Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.

Gebruikersnaam: Wachtwoord:
Pagina's: 1   Omlaag

Auteur Topic: Jamet Canyon omgebouwd.  (gelezen 1518 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

pookje

  • Gast
Jamet Canyon omgebouwd.
« Gepost op: juni 05, 2015, 09:32:10 am »

Waarschijnlijk is het een beetje vloeken in de kerk met wat ik doe met vouwwagens voor de echte vouwwagen fans maar toch mijn vraag.
Mijn hobby is Yamaha oldtimer schakel brommers uit de jaren zeventig.
Voor het vervoer naar ritjes en dergelijke gebruik ik afgeschreven vouwwagens ik heb intussen aan mijn derde exemplaar de eerste was een grote
holtcamper deze had brede wielen onder de wagen , dat was een fijn ding er konden naast elkaar vier brommers staan , deze wagen lag ook vrij stabiel achter de auto
het enige nadeel was dat deze van de zijkant beladen moest worden, helaas was deze niet geremd en nam hij wanneer hij niet gebruikt werd best wat ruimte in.
De 2e was een Alpen cruizer deze was wel geremd en had 13 inch wielen nadeel waren de spatborden in de wagen maar hij lag perfect achter de auto.
Deze heb ik 3 jaar gebruikt maar afgelopen voorjaar ben ik bijna een brommer verloren omdat de bodem verrot bleek daarnaast was de metalen beplating stevig aan het roesten, vandaar dat er weer een andere kwam.
Dit maal een Jamet canyon bouwjaar ik gok ergens jaren 90 deze zag er goed uit alleen de verlichting was van alles mis mee de achterlichten hadden kapotte kappen en de bedrading was ernstig beschadigt.
Al snel bleek deze Jamet potentie te hebben ik heb hem helemaal uit elkaar geschroefd en het binnenste deel van de stalen u bakken er af geslepen, daarna de zijwanden terug geplaatst aan de binnenkant van de wielen zodat er een vlak laad deel ontstond.
Zelf een draadboom gemaakt voor een 13 polige Jeager stekker zodat er ook een Mistlamp en een achteruit rij lamp op kon en eventueel een stroom aansluiting in de aanhanger.
Ik heb er nieuwe led verlichting op gemonteerd en spatbordjes en de binnenkant van de bak met hout afgewerkt, ik was er van overtuigd met deze doe ik jaren.
Helaas ik las te laat op internet dat de Jamet met kleine wielen nogal stuiterballen zijn achter de auto, en helaas deze dus ook.
Ik weet ook niet of de grotere wielen van de latere jamet op deze as past dat zou het stuiteren kunnen verhelpen, weet iemand of dat de steek van de oudere hetzelfde is als van de nieuwere.
Bijlage een foto van de omgebouwde Jamet.
Gelogd

Drikusniet

  • Techneut in hart en nieren
  • Klap prof
  • ****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 1.680
  • Merk Vouwwagen: Campwerk Family
  • Een happy kampeerder
Re: Jamet Canyon omgebouwd.
« Reactie #1 Gepost op: juni 05, 2015, 10:12:58 am »

Kunnen er geen dempers onder? (tip: zoeken op "tempo 100")
Gelogd

sanderv

  • Klap gek
  • *****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 2.009
  • Merk Vouwwagen: Camplet Royal, special edition "Frankenstein"
Re: Jamet Canyon omgebouwd.
« Reactie #2 Gepost op: juni 05, 2015, 10:14:34 am »

Dat wordt dus een kwestie van schokdempers eronder zetten en een beetje spelen met de bandenspanning. Hoeveel druk heb je momenteel op de banden? 10 inchers hoeven echt totaal geen springers te zijn.
Gelogd

sanderv

  • Klap gek
  • *****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 2.009
  • Merk Vouwwagen: Camplet Royal, special edition "Frankenstein"
Re: Jamet Canyon omgebouwd.
« Reactie #3 Gepost op: juni 05, 2015, 10:15:37 am »

welke velgbreedte heb je trouwens? De banden ogen enorm ballon. Het lijkt wel of er te smalle velgen voor deze banden gebruikt zijn...
Gelogd

pookje

  • Gast
Re: Jamet Canyon omgebouwd.
« Reactie #4 Gepost op: juni 06, 2015, 09:45:07 am »

Volgens een Jamet dealer ben even zijn naam kwijt kunnen er geen schokbrekers onder daar zou geen ruimte voor zijn.
Ik rijd nu met een bandenspanninig van 2,5 in eerste instantie reed ik met 2,0.
Ik heb hem inmiddels wel wat verzwaard door er een dubbele bodemplaat in te leggen dat scheelt wel iets, maar hij is natuurlijk toch nog lichter
nu dan dat hij was als vouwwagen met de tent en de keuken en alles er in.
Gelogd

sanderv

  • Klap gek
  • *****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 2.009
  • Merk Vouwwagen: Camplet Royal, special edition "Frankenstein"
Re: Jamet Canyon omgebouwd.
« Reactie #5 Gepost op: juni 06, 2015, 09:50:16 am »

Volgens een Jamet dealer ben even zijn naam kwijt kunnen er geen schokbrekers onder daar zou geen ruimte voor zijn.
Ik rijd nu met een bandenspanninig van 2,5 in eerste instantie reed ik met 2,0.
Ik heb hem inmiddels wel wat verzwaard door er een dubbele bodemplaat in te leggen dat scheelt wel iets, maar hij is natuurlijk toch nog lichter
nu dan dat hij was als vouwwagen met de tent en de keuken en alles er in.

Nou, alles kan natuurlijk, de vraag is alleen of je het zelf kunt en wat het mag kosten. Je zult waarschijnlijk een klein subframe of dwarsligger moeten lassen, evenals de aanlasogen aan de swingarmen.
Gelogd
Pagina's: 1   Omhoog
 

SimplePortal 2.3.5 © 2008-2012, SimplePortal