik moet nog nameten of dat voldoende is. ik ga de nowet ook even googlen.
« Laatst bewerkt op: april 26, 2015, 04:04:25 pm door juliajerome »
Gelogd

juliajerome

  • Gast
Re: Lekplekken in het doek.. hoe repareren?
« Reactie #8 Gepost op: april 26, 2015, 04:16:02 pm »

Nog maar even een toevoeging.. Ik heb de nonat spray gevonden bij Bever sport.. Maar moet je de stof dan ook eerst afnemen of zoiets? Is impregneren van het hele doek iets dat ik in de toekomst zelf kan doen en hoe pakten jullie dat aan? Dit jaar hoop ik nog met wat reparaties weg te kunnen.. De plaatsen waar het lekte waren overduidelijk meer doorschijnend.. de rest van het doek bleef ook bij de ergste bui binnen nog helemaal droog. Ik had fotos van de plekjes..maar die zijn met mijn oude telefoon verloren gegaan helaas :-( Een plek was wat groter en ik vrees dat dat wel met de nowet of iets dergelijks zal moeten.
Gelogd

CenC

  • Gast
Re: Lekplekken in het doek.. hoe repareren?
« Reactie #9 Gepost op: april 26, 2015, 08:36:57 pm »

Ons doek is toch al behoorlijk verkleurd dus ik zou het met strijkstof die enigszins bijkleurd al heel fijn vinden. De hele tent impregneren lijkt me (nog) niet nodig.. Maar wellicht moeten we hem eerst opzetten en nog eens goed kijken.. Is dat smeersel ook plaatselijk toe te passen? Ik ben benieuwd hoe anderen te werk gaan ook.

update..ik zie de tear-aid A bij bol.com voor 16 euro. Dan krijg je 1 vel van 12x19cm. Ik moet nog nameten of dat voldoende is. ik ga de nowet ook even googlen.

Nonat is een oplossing voor in water, moet je nadat je het tentdoek hebt afgestoft, mee in sponsen. uikijken voor zijkanten en ramen, vlekt behoorlijk.
Dat tear-aid is plakdoek, bij een kampeerwinkel is ook opstrijkdoek te koop, is wat lastiger.
Gelogd

juliajerome

  • Gast
Re: Lekplekken in het doek.. hoe repareren?
« Reactie #10 Gepost op: april 28, 2015, 12:54:29 pm »

Ik zag de nonat ook in sprayvorm bij bever.. Misschien is dat voor een plaatselijke fix? Ik denk dat ik het beste even binnenkort de hele tent kan opzetten zodat we nog eens goed kunnen kijken wat handig zou zijn. En om wat voor plekjes het precies ook al weer ging. Ik zorg dat ik dan van te voren weet waar ik het krijgen kan. En ik denk dat ik de tear-aid zowieso ga bestellen (nog even googlen waar) want dat lijkt me echt IDEAAL..
Gelogd
Pagina's: 1   Omhoog
 

SimplePortal 2.3.5 © 2008-2012, SimplePortal