Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.

Gebruikersnaam: Wachtwoord:
Pagina's: 1 2 »   Omlaag

Auteur Topic: Ervaring rijden met vouwwagen  (gelezen 3687 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

CarrieHB

  • Gast
Ervaring rijden met vouwwagen
« Gepost op: juni 15, 2015, 08:55:49 am »

Hallo allemaal,
Wij overwegen serieus de aankoop van een vouwwagen. Nu raadt iemand het ons af omdat het vreselijk zou zijn om daarmee te rijden. Zelf zien we er niet tegenop (hoewel ik geen enkele ervaring heb met rijdrn met een aanhanger oid). Zou iemand zijn ervaringen met mij willen delen? Wat valt tegen of juist niet? Is het inderdaad 'bijna niet te doen' om achteruit te rijden?
Vermneem het graag.
Alvast bedankt
Gelogd

CEO

  • Klap gek
  • *****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 2.628
  • Merk Vouwwagen: Combi Camp Country 2016 - Trigano Odyssée 2011 - Jamet Louisiana 2001 - Jamet Arizona 1997
  • Plus ça change, plus c'est la même chose!
Re: Ervaring rijden met vouwwagen
« Reactie #1 Gepost op: juni 15, 2015, 09:11:53 am »

Da's altijd een aardige. Het hangt heel erg af van de rijstijl en het gemak waarmee je rijdt.

Vooruit is eigenlijk nooit een probleem: de kar is smaller dan je auto, de wielbasis ook. Kort en goed: als je er met de auto doorheen komt, lukt het ook met de aanhanger.
In de bergen rijden is ook geen probleem, de kar volgt wel. Natuurlijk hangt er enig gewicht achter, maar met een beetje beleid is het goed te doen.
Je leest hier vaak dat je de wagen helemaal niet voelt. Zelf merk is het wel als de kar erachter hangt, maar ik heb er geen last mee.

Tja en dan het achteruit rijden: omdat een vouwwagen meestal een relatief korte aanhanger is, heeft die de neiging wat heftiger op sturen te reageren bij achteruitrijden. Geduld helpt dan enorm. Mijn ervaring is dat achteruit best gaat, maar niet heel erg gemakkelijk. Wel een keer gehad dat we ruim 20 meter achteruit moesten op een tamelijk smalle brug. Ging prima. Easy does it.

Maar als je denkt dat dat een issue is, waarom ga je niet een keer 'proefrijden' met een gehuurd klein bakje?

Het is voor ons nooit een issue geweest. Ook vrouwlief rijdt met de kar, zowel op snelwegen als binnenwegen, rond Parijs en in de bergen. Het lijkt mij niets om over wakker te liggen.

Oh ja, wij rijden iets rustiger met de klapper dan solo. Hoewel je in Frankrijk 130 mag, vinden we dat te hard met een aanhanger. Maar tussen de 100 en 110 vinden we een goed tempo.
« Laatst bewerkt op: juni 15, 2015, 09:17:26 am door CEO »
Gelogd
If you choose not to decide, you still have made a choice!

Goolse Klapper

  • Klapperraar
  • **
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 114
  • Merk Vouwwagen: Roadmaster Family S.
Re: Ervaring rijden met vouwwagen
« Reactie #2 Gepost op: juni 15, 2015, 09:14:04 am »

Als het rijden met een vouwwagen iets niet is dan is het "vreselijk". Hij volgt de auto prima en vangt bijna geen wind. Die van ons is 1:45 breed dus overal waar mijn auto door kan kan mijn vouwwagen ook mee zonder in mijn spiegels te hoeven kijken of het allemaal wel past. Hoe anders zou dat zijn met bijvoorbeeld een cara :ca. Die vangt wel wind en is breder dan je auto. Ook op de tolwegen in Frankrijk heb je mazzel je betaalt namelijk niet meer dan voor een gewone aanhangwagen. En ook achteruitrijden is geen probleem, eventueel ergens gaan oefenen op een parkeerterrein en je hebt het zo door. Nee echt een vouwwagen is top! :K
Gelogd

Matthijs_164

  • Klap nerd
  • ***
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 295
  • Merk Vouwwagen: Holtkamper Kyte XL 2012
Re: Ervaring rijden met vouwwagen
« Reactie #3 Gepost op: juni 15, 2015, 09:28:48 am »

Rijden met een vouwwagen is juist heel makkelijk! Tuurlijk ben je iets langzamer weg bij het stoplicht en zul je bergop iets eerder terug moeten schakelen maar dan heb je het wel gehad. Je merkt zo weinig van een vouwwagen dat het gevaar erin schuilt dat je het ding vergeet. Bij invoegen en inhalen moet je namelijk wel rekening houden met de extra lengte.

Achteruitrijden met aanhanger is iets dat je moet oefenen. Als je het truukje eenmaal onder de knie hebt, stelt het niet veel meer voor. En zoals hierboven al aangegeven, niet proberen het snel te doen maar juist in alle rust.

Hoop dat je iets aan deze ervaringen hebt. Het zelf ervaren is denk ik de beste manier om er een beter gevoel bij je krijgen.
« Laatst bewerkt op: juni 15, 2015, 11:10:09 am door Matthijs_164 »
Gelogd

Frankie

  • Klap gek
  • *****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 3.995
  • Merk Vouwwagen: Aart Kok Livingstone game drive XXL bed
Re: Ervaring rijden met vouwwagen
« Reactie #4 Gepost op: juni 15, 2015, 09:54:18 am »

Met een vouwwagen rijden is zo eenvoudig dat je het inderdaad bijna alleen maar merkt bij het optrekken en het remmen. Je moet je er daardoor echt bewust van maken dat het ding erachter hangt en dat je bijvoorbeeld drempels een stuk rustiger moeten nemen dan zonder vouwwagen en pas linksaf moet slaan als een tegenligger nog vrij ver weg is.

Achteruit rijden is een kwestie van oefenen en je niet laten opjagen. Ik had niet gedacht dat het me ooit zou lukken, maar inmiddels rij ik de vouwwagen met een (kort) bochtje achteruit de oprit op en de garage in. Dat gaat beslist niet altijd in één keer goed en ik stap er ook rustig voor uit om de situatie te beoordelen, maar d'r is niemand die zegt dat dat niet mag. :)
Dat oefenen heeft overigens ook tot gevolg dat je nog maar zelden de wagen met de hand op de kampeerplek hoeft te zetten (op het eventueel 180° draaien na afkoppelen na).
« Laatst bewerkt op: juni 15, 2015, 09:55:53 am door Frankie »
Gelogd

Yolanda

  • Klap gek
  • *****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Vrouw
  • Berichten: 3.252
  • Merk Vouwwagen: Raclet Jasmin
Re: Ervaring rijden met vouwwagen
« Reactie #5 Gepost op: juni 15, 2015, 10:05:29 am »

Waarom zou iemand het je afraden omdat het vreselijk is? Heeft de persoon in kwestie misschien een nare ervaring?

Sinds mijn scheiding moest ik wel met de vouwwagen rijden, dat deed mijn ex voor die tijd altijd. Maar er is niks vreselijks aan het rijden met een klapper. Als ik het vergelijk met een caravan zie ik alleen maar voordelen. Je voelt hem bijna niet achter de auto, je kan er overheen kijken en vangt zeer weinig wind.

Natuurlijk moet je er wel rekening mee houden dat je iets langer bent met in- en uitvoegen en de drempels rustig nemen. Ook niet zomer even een hoek om willen als er nog tegenliggers aankomen.
En na een tijdje oefenen is achteruitrijden en inparkeren ook geen groot probleem meer. Dat gaat bij mij nog steeds niet in één keer. Maar rustig blijven en vooral niet op laten jagen.

Misschien iemand in je omgeving met een klapper of aanhanger dat je er een keer mee mag rijden.

Ik zou zeggen doen!
Gelogd

CarrieHB

  • Gast
Re: Ervaring rijden met vouwwagen
« Reactie #6 Gepost op: juni 15, 2015, 10:16:04 am »

Bedankt voor jullie (positieve!) reacties!
Gelogd

Marjootje

  • Klap prof
  • ****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Vrouw
  • Berichten: 677
  • Merk Vouwwagen: camplet adventure
  • klappen maar!
Re: Ervaring rijden met vouwwagen
« Reactie #7 Gepost op: juni 15, 2015, 10:48:34 am »

Vergelijk het eens met een caravan,, je ziet geen fluit, je bent breder en windgevoeliger, wij zijn ook dombo's met keren of achteruitrijden met een aanhanger, maar mocht het ons echt niet lukken, koppelen we hem af en keren we hem met de hand, probeer dat maar eens met een caravan..
Nee, van een klapper ga je qua rijden zeker geen spijt krijgen.
Gelogd

sanderv

  • Klap gek
  • *****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 1.996
  • Merk Vouwwagen: Camplet Royal, special edition "Frankenstein"
Re: Ervaring rijden met vouwwagen
« Reactie #8 Gepost op: juni 15, 2015, 11:06:47 am »

Persoonlijk vind ik het rijden met een vouwwagen een fluitje van een cent. Niet de lasten van een grotere aanhanger dan de auto, maar ook niet de lasten van een te kleine aanhanger die je bij achteruitrijden doorgaans pas ziet als hij reeds geschaard achter de auto zit en die als een stuiterbal mee stuitert achter de auto. Maar als je erg opziet tegen het rijden met een aanhanger, is het dan geen idee om een keer een proefles te nemen bij een rijschool? En als je niet voor E op wil, kun je ook vragen of het met een kleine aanhanger zou mogen achter een (gewone) lesauto.
Gelogd

Vlekje

  • Gast
Re: Ervaring rijden met vouwwagen
« Reactie #9 Gepost op: juni 15, 2015, 02:39:18 pm »

Hoi ook ik vind het erg makkelijk rijden vooruit en achteruitsteken geen probleem,mijn man heeft er iets meer problemen me om achteruit te rijden hahaha,maar wij hebben een Jamet Louisiana en die rijd erg makkelijk achter onze auto,en dit is pas het tweede jaar dat we met de vouwwagen weg gaan en wij gaan meestal naar italie, i, zou ook zeggen ga even ergens proef rijden en dan zie je hoe makkelijk dat gaat
Gelogd

superkoe32

  • Klap prof
  • ****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Vrouw
  • Berichten: 1.413
  • Merk Vouwwagen: CCC Xclusive 2021
  • ** Pluk de dag! **
Re: Ervaring rijden met vouwwagen
« Reactie #10 Gepost op: juni 15, 2015, 04:57:18 pm »

Ook ik rijd als vrouw graag met onze klapper!  Ligt als een dijk op de weg! In ons geval ken ik er niet overheen kijken maar dat is gewoon afhankelijk van het type vouwwagen wat je koopt en went heel snel

Ik zeg doen! !! :>
Gelogd

CarrieHB

  • Gast
Re: Ervaring rijden met vouwwagen
« Reactie #11 Gepost op: juni 15, 2015, 08:01:57 pm »

Ook jullie dank voor het delen van jullie ervaring.
Gelogd

Drees

  • Gast
Re: Ervaring rijden met vouwwagen
« Reactie #12 Gepost op: juni 15, 2015, 08:39:39 pm »

Geen probleem, wij rijden er beiden zonder problemen mee. We merken het eigenlijk nauwelijks. Wat betreft achteruit rijden hebben we gewoon op een avond een leeg parkeerterrein opgezocht en beiden geoefend. We hadden beiden nog nooit met aanhanger achteruit gereden en zijn niet echt natuurtalenten  :# Half uurtje ombeurten oefenen en we reden zonder problemen een meter of tachtig achteruit. Redelijk recht. Meer heb je niet nodig toch?
Gelogd

olaf

  • Klap gek
  • *****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 3.747
  • Merk Vouwwagen: Raclet Panama Up GL
Re: Ervaring rijden met vouwwagen
« Reactie #13 Gepost op: juni 15, 2015, 10:25:12 pm »

Hallo allemaal,
Wij overwegen serieus de aankoop van een vouwwagen. Nu raadt iemand het ons af omdat het vreselijk zou zijn om daarmee te rijden. Zelf zien we er niet tegenop (hoewel ik geen enkele ervaring heb met rijdrn met een aanhanger oid). Zou iemand zijn ervaringen met mij willen delen? Wat valt tegen of juist niet? Is het inderdaad 'bijna niet te doen' om achteruit te rijden?
Vermneem het graag.
Alvast bedankt
Dan heb je al veel voordelen en ervaringsdeskundigen gehoord.

Maar waar ik wel benieuwd naar ben is waarom vind die gene het vreselijk om mee te rijden?

Tis net wat Frank ook schrijft je merkt het bij het optrekken en stoppen.
Wel goed beladen (gewicht verdelen), juiste kogel druk en de vouwwagen ligt er lekker achter hoor.
Tips zijn hier allemaal te vinden.

Gelogd
The need for the many outweigh the needs of the few

Yella

  • Klap gek
  • *****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 6.863
  • Merk Vouwwagen: Ex Holtkamper Cocoon XL 2014 met Basekitchen XXL
  • Geen Cocoon meer, huisje in Hongarije en Karsten
    • Jawa.nl
Re: Ervaring rijden met vouwwagen
« Reactie #14 Gepost op: juni 16, 2015, 05:14:48 am »

Het ding volgt wel. Overigens zijn niet alle vouwwagens smaller dan de auto. Onze Cocoon is ruim 180 cm breed. Voor mij geen enkel punt met de combinatie te rijden. achteruit rijden gaat prima op de spiegels, want door de achterruit van de C4 zie ik niets. Mijn vrouw rijdt er ook mee, maar die rijdt er niet mee achteruit.
Gelogd
www.jawamarkt.nl voor boeken en handleidingen.
Pagina's: 1 2 »   Omhoog
 

SimplePortal 2.3.5 © 2008-2012, SimplePortal