Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.

Gebruikersnaam: Wachtwoord:
Pagina's: « 1 2   Omlaag

Auteur Topic: Vouwwagen stormbestendig maken  (gelezen 6168 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Wuppie_84

  • Gast
Re: Vouwwagen stormbestendig maken
« Reactie #15 Gepost op: mei 10, 2015, 08:58:27 am »

Misschien wel naief van mij. Maar ik denk zo,  wat is nu (de zeg)  maar 7 euro verschil in de verhouding met de waarde van je klapper?

De waarde van de klapper maakt me niet uit. Hij is al erg oud en hebben deze echt voor een prikkie kunnen kopen. Dan zijn dadelijk de bleuscrew meer waard dan heel de klapper. Wij hebben niet veel te besteden, dus voor ons is 7 euro verschil per setje toch best veel. Bekend dat we toch iets van 8 setjes nodig hebben. Tenzij alleen op de hoekpunten al genoeg is, maar dat denk ik niet.
Gelogd

Paulvh

  • Klap gek
  • *****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 1.717
  • Merk Vouwwagen: Jamet louisiana 2013
Re: Vouwwagen stormbestendig maken
« Reactie #16 Gepost op: mei 10, 2015, 09:20:45 am »

De waarde van de klapper maakt me niet uit. Hij is al erg oud en hebben deze echt voor een prikkie kunnen kopen. Dan zijn dadelijk de bleuscrew meer waard dan heel de klapper. Wij hebben niet veel te besteden, dus voor ons is 7 euro verschil per setje toch best veel. Bekend dat we toch iets van 8 setjes nodig hebben. Tenzij alleen op de hoekpunten al genoeg is, maar dat denk ik niet.
Tja 8 setjes dat is wel een verschil. Ik ging ervan uit van 1setje voor de hoekpunten eea zoals ik ook een beetje uit het artikel haalde .
Gelogd

Drikusniet

  • Techneut in hart en nieren
  • Klap prof
  • ****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 1.681
  • Merk Vouwwagen: Campwerk Family
  • Een happy kampeerder
Re: Vouwwagen stormbestendig maken
« Reactie #17 Gepost op: mei 10, 2015, 09:23:14 am »

Ik zet de hoekpunten en de banden steviger vast de andere punten vaak met "bivvy pegs" een soort dikkere standaard haringen met een handvat, zodat ze gemakkelijk met de hand erin en eruit gedaan kunnen worden. Dus met 8 tot 12 stevigere haringen ben je klaar.
Gelogd

Wuppie_84

  • Gast
Re: Vouwwagen stormbestendig maken
« Reactie #18 Gepost op: mei 10, 2015, 09:25:07 am »

Vrijbuiter heeft ze geloof ik

Bedankt voor de tip. Ze zijn besteld voor 2,99 euro per setje van 4.
Gelogd

Runningr

  • Gast
Re: Vouwwagen stormbestendig maken
« Reactie #19 Gepost op: mei 11, 2015, 10:57:31 pm »

Ook misschien nog een tip volgens de Holtkamper filosofie: bij Holtkamper zijn stormbanden uit de boze, omdat deze star zijn. Alle klappen van windvlagen moeten dan opgevangen worden o.a. het tentdoek en frame. Het advies van Holtkamper is dan ook om alles dynamisch af te spannen, alle scheerlijnen kunnen dan ook voorzien worden van elastieken.

Wij stonden de afgelopen week in Zoutelande en hebben deze storm dus ook twee dagen pal op onze luifel van onze Cocoon gehad. Dat was in het begin wel spannend, want zo'n wind hadden we ook nog niet gehad met de klapper. Laat staan pal van voren op de (het?) luifel. Verschillende voortenten van caravans begaven het. Uiteindelijk werd het voor ons alleen vervelend, omdat de hele wagenbak 's nachts stond de schudden.

Wellicht dus ook nog iets om naar te kijken: waar je de scheerlijnen kan voorzien van elastieken om de constructie te ontlasten.
Gelogd

sanderv

  • Klap gek
  • *****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 2.013
  • Merk Vouwwagen: Camplet Royal, special edition "Frankenstein"
Re: Vouwwagen stormbestendig maken
« Reactie #20 Gepost op: mei 12, 2015, 12:27:44 am »

Ook misschien nog een tip volgens de Holtkamper filosofie: bij Holtkamper zijn stormbanden uit de boze, omdat deze star zijn. Alle klappen van windvlagen moeten dan opgevangen worden o.a. het tentdoek en frame. Het advies van Holtkamper is dan ook om alles dynamisch af te spannen, alle scheerlijnen kunnen dan ook voorzien worden van elastieken.

Wij stonden de afgelopen week in Zoutelande en hebben deze storm dus ook twee dagen pal op onze luifel van onze Cocoon gehad. Dat was in het begin wel spannend, want zo'n wind hadden we ook nog niet gehad met de klapper. Laat staan pal van voren op de (het?) luifel. Verschillende voortenten van caravans begaven het. Uiteindelijk werd het voor ons alleen vervelend, omdat de hele wagenbak 's nachts stond de schudden.

Wellicht dus ook nog iets om naar te kijken: waar je de scheerlijnen kan voorzien van elastieken om de constructie te ontlasten.

Zo hebben wij het dus ook al jaren. Hadden onze trekkerstentjes al, daar had ik alle scheerlijnen voorzien van een aluminium D en een tentelastiek. Zoals gezegd, er moet ergens een zwakste schakel zijn, buigen of barsten. Als je alles muurvast zet met zware ankers en stormbanden, dan kan alleen nog maar het tentdoek of het frame barsten.
Gelogd

poldertoerist

  • Klap gek
  • *****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 2.339
Re: Vouwwagen stormbestendig maken
« Reactie #21 Gepost op: mei 12, 2015, 01:27:03 pm »

Ik heb het ook al eens op andere plekken gezet maar ik ben niet zo'n fan van stormbanden.

De kans bestaat dat je doek gaat lekken als het tijdens de storm ook regent. en de kans is er dat je de boel idd te strak zet. (uit verband trekt)

Vorige week ook windkracht 8 meegemaakt aan het IJsselmeer, op de camping waren bij de meeste tenten alle luifels verdwenen. in eerste instantie had ik zelf gewoon de basis wagen met luifel + tarp maar de Tarp heb ik maar weggehaald. vervolgens aan de luifelboog een lange dikke scheerlijn (eigenlijk dik touw) gezet en die kon nog enigszins bewegen in de wind. En omdat ik het geklapper van het tentdoek onrustig vond heb ik nog wat scheerlijnen gezet. Er was een moment dat ik dacht.. pfoe he, nu mag het wel even stoppen, maar mijn ongerustheid was nergens voor nodig. Wat ik wel heb gemerkt is dat als ik de voortent er aan heb zitten de boel echt staat als een huis maar dat de ingeritste kuip dan ook zijn bijdrage heeft.

De windkracht 8 van nu was wel wat extreem, toch heb ik het helaas al wel vaker meegemaakt. Mij maken ze niet meer gek. ik zweer bij scheerlijnen, en ook een Jamet heeft afspanpunten genoeg. dus daar zou je het doorgaans mee moeten kunnen redden.

Gelogd
Adventure Awaits

Drikusniet

  • Techneut in hart en nieren
  • Klap prof
  • ****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 1.681
  • Merk Vouwwagen: Campwerk Family
  • Een happy kampeerder
Re: Vouwwagen stormbestendig maken
« Reactie #22 Gepost op: mei 12, 2015, 02:31:50 pm »

Mijn vouwwagen heeft standaard alleen storm-banden. Maar dan niet voor krachtoverbrenging op het doek, maar doorverbonden aan het frame, dus geen kracht op het doek. Vorige week geen enkel probleem.

Maar ik weet ook dat een flexibele verbinding sterker is dan een starre verbinding. Daarom gebruik ik er ook het liefst elastiek of een veer er tussen, zoals er ook bij een set van stormbanden er veren bij zitten. Dat is ook niet voor niets. Daarnaast blijven je haringen dan ook beter zitten, want dat is vaak het andere zwakke punt. 
Gelogd

simonep

  • Gast
Re: Vouwwagen stormbestendig maken
« Reactie #23 Gepost op: mei 12, 2015, 06:11:50 pm »

wij hadden alleen aan de voor/zijkanten een stormband zitten maar wel met veer haringen.windkracht 7 in braband vorige week heeft hij doorstaan, geen lekken,behalve beneden op een rits en geen schade.Wel stond de tent de rest van de week een beetje scheef. maar na ons bedpoten avontuur en storm kunnen we alles hebben hahahaha
Gelogd

prutsky

  • Klap fanaat
  • *
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 142
  • Merk Vouwwagen: Holtkamper Cocoon XL MTT Kyte keuken
Re: Vouwwagen stormbestendig maken
« Reactie #24 Gepost op: juni 01, 2015, 08:10:17 pm »

Wij stonden de afgelopen week in Zoutelande en hebben deze storm dus ook twee dagen pal op onze luifel van onze Cocoon gehad. Dat was in het begin wel spannend, want zo'n wind hadden we ook nog niet gehad met de klapper. Laat staan pal van voren op de (het?) luifel. Verschillende voortenten van caravans begaven het. Uiteindelijk werd het voor ons alleen vervelend, omdat de hele wagenbak 's nachts stond de schudden.

Je hebt de lijfel niet opgerold? Wij hadden de week erna windkracht 7+ op Texel, ook pal op de voorkant. Toen toch maar 's nachts de luifel opgerold (weliswaar verkeerd om, zie foto in ander topic "Stormbanden").
 :off Welke camping hen je gestaan? (Opgegroeid in Zoutelande  :#)
Gelogd
Pagina's: « 1 2   Omhoog
 

SimplePortal 2.3.5 © 2008-2012, SimplePortal