Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.

Gebruikersnaam: Wachtwoord:
Pagina's: « 1 2 3 »   Omlaag

Auteur Topic: Snelheid en belading  (gelezen 6675 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Pieter Balkenende

  • Gast
Re: Snelheid en belading
« Reactie #15 Gepost op: augustus 09, 2015, 10:50:18 pm »

Dank voor alle reacties!

In eerste instantie wel even geschrokken van de TTM, die term kon ik nog niet...
Toch maar zelf nog gaan bestuderen en voor zover ik het kan overzien gaat de TTM van 1630 kg puur over de auto. Dus ledig gewicht auto + belading. Daar blijf ik dus wel binnen, maar niet heel ruim. De Focus mag geremd tot maximum massa van 940 kg trekken conform kentekenbewijs. Daar blijf ik dus ook binnen heb dus nog 50 kg over, aangezien vouwwagen tot 750 kg kan gaan.

Mij is wel duidelijk geworden dat ik de kogeldruk moet gaan maximaliseren op echt 75 kg en misschien nog wel iets minder...

Overigens bedoel ik dus met dwijlen het 'zoekende' gedrag van de totale combinatie. Dus nog niet direct slingeren, maar wel het gevoel dat het er naar neigt... In elk geval niet strak in een streep rijden dus.

Overigens nog wel wat missiewerk voor dit platform... Hoeveel mensen gaan nietsvermoedend met een gevaarlijke combinatie de weg op! Had ik nog het gevoel dat ik zorgvuldig bezig was. ANWB zou hier ook wel steviger/actiever over mogen adviseren vind ik. Ik heb in de ANWB-winkel gestaan en gemeld dat ik met een vouwwagen op stap ging. Eigenlijk had ik direct een folder met spelregels in mn handen gedrukt moeten krijgen. Daarnaast blijven de rekensommen rond toelaatbare kg's in NL toch ook vaag. Iedereen die ook maar iets aan zn trekhaak koppelt zou zich bewust moeten zijn waar hij/zij mee bezig is!


Hartelijke groet!
Gelogd

Hemertje

  • Goldmember 2024
  • Klap gek
  • *****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 3.792
  • Merk Vouwwagen: Holtkamper Kyte-S 2018
Re: Snelheid en belading
« Reactie #16 Gepost op: augustus 10, 2015, 09:25:32 am »

Bekijk de spullen eens die je in je vouwwagen hebt liggen en die je de afgelopen vakantie niet gebruikt hebt, haal die eens eruit en laat deze thuis

Scheelt je veel bagage en kilo's  WW

Verder wat schuiven met je bagage en je komt best terug uit op 55-60kg

Gelogd

KenJo

  • Klap gek
  • *****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 2.346
Re: Snelheid en belading
« Reactie #17 Gepost op: augustus 10, 2015, 10:15:07 am »

Ik ben t met je eens hoor dat de voorlichting waardeloos is. Ga maar eens een karretje huren, men vraagt naar een rijbewijs en dat is t. Soms vraagt men nog of je een kentekenplaat hebt of een stekker want anders kan je die lenen of kopen.

Ik gok dat het vage stuur gedrag komt doordat de auto te veel achterover leunt. Dan is het gewicht op de voorwielen te laag en drukken zij niet stevig op t asfalt. Had je geen last van slippende banden bij t optrekken?

Wat evt missiewerk betreft is dat erg lastig voor ons als forum. We hebben maar een paar active leden en die weten wel hoe het moet. De ANWB zou daar veel meer in kunnen betekenen,maar die is meer en meer gericht op de commercie en aan voorlichting verdien je niks.

Wat je trouwens zou kunnen doen is de hele combinatie eens op een weegbrug (laten) zetten. Even Google'n er zal er vast 1 bij jou in de buurt zitten. Kost meestal niks en soms een klein beetje. Maar dan weet je wel precies waar je over praat.
Gelogd
klapband, klapdeur, klaplopen, klapmuts, klaproos, klapschaats, klapwiek, klapzoen, klapstuk, klapstoel, achterklap, handjeklap

we klappen wat af!

KenJo

  • Klap gek
  • *****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 2.346
Re: Snelheid en belading
« Reactie #18 Gepost op: augustus 10, 2015, 10:16:16 am »

Het is trouwens TMM toegestane maximum massa en niet TTM ;-)
Gelogd
klapband, klapdeur, klaplopen, klapmuts, klaproos, klapschaats, klapwiek, klapzoen, klapstuk, klapstoel, achterklap, handjeklap

we klappen wat af!

malimaan

  • Klapperraar
  • **
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 27
  • Merk Vouwwagen: Holtkamper Cocoon
Re: Snelheid en belading
« Reactie #19 Gepost op: augustus 10, 2015, 10:26:55 am »

Tip: www.caravantrekker.nl hier kan je je combinatie berekenen
Gelogd

KenJo

  • Klap gek
  • *****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 2.346
Re: Snelheid en belading
« Reactie #20 Gepost op: augustus 10, 2015, 08:40:53 pm »

Tip: www.caravantrekker.nl hier kan je je combinatie berekenen

Ik heb hem ingevuld en een adria van 755 kg genomen. Komt er prima uit, kogeldruk van 65kg zit inderdaad wel in de buurt. Alleen de tekst: " Op snelwegen kan goed gereden worden in de 6e versnelling met 90 km/u." is wel grappig, het automodel dat ik ingevuld heb heeft namelijk geen 6e versnelling  :H :H :H
Gelogd
klapband, klapdeur, klaplopen, klapmuts, klaproos, klapschaats, klapwiek, klapzoen, klapstuk, klapstoel, achterklap, handjeklap

we klappen wat af!

Alexander O

  • Klap fanaat
  • *
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 170
  • Merk Vouwwagen: Holtkamper Flyer Expedition
Re: Snelheid en belading
« Reactie #21 Gepost op: augustus 11, 2015, 08:24:32 am »

De belading van de vouwwagen is het ene verhaal, waarbij zoveel mogelijk beladen in het midden rondom de as en verdeeld links-rechts het belangrijkste is. Verder kogeldruk meten (ik heb een zeer simpele aangeschaft bij een kampeerwinkel voor nog geen 10 euro) en zorgen dat je rond de 55-60 kg zit. Bedenk wel dat de ene vouwwagen van nature stabieler is dan de andere. Dat hangt af van het chassis, de spoorbreedte, de grootte van de wielen en het al dan niet hebben van schokbrekers.

De andere kant is het beladen van je auto. Ook daarvoor geld, zoveel mogelijk gewicht in het midden zou moeten zitten. Dat gaat meestal niet, maar zware spullen diep in de kofferbak en lichte spullen dichter bij de klep scheelt ook.

En ga eens proefzitten. Alle spullen ingepakt, vouwwagen eraan en iedereen erin. Staat je auto-vouwwagen combinatie in een v-vorm, dan zit je fout en moet je opnieuw inpakken. ::)

Wat ook zeer goed helpt zijn hulpveren. Hierdoor blijft de achterkant hoger staan bij zware belasting, waardoor de voorwielen minder uit de veren worden getrokken en de totale combinatie beter in balans is.
Ik heb ook hulpveren eronder en met de bovengenoemde belading is het zo ontspannen rijden dat ik het eerste jaar in Frankrijk een aantal keer de 140 passeerde zonder ook maar iets van onrust. Dat is natuurlijk ook niet de bedoeling  :N en dus rij ik nu op de cruisecontrol, maar het geeft wel aan dat de combinatie in principe lang stabiel is.
Gelogd
Uit een oneindig kleine punt ontstond het heelal met een hele grote KLAP!

Hemertje

  • Goldmember 2024
  • Klap gek
  • *****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 3.792
  • Merk Vouwwagen: Holtkamper Kyte-S 2018
Re: Snelheid en belading
« Reactie #22 Gepost op: augustus 11, 2015, 09:39:55 am »

@ Alwxander o

Je antwoord impliceert dat hulpveren bijna een must zijn, die stelling wil ik graag ontkrachten!

Ik rij een Megane en zoals je weet zijn deze Franse auto's soepel geveerd
De klapper is een jametic die erachter hangt

Wanneer ik alle gewicht netjes in de bak op de as leg met een koelkast voor op de dissel En de keuken die erachter hangt had ik een kogeldruk van amper 35-40kg door het contragewicht van de keuken die erachteraan hangt

Vervolgens dus alles wat naar voren geschoven met links de luifelstokken, in het midden de tafel met matten en rechts de binnenstokken

Links en rechts dus netjes verdeeld en nu een kogeldruk van 55kg!

Het geheel ligt nu zeer stabiel op de weg bij 110km/h met uitschieters naar 130

Je kunt je stelling dus niet als eenheidsworst presenteren!
Gelogd

KenJo

  • Klap gek
  • *****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 2.346
Re: Snelheid en belading
« Reactie #23 Gepost op: augustus 11, 2015, 09:59:11 am »

@hemertje: Alexander O geeft alleen uitleg en tips over wat je kan doen om de belading zo optimaal mogelijk te krijgen. Mocht dat allemaal niet helpen, dan zijn hulpveren een mogelijke uitkomst. Dat is een prima stelling en dat bij jou het verhaal niet opgaat is mooi maar dat geeft aleen maar aan hoe moeilijk het is om op een goede manier de auto/ vouwwagen combinatie te beladen. Hulpveren kunnen een uitkomst zijn. Ik durf zelfs te zeggen dat je beter hulpveren kan plaatsen dan het niet te doen. Negatief weggedrag zoals door de topic-starter omschreven wordt is NIET goed. De makkelijkste oplossing is dan juist het plaatsen van hulpveren, alleen het is niet de goedkoopste oplossing. Dat is het hele spul opnieuw beladen, en opnieuw en opnieuw etc etc totdat deoptimale belading is bereikt. 

Maar dan nog: ook ik heb wel eens naast de auto gestaan en met grote ogen naar de combinatie staan kijken! Ondanks dat ik al jaren dezelfde zooi meesleep en op een vrijwel dezelfde manier inpak hing mijn wagen behoorlijk door. En aangezien ik daar niet van hou, heb ik het hele spul opnieuw geladen totdat het probeel was opgelost. Kost je zomaar 2 uur, maar dat is dan maar zo.

Ik vindt het juist heel verontrustend als ik, zoals gisteren van huis naar Rhenen en terug rij, minstens 20 combinaties zie waarvan ik in 1 oogwenk al zie dat de zaken niet in orde zijn.

Gelogd
klapband, klapdeur, klaplopen, klapmuts, klaproos, klapschaats, klapwiek, klapzoen, klapstuk, klapstoel, achterklap, handjeklap

we klappen wat af!

Hemertje

  • Goldmember 2024
  • Klap gek
  • *****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 3.792
  • Merk Vouwwagen: Holtkamper Kyte-S 2018
Re: Snelheid en belading
« Reactie #24 Gepost op: augustus 11, 2015, 10:08:46 am »

Je omschrijft het anders, we bedoelen hetzelfde  :P
Gelogd

Alexander O

  • Klap fanaat
  • *
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 170
  • Merk Vouwwagen: Holtkamper Flyer Expedition
Re: Snelheid en belading
« Reactie #25 Gepost op: augustus 11, 2015, 12:30:48 pm »

Ik denk dat goed beladen altijd de moeite loont. En in het begin vergt dat wat proberen met de spullen die je hebt en de vouwwagen waar het allemaal in moet.  :I

Verder zijn hulpveren lang niet altijd nodig. Wel geldt dat wanneer je een as extra belast het wel zo moet zijn dat de as dit goed aan kan en de balans in de combinatie intact blijft. Daar kun je allerlei manieren voor vinden, waaronder automatische niveauregeling (vaak te vinden op volvo's en bmw's en dergelijke), progressieve vering (comfort en soepelheid bij lage belasting, extra stugheid/kracht bij hoge belasting) of hulpveren.  Ik heb voor dat laatste gekozen, omdat ik geen niveauregeling heb en progressieve veren een hele goede, maar ook erg dure stap is. Mijn hulpveren heb ik zelf gemonteerd en voor iets meer dan 100 Euro heb ik veel plezier en extra veiligheid tijdens ritten met de vouwwagen.
Gelogd
Uit een oneindig kleine punt ontstond het heelal met een hele grote KLAP!

Froessen

  • Gast
Re: Snelheid en belading
« Reactie #26 Gepost op: augustus 11, 2015, 05:22:10 pm »

Hulpveren of niet ligt voor een groot deel ook aan de hoeveelheid spullen in de achterbak. De ene heeft er 200kg in liggen, de ander een pakje brood en een paar sokken.
Gelogd

Frankie

  • Klap gek
  • *****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 3.995
  • Merk Vouwwagen: Aart Kok Livingstone game drive XXL bed
Re: Snelheid en belading
« Reactie #27 Gepost op: augustus 11, 2015, 07:59:42 pm »

Hulpveren of niet ligt voor een groot deel ook aan de hoeveelheid spullen in de achterbak. De ene heeft er 200kg in liggen, de ander een pakje brood en een paar sokken.
Volgens mij helpen hulpveren dan ook niet tegen te weinig druk op de vooras. Hooguit tegen uitbreken van de achterkant. De massa die op de achteras drukt wordt stugger geveerd en dus effectief hoger gelegd. Maar daarmee wordt de voortrein nog steeds niet minder opgetild. Dat gebeurt pas als je de belading verder naar voren legt en/of de kogeldruk vermindert. (De achteras fungeert tenslotte evengoed als 'wip' als de as van de vouwwagen.) Dus het beste is het volgens mij om de zware zaken in de achterbak zoveel mogelijk naar voren te leggen. Of op de achterbank te leggen en de kinderen thuis te laten. :#
Gelogd

Alexander O

  • Klap fanaat
  • *
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 170
  • Merk Vouwwagen: Holtkamper Flyer Expedition
Re: Snelheid en belading
« Reactie #28 Gepost op: augustus 12, 2015, 09:58:09 am »

Volgens mij helpen hulpveren dan ook niet tegen te weinig druk op de vooras. Hooguit tegen uitbreken van de achterkant. De massa die op de achteras drukt wordt stugger geveerd en dus effectief hoger gelegd. Maar daarmee wordt de voortrein nog steeds niet minder opgetild.

Helemaal waar. Belading blijft het belangrijkst, hulpveren doen niets in het hele krachtenspel. Ze zorgen alleen dat je de extra last op de achteras beter kunt dragen met minder invering. Daardoor blijft de auto dichter bij de optimale geometrie voor wegligging en is hij beter bestand tegen extra belastingen door hobbels of bochten.

Ik heb voor mijn eigen auto wel eens bepaald hoe het uitpakt met de krachten. Er moeten extra krachten geleverd worden door voor en achterkant voor de extra belading en de vouwwagen op de kogel. Maar de krachten voor en achter veranderen ook door het extra moment en de verschuiving van het zwaartepunt.

Het gaat een beetje ver om het helemaal uit te leggen  :? , maar als voorbeeld:
Mijn auto heeft leeg 700 kg op de vooras en 600kg op de achteras. Wanneer ik gecombineerd 150 kg in kofferbak en op de kogel heb, schuift dit naar 550kg op de vooras en 900 kg op de achteras. Laad ik 200kg, dan wordt het 500kg op de vooras en 1000kg op de achteras.

Vergis je dus niet in het effect van beladen en hoe belangrijk het is om het goed te doen.
Gelogd
Uit een oneindig kleine punt ontstond het heelal met een hele grote KLAP!

Caroline S

  • Klap prof
  • ****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Vrouw
  • Berichten: 458
  • Merk Vouwwagen: 2017: Combi Camp (2007), 2015: Trigano Odyssee (2002)
Re: Snelheid en belading
« Reactie #29 Gepost op: januari 08, 2017, 11:12:49 pm »

Ik kwam net dit filmpje tegen, een goede bewustwording / waarschuwing voor iedereen die er niet zoveel van weet dat je aandacht voor t beladen moet hebben.

Ik wilde hem ook even delen op dit forum, dus daarom met zoekwoord 'beladen' naar een topic geozcht en bij deze uitgekomen. Misschien wel goed om dit filmpje ergens op de juiste plaats 'vast te prikken' op t forum?

https://www.facebook.com/AutobahnEU/videos/870659173067459/
Gelogd
Pagina's: « 1 2 3 »   Omhoog
 

SimplePortal 2.3.5 © 2008-2012, SimplePortal