Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.

Gebruikersnaam: Wachtwoord:
Pagina's: 1   Omlaag

Auteur Topic: Elektra in de vouwwagen  (gelezen 7412 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Beccy1984

  • Klapperraar
  • **
  • Offline Offline
  • Geslacht: Vrouw
  • Berichten: 1
  • Merk Vouwwagen: Jamet
Elektra in de vouwwagen
« Gepost op: juni 27, 2016, 02:18:40 pm »

Hoi allemaal,
Wij zijn een gezin met twee kindjes en een derde op komst. Van het voorjaar hebben we onze eerste vouwwagen gekocht. Een jamet louisiana. We zijn hier erg blij mee en verheugen ons enorm op onze eerste vakantie ermee. Nu willen we binnenkort eens gaan proef kamperen in de buurt, maar we zitten met een paar vragen.

We zijn wel kampeerders maar hebben nog nooit stroom gehad op de camping.
nu met de kindjes willen we toch wat meer luxe en dus elektriciteit.
Nu komt het...We heb en zo'n cee kabel gekocht en een tussenstuk zodat je op 1 stopcontact komt. (Ben atechnisch dus kan het moeilijk uitleggen) nu hebben we wel wat meer stopcontacten nodig en dachten we er een kabelhaspel of buitenstekkerdoos op aan te sluiten?
Nu willen we ook graag in de vouwagenbak een lampje laten branden hoe doen jullie dat dan? Want stekkerdoos of stekkerdoos lijkt me niet veilig?

Kort om welke kabels/haspels/stekkerdoos ed hebben we nodig?

Sorry misschien voor de domme vraag, maar hoop dat jullie kunnen helpen, voordat we een verkeerde aankoop gaan doen.
Gelogd

KenJo

  • Klap gek
  • *****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 2.346
Re: Elektra in de vouwwagen
« Reactie #1 Gepost op: juni 27, 2016, 06:23:26 pm »

Ik heb een CEE-aansluiting gemaakt bij de dissel. Daarvandaan loopt onder de wagen een electrasnoer naar een dubbel spatwaterdichte contact doos. Daar sluit ik de koelkast op aan en een verdeeldoos (4 of 5 stekkers) voor de oplaadbare zooi (DS-en telefoons, camera batterijen, lamp, tablet) en 1 vast lamp voor in de tent. Zo heb ik geen electra op de grond liggen (overstromingen of knoeien of kindervingers) en heeft alles een vaste plek. Wel zo veilig en makkelijk.





Gelogd
klapband, klapdeur, klaplopen, klapmuts, klaproos, klapschaats, klapwiek, klapzoen, klapstuk, klapstoel, achterklap, handjeklap

we klappen wat af!

oscar

  • Gast
Re: Elektra in de vouwwagen
« Reactie #2 Gepost op: juni 27, 2016, 10:23:34 pm »

Wij gebruiken deze hier komt de koekast op en de stroom voorziening van de keuken. Hiern in zit een viervouwdig stopcontact gemonteerd. Je kunt best een paar stroom punten aansluiten op het hoofd stopcontact. Meestal op campings heb je niet zoveel ampere zodat er gevaar is.
Gelogd

Jootje1710

  • Klap prof
  • ****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Vrouw
  • Berichten: 1.350
  • Merk Vouwwagen: Aart Kok Livingstone Game Drive 2018
  • Je bent gek op klappen of niet!!
Re: Elektra in de vouwwagen
« Reactie #3 Gepost op: juni 29, 2016, 01:44:25 pm »

Ik heb een CEE-aansluiting gemaakt bij de dissel. Daarvandaan loopt onder de wagen een electrasnoer naar een dubbel spatwaterdichte contact doos. Daar sluit ik de koelkast op aan en een verdeeldoos (4 of 5 stekkers) voor de oplaadbare zooi (DS-en telefoons, camera batterijen, lamp, tablet) en 1 vast lamp voor in de tent. Zo heb ik geen electra op de grond liggen (overstromingen of knoeien of kindervingers) en heeft alles een vaste plek. Wel zo veilig en makkelijk.





Waar komt de stroom dan binnen in de vouwwagen? Aan de kant van de disselbak of aan de kant van de keuken?
Gelogd
Antoon & Jolande van Harselaar met de kids (Steven, Emmy en Fleur), Aart Kok Livingstone Game Drive 2018 :-)

sprokkel

  • Gast
Re: Elektra in de vouwwagen
« Reactie #4 Gepost op: juni 29, 2016, 02:51:47 pm »

Wij hebben een dergelijke unit met 4 stopcontacten.
https://www.obelink.nl/tent-vouwwagen-unit-10m.html?category_params=items_per_page%3D24%26sort_by%3Dprice%26sort_order%3Ddesc%26s_company%3D1%26category_id%3D1235

Deze ligt in een hoek op het kuipgrondzeil, dus wordt sowieso niet nat. We sluiten onze lamp, met stopcontacten voor o.a. het opladen van telefoons e.d. daar op aan.
https://www.obelink.nl/brennenstuhl-powerstation.html
Gelogd

KenJo

  • Klap gek
  • *****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 2.346
Re: Elektra in de vouwwagen
« Reactie #5 Gepost op: juni 29, 2016, 05:33:26 pm »

Waar komt de stroom dan binnen in de vouwwagen? Aan de kant van de disselbak of aan de kant van de keuken?
Bij de keuken komt de stroom binnen
Gelogd
klapband, klapdeur, klaplopen, klapmuts, klaproos, klapschaats, klapwiek, klapzoen, klapstuk, klapstoel, achterklap, handjeklap

we klappen wat af!

Frankie

  • Klap gek
  • *****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 3.995
  • Merk Vouwwagen: Aart Kok Livingstone game drive XXL bed
Re: Elektra in de vouwwagen
« Reactie #6 Gepost op: juni 29, 2016, 05:47:27 pm »

Nu willen we ook graag in de vouwagenbak een lampje laten branden hoe doen jullie dat dan? Want stekkerdoos of stekkerdoos lijkt me niet veilig?
Ik heb twee LED strips in de bak aangebracht die met 12 volt gevoed worden. Die 12 volt komt van een (dubbel geïsoleerde) gelijkstroomvoeding.
Gelogd

Klapband

  • Klap fanaat
  • *
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 199
  • Merk Vouwwagen: Combi-Camp Flexi Comfort IQ LL XL
Re: Elektra in de vouwwagen
« Reactie #7 Gepost op: mei 30, 2017, 11:54:25 pm »

Even een rotschop voor dit topic. Ik ben namelijk benieuwd of iemand een boodschappenlijstje heeft voor de montage van LED-verlichting in de wagenbak. Of is het handiger om zo'n lamp op batterijen te monteren?
Gelogd
Wat is jouw klapband?

muis

  • Gast
Re: Elektra in de vouwwagen
« Reactie #8 Gepost op: mei 31, 2017, 12:04:19 am »

Even een rotschop voor dit topic. Ik ben namelijk benieuwd of iemand een boodschappenlijstje heeft voor de montage van LED-verlichting in de wagenbak. Of is het handiger om zo'n lamp op batterijen te monteren?
ik heb voor mijn keuken voor 2 euro een stripje led gekocht op batterijen bij de Action. Dat werkte echt super.  In de wagenbak heb ik verder geen verlichting (northstar geeft genoeg licht)
Gelogd

Frankie

  • Klap gek
  • *****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 3.995
  • Merk Vouwwagen: Aart Kok Livingstone game drive XXL bed
Re: Elektra in de vouwwagen
« Reactie #9 Gepost op: mei 31, 2017, 12:21:26 pm »

Even een rotschop voor dit topic. Ik ben namelijk benieuwd of iemand een boodschappenlijstje heeft voor de montage van LED-verlichting in de wagenbak. Of is het handiger om zo'n lamp op batterijen te monteren?
Ik heb twee strips van ruim een meter led-verlichting (die ik nog over had van mijn slaapruimte-verlichting en mijn keukenverlichting) plus snoer aan de draagconstructie van de lattenbodem gemonteerd met tiewraps, die geschakeld worden met een eenvoudige snoerschakelaar ('knippertje'). Als ik het bed omhoog til kan ik de verlichting aandoen. De eerlijkheid gebiedt te zeggen dat ik hem het hele Hemelvaartweekeind niet gebruikt heb. Ik vergeet elke keer dat ik hem heb.  ::)

De voeding komt van een eenvoudige 12 Volt gelijkspanning netvoeding waar ook de verlichting van de slaaptent op aangesloten is.
Batterijen kan maar is niet wezenlijk makkelijker. De meeste led verlichting draait op 12V gelijkspanning en dus zul je of een accu moeten hebben of een batterijhouder voor 2 stuks 6V blokken, zoals dat bij waterpompjes gebeurt.

Lijstje van mij is dus: 2 ledstrips, tiewrap, snoerschakelaar, paar meter dun snoer (met gekleurde aders zodat je + en - niet verwisselt) en een dubbel geïsoleerde 12V voeding.
« Laatst bewerkt op: mei 31, 2017, 12:23:03 pm door Frankie »
Gelogd

nikkel1964

  • Gast
Re: Elektra in de vouwwagen
« Reactie #10 Gepost op: mei 31, 2017, 08:10:42 pm »

De meeste led verlichting draait op 12V gelijkspanning en dus zul je of een accu moeten hebben of een batterijhouder voor 2 stuks 6V blokken, zoals dat bij waterpompjes gebeurt.

Of de bekende omvormer van Crusadr die bijna elke campingzaak wel verkoopt. Die levert ook 12v gelijkspanning en in ieder geval voldoende afgevlakt om een LED strip mooi op te laten branden.
Gelogd

Frankie

  • Klap gek
  • *****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 3.995
  • Merk Vouwwagen: Aart Kok Livingstone game drive XXL bed
Re: Elektra in de vouwwagen
« Reactie #11 Gepost op: mei 31, 2017, 08:15:47 pm »

Of de bekende omvormer van Crusadr die bijna elke campingzaak wel verkoopt. Die levert ook 12v gelijkspanning en in ieder geval voldoende afgevlakt om een LED strip mooi op te laten branden.
Iedereen noemt dat in de camping- en botenwereld om een of andere curieuze reden een 'omvormer', terwijl het gewoon een transformator met een gelijkrichter is. Of zoals ik in mijn bericht al aangaf: "De voeding komt van een eenvoudige 12 Volt gelijkspanning netvoeding".
Gelogd

Gait

  • Gast
Re: Elektra in de vouwwagen
« Reactie #12 Gepost op: juni 01, 2017, 12:04:39 am »

Wat is dan een omvormer? Ik heb altijd geleerd dat een omvormer hoge wisselspanning omvormt naar lage gelijkspanning. Een transformator en gelijkrichter in één dus. Of heb ik dat mis?
Gelogd

Longdude

  • Klap fanaat
  • *
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 137
  • Merk Vouwwagen: Trigano Odyssee GL
  • Freude am fahren
Re: Elektra in de vouwwagen
« Reactie #13 Gepost op: juni 01, 2017, 07:48:03 am »

Toevallig afgelopen weekeinde ook de elektra even aangepakt. Blauwe stekker naast de disselbak gemonteerd, stoomdraad via de bankjes naar de achterzijde gebracht en daar een inbouw stekkerdoos en de schakelaar voor de led spots gemonteerd. LED is 12V

Ideaal voor 's avonds, geen geëmmer met zaklampjes of lampjes waar ik mijn hoofd tegen stoot  :)



Overigens een keurige oplossing van de topicstarter  :J
« Laatst bewerkt op: juni 01, 2017, 07:49:39 am door Longdude »
Gelogd
Pagina's: 1   Omhoog
 

SimplePortal 2.3.5 © 2008-2012, SimplePortal