Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.

Gebruikersnaam: Wachtwoord:
Pagina's: « 1 2 3 4 »   Omlaag

Auteur Topic: als het gevoel voor klappen weg is, wat is dat klappen enz.  (gelezen 8253 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Jerome

  • Klap prof
  • ****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 812
  • Merk Vouwwagen: Aart Kok Livingstone
Re: als het gevoel voor klappen weg is, wat is dat klappen enz.
« Reactie #15 Gepost op: oktober 11, 2015, 07:23:00 pm »

Het is buiten gewoon vervelend als je nat moet inklappen. En wij hopen ook altijd droog in te kunnen klappen. Want dat scheelt een boel gedoe achteraf. Maar ondertussen hebben we genoeg klap ervaring om daar niet meer wakker van te liggen. Ondanks dat we regelmatig nog kort voor vertrek regen hebben gehad, hebben we maar 1x nat ingepakt en hebben we thuis weer moeten uitklappen. En dat in 4 jaar klappen gedurende 3 seizoenen.
Onze ervaring is dat het doek toch erg snel droog is.
Ook kiezen we er voor om niet meer zover te rijden op een dag, we hoeven dan ook niet zo vroeg mogelijk te vertrekken. We hebben dan ook de tijd om een uurtje of twee, drie later weg te rijden en de tijd te nemen om te drogen. Daarnaast hebben we het geluk de tent onder de carport op te kunnen zetten om te drogen.
Gelogd

Drikusniet

  • Techneut in hart en nieren
  • Klap prof
  • ****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 1.680
  • Merk Vouwwagen: Campwerk Family
  • Een happy kampeerder
Re: als het gevoel voor klappen weg is, wat is dat klappen enz.
« Reactie #16 Gepost op: oktober 11, 2015, 07:47:11 pm »

Wij hebben bijna elke keer dat de wagen nat meekomt, maar dat is geen probleem, want wij klappen hem thuis toch altijd even uit om alles weer lekker op te ruimen en schoon / fris te maken. ( Kost nog geen 10 minuten om hem volledig uit te klappen) Maar ik vraag mij wel af hoe jullie dat deden bij een tent. Want daar heb je toch hetzelfde probleem?

Wat mij ook opvalt in jullie verhaal is dat het in- en uitklappen van de Kyte nogal wat moeite koste, vooral omdat je bang was voor schade. Dat lijkt mij inderdaad niet fijn, maar heb je geen andere wagen overwogen, waarbij je dat niet hebt?
« Laatst bewerkt op: oktober 11, 2015, 07:48:48 pm door Drikusniet »
Gelogd

Matthijs_164

  • Klap nerd
  • ***
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 295
  • Merk Vouwwagen: Holtkamper Kyte XL 2012
Re: als het gevoel voor klappen weg is, wat is dat klappen enz.
« Reactie #17 Gepost op: oktober 11, 2015, 08:12:32 pm »

Hoeveel posts zijn er inmiddels niet op dit forum over schade door inpakken? Ik denk dat bij iedere wagen onkunde tot schade kan leiden. Laten we wel wezen, er zijn bar weinig vouwwagens op de markt die zo snel en gemakkelijk in- en uitklappen als een Kyte. Daarbij komt dat de TS een windforce wagen heeft dus zwaar werk is er niet te verrichten.
Echter, de Kyte is natuurlijk een kostbare aanschaf en ik kan me voorstellen dat dit de nervositeit verhoogd.
Gelogd

h2o

  • Klap nerd
  • ***
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 250
  • Merk Vouwwagen: HK Kyte S 2012
Re: als het gevoel voor klappen weg is, wat is dat klappen enz.
« Reactie #18 Gepost op: oktober 11, 2015, 08:39:57 pm »

We hebben onze cocoon pas sinds dit jaar nadat we de caravan hadden verkocht.
Als ik nu nat moet inpakken heb ik minder werk om hem "thuis" te laten drogen dan dat we met een voortent hadden.

De cocoon past op de oprit maar als ik de voortent aan de caravan moest zetten stond ik bij de buurman in de tuin  :#
Dat was het ook niet...

Daarnaast zie ik meer mensen met caravan stress hebben als ze opbouwen of afbreken dan mensen met een vouwwagen.

T is maar net wat je wilt...
Gelogd
When I die, I want to go peacefully like my Grandfather did, in his sleep -- not screaming, like the passengers in his car....

Klavertjes

  • Global modderklaptor
  • Klap gek
  • *****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Vrouw
  • Berichten: 2.781
  • Merk Vouwwagen: Opus Camper all-road 2022
  • Opus Camper all-road 2022
Re: als het gevoel voor klappen weg is, wat is dat klappen enz.
« Reactie #19 Gepost op: oktober 11, 2015, 09:51:13 pm »

Leuke 'discussie'

Helemaal eens, vind het erg leuk en interessant eenieders beweegredenen voor 'klappen' of 'niet meer klappen' of 'juist weer klappen' te lezen!
Gelogd
Geluk ontstaat als wat je denkt, wat je zegt en wat je doet in harmonie zijn
(geleend van Mahatma Ghandi)

Drees

  • Gast
Re: als het gevoel voor klappen weg is, wat is dat klappen enz.
« Reactie #20 Gepost op: oktober 11, 2015, 10:47:00 pm »

Wij hebben eigenlijk gewoon het kampeergevoel en niet zozeer het klapgevoel. Of ik nu onder het luifeltje van een tent zit of van een vouwwagen maakt voor mij niets uit. Het zitten onder doek en vooral ook het slapen onder doek is voor ons het echte kampeergevoel. Lekker dag en nacht in de buitenlucht. De vouwwagen maakt het voor ons net wat luxer en makkelijker dan een tent. Alles kan makkelijk mee, we hebben een keuken en een lekker bed. In een caravan zou ik het slapen onder doek enorm missen.

Maar eerlijk is eerlijk, wij verkassen vaak en dan is het zelfs met een snelklapper als de Malawi toch nog best een gedoe, vooral ook door alle troep die wij meesjouwen  :# Soms lijkt het me heerlijk om alles een vaste plek te geven, zodat je nooit meer in- en uit hoeft te pakken. Maar ja, voor sloddervossen als wij zijn gaat dat nooit gebeuren, ook niet met een caravan  :#
Gelogd

Theu

  • Klap gek
  • *****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 2.752
als het gevoel voor klappen weg is, wat is dat klappen enz.
« Reactie #21 Gepost op: oktober 11, 2015, 11:36:33 pm »

Ook kiezen we er voor om niet meer zover te rijden op een dag, we hoeven dan ook niet zo vroeg mogelijk te vertrekken. We hebben dan ook de tijd om een uurtje of twee, drie later weg te rijden
Dit hebben wij afgelopen zomer ook anders dan anders getackeld. We stonden redelijk dicht bij (500km) Wij redden s middags om 17:30 van de camping weg. Onderweg kids blij gemaakt met de Mac. Bleh :)21] En daarna lekker naar huis gereden en de kids sliepen het merendeel van de rit. En wij lagen om 01:30 weer in ons eigen mandje. Beviel ons goed!
Gelogd

Gait

  • Gast
Re: als het gevoel voor klappen weg is, wat is dat klappen enz.
« Reactie #22 Gepost op: oktober 12, 2015, 04:13:12 am »

Toen de kinderen klein waren zijn we overgegaan van vouwwagen naar cara-dinges. Dat was makkelijker met inpakken en overnachten tijdens de reis. Het opzetten incl. voortent duurde even lang. Ik vond het slapen en koken in een cara-dinges helemaal niks. Veel te krap. Nu de kinderen de deur uit zijn en we een veel kleinere auto hebben zijn we snel terug gegaan naar een snelklapper.
Gelogd

solex

  • Klap prof
  • ****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 591
  • Merk Vouwwagen: ex trigano odyssee 2015. Ex raclet tropicana en Ex walker doublette
  • nooit te oud om te leren.
Re: als het gevoel voor klappen weg is, wat is dat klappen enz.
« Reactie #23 Gepost op: oktober 12, 2015, 07:58:43 am »

Hoi

Ook even onze mening plaatsen.

Wij hebben het allemaal al gedaan en hebben terug voor een vw gekozen om de volgende reden.
Het rijd veel fijner dan een caravan en is goedkoper in onderhoud en aankoop (die van ons toch) ook kunnen wij hem thuis stallen dus plug en play.
Dit jaar drijfnat ingeklapt en thuis weer opgezet met gevolg dat de zoon nog 3 dagen in de tuin heeft gelegen.
Nat inklappen is niet leuk maar bij een caravan zit je met de voortent wat hetzelfde probleem geeft.
Bij een vw heb je ook geen monster van een motor nodig in de auto wat wij een voordeel vinden,bij ons een 1600cc en dat voldoet ook in de alpen.
Het kampeergevoel vinden wij in een vw fijner dan een caravan omdat er meer ruimte is en niet alles op een hoopje zit.

Conclusie:zolang het mogelijk is zal het bij ons wel een vw blijven.
Gelogd
Mvgr

Als je schrijffouten vind mag je die houden.

nikkel1964

  • Gast
Re: als het gevoel voor klappen weg is, wat is dat klappen enz.
« Reactie #24 Gepost op: oktober 12, 2015, 09:27:37 am »

Tot vijf, zes jaar geleden kampeerden wij met een De Waard Albatros. Een kasteel van een tent maar voordat dat ding éénmaal stond en was ingericht.... Het was dus altijd drie weken kamperen op één plek en daarna ging de tent weer naar zolder, wachtend op het volgende seizoen. Tijdens de vakantie een keer verkassen werd vaak genoeg, meestal ivm tegenvallend weer, wel besproken maar nooit gedaan: opruimen, afbreken, eind rijden, opbouwen, inrichten: met name ik moest er niet aan denken.

Eigenlijk toevallig liepen we een paar jaar achter elkaar steeds na de vakantie bij het toenmalige Vouwwagencentrum B&A in Roden naar binnen, nu Aart Kok. Het vierde jaar zijn we toch eens gaan praten met Bert, over wat ons dwars zat bij het kamperen. Naast het bouw- en sjouwwerk was dat vooral ook het slapen op de grond wat voor mijn vrouw steeds lastiger werd. Lang verhaal kort: 1,5 week later waren wij de kersverse eigenaar van een Combi Camp Country.

Vanaf dat moment hebben wij, met name ikzelf, het kamperen opnieuw ontdekt. En kun je eigenlijk wel stellen dat het een beetje uit de hand gelopen is! Het eerste weekend van februari dit jaar kampeerde ik in de sneeuw bij -7 graden, samen met wat inmiddels mijn (kampeer)vrienden zijn geworden: een clubje mede-kampeerders met oorspronkelijk geen andere verbinding dan dat we hetzelfde merk klapper gekocht hadden, inmiddels trekken we meerdere weekenden per jaar met elkaar op en kennen ook elkaars huizen. En nu, bijna half oktober, zijn we nog druk op zoek naar een geschikt moment om er nog een weekeind op uit te trekken.

Tent of klapper maakt mij niet zo veel uit (als ik maar onder katoen slaap), maar een klapper is voor mij enorm veel handiger in het gebruik. De wagen staat kant en klaar thuis te wachten en op de camping ben ik in de 'weekeindstand' met maximaal tien minuten klaar.  De wagen kan thuis op de oprit drogen als dat nodig mocht zijn en als het daar ook thuis te nat voor is, vinden we dankzij de contacten van mijn zoon eigenlijk altijd wel een geschikte droogplek onder dak. Voor de rest hoef ik eigenlijk alleen wat kleding en wat kleine spulletjes (keukenkrat, benzinelamp) in de auto te leggen en ik ben klaar om te gaan.

Het op deze manier kamperen, het klappen dus, is voor mij enorm rustgevend. 's Avonds bij het kampvuur met een borrel of goed glas wijn en aangenaam gezelschap laat je alle stress van je afglijden, de maandag er na kun je weer helemaal 'gereset' aan het werk. Het liefst zou ik elke maand minimaal één weekeind weg gaan maar helaas lukt dat niet altijd.

Van dat vele kamperen gaat je wagen er natuurlijk wel wat 'ervaren' uitzien. Zeker omdat hij ook nog eens uitgerust is met licht doek. Hij is nu ruim vijf jaar oud maar 'z.g.a.n.' zal nooit meer bij deze wagen te horen zijn. Maar die prijs heb ik er voor over, ben niet van plan 'm nog eens in te gaan ruilen. Zolang ik het fysiek aan kan, zolang er vrienden zijn die me kunnen helpen als het even wat minder gaat en zolang die vrienden ook mee gaan kamperen ben ik van plan om door te gaan met klappen op deze manier.

De plannen voor opnieuw een weekend winterkamperen zijn alweer in de maak  :>



Gelogd

TrailerFan

  • Gast
Re: als het gevoel voor klappen weg is, wat is dat klappen enz.
« Reactie #25 Gepost op: oktober 12, 2015, 09:40:16 am »

Inderdaad een leuke discussie.  :J

Een reactie op wat argumenten voor of tegen.

Algemeen is te stellen:
Wat voor de een geen probleem is, kan voor de ander wel een probleem zijn.

Nat inpakken vouwagen:
Als je thuis kunt klappen dan is het nat inpakken een minder groot probleem, helaas hebben wij die optie niet.
Je moet dan (bij slecht weer) op tijd gaan inpakken en iets gaan huren op de camping of naar huis gaan (al dan niet in een etappe).

Nat inpakken caravan-voortent:
Een natte voortent kan thuis in garage of op zolder opgehangen worden.
Je kunt er ook voor kiezen om de voortent eerder af te breken zonder naar huis te moeten gaan.

Koken:
Ik weet uit ervaring dat dit niet echt fijn is om te doen in een caravan.
Wij zullen daarom eerder buiten gaan koken (net zoals we dit gedaan hebben met de vouwwagen (daarom zit er dan ook geen gasfornuis in onze Kyte)).

(Niet meer) Slapen onder doek:
Tja, dat is iets waar we wel bezorgt over zijn.
Hoe gaat dit ons bevallen?
Misschien compenseert een hefdak dit gevoel een beetje.
We zullen het gaan ervaren.

(Niet meer) Slapen op de grond:
Wat we zeker niet meer willen, maar toch ook bijdraagt aan het tentgevoel, is slapen op de grond, hoe comfortabel een inflatable of aanverwanten ook zijn.
Deze factor hebben wij al ingeleverd bij de overstap naar een vw.
Als je wat ouder wordt/bent wordt is een comfortabele slaapplaats ineens een stuk belangrijker.

Onderweg:
Met de tent reden wij makkelijk 1200 km in een ruk door, totdat we merkten dat dit ons steeds moelijker afging.
Met een vw dachten wij makkelijk de reis in delen te kunnen gaan doen.
Op de heenreis is dat ook zo, dan maakt het eventueel nat inpakken niet zoveel uit.
Op de terugreis is dit voor ons wel een probleem (zie punt Nat inpakken vouwagen)
Met een caravan denken wij dit probleem op te lossen.
Ook kiezen wij bewust voor een kleine caravan, eigenlijk alleen om in te slapen en tijdens trekken makkelijk te kunnen verkassen.
Wonen gaan we in de voortent doen (buiten dus).




« Laatst bewerkt op: oktober 12, 2015, 02:27:02 pm door TrailerFan »
Gelogd

Drikusniet

  • Techneut in hart en nieren
  • Klap prof
  • ****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 1.680
  • Merk Vouwwagen: Campwerk Family
  • Een happy kampeerder
Re: als het gevoel voor klappen weg is, wat is dat klappen enz.
« Reactie #26 Gepost op: oktober 12, 2015, 12:45:47 pm »

Mij bekruipt het gevoel dat jullie eigenlijk helemaal niet naar een caravan willen, maar van een aantal nadelen die jullie huidige vouwwagen heeft wel af willen.

Volgens mij zijn er prima oplossingen voor jullie problemen:
- Drogen in de garage: ik heb mijn vouwwagen daar ook wel in gedroogd, kan prima vooral als je voortent los kan. Als je hem kunt opzetten is het een uurtje, in de garage kan het ook. Ik haal hiervoor het dekzeil eraf, en de zijwanden leg ik over het keukentje / disselbak. Een stok om de delen iets uit elkaar te houden en volá: droog na een dag. (Uit jouw verhaal begrijp ik dat je een garage hebt)
- Moeilijk opzetten: er zijn vouwwagens die nog veel simpeler op te zetten zijn, en vergevingsgezind zijn voor de manier en volgorde. (Ik weet dat ik door sommigen voor gek wordt verklaard, maar het zweet breekt mij uit bij het bekijken van de opzetfilm van een Kyte)

Tenminste dit is mijn ervaring met mijn vouwwagen: hij is op verschillende manieren op te zetten, en doe je het niet helemaal optimaal, dan is het nog geen probleem. hooguit duurt het wat langer. Beschadigen al zeker niet, is me in al die jaren nog niet gelukt.

Ik zou zeker ook eens bij andere merken vouwwagens gaan kijken, ik denk dat je echt een vouwwagen vindt die beter aansluit op de manier zoals jullie willen omgaan met het kampeermiddel. Als je wilt mag je zelfs wel een keer langskomen in 't Hoge Noorden om het uit te proberen met mijn wagen.
 
Gelogd

Ber

  • Klap fanaat
  • *
  • Online Online
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 183
  • Merk Vouwwagen: Holtkamper Cocoon 2024 + zelfbouw tenttrailer
Re: als het gevoel voor klappen weg is, wat is dat klappen enz.
« Reactie #27 Gepost op: oktober 12, 2015, 04:09:21 pm »

Niet meer slapen onder doek, zolang het maar 'tikt' als het regent en dat is bij de caravan ook....heerlijk.

Wij hebben, na lang nagedacht te hebben, besloten om een grotere caravan te nemen, waardoor we alleen een luifel hebben. Die hang je gewoon uit in de schuur.
Nadeel is rijden met de caravan, zeker als je net als ons graag in de bergen kampeert, maar als je er eenmaal bent ben je met 10 minuten ook klaar en met een half uurtje ben je weer weg....

Afgelopen vakantie zijn we op 3 plekken geweest, juist omdat we zo snel klaar zijn, met de VW waren dat er maximaal 2. Ook overnachten is makkelijker, maar dat deden we met de VW ook gewoon.

Ieder zijn ding.... :K
Gelogd

Yella

  • Klap gek
  • *****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 6.865
  • Merk Vouwwagen: Ex Holtkamper Cocoon XL 2014 met Basekitchen XXL
  • Geen Cocoon meer, huisje in Hongarije en Karsten
    • Jawa.nl
Re: als het gevoel voor klappen weg is, wat is dat klappen enz.
« Reactie #28 Gepost op: oktober 12, 2015, 05:23:11 pm »

Ik kan me heel goed voorstellen dat het opzetten en afbreken van de Kyte geen ontspannen bezigheid is. Tijdens de demo vonden we het een geweldige, beeldschone vouwwagen met prachtige oplossingen voor allerlei zaken. En dat is precies de reden dat wij geen Kyte willen hebben. Onze Panomrama is idiot proof, ik kan dat kreng uiterst ontspannen opzetten en afbreken.

En ja, als je ruim 20k euro achter je auto hebt hangen zou ik er ook wel twee keer over nadenken voordat ik deze op een parkeerplaats naast een hotel achter zou laten. Maar overstappen naar een sleurhut gaat wel ver.... Wellicht een snelklapper van een ander merk zoals bijvoorbeel CombiCamp. Die kun je in beschonken toestand fluitend opzetten en de handleiding hoef je volgens mij nooit in te kijken.
Toen wij bij HK waren knapten wij ook af op de Kyte vanwege het opzetten, er was net een afleversworkshop. Maar ik vind hem nog steeds geweldig mooi en blijf er naar kijken. Maar we zijn ook nog steeds heel blij met de eenvoud van onze Cocoon XL.
Gelogd
www.jawamarkt.nl voor boeken en handleidingen.

spikehome

  • Klap gek
  • *****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 1.970
  • Merk Vouwwagen: Holtkamper Aero (2021)
  • Holtkamper Aero (2021)
Re: als het gevoel voor klappen weg is, wat is dat klappen enz.
« Reactie #29 Gepost op: oktober 12, 2015, 05:36:01 pm »

Ik En ja, als je ruim 20k euro achter je auto hebt hangen zou ik er ook wel twee keer over nadenken voordat ik deze op een parkeerplaats naast een hotel achter zou laten. Maar overstappen naar een sleurhut gaat wel ver.... Wellicht een snelklapper van een ander merk zoals bijvoorbeel CombiCamp. Die kun je in beschonken toestand fluitend opzetten en de handleiding hoef je volgens mij nooit in te kijken.
Een auto of caravan van meer dan 20k laat je ook gewoon achter!
En de kyte is wel makkelijk alleen je moet de stappen wel goed doen.
Ik heb er geen problemen mee.
En als je de 3 filmpjes bekijkt over het opzetten van een cc dan heb ik ook mijn bedenkingen terwijl het in de praktijk zichzelf wijst.
En de een is daarom niet de ander.

Wij hebben heel lang een snel klapper gehad en voor een overnachting is die nog steeds sneller dan de kyte.
Maar de kyte is veel mooier en het kuipzeil wat je altijd mee klapt is ideaal.

Dit allemaal buiten het gevoel van klappen om nog :)


Als wij meer weekenden hadden waar we vrij waren stond er allang een camper voor de deur.
Lekker gaan en staan waar je wilt en geen rekening met weer of thuis dingen drogen.
Behalve de was dan.
« Laatst bewerkt op: oktober 12, 2015, 05:39:07 pm door spikehome »
Gelogd
kampeer ervaringen:
(als eerste met je ouders natuurlijk met een vouwwagen o.a. travelsleeper daarna caravan)
Hotel o.a. vlieg en bus reizen
5 jaar bungalow tent
1 jaar trigano ocean
9 jaar trigano odyssee (2003)
7 jaar Holtkamper Kyte XL (2012)
Nieuw Holtkamper Aero 2021
Pagina's: « 1 2 3 4 »   Omhoog
 

SimplePortal 2.3.5 © 2008-2012, SimplePortal