Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.

Gebruikersnaam: Wachtwoord:
Pagina's: « 1 2 3 »   Omlaag

Auteur Topic: Wel of niet verzekeren?  (gelezen 8340 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Marcel78

  • Klapperraar
  • **
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 62
  • Merk Vouwwagen: Holtkamper Aero (voorheen Cabanon Mercury)
Re: Wel of niet verzekeren?
« Reactie #15 Gepost op: juni 25, 2015, 10:14:15 pm »

En als je unigarant en ANWB naast elkaar vergelijkt??
Dat zijn de zelfde verzekeringen. Unigarant is de verzekeraar van de ANWB. Hagelschade is meestal een optie.
Voor wat die aankoopwaardegarantie betreft. Ook al heb je via marktplaats gekocht en geen officiële factuur maar wel een print van de advertentie en mailwisseling over de prijs een bankoverschrijving. Dan durf ik de discussie met de verzekeraar wel aan.

vind het nogal een hoop geld hoor alles met mekaar..
Bedoel je de waarde van de vouwwagen, of de hoogte van de premie?
Wie geen moeite heeft met het aanschaffen van een andere vouwwagen na een ongeval of diefstal moet vooral niet verzekeren. Iemand die zich dat financieel niet kan veroorloven kan misschien toch beter kiezen voor een verzekering. Vergeet daarbij de inventaris niet.
Gelogd

Marjootje

  • Klap prof
  • ****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Vrouw
  • Berichten: 677
  • Merk Vouwwagen: camplet adventure
  • klappen maar!
Re: Wel of niet verzekeren?
« Reactie #16 Gepost op: juni 25, 2015, 10:16:33 pm »

tja, de hoogte vd premie bedoelde ik idd, zal er toch maar es naar kijken, we hebben nog 2,5 week de tijd. dusss
Gelogd

meneer Marnix

  • Gast
Re: Wel of niet verzekeren?
« Reactie #17 Gepost op: juni 25, 2015, 11:04:46 pm »


Voor wat die aankoopwaardegarantie betreft. Ook al heb je via marktplaats gekocht en geen officiële factuur maar wel een print van de advertentie en mailwisseling over de prijs een bankoverschrijving. Dan durf ik de discussie met de verzekeraar wel aan.


Voor aanspraak op vergoeding van aankoopwaarde wordt excpliciet als voorwaarde gesteld dat de aankoop via een aantoonbare bancaire betaling gedaan moet zijn. (Het staat iets anders omschreven maar heb die letterlijke tekst nu niet bij de hand). Het gaat er dus niet om of er wel of geen factuur is.

Met een dergelijke vooraf expliciet gestelde voorwaarde zou ik als verzekeraar hooguit coulant met de dagwaarde (plus 10%) omgaan maar zeker geen aanschafwaarde meer vergoeden en niet eens met de adviseur of verzekerde in discussie gaan.
Gelogd

kph

  • Gast
Re: Wel of niet verzekeren?
« Reactie #18 Gepost op: juni 26, 2015, 10:00:47 am »

Wij hebben er voor gekozen om onze vouwwagen niet te verzekeren. Het is niet zo dat we een nieuwe kunnen kopen als er iets met de vouwwagen zou gebeuren, die draagkracht hebben we niet. Maar we hebben de risico's afgewogen (thuis stalling, alleen in de zomer in Spanje kamperen dus geen hagel/storm schade) tegen de kosten van een verzekering. Auto volledig omnium verzekerd etc.

Dit is het enige jaar waarbij ik misschien een klein beetje zenuwachtig ben over wel/niet verzekeren aangezien we als tussenstop dit jaar in een hotel zitten (omdat we in eerste instantie een kant0en-klare tent hadden gehuurd en we last-minute een vouwwagen hebben aangeschaft en geen annulering op het hotel hadden).
Gelogd

Erlief

  • Klapperraar
  • **
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 108
  • Merk Vouwwagen: Trigano Vendome GL
  • Wie wil er klappen?!
Re: Wel of niet verzekeren?
« Reactie #19 Gepost op: juni 26, 2015, 10:50:20 am »

Tip is inderdaad goed kijken wat er precies in de voorwaarden staat.
Ik heb zelf een doorlopende reisverzekering en ANWB pechhulp met Europa dekking en vervangend vervoer. Alles wat daarbuiten valt is voor mijn eigen risico.

De pechhulp heb ik al eens moeten gebruiken. Ik stond een paar jaar geleden in Zwitserland te tanken toen liep de benzine gewoon onder de auto er weer uit. (ik vond al dat het zo hard ging met de benzine) Ik stond toch even raar te kijken... Maar een oponthoud van enkele uren, was het daarna keurig opgelost door een vriendelijke Zwitserse  monteur.

Vorig jaar werd ik gebeten door een slang, bleek ik bij thuiskomst de ziekenhuis rekening te moeten declareren bij mijn zorgverzekeraar, dus niks reisverzekering met gezondheidsdekking...
Gelogd

Marcel78

  • Klapperraar
  • **
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 62
  • Merk Vouwwagen: Holtkamper Aero (voorheen Cabanon Mercury)
Re: Wel of niet verzekeren?
« Reactie #20 Gepost op: juni 26, 2015, 12:06:07 pm »

Voor aanspraak op vergoeding van aankoopwaarde wordt excpliciet als voorwaarde gesteld dat de aankoop via een aantoonbare bancaire betaling gedaan moet zijn.
Dat kan de verzekeraar wel mooi schrijven in de polisvoorwaarden maar dat wil niet zeggen dat je daar niet over in discussie kunt gaan. Als je aannemelijk kunt maken hoe je de vouwwagen hebt gekocht en wat daarvoor is betaald maakt je mi een goede kans. Ook dan komt er een expert aan te pas trouwens.

Wij hebben er voor gekozen om onze vouwwagen niet te verzekeren. Het is niet zo dat we een nieuwe kunnen kopen als er iets met de vouwwagen zou gebeuren, die draagkracht hebben we niet. Maar we hebben de risico's afgewogen (thuis stalling, alleen in de zomer in Spanje kamperen dus geen hagel/storm schade) tegen de kosten van een verzekering. Auto volledig omnium verzekerd etc.
Iedereen maakt een eigen afweging. De vouwwagen is overigens niet voor de eigen schade verzekerd als hij achter de auto hangt. Dat geldt alleen voor schade aan derde. Dus mocht hij onderweg los raken dan heb je geen vouwwagen meer. En je schade verhalen op een fransman of spanjaard laat ik zelf liever aan mijn eigen verzekeraar over.

Tip is inderdaad goed kijken wat er precies in de voorwaarden staat.
Ik heb zelf een doorlopende reisverzekering en ANWB pechhulp met Europa dekking en vervangend vervoer. Alles wat daarbuiten valt is voor mijn eigen risico.
Heel verstandig. Controleer ook even of je dekking hebt voor je aanhanger (vouwwagen in dit geval). In het slechtte geval wordt je auto wel thuis gebracht maar je vouwwagen niet (of op eigen kosten).

Vorig jaar werd ik gebeten door een slang, bleek ik bij thuiskomst de ziekenhuis rekening te moeten declareren bij mijn zorgverzekeraar, dus niks reisverzekering met gezondheidsdekking...
Dat klopt, de nederlandse zorgverzekering gaat altijd voor. Maar deze vergoed vaak maar naar nederlandse tarieven. Wat daar niet of slechts beperkt vergoed wordt komt voor rekening van de reisverzekering mits je geneeskundige kosten buitenland hebt meeverzekerd (kan ook je eigen risico zijn). De meningen verschillen, maar kijk deze uitzending maar eens terug. Joop Pot had wel een reisverzekering maar vergeten het vinkje te zetten bij ziektekosten buitenland: http://www.npo.nl/groeten-van-max/13-08-2012/POW_00476715/POMS_MAX_112257
« Laatst bewerkt op: juni 26, 2015, 12:16:12 pm door Marcel78 »
Gelogd

meneer Marnix

  • Gast
Re: Wel of niet verzekeren?
« Reactie #21 Gepost op: juni 26, 2015, 12:24:07 pm »

Dat kan de verzekeraar wel mooi schrijven in de polisvoorwaarden maar dat wil niet zeggen dat je daar niet over in discussie kunt gaan. Als je aannemelijk kunt maken hoe je de vouwwagen hebt gekocht en wat daarvoor is betaald maakt je mi een goede kans. Ook dan komt er een expert aan te pas trouwens.

Als ik een verzekering afsluit, wil ik zekerheid. Ik wil weten wat er wel of niet wordt vergoed. Als je geen nota van een bedrijf hebt en je hebt op de particuliere markt niet via bankoverschrijving betaalt, kom je NIET in aanmerking voor aankoopwaarde vergoeding. Dat zijn simpelweg de polisvoorwaarden. Heb deze nu van ANWB, Unigarant en ASR uitgespit en daar is echt geen speld tussen te krijgen.

Polisvoorwaarden zijn leidend daar kun je best over in discussie gaan maar het zou wat zijn als iedereen via zijn adviseur of verzekeraar gaat discussiëren over de polisvoorwaarden waarvan je zelf vindt dat het best anders zou kunnen.

Voor het overige ben ik het wel met je eens  :J
Gelogd

dickp

  • Klapperraar
  • **
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 111
  • Merk Vouwwagen: Cabanon Malawi
Re: Wel of niet verzekeren?
« Reactie #22 Gepost op: juni 26, 2015, 02:07:15 pm »

Wij hebben onze nieuwe Malawi verzekerd bij FBTO. Complete dekking voor EUR 10 per maand, 5 jaar nieuwwaarde en geen instinkers in de polisvoorwaarden. Over een jaar of wat gooi ik hem misschien uit de verzekering maar voor deze premie wil ik het risico op totaalverlies niet lopen.
@kph, misschien kan je hem voor bijv twee maanden verzekeren? Dan ben je helemaal spekkoper.
Gelogd

KenJo

  • Klap gek
  • *****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 2.346
Re: Wel of niet verzekeren?
« Reactie #23 Gepost op: juni 26, 2015, 07:11:04 pm »

@kph, misschien kan je hem voor bijv twee maanden verzekeren? Dan ben je helemaal spekkoper.
Dat is een goed idee! De ANWB heeft in haar voorwaarden staan: "Artikel 4. Wat is de looptijd van de verzekering en wanneer mag de verzekeringnemer opzeggen? De looptijd van de verzekering staat vermeld op het polisblad. De verzekeringnemer mag deze verzekering
dagelijks opzeggen."
Helaas kan je nergens bij de offerte invullen wat de looptijd moet gaan worden, en de maandelijkse betaling kan alleen per automatische incasso. Rara wat zal de looptijd zijn???
Gelogd
klapband, klapdeur, klaplopen, klapmuts, klaproos, klapschaats, klapwiek, klapzoen, klapstuk, klapstoel, achterklap, handjeklap

we klappen wat af!

Spiegelbeeld

  • Klap prof
  • ****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 724
  • HK Cocoon, klappen doe je pas onder Lyon
Re: Wel of niet verzekeren?
« Reactie #24 Gepost op: juni 26, 2015, 07:48:44 pm »

Nederland is het meest verzekerde land ter wereld. Grootste drijfveer is angst, er zijn zelfs mensen die hun verzekering verzekeren, bijvoorbeeld met de no claim beschermer.


Wat je wel of niet verzekerd is lastig, wij hebben de laatste jaren behoorlijk wat verzekeringen opgezegd of aangepast en veel geld bespaard, tot nu toe nooit spijt gehad.
Wij zijn niet de enigen en de verzekeringsbranche voelt het omzetverlies en is een collectieve campagne begonnen om te laten zien hoe belangrijk verzekeren wel niet is, de bangmaak machine draait weer volop.

Ik zou een klapkar alleen verzekeren als de schade ervan je in grote problemen zou brengen. Meestal is de dagwaarde na een tijdje flink gedaald en valt door allerlei regeltjes de uitkering behoorlijk tegen en mag je wel jaarlijjks meer dan 100 euro premie aftikken.
« Laatst bewerkt op: juni 26, 2015, 07:51:03 pm door Spiegelbeeld »
Gelogd

KenJo

  • Klap gek
  • *****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 2.346
Re: Wel of niet verzekeren?
« Reactie #25 Gepost op: juni 26, 2015, 08:22:59 pm »

Meestal is de dagwaarde na een tijdje flink gedaald en valt door allerlei regeltjes de uitkering behoorlijk tegen
Net als bij een auto dus  :#
Gelogd
klapband, klapdeur, klaplopen, klapmuts, klaproos, klapschaats, klapwiek, klapzoen, klapstuk, klapstoel, achterklap, handjeklap

we klappen wat af!

Nekaf

  • Klap fanaat
  • *
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 179
  • Merk Vouwwagen: Holtkamper kyte windforce 2018
Re: Wel of niet verzekeren?
« Reactie #26 Gepost op: juni 26, 2015, 09:33:42 pm »

Wel verzekerd, ik weet dat de stalling waar ik sta niet verzekerd is , dus gebeurd er iets ben ik toch verzekerd voor 7,95 / maand, en het is een oude houten stalling, wel mooi droog maar je weet maar nooit. En ik kan hem dus ook met een gerust hart op de oprit laten staan.
Gelogd

meneer Marnix

  • Gast
Re: Wel of niet verzekeren?
« Reactie #27 Gepost op: juni 27, 2015, 09:53:17 am »

Als alleen nog de dagwaarde van toepassing is wordt het een grijs en schemerachtig gebied.......

Bij auto's weet je gewoon vooraf de dagwaarde en zo weet je of het zin heeft om al risks af te sluiten of niet. Dat zou bij een vouwwagen toch ook zo kunnen/moeten zijn denk ik.

Ik zag sowieso in sommige polisvoorwaarden dat er bij dagwaarde verwezen wordt naar een koerslijst van de BOVAG. Als dat nou eens vooraf transparant zou zijn net als bij auto's, dan zou je veel beter een afweging kunnen maken.


Nu alleen nog inzicht zien te krijgen in die koerslijst  :?
Gelogd

Hobbes

  • Klapperraar
  • **
  • Offline Offline
  • Berichten: 124
Re: Wel of niet verzekeren?
« Reactie #28 Gepost op: juni 27, 2015, 10:08:13 am »

Door mijn eigen schuld was een stuk binnentent van de buitentent los gegaan. Dit moest opnieuw gestikt worden. Hele tent moest eraf en was best een tijdrovend karwei maar ik was bang dat als ik niks deed hij uiteindelijk er helemaal vanaf zou gaan. Toen ik dit met de dealer besprak zei hij zelf "Maar je bent toch verzekerd?" Zelf nooit aan gedacht maar ok dit soort ongelukjes valt dus onder de verzekering. Ik had mijn premie er weer voor een paar jaar uit iig.
Gelogd

Marcel78

  • Klapperraar
  • **
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 62
  • Merk Vouwwagen: Holtkamper Aero (voorheen Cabanon Mercury)
Re: Wel of niet verzekeren?
« Reactie #29 Gepost op: juni 27, 2015, 12:33:42 pm »

Bij auto's weet je gewoon vooraf de dagwaarde en zo weet je of het zin heeft om al risks af te sluiten of niet. Dat zou bij een vouwwagen toch ook zo kunnen/moeten zijn denk ik.

Bij auto's is het echt niet anders dan bij vouwwagens. De dagwaarde van 2 de zelfde auto's van het zelfde bouwjaar is nooit gelijk. Aantal kilometers, onderhoudshistorie (wel of niet dealer onderhouden) en zelfs de kleur is mede bepalend.

Er komt een expert die de dagwaarde vast moet stellen en daar kun je als het mee zit nog een beetje over onderhandelen. Er is geen standaard lijst, alleen een globale richtlijn. Zit je auto vol met krassen en deuken dan is de dagwaarde helaas een stuk lager dan zijn puntgave broertje van het zelfde bouwjaar. Wat de gek ervoor geeft dus....
Gelogd
Pagina's: « 1 2 3 »   Omhoog
 

SimplePortal 2.3.5 © 2008-2012, SimplePortal