Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.

Gebruikersnaam: Wachtwoord:
Pagina's: 1 2 »   Omlaag

Auteur Topic: Vouwwagen stormbestendig maken  (gelezen 6160 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Endt001

  • Klapperraar
  • **
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 26
  • Merk Vouwwagen: KIP Navigator 44 TDB
  • Wanneer je haast heb is het tijd om te gaan zitten
Vouwwagen stormbestendig maken
« Gepost op: mei 06, 2015, 06:05:18 pm »

Zojuist onze 1e vakantie met de vouwwagen af moeten breken aangezien ons gloednieuwe Jamet Jametic Blue Style bijna weg waaide.

Wat zijn de beste tips en welke haringen/piquetten zijn het beste.
« Laatst bewerkt op: augustus 27, 2017, 12:07:57 pm door Endt001 »
Gelogd

sanderv

  • Klap gek
  • *****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 2.008
  • Merk Vouwwagen: Camplet Royal, special edition "Frankenstein"
Re: Vouwwagen stormbestendig maken
« Reactie #1 Gepost op: mei 06, 2015, 06:08:52 pm »

De vraag zou voor mij meer zijn waarom je het zou willen. Alles is zo sterk als de zwakste schakel en op gegeven moment is dat je frame...
Gelogd

Spiegelbeeld

  • Klap prof
  • ****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 722
  • HK Cocoon, klappen doe je pas onder Lyon
Re: Vouwwagen stormbestendig maken
« Reactie #2 Gepost op: mei 06, 2015, 06:33:54 pm »

Soms bereik je gewoon de grens en dat gebeurd gelukkig hoogst zelden. Een vouwwagen bestendig maken tegen windkracht 9 is niet logisch en eigenlijk ook niet nodig.

Als ik ergens stond en dit soort weer wordt voorspeld, dan is het inklappen en wegwezen!

Mocht je toch willen staan dan is het spannen van scheerlijnen aan de binnenkant nog een optie.
Gelogd

danny060473

  • Gast
Vouwwagen stormbestendig maken
« Reactie #3 Gepost op: mei 06, 2015, 07:05:01 pm »

Waren alle scheerlijnen ook gezet? Die helpen dan ook om de tent in de juiste verhoudingen te houden. Ik denk in dit geval dat alle beetjes helpen. Wij hadden vorig jaar (ook in de meivakantie trouwens) ook zo'n zware wind, maar dan vol op de kop, juist toen hebben de scheerlijnen ( in volle wind geplaatst) heel veel geholpen.
Gelogd

Endt001

  • Klapperraar
  • **
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 26
  • Merk Vouwwagen: KIP Navigator 44 TDB
  • Wanneer je haast heb is het tijd om te gaan zitten
Re: Vouwwagen stormbestendig maken
« Reactie #4 Gepost op: mei 06, 2015, 07:10:50 pm »

Bedankt voor jullie reacties. Natuurlijk heb ik helemaal geen zin om mijn vouwwagen geschikt te maken voor windkrachten boven de 8 maar aangezien wij voor de 1e keer een camping in de buurt hadden uitgekozen om de vouwwagen te testen is dit wel een situatie waar ik mee te kampen had.

Wanneer je zoiets heb meegemaakt wil je echt wel nog beter voorbereid zijn voor de volgende keer. Uit jullie reactie lees ik echter dat dergelijk extreem weer een zeldzaamheid is.
Gelogd

Bagheera

  • Klap nerd
  • ***
  • Offline Offline
  • Berichten: 408
  • Merk Vouwwagen: Holtkamper Astro 2004
Re: Vouwwagen stormbestendig maken
« Reactie #5 Gepost op: mei 06, 2015, 08:03:53 pm »

Het zal in het kampeerseizoen idd niet zo heel vaak voorkomen dat je een echte storm meemaakt, maar de laatste jaren zie je juist wel steeds meer onweersstormen met daarin hevige wind. Je kunt helaas niet alles voorkomen, maar discussie en tips over diverse handigheidjes lijken me zeker zinvol.
Gelogd

Drikusniet

  • Techneut in hart en nieren
  • Klap prof
  • ****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 1.680
  • Merk Vouwwagen: Campwerk Family
  • Een happy kampeerder
Re: Vouwwagen stormbestendig maken
« Reactie #6 Gepost op: mei 06, 2015, 10:01:34 pm »

Heb je de standaard haringen gebruikt? Of haringen die meer weerstand geven? Sowieso moeten ze schuin in de grond (blijven) staan. Het liefst zo haaks mogelijk t.o.v. de scheerlijn / band.
Daarnaast is de driehoek de sterkste vorm. Bij dit soort omstandigheden binnenin m.b.v. lijnen driehoeken vormen. Bijv. bij de jametic vanuit middenboven naar het draaipunt van die buis bij de bak. Als je dat een keer 'droog' probeert, zul je verbaasd staan over het verschil.
Voor de rest, zoveel mogelijk de krachten rechtstreeks op het frame proberen op te vangen, en niet via het doek. Dat is niet altijd mogelijk, daarom heb je van die stormbanden er overheen, maar dat is echt voor nood, niet om standaard te gebruiken. Maar bij de Jametic heb je niet ontzettend veel opties.
Hoop dat je hier wat aan hebt.
Gelogd

Jerome

  • Klap prof
  • ****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 812
  • Merk Vouwwagen: Aart Kok Livingstone
Re: Vouwwagen stormbestendig maken
« Reactie #7 Gepost op: mei 06, 2015, 10:16:01 pm »

Een vouwwagen stormbestendig maken is iets wat in het ontwerp zit. Als het ontwerp gerealiseerd is, heb je als gebruiker niet zoveel mogelijkheden meer om de vouwwagen stormbestendig te maken. Je kan dan alleen nog optimaal opzetten / afspannen zodanig dat de wind er minimaal grip op heeft.

Ik vind het ook wel dapper om tijdens een storm de wagen in te klappen. Ik denk dat ik het over me heen zou laten komen en het beste er van hopen.
Vorig jaar trok er een storm over het gebied waar wij waren. We hebben alles dicht geritst en afgespannen en zijn op pad gegaan. Als het dan kapot waait hoef ik het niet te zien en te denken hoe ik het zou kunnen redden met alle risico's om je zelf in gevaar te brengen.
Achteraf bleek er een windhoos zo'n 10 km van onze tent over getrokken te zijn. Op de camping is de schade beperkt gebleven tot een afgebroken tak, te grote van een kleine boom en een kapot gewaaide voortent. Gelukkig was de plek waar de tak neergekomen is net die ochtend leeg gekomen en was er geen schade.
Gelogd

leeuw

  • Klap prof
  • ****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 550
  • Kyte S
Re: Vouwwagen stormbestendig maken
« Reactie #8 Gepost op: mei 06, 2015, 10:29:19 pm »

Kon je de auto niet voor de vouwwagen zetten zodat deze de wind breekt. Heb ik nodig gehad in frankrijk bij een plotselinge windhoos.
Gelogd

Endt001

  • Klapperraar
  • **
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 26
  • Merk Vouwwagen: KIP Navigator 44 TDB
  • Wanneer je haast heb is het tijd om te gaan zitten
Re: Vouwwagen stormbestendig maken
« Reactie #9 Gepost op: mei 07, 2015, 12:05:51 am »

Bedankt drikusniet voor de goede tips.

De haringen zaten er allemaal nog in maar voor de zekerheid heb ik zojuist Blue screws besteld zodat ik zeker weet dat dit ook in de toekomst geen problemen gaat geven.

Wij hebben inderdaad een auto aan de zijkant van onze vouwwagen gezet om de wind te breken.

« Laatst bewerkt op: augustus 27, 2017, 12:09:52 pm door Endt001 »
Gelogd

Wuppie_84

  • Gast
Re: Vouwwagen stormbestendig maken
« Reactie #10 Gepost op: mei 07, 2015, 07:18:27 pm »


Wij hebben vorig jaar een windhoos gehad. Dit was in augustus en in de buurt van Zwolle. Onze tent is toen een halve meter de lucht in gegaan en toen weer neergeklapt. Om dit nooit meer zo heftig mee te maken, gaan we volgende week mee met het klapweekend. Hopend op tips en trucs.

Ik ben van mening nu, als de wind het echt wil, dan houdt geen een stormband of scheerlijnen de wind tegen.

Ik ga wel even info opzoeken over die blue screws.
Gelogd

Endt001

  • Klapperraar
  • **
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 26
  • Merk Vouwwagen: KIP Navigator 44 TDB
  • Wanneer je haast heb is het tijd om te gaan zitten
Re: Vouwwagen stormbestendig maken
« Reactie #11 Gepost op: mei 08, 2015, 10:00:26 am »

Je opstelling is zo sterk als de zwakste schakel maar op de contstructie van de vouwwagen heb ik geen invloed wel op de scheerlijnen, stormbanden en haringen. De beste haringen volgens KCK en ANWB is de Blue Screw (zie de test: http://www.anwb.nl/bestanden/content/assets/anwb/pdf/kamperen/voortenten/de-grote-haringtest.pdf)

Als je even op google zoekt dan kun je ze al vinden voor € 2,99 per 4! Wanneer je wat meer kracht moet zetten om ze in de grond te draaien, steek je gewoon een stalen rotspen of haring door de haak.


Gelogd

Wuppie_84

  • Gast
Re: Vouwwagen stormbestendig maken
« Reactie #12 Gepost op: mei 09, 2015, 09:57:53 pm »


Ik ben aan het zoeken, maar kan ze niet vinden voor die prijs. Die ik tot nu toe heb gevonden zitten rond de 10 euro per 4 (30cm).
Gelogd

Paulvh

  • Klap gek
  • *****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 1.717
  • Merk Vouwwagen: Jamet louisiana 2013
Re: Vouwwagen stormbestendig maken
« Reactie #13 Gepost op: mei 10, 2015, 12:19:04 am »

Ik ben aan het zoeken, maar kan ze niet vinden voor die prijs. Die ik tot nu toe heb gevonden zitten rond de 10 euro per 4 (30cm).
Misschien wel naief van mij. Maar ik denk zo,  wat is nu (de zeg)  maar 7 euro verschil in de verhouding met de waarde van je klapper?
Gelogd

shoppie

  • Klap nerd
  • ***
  • Offline Offline
  • Geslacht: Vrouw
  • Berichten: 203
  • Merk Vouwwagen: (tijdelijk) vouwwagen loos
Re: Vouwwagen stormbestendig maken
« Reactie #14 Gepost op: mei 10, 2015, 08:06:00 am »

Ik ben aan het zoeken, maar kan ze niet vinden voor die prijs. Die ik tot nu toe heb gevonden zitten rond de 10 euro per 4 (30cm).

Vrijbuiter heeft ze geloof ik
Gelogd
Nieuwe avonturen (tijdelijk) zonder klapper
Klapperdeklap: Holtkamper Cocoon XL 2008 -2019
Tent voor een weekend: de Waard Grote Bonte Specht
Begonnen met: Wilderness Oppomptent 330
Pagina's: 1 2 »   Omhoog
 

SimplePortal 2.3.5 © 2008-2012, SimplePortal