Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.

Gebruikersnaam: Wachtwoord:
Pagina's: « 1 2 3 4 »   Omlaag

Auteur Topic: als het gevoel voor klappen weg is, wat is dat klappen enz.  (gelezen 8275 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

kph

  • Gast
Re: als het gevoel voor klappen weg is, wat is dat klappen enz.
« Reactie #30 Gepost op: oktober 12, 2015, 09:39:47 pm »

Ik herken wel wat van de stress moet ik zeggen. Ook wij waren de laatste dagen constant op de weerberichten aan het kijken. De nacht/dag van vertrek gaven ze echt slecht weer af. We hebben er toen voor gekozen om al 2 dagen van te voren de hele boel af te breken tot op het basisdeel na dan. Zelfs het kuipzeil hadden we al schoongemaakt en ingepakt. Het zou met z'n allen bivakkeren worden als het 's nachts slecht weer zou worden (met z'n allen op het hoge bed). Met het eten afhaalmenu en plastic borden/bekers. Uiteindelijk hadden we geluk en barstte het noodweer los toen we net thuis waren.
Onderweg trouwens ook een hotel gepakt, vonden we wel zo gemakkelijk (en achteraf was ik daar ook hele erg blij mee, heerlijk bed en eigen wc/douche etc), maar ook wij hadden wel een beetje stress van of íe veilig stond (vanuit de hotelkamer konden we 'm wel zien gelukkig).

Ik moet zeggen dat ik zelf ook niet zo'n tentgevoel heb ofzo. Bij de eerste regendruppel vlieg ik het bed al uit om alle luikjes en ritsen dicht te doen en staan we met een bezem paraat om de waterzakken weg te prikken (hopelijk volgend jaar beter omdat we dan wat extra stokken mee nemen).

Buiten dat ik niet een ras-echte kampeerder ben vind ik het wel heerlijk dat we veel ruimte hebben en op deze manier 3 weken zon in de zomervakantie kunnen betalen (probeer maar eens iets te boeken in het hoogseizoen met 3 kinderen). In 5 jaar hebben we de kosten van de vouwwagen er uit gehaald (en met 6 jaar ook de kosten van de inboedel). Vooral de kids vinden kamperen helemaal geweldig. Een tent is echt een no-go voor mij, ik ben blij dat ik met de vouwwagen enigzins kan kamperen in luxe! Lekker met een ruime keuken, bbq, veel laadruimte, grote tent etc. Een caravan vind ik te duur, een vouwwagen kunnen we thuis in de garage stallen en lijkt me ook niet fijn rijden..........
Voorlopig blijven wij dus nog lekker met de vouwwagen kamperen, tot de kids niet meer mee willen (dan boeken we gewoon weer lekker een hotel en gaan we buiten het hoogseizoen  :J ).
Gelogd

Mieke

  • Gast
Re: als het gevoel voor klappen weg is, wat is dat klappen enz.
« Reactie #31 Gepost op: oktober 13, 2015, 01:31:11 pm »

Ik heb dit topic met weemoed gelezen. Mijn klapgevoel is niet weg, de klapper wel.
Mijn probleem is dat ik heel moeilijk keuzes kan maken. Ik zie in elk kampeermiddel voor en nadelen en tot hier toe is er nog geen enkel dat alles heeft wat ik wil.
Ik herken in alles wat iedereen schrijft wel iets.
Voor mij zou een kleine caravan met hefdak en een grote luifel à la HK Spacer (zonder losse stokken en eentje die ingebouwd ergens uitklapt) de perfectie benaderen. Maar bij mijn weten hebben ze die nog niet uitgevonden. :#

Voor ons zou een caravan met hefdak volgende voordelen kunnen hebben:
Het droog kunnen slapen en zitten om in eigen land vaker weg te kunnen gaan voor een korte trip. Zonder stress ivm mogelijke regen.
Een caravan heeft vaste bergruimte waardoor bepaalde dingen niet elke keer in en uit moeten geladen worden, weer meer gelegenheid voor korte trips.
Geen overnachtingsstek meer zoeken bij lange trips, gewoon camping op

Maar als nadeel:
Waar zet ik dat ding gedurende het jaar?
Het is ook zo'n groot ding achter je wagen.
Het weegt ook wel wat en je rijdt ook zo traag naar het zuiden....
Je bent ook verplicht elke keer opnieuw een krachtige wagen aan te kopen
Verplichte keuring elke twee jaar (België), verplichte verzekering.

We zien wel weer wat de tijd ons brengt. Voorlopig is de keuze niet aan de orde, er liggen nog wat tenten op zolder die klappen ook :)
Gelogd

poldertoerist

  • Klap gek
  • *****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 2.335
Re: als het gevoel voor klappen weg is, wat is dat klappen enz.
« Reactie #32 Gepost op: oktober 13, 2015, 05:29:57 pm »

ik heb het al vaker gezegd in andere topics. Maar kamperen is kamperen, hoe je het ook doet. Ik doe dat met het kampeermiddeld dat op dit moment het beste bij me past.  begonnen met een tent, 3 caravans gehad, en nu een vouwwagen. De vouwwagen bevalt me prima, is ruim genoeg, flexibel genoeg, snel genoeg, luxe genoeg. dus...

Maar ja.. nu is het volgende week herfstavakantie en ik zou graag even gaan fietsen in Oostenrijk. met een vouwwagen of caravan cross je daar niet supersnel naar toe. had ik een camper gehad... dan zou ik er mss wel veel vaker zitten! want ik zit nu wat hotelletjes te bekijken, maar een overnachting op een camping is toch eigenlijk budgetvriendelijker. Die camper gaat er dus ooit komen en ik kijk er naar uit om die zelf te maken. hoewel ik pas een studie zag van een Fiat ducato 4X4 camper.. http://www.autoweek.nl/nieuws/34091/fiat-ducato-4x4-expedition... nog maar even blijven dromen.

oh en mieke. ik heb een Eriba gehad met hefdak dus. Toen ik die inruilde op een Knaus bij Campoworld destijds hebben die alle mogelijke accessoires op dat caravannetje geschroefd. hij was nl lekker compact en zo konden ze toch alles laten zien. Wat er ook op zat was onder andere een uitdraaibare luifel. enne... die caravan woog nog geen 700kg :-) (met al die poespas er op w.s. meer) 
Gelogd
Adventure Awaits

Yella

  • Klap gek
  • *****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 6.865
  • Merk Vouwwagen: Ex Holtkamper Cocoon XL 2014 met Basekitchen XXL
  • Geen Cocoon meer, huisje in Hongarije en Karsten
    • Jawa.nl
Re: als het gevoel voor klappen weg is, wat is dat klappen enz.
« Reactie #33 Gepost op: oktober 13, 2015, 05:41:47 pm »

ik heb het al vaker gezegd in andere topics. Maar kamperen is kamperen, hoe je het ook doet. Ik doe dat met het kampeermiddeld dat op dit moment het beste bij me past.  begonnen met een tent, 3 caravans gehad, en nu een vouwwagen. De vouwwagen bevalt me prima, is ruim genoeg, flexibel genoeg, snel genoeg, luxe genoeg. dus...

Maar ja.. nu is het volgende week herfstavakantie en ik zou graag even gaan fietsen in Oostenrijk. met een vouwwagen of caravan cross je daar niet supersnel naar toe. had ik een camper gehad... dan zou ik er mss wel veel vaker zitten! want ik zit nu wat hotelletjes te bekijken, maar een overnachting op een camping is toch eigenlijk budgetvriendelijker. Die camper gaat er dus ooit komen en ik kijk er naar uit om die zelf te maken. hoewel ik pas een studie zag van een Fiat ducato 4X4 camper.. http://www.autoweek.nl/nieuws/34091/fiat-ducato-4x4-expedition... nog maar even blijven dromen.

oh en mieke. ik heb een Eriba gehad met hefdak dus. Toen ik die inruilde op een Knaus bij Campoworld destijds hebben die alle mogelijke accessoires op dat caravannetje geschroefd. hij was nl lekker compact en zo konden ze toch alles laten zien. Wat er ook op zat was onder andere een uitdraaibare luifel. enne... die caravan woog nog geen 700kg :-) (met al die poespas er op w.s. meer)
Is ons doel ook op den duur een kleine camper. Mijn plan is zoiets zelf om te bouwen. En een 4x4?? Tja er zijn 4x4 busjes. Hoeft niet met allerlei lampen en platen enzo.
Gelogd
www.jawamarkt.nl voor boeken en handleidingen.

olaf

  • Klap gek
  • *****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 3.748
  • Merk Vouwwagen: Raclet Panama Up GL
Re: als het gevoel voor klappen weg is, wat is dat klappen enz.
« Reactie #34 Gepost op: oktober 13, 2015, 08:03:47 pm »

Opzetten met stress kan ik me wel iets bij voorstellen je hebt net 1000 Km in de benen en je moet de vouwwagen op zetten.
Maar ik weet niet of dat met een zware caravan makkelijker gaat. Ook daar ben je bang dat er iets kapot kan gaan.
Alle troep (lees bagage) moet eerst aan de kant, voor dat je bij het bed kan komen.

Denk eens aan het extra brandstof verbruik.

Maar goed het ging hier niet om de klapper en of caravan af te kraken maar om het klap gevoel.

Onze eerste opzet ervaring was ook een beetje stress vol, je bent snel bang dat je iets kapot  maakt.
Na een keer of 8 de Roadmaster opgezet te hebben gaat dat ook steeds automatischer en steeds sneller.
Oefening baart kunst. Het opzetten hebben we nooit als een struikelblok gezien/ervaren.
Ook voor ons: weer in de gaten houden als de inklap dag nadert. Ik boek altijd een dag extra als uitloopt dag.
1 x heb ik die dag moeten betalen.

Voor ons is het echt genieten als de klapper staat, en dan staat de klapper ook als een huis  :P
Het klap gevoel voor ons is eigenlijk de hele kamperen met de (voordelen van de) klapper.

Gelogd
The need for the many outweigh the needs of the few

KenJo

  • Klap gek
  • *****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 2.346
Re: als het gevoel voor klappen weg is, wat is dat klappen enz.
« Reactie #35 Gepost op: oktober 14, 2015, 11:05:35 pm »

Opzetten met stress heb ik alleen gehad met de tunneltent die we voor de klapper hadden. Wat een  :X als je een kleine van nog geen 2 jaar hebt rond kruipen. Van dat moment af aan heb ik mij voorgenomen nooit meer te stressen bij het opzetten.

Stap 1: verpats de tunneltent op marktplaats
Stap 2: koop een klapper waar je je goed bij voelt
Stap 3: rij daar heen waar je naar toe wilt gaan
Stap 4: koppel de klapper los, haal het dekzeil eraf en pak 2 stoelen
Stap 5: loop naar de koelkast (box) en open 1 of 2  bier

Rust!
Gelogd
klapband, klapdeur, klaplopen, klapmuts, klaproos, klapschaats, klapwiek, klapzoen, klapstuk, klapstoel, achterklap, handjeklap

we klappen wat af!

Matthijs_164

  • Klap nerd
  • ***
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 295
  • Merk Vouwwagen: Holtkamper Kyte XL 2012
Re: als het gevoel voor klappen weg is, wat is dat klappen enz.
« Reactie #36 Gepost op: oktober 14, 2015, 11:20:01 pm »

Ik ervaar eigenlijk helemaal geen stress bij het opzetten van de klapper. Sterker nog, ik verheug me altijd op de opbouw! Tuurlijk, het is even werken en misschien even zweten maar na een rit in de auto ook wel zo lekker. En inderdaad, een (ver)koel(end) biertje binnen handbereik maakt het allemaal nog net een beetje aangenamer!  :P

Afbreken is een ander verhaal, temeer omdat het weer dan een bepalende en onvoorspelbare factor is.
Gelogd

ejpwg

  • Klap prof
  • ****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 464
  • Merk Vouwwagen: Holtkamper Kyte XL Windforce
Re: als het gevoel voor klappen weg is, wat is dat klappen enz.
« Reactie #37 Gepost op: oktober 15, 2015, 09:23:07 am »

Stap 1: verpats de tunneltent op marktplaats
Stap 2: koop een klapper waar je je goed bij voelt
Stap 3: rij daar heen waar je naar toe wilt gaan
Stap 4: koppel de klapper los, haal het dekzeil eraf en pak 2 stoelen
Stap 5: loop naar de koelkast (box) en open 1 of 2  bier

Rust!

Klinkt bekend I:

Stap 1: 3 weken terug gedaan
Stap 2: besteld op 08-08-2015 (dus eigenlijk voor stap 1 gedaan  :I)
Stap 3: gaan we in de mei vakantie doen
Stap 4: komt vanzelf na stap 3
Stap 5: gaat dan zeker wel lukken

Rust.... tja daar ga je tenslotte voor op vakantie  :>
Gelogd

Kookaburra

  • Kouwe Klappert
  • Klap nerd
  • ***
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 357
Re: als het gevoel voor klappen weg is, wat is dat klappen enz.
« Reactie #38 Gepost op: oktober 15, 2015, 12:26:47 pm »

Het leukste bij uitklappen vind ik het moment dat de basistent staat. Wat een balzaal uit dat kleine bakkie! En met inpakken weer andersom; waar is de kathedraal gebleven?

Bij onze gekregen Eriba Pan '86 kon ik, vanwege mijn lengte, niet goed zitten, liggen, staan en de keuken gebruiken. Wat wel goed was waren de kachel (echt fijn) en de koelkast. Door het lage caravandak had de voortent een verhoging aan de caravankant. Een ramp om op te zetten en er verzamelde zich altijd water achter. Daarnaast is zo'n Eribadak niet waterdicht. Met het dak dicht is echt geen pretje. Voor mijn gevoel maakt het in tijd en stress niet zoveel uit tussen het opzetten van een Smitveld Ruebist en het installeren van een Eriba Pan met voortent. Wel is de voldoening groter wanneer de vouwwagen in alle glorie staat te klapperen.







Gelogd
Smitveld Ruebist Elegance 2015-2021
Kip Shelter Plus heden

Drikusniet

  • Techneut in hart en nieren
  • Klap prof
  • ****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 1.681
  • Merk Vouwwagen: Campwerk Family
  • Een happy kampeerder
Re: als het gevoel voor klappen weg is, wat is dat klappen enz.
« Reactie #39 Gepost op: oktober 15, 2015, 02:03:38 pm »

Voor mijn gevoel maakt het in tijd en stress niet zoveel uit tussen het opzetten van een Smitveld Ruebist en het installeren van een Eriba Pan met voortent.
Klopt helemaal. Wij zijn de afgelopen jaren met vrienden op pad geweest die een Eriba hebben. Wij waren steevast eerder klaar
Gelogd

Yella

  • Klap gek
  • *****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 6.865
  • Merk Vouwwagen: Ex Holtkamper Cocoon XL 2014 met Basekitchen XXL
  • Geen Cocoon meer, huisje in Hongarije en Karsten
    • Jawa.nl
Re: als het gevoel voor klappen weg is, wat is dat klappen enz.
« Reactie #40 Gepost op: oktober 15, 2015, 04:22:00 pm »

Klopt helemaal. Wij zijn de afgelopen jaren met vrienden op pad geweest die een Eriba hebben. Wij waren steevast eerder klaar
Heb vaker lui met caravan gezien die uren bezig waren met voortent of luifel.
Nu is een Eriba klein en licht, maar wat denk je van het gesjor met een grote cara op zijn plek te krijgen. Meestal heb je er hulp van omstanders voor nodig. Onze Cocoon doe ik lekker alleen.
Ik vind het uit- en inklappen ook niet erg. Alleen de laatste keer als we naar huis gaan is het minder leuk. Einde vakantie.
Gelogd
www.jawamarkt.nl voor boeken en handleidingen.

bensi

  • Klap prof
  • ****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 1.426
  • Merk Vouwwagen: Smitveld Ruebist
    • Mijn andere hobby
Re: als het gevoel voor klappen weg is, wat is dat klappen enz.
« Reactie #41 Gepost op: oktober 15, 2015, 04:54:06 pm »

Het leukste bij uitklappen vind ik het moment dat de basistent staat. Wat een balzaal uit dat kleine bakkie! En met inpakken weer andersom; waar is de kathedraal gebleven?

Bij onze gekregen Eriba Pan '86 kon ik, vanwege mijn lengte, niet goed zitten, liggen, staan en de keuken gebruiken. Wat wel goed was waren de kachel (echt fijn) en de koelkast. Door het lage caravandak had de voortent een verhoging aan de caravankant. Een ramp om op te zetten en er verzamelde zich altijd water achter. Daarnaast is zo'n Eribadak niet waterdicht. Met het dak dicht is echt geen pretje. Voor mijn gevoel maakt het in tijd en stress niet zoveel uit tussen het opzetten van een Smitveld Ruebist en het installeren van een Eriba Pan met voortent. Wel is de voldoening groter wanneer de vouwwagen in alle glorie staat te klapperen.
Foutje in je tekst. Een Ruebist staat niet te klapperen, die staat zo snaarstrak dat er niets klappert aan de tent  :P. Het is wel een prachtige klapper  :J 
Gelogd
Ex - Smitveld Ruebist >> Combi Camp Venezia >>Camplet Concorde >>Smitveld Ruebist>> Nu een Combi Camp Country
Blijven klappen, daar gaat het om ;-)

Mieke

  • Gast
Re: als het gevoel voor klappen weg is, wat is dat klappen enz.
« Reactie #42 Gepost op: oktober 15, 2015, 07:45:39 pm »


oh en mieke. ik heb een Eriba gehad met hefdak dus. Toen ik die inruilde op een Knaus bij Campoworld destijds hebben die alle mogelijke accessoires op dat caravannetje geschroefd. hij was nl lekker compact en zo konden ze toch alles laten zien. Wat er ook op zat was onder andere een uitdraaibare luifel. enne... die caravan woog nog geen 700kg :-) (met al die poespas er op w.s. meer)
Oh neen die Eriba's zijn claustofobische luciferdoosjes. Brr....
Een Rapido dat zou nog kunnen. Maar dan alleen met een luifel of een super compacte voortent.
Maar in mijn hart liever een vouwwagentje hoor

Een camper is ook niks voor ons. Done that... Nooit een vast plekje altijd onderweg voelde me net een zigeuner. Even naar de supermarkt, alles inladen. Ik hou ook teveel van het campinggevoel dat miste ik op camperplaatsen.
Gelogd

kph

  • Gast
Re: als het gevoel voor klappen weg is, wat is dat klappen enz.
« Reactie #43 Gepost op: oktober 17, 2015, 07:22:14 pm »

Het lastige aan een camper lijkt me dat je niet even snel de auto kunt pakken om boodschappen etc te doen. Op onze camping stond een grote camper met achterop een groot rek met een scooter. Het ding kon niet eens op de plek staan, stak minstens 1,5 meter uit............

Of als het tijd wordt om boodschappen te gaan doen moet je verkassen, naar de volgende camping trekken en onderweg boodschappen doen  :P
Gelogd

Yella

  • Klap gek
  • *****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 6.865
  • Merk Vouwwagen: Ex Holtkamper Cocoon XL 2014 met Basekitchen XXL
  • Geen Cocoon meer, huisje in Hongarije en Karsten
    • Jawa.nl
Re: als het gevoel voor klappen weg is, wat is dat klappen enz.
« Reactie #44 Gepost op: oktober 17, 2015, 07:47:25 pm »

Wat een campertje betreft heb ik kennelijk eigen ideeen. Voor ons wordt het waarschijnlijk ooit een kleine camper, busje. Niet te groot, anders kun je nergens bijna parkeren in dorpen en steden. Geen vaste opbouw, maar iets wat je opklapt ivm de windvang en rijsnelheid onderweg. Feitelijk is wat wij op den duur willen iets om in te slapen en te koken. Een losse voortent erbij die zelfstandig blijft staan als je de camper weg rijdt om bijv. boodschappen te gaan doen. Camperplaatsen zie ik ook niet zo zitten.
Gelogd
www.jawamarkt.nl voor boeken en handleidingen.
Pagina's: « 1 2 3 4 »   Omhoog
 

SimplePortal 2.3.5 © 2008-2012, SimplePortal