Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.

Gebruikersnaam: Wachtwoord:
Pagina's: 1 2 3 »   Omlaag

Auteur Topic: Snelheid en belading  (gelezen 6679 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Pieter Balkenende

  • Gast
Snelheid en belading
« Gepost op: augustus 09, 2015, 12:22:40 am »

Beste mensen,

Ik wil de volgende situatie voorleggen.
Sinds dit voorjaar bezit ik een Jamet Arizona uit het bouwjaar 2001.
Afgelopen 2 weken in Zuid-Frankrijk (ca. 1150 km) gestaan op een
mooie camping. Om deze reden dus diverse snelwegen bereden.

Ik trek de vouwwagen met een Ford Focus station uit 2002, met
een 1.4 motor. Deze wagen heeft een ledig gewicht van 1076 kg
en was beladen inclusief passagiers ongeveer 1600 kg. Conform
kentekenbewijs mag de wagen 940 kg geremd trekken. De maximale
kogeldruk mag 75 kg bedragen.

De vouwwagen woog beladen zo'n 700 kg bij vertrek.
De kogeldruk bedroeg bij vertrek zowel heen als terug ongeveer 85 kg.
Uiteraard is de vouwwagen een geremd exemplaar.
Alles volgens mij binnen proporties, speciaal de banden nog
laten checken, die mochten 375 kg (per band) dragen en zouden
ook de hogere snelheden aankunnen.

Nu dacht ik alles onder controle te hebben en ik ben ook veilig met
mn gezin heen en weer gekomen, maar toch had ik niet helemaal
een goed gevoel bij de combinatie. Zodra ik de 110 km/u passeerde
ging de combinatie toch 'dwijlen' over de weg en moest je echt
het stuur met beide handen vast houden... Nu heb ik ook 110 als
maximum snelheid aangehouden en dat is ook prima. Maar soms
is het met de heuvels en dalen prettig om heuvelafwaards wat meer
snelheid op te bouwen om vervolgens met de Focus 1.4 met een beetje
fatsoenlijke snelheid de volgende heuvel op te komen...
Daarbij is het ook niet prettig om continu op de teller te moeten
focussen.

Mijn vragen zijn:
Moet ik heel strikt die 75 kg kogeldruk aanhouden om dit bijvoorbeeld
te voorkomen en de combinatie stabieler krijgen? Juist op dit forum
heb ik opgepikt dat de kogeldruk béter iets hoger kan zijn dan de
voorgeschreven kg's.
Of is het onnodige bezorgdheid en dus normaal als de combinatie iets
gaat dwijlen?
Moet ik eventueel een zwaardere auto overwegen of zou dit probleemloos
moeten kunnen met deze Focus? Overigens waren de heuvels (A75 Z-FR)
wel de grens... Ik zakte soms terug naar 60 km/u en gierde dan in z'n 2e
versnelling de heuvel op... Ook niet echt bevorderlijk voor de auto denk...

Ik ben heel benieuwd naar reacties en ervaringen!

Bedankt!
Pieter



 

Gelogd

Jazzper

  • Trigano Chantilly GL 2001
  • Klapperraar
  • **
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 68
  • Merk Vouwwagen: Trigano Chantilly GL 2001
Re: Snelheid en belading
« Reactie #1 Gepost op: augustus 09, 2015, 12:35:35 am »

Kun je iets specifieker zijn over 'dweilen'?

Ik heb met het zusje van jouw klapper, de 2001 Trigano Chantilly, afgelopen weken 2300km door Frankrijk gereden. Ervoor een C4 Grand Picasso 115HDI (1.6 / 115PK diesel / 1300kg). Bijna alles 120-130kmu. Zaten nieuwe banden op en ik mag graag doorrijden normaliter.

Ik heb veel Franse auto's gereden in het verleden en ik rijd deze combinatie op zijn Frans; zeilend (scheelt maar paar letters met dweilend) over de royale heerlijke wegen daar. Altijd in controle maar soms is het net of je een sloep vaart; vertrouwen op de combo en op koers blijven haha.

Vandaar mijn vraag; dweilen als in aan de goden overgeleverd of dweilen als in zeilend over de wegen en niet messcherp als de duitsers?
Gelogd

Theu

  • Klap gek
  • *****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 2.753
Re: Snelheid en belading
« Reactie #2 Gepost op: augustus 09, 2015, 12:43:34 am »

Wat er nog weleens vergeten word is dat er bij de kogeldruk geen rekening word gehouden met de belading van de auto zelf. Wat ook een hoop kg's met zich mee kan brengen.
De kogeldruk vertelt hoeveel druk je op de trekhaak kan zetten en dan nog genoeg druk op de voorwielen over te houden om goed te kunnen sturen. Dit zijn wel fabrieksopgaves dus daar hebben ze vast wel marges ingebouwd.
Daarbij gaan ze er dan ook vanuit dat schokbrekers e.d nog in goede staat verkeren. (Kan ik vanaf hier bij jullie focus niet controleren)
Hopelijk kun je wat met dit antwoord. Het is geen ja en het is geen nee.
Wat ook kan meehelpen in het deinen van de vw is of dat deze schokbrekers heeft of niet.
Op je 2e vraag mbt het vermogen van de auto. Dat is heel persoonlijk. Ik vind het niks om met (te) weinig vermogen iets te moeten trekken. Wij hebben dan ook een redelijk potente diesel in onze Mondeo liggen.
Gelogd

KenJo

  • Klap gek
  • *****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 2.346
Re: Snelheid en belading
« Reactie #3 Gepost op: augustus 09, 2015, 01:05:29 am »

Hallo Pieter, welkom op het forum!

Er zijn een aantal zaken belangrijk in de combinatie auto + aanhanger (maakt niet uit wat voor aanhanger)

1 - de Totaal Toegestane Maximum massa (TMM)
2 - de kogeldruk
3 - de belading van de aanhanger

Uitleg:
punt 1. Als je alles bij elkaar optelt (auto+aanhanger) dan mag het geheel in jouw geval de combi niet meer wegen dan wat de fabrikant van de auto voorschrijft en volgens het RDW is dat 1630 kilo. Met een eigen gewicht van 1600 kilo excl aanhanger (zoals jij dat opgeeft) zit je daar dus héél dichtbij
punt 2. Als de kogeldruk 85 kg was en je hebt nog 3 passagiers excl bagage (1 volwassenne en 2 kinderen totaal geschat 140 kilo) in de auto dan leunt er heel wat gewicht op de achteras van de auto (punt belasting)
punt 3. als dan vervolgens de aanhanger niet optimaal 50/50 beladen is ( evenzwaar op het linker als op het rechter wiel)

dan is de conclussie dat de gehele combinatie niet in orde was. Met name het woordje punt belasting verdient wel wat aandacht denk ik. Als je een speelgoed autootje pakt en je druk met 1 vinger op de achterkant van dant autootje dan heb je punt belasting. Elke auto is ontworpen voor een belasting die verdeelt is tussen de achteras en de vooras maar zodra je er een aanhanger achter kopelt dan gooi je die ballans in de war. Dát is het belangrijkste dat je in gedachte MOET houden!

Er bestaat geen enkele auto op de hele wereld die ontworpen is het het oog op het trekken van aanhangers. Die aanhanger is een puntje waar rekening mee gehouden wordt in het ontwerp (alhoewel bij de Ford Orion was men dat vergeten)

De bestuurder zal dus de combinatie in de juiste verhouding moeten brengen, alleen staat nergens in de handleiding hoe je dat moet doen.
Gelogd
klapband, klapdeur, klaplopen, klapmuts, klaproos, klapschaats, klapwiek, klapzoen, klapstuk, klapstoel, achterklap, handjeklap

we klappen wat af!

Drikusniet

  • Techneut in hart en nieren
  • Klap prof
  • ****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 1.680
  • Merk Vouwwagen: Campwerk Family
  • Een happy kampeerder
Re: Snelheid en belading
« Reactie #4 Gepost op: augustus 09, 2015, 01:13:59 am »

Het koppel van de motor bepaald hoe goed je de bergen opkomt. Hoe groot je motor is zegt daar niets over.
Voor het dweilen zou ik zeggen: Hoe is de lading verdeelt? In combinatie met de te hoge kogeldruk verwacht ik dat je teveel gewicht in de uiteinden hebt. Zorg dat je de zware dingen zo dicht mogelijk bij de as hebt. Ideale kogeldruk ligt eerder bij 50-65 kg. Is ook beter voor de wegligging.
« Laatst bewerkt op: augustus 09, 2015, 01:24:50 am door Drikusniet »
Gelogd

KlapJoeri

  • Klaploper met klappertanden
  • Klap prof
  • ****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 1.240
  • Merk Vouwwagen: Holtkamper Aero 2023
  • Het leven is mooier als je denkt!
Re: Snelheid en belading
« Reactie #5 Gepost op: augustus 09, 2015, 08:06:53 am »

Wij rijden ook Focus en hebben gemerkt dat bij te hoge kogeldruk de combi niet fijn rijdt. Kogeldruk onder de 75 kilo brengen helpt.
Gelogd
The cold never bothered me anyway.....

dickp

  • Klapperraar
  • **
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 111
  • Merk Vouwwagen: Cabanon Malawi
Re: Snelheid en belading
« Reactie #6 Gepost op: augustus 09, 2015, 08:26:15 am »

Wij rijden met een kogeldruk van 55 kg. Rijdt prima en ik vind het een prettig idee dat we ruim onder de max van 75kg zitten. Overigens moet ik voor 55kg behoorlijk mijn best doen en een paar zwaardere spullen richting dissel plaatsen. Daarbij hebben we ook nog 2 fietsen op de dissel.
85kg klinkt alsof je de dissel niet of nauwelijks meer opgetild krijgt. Ik zou de bagage in de vouwwagen meer op de as leggen en zo de kogeldruk terug brengen. Hoop dat dat helpt want >1000km dweilen is ook niks!
« Laatst bewerkt op: augustus 09, 2015, 08:28:10 am door dickp »
Gelogd

papajur

  • Klap nerd
  • ***
  • Offline Offline
  • Berichten: 431
  • Cabaon Malawi 2.0
Re: Snelheid en belading
« Reactie #7 Gepost op: augustus 09, 2015, 08:32:26 am »

Hallo Pieter, welkom op het forum!

Er zijn een aantal zaken belangrijk in de combinatie auto + aanhanger (maakt niet uit wat voor aanhanger)

1 - de Totaal Toegestane Maximum massa (TMM)


Uitleg:
punt 1. Als je alles bij elkaar optelt (auto+aanhanger) dan mag het geheel in jouw geval de combi niet meer wegen dan wat de fabrikant van de auto voorschrijft en volgens het RDW is dat 1630 kilo. Met een eigen gewicht van 1600 kilo excl aanhanger (zoals jij dat opgeeft) zit je daar dus héél dichtbij
.

Op het kenteken bewijs staat toch altijd wat de auto mag wegen(auto+plus lading)
Dat PLUS het max te trekken aanhangergewicht is toch TTM?

Voor de rest wat TS vraagt over gierende motor.
Zolang je niet in het rood rijdt met de troeren zou ik mij er niet te druk om maken.
Is gezonder voor een auto om met flink toeren de berg op te rijden dan veel te laag (het nieuwe rijden )
Gelogd
╭∩╮(︶︿︶)╭∩╮

Marcel78

  • Klapperraar
  • **
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 62
  • Merk Vouwwagen: Holtkamper Aero (voorheen Cabanon Mercury)
Re: Snelheid en belading
« Reactie #8 Gepost op: augustus 09, 2015, 09:32:13 am »

Op het kenteken bewijs staat toch altijd wat de auto mag wegen(auto+plus lading)
Dat PLUS het max te trekken aanhangergewicht is toch TTM

Dat klopt, maar volgens mij bedoelt KenJo het ook gezien zijn optelling. En met een hoge kogeldruk en voorwielaangedreven (zwaar beladen) auto zal het inderdaad niet comfortabel rijden.
Gelogd

arjanmeijerman

  • Klap fanaat
  • *
  • Offline Offline
  • Berichten: 153
Re: Snelheid en belading
« Reactie #9 Gepost op: augustus 09, 2015, 09:54:47 am »

Kogeldruk alleen zegt niet zoveel. Als je alle gewicht achter op de keuken en voor in de disselbak hebt zitten, is je kogeldruk prima, maar heb je nog steeds een gevaarlijk beladen aanhanger die steeds zal willen gaan oscileren (van links naar rechts) De massa moet zo laag mogelijk in het midden van de aanhanger. Verder is een kogeldruk van85 kilo ook te veel. Vuistregel is maximaal 10% van het getrokken gewicht.
Mijn combinatie: een Verso met Arizona erachter en beladen met mensen en dakkoffer zal aan dezelfde waarden komen als die van jou, maar ligt echt als een trein op de weg. Ik heb zelfs laatst een noodstop moeten maken met 120+ op de peage, maar de combi gaf geen krimp. Ik houd 60 kilo aan.
Bergop is het vooral je koppel die bepaald hoe makkelijk het gaat, maar je moet ook niet te bang voor hoge toerentallen zijn en kunt dus beter langere tijd een versnelling lager aanhouden dan te vroeg opschakelen om erachter te komen dat je motor het niet trekt en de snelheid omlaag gaat terwijl je vol gas geeft.
Gelogd

KenJo

  • Klap gek
  • *****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 2.346
Re: Snelheid en belading
« Reactie #10 Gepost op: augustus 09, 2015, 11:17:38 am »

Op het kenteken bewijs staat toch altijd wat de auto mag wegen(auto+plus lading)
Dat PLUS het max te trekken aanhangergewicht is toch TTM?


Ja dat probeer ik inderdaad te zeggen. Pieter Balkenende geeft aan dat zijn auto alleen al in de buurt van de 1600 kilo komt. Als je daar dan nog een aanhangwagen achterhangt schiet je dus ruim over de TMM heen. De auto is dus zwaar overbeladen, de kogeldruk is te hoog en alls de belading dan ook nog niet goed is heb je eigenlijk een levensgevaarlijke combinatie op de weg.

We hadden het een tijdje geleden in een topic over die caravancombi die in België geeen ongeluk had gehad, en daar zei ik ookal dat het gros van de ongevallen komt doordat de belading niet goed is. Hier heb je dus een voorbeeld hoe snel dat kan gebeuren ook bij een klapper!
Gelogd
klapband, klapdeur, klaplopen, klapmuts, klaproos, klapschaats, klapwiek, klapzoen, klapstuk, klapstoel, achterklap, handjeklap

we klappen wat af!

arjanmeijerman

  • Klap fanaat
  • *
  • Offline Offline
  • Berichten: 153
Re: Snelheid en belading
« Reactie #11 Gepost op: augustus 09, 2015, 09:13:23 pm »

Hallo Pieter, welkom op het forum!

Er zijn een aantal zaken belangrijk in de combinatie auto + aanhanger (maakt niet uit wat voor aanhanger)

1 - de Totaal Toegestane Maximum massa (TMM)
2 - de kogeldruk
3 - de belading van de aanhanger

Uitleg:
punt 1. Als je alles bij elkaar optelt (auto+aanhanger) dan mag het geheel in jouw geval de combi niet meer wegen dan wat de fabrikant van de auto voorschrijft en volgens het RDW is dat 1630 kilo. Met een eigen gewicht van 1600 kilo excl aanhanger (zoals jij dat opgeeft) zit je daar dus héél dichtbij
punt 2. Als de kogeldruk 85 kg was en je hebt nog 3 passagiers excl bagage (1 volwassenne en 2 kinderen totaal geschat 140 kilo) in de auto dan leunt er heel wat gewicht op de achteras van de auto (punt belasting)
punt 3. als dan vervolgens de aanhanger niet optimaal 50/50 beladen is ( evenzwaar op het linker als op het rechter wiel)

dan is de conclussie dat de gehele combinatie niet in orde was. Met name het woordje punt belasting verdient wel wat aandacht denk ik. Als je een speelgoed autootje pakt en je druk met 1 vinger op de achterkant van dant autootje dan heb je punt belasting. Elke auto is ontworpen voor een belasting die verdeelt is tussen de achteras en de vooras maar zodra je er een aanhanger achter kopelt dan gooi je die ballans in de war. Dát is het belangrijkste dat je in gedachte MOET houden!

Er bestaat geen enkele auto op de hele wereld die ontworpen is het het oog op het trekken van aanhangers. Die aanhanger is een puntje waar rekening mee gehouden wordt in het ontwerp (alhoewel bij de Ford Orion was men dat vergeten)

De bestuurder zal dus de combinatie in de juiste verhouding moeten brengen, alleen staat nergens in de handleiding hoe je dat moet doen.
Menno, maar als het kenteken aangeeft dat ie maximaal 930 kg geremd mag trekken, en de lege auto inclusief bestuurder zit al ruim boven de1100 kilo. Hoe kan dan de TMM maar1630 kilo zijn voor deze auto?
Dan zou er toch nooit meer dan 500 kilo aan de haak mogen hangen en dan ook nog alleen als er geen passagiers of bagage in de auto zit.
Ik heb het idee dat er ergens iets niet klopt
Gelogd

KlapJoeri

  • Klaploper met klappertanden
  • Klap prof
  • ****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 1.240
  • Merk Vouwwagen: Holtkamper Aero 2023
  • Het leven is mooier als je denkt!
Re: Snelheid en belading
« Reactie #12 Gepost op: augustus 09, 2015, 09:17:54 pm »

Volgens mij gaat TTM uit het kentekenbewijs alleen over de massa van de auto, niet over de aanhanger.
Wellicht moet je hooguit de kogeldruk hier in meetellen.
Heeft dus te maken met de aslasten. De aanhanger heeft een eigen as.

Dus niet te verwarren met het totale treingewicht!!
« Laatst bewerkt op: augustus 09, 2015, 09:19:40 pm door KlapJoeri »
Gelogd
The cold never bothered me anyway.....

arjanmeijerman

  • Klap fanaat
  • *
  • Offline Offline
  • Berichten: 153
Re: Snelheid en belading
« Reactie #13 Gepost op: augustus 09, 2015, 09:21:12 pm »

Ok, maar in dat geval is de combi van Pieter dus helemaal niet overbeladen, maar loopt tegen het maximum aan
Gelogd

olaf

  • Klap gek
  • *****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 3.748
  • Merk Vouwwagen: Raclet Panama Up GL
Re: Snelheid en belading
« Reactie #14 Gepost op: augustus 09, 2015, 09:38:36 pm »

wij hebben de kogeldruk tussen de 50 en 55 Kg zitten.

Het gewicht verdelen we in de wagen bij het beladen het zwaarste boven de as.

Afgelopen zomer heb ik zelfs een stuk in de 1 moeten rijden omdat ik echt niet anders boven kwam.
Ik was gelukkig niet de enige op de camping die hier last van had.
Gelogd
The need for the many outweigh the needs of the few
Pagina's: 1 2 3 »   Omhoog
 

SimplePortal 2.3.5 © 2008-2012, SimplePortal