Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.

Gebruikersnaam: Wachtwoord:
Pagina's: 1 2 »   Omlaag

Auteur Topic: Schade na aanrijding (dader doorgereden), waar opgeven?  (gelezen 2791 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Ccindy

  • Klap prof
  • ****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Vrouw
  • Berichten: 1.450
  • Merk Vouwwagen: Raclet Panama Up GL 2017
Schade na aanrijding (dader doorgereden), waar opgeven?
« Gepost op: juli 17, 2016, 06:57:50 am »

Onderweg naar onze bestemming in Spanje reden we in file over de Peripherique rond Parijs. Vervolgens werden we van achteren aangereden, niet hard, maar toch. De "dader" haalde ons vervolgens rechts in en verliet via de afrit de snelweg. We hebben de autogegevens en kenteken (helaas alleen zonder districtsnummer) opgeschreven.

Er is een lampunit kapot (verlichting werkt gelukkig nog wel) en er zit een deuk in de keuken. Waar kunnen we deze schade nu het beste melden? We hebben een vouwwagen verzekering en een reisverzekering.
Gelogd
Don't be afraid to fail, be afraid not to try

solex

  • Klap prof
  • ****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 591
  • Merk Vouwwagen: ex trigano odyssee 2015. Ex raclet tropicana en Ex walker doublette
  • nooit te oud om te leren.
Re: Schade na aanrijding (dader doorgereden), waar opgeven?
« Reactie #1 Gepost op: juli 17, 2016, 07:38:59 am »

Das niet leuk.

Best eerst naar de franse politie gaan en een pv laten opstellen en vooral veel foto's maken van de schade.
Je verzekering al op de hoogte brengen en eventueel het pv nummer doorgeven.
Zij kunnen dan al beginnen met de papierkraam.
Eventueel al een andere lampunit laten of zelf monteren dat je daar geen boete voor krijgt.

Succes verder en hopelijk toch een fijne vakantie.
Gelogd
Mvgr

Als je schrijffouten vind mag je die houden.

sannie75

  • klappers
  • Klap gek
  • *
  • Offline Offline
  • Geslacht: Vrouw
  • Berichten: 3.545
  • Aart Kok Livingstone game drive 2016
Re: Schade na aanrijding (dader doorgereden), waar opgeven?
« Reactie #2 Gepost op: juli 17, 2016, 09:15:47 am »

Ik zou even contact opnemen met je vezekering. Wij hebben een dergelijke schade gehad na het raken van een paaltje bij het keren op een bergweggetje. Je zou denken ze vervangen de lichtunit maar waarschijnlijk krijg je dan een volledige nieuwe achterklep. Dit is arbeidstechnisch goedkoper. Bij ons kwam dat op € 495 euro. Bij schade onder de 500 komt er geen expert maar mag je dit laten repareren en hebben ze dit volledig vergoed.

Wij zijn verzekerd bij unive
Gelogd
Every day is a gift, not a given right....

Ccindy

  • Klap prof
  • ****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Vrouw
  • Berichten: 1.450
  • Merk Vouwwagen: Raclet Panama Up GL 2017
Re: Schade na aanrijding (dader doorgereden), waar opgeven?
« Reactie #3 Gepost op: juli 17, 2016, 09:26:17 am »

Das niet leuk.

Best eerst naar de franse politie gaan en een pv laten opstellen en vooral veel foto's maken van de schade.
Je verzekering al op de hoogte brengen en eventueel het pv nummer doorgeven.
Zij kunnen dan al beginnen met de papierkraam.
Eventueel al een andere lampunit laten of zelf monteren dat je daar geen boete voor krijgt.

Succes verder en hopelijk toch een fijne vakantie.

Dat zouden we hebben gedaan als we niet op doorreis waren naar Spanje (waar we op tijd moesten zijn vanwege levering op de camping door externe partij). Dat is dus geen optie.
Gelogd
Don't be afraid to fail, be afraid not to try

C5CCV

  • Klap prof
  • ****
  • Online Online
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 1.358
  • Merk Vouwwagen: CCCX
Re: Schade na aanrijding (dader doorgereden), waar opgeven?
« Reactie #4 Gepost op: juli 17, 2016, 11:23:26 am »

Gewoon de verzekering bellen, geeft dan ook meteen wat rust (als je er last van zou hebben); als je een fatsoenlijke verzekering op je vouwwagen hebt is dit gewoon schade die vergoed wordt.
« Laatst bewerkt op: juli 17, 2016, 11:29:14 am door C5CCV »
Gelogd

FriedelP

  • Klap gek
  • *****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 2.376
  • Merk Vouwwagen: Raclet Safari 2016
Re: Schade na aanrijding (dader doorgereden), waar opgeven?
« Reactie #5 Gepost op: juli 17, 2016, 01:31:12 pm »

Ik vrees dat de verzekering in dergelijke gevallen niet zal willen tussenkomen zonder PV van de politie. De kans is dan groot dat bij bestaan van dergelijke PV de schade kunnen verhalen op de tegenpartij, als je geen PV hebt kunnen ze dat niet en zullen ze niet bereid zijn om tussen te komen.

Ik vermoed dat je niet in één dag naar Spanje reed. Je had het dan nog kunnen aangeven bij de Franse politie van plaats waar je die overnachting doet. Dan heb je eveneens een PV van de Franse politie en dan is er geen probleem. In het andere geval eventueel toch langs de Spaanse politie gaan, mogelijk geven die het wel door naar de Franse politie.

Indien je geen PV hebt zou ik aan de verzekering niet laten weten dat het over een vlucht misdrijf gaat, maar eerder dat je zelf bij het keren op een bergweggetje tegen een paaltje bent gereden. Er is dan geen tegenpartij waar ze het kunnen op verhalen en is dus de kans groter dat ze het aanvaarden zonder PV van de politie.

In België bestaat er ook nog zoiets als een extra fonds dat in geval de tegen partij geen verzekering heeft of bij vluchtmisdrijf mits een franchise tussen zal komen. Dat fonds zal dan trachten de tegenpartij op te sporen en te vervolgen om de schade terug te winnen, wat in de meeste gevallen niet lukt.
Gelogd

C5CCV

  • Klap prof
  • ****
  • Online Online
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 1.358
  • Merk Vouwwagen: CCCX
Re: Schade na aanrijding (dader doorgereden), waar opgeven?
« Reactie #6 Gepost op: juli 17, 2016, 02:38:35 pm »

In principe is het soort all-risk verzekering die altijd uitkeert, met of zonder dader ... enige dingetje waar ik hier enige twijfel over heb is dat de vouwwagen aan de auto was gekoppeld. Als er iemand tegen de afgekoppelde vouwwagen zou rijden en vervolgens doorrijdt dan was het geen issue.
Gelogd

C5CCV

  • Klap prof
  • ****
  • Online Online
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 1.358
  • Merk Vouwwagen: CCCX
Re: Schade na aanrijding (dader doorgereden), waar opgeven?
« Reactie #7 Gepost op: juli 17, 2016, 02:50:36 pm »

Ik heb mijn polis van Univé er even bijgepakt;

Verzekerd is schade door een 'plotselinge oorzaak die van buiten komt' er wordt nergens gesproken over aan- of afgekoppeld, alleen wat betreft directe HULP als de vouwwagen tijdens aanrijding is aangekoppeld wordt verwezen naar het telefoonnummer op de groene kaart.
Gelogd

CEO

  • Klap gek
  • *****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 2.632
  • Merk Vouwwagen: Combi Camp Country 2016 - Trigano Odyssée 2011 - Jamet Louisiana 2001 - Jamet Arizona 1997
  • Plus ça change, plus c'est la même chose!
Re: Schade na aanrijding (dader doorgereden), waar opgeven?
« Reactie #8 Gepost op: juli 17, 2016, 08:22:59 pm »

Indien je geen PV hebt zou ik aan de verzekering niet laten weten dat het over een vlucht misdrijf gaat, maar eerder dat je zelf bij het keren op een bergweggetje tegen een paaltje bent gereden. Er is dan geen tegenpartij waar ze het kunnen op verhalen en is dus de kans groter dat ze het aanvaarden zonder PV van de politie.

In NL is verzekeringsfraude een misdrijf, evenals het aanzetten daartoe.

Los daarvan: bel de verzekering en luister hoe te handelen. Natuurlijk wil je door op reis, maar als in de voorwaarden staat dat een PV in de gemeente van het gebeuren overlegd dient te worden, maak je impliciet een keuze als je doorrijd... en zal je de wrange gevolgen moeten dragen.

Over het al dan niet aangekoppeld moeten zijn: een aangekoppelde aanhanger is meeverzekerd vwb WA zaken.

Ik hoop dat het meevalt en ondanks de vervelende start, toch een goede vakantie gewenst!
Gelogd
If you choose not to decide, you still have made a choice!

FriedelP

  • Klap gek
  • *****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 2.376
  • Merk Vouwwagen: Raclet Safari 2016
Re: Schade na aanrijding (dader doorgereden), waar opgeven?
« Reactie #9 Gepost op: juli 17, 2016, 10:15:35 pm »

CEO, dat is zeker waar, en in gevallen waar men echt misbruik van zou maken ook meer dan terecht.

Echter wie gaat dat kunnen aantonen en weten in een dergelijk geval. En ook verzekeringen vinden alle mogelijk kleine lettertjes en redenen uit om niet te moeten betalen, terwijl dat het in die gevallen meer dan terecht zou zijn om te betalen. Mijn broer heeft ooit zijn eigen verzekeringsmaatschappij voor de rechter dienen te dagen (en vermits rechtsbijstand inbegrepen was, diende dat op hun kosten te zijn) om voor de geleden schade vergoed te worden. Een andere wagen had zijn spiegel afgereden, die bestuurder erkende dat. Echter was verzekerd bij dezelfde maatschappij, de maatschappij stelde dat ze er van uit ging dat mijn broer ook teveel naar het midden zou geparkeerd staan en dus dat het ieder zijn eigen schade betalen zou zijn, terwijl het ook zo was en duidelijk aangegeven werd dat zijn wagen geparkeerd stond. Verzekeringen hebben het voor de rechter verloren, zijn gerechtskosten moeten betalen, zijn schade moeten betalen en eveneens zowel hem als zijn vrouw als klant verloren.
Gelogd

CEO

  • Klap gek
  • *****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 2.632
  • Merk Vouwwagen: Combi Camp Country 2016 - Trigano Odyssée 2011 - Jamet Louisiana 2001 - Jamet Arizona 1997
  • Plus ça change, plus c'est la même chose!
Re: Schade na aanrijding (dader doorgereden), waar opgeven?
« Reactie #10 Gepost op: juli 18, 2016, 09:46:05 pm »

Tussen recht en rechtvaardig zit nogal een gat. Overigens is het in NL niet ongebruikelijk dat een rechtsbijstandsverzekering niet tegen de eigen maatschappij hoeft te procederen.

Maar als mijn verhaal op een tamelijk openbaar forum zou staan, weet ik zeker dat ik slechts de waarheid en niets dan de waarheid zou indienen.
Gelogd
If you choose not to decide, you still have made a choice!

Ccindy

  • Klap prof
  • ****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Vrouw
  • Berichten: 1.450
  • Merk Vouwwagen: Raclet Panama Up GL 2017
Re: Schade na aanrijding (dader doorgereden), waar opgeven?
« Reactie #11 Gepost op: juli 20, 2016, 08:56:45 am »

We gaan vandaag de verzekering even bellen en leggen het voor


Sent from my iPhone using Tapatalk
Gelogd
Don't be afraid to fail, be afraid not to try

Ccindy

  • Klap prof
  • ****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Vrouw
  • Berichten: 1.450
  • Merk Vouwwagen: Raclet Panama Up GL 2017
Re: Schade na aanrijding (dader doorgereden), waar opgeven?
« Reactie #12 Gepost op: juli 20, 2016, 08:58:13 am »

De (hele lichte) aanrijding was in een langzaamrijdende file, midden op de Peripherique rond Parijs, dus geen enkele mogelijkheid om daar te stoppen en mensen te vragen of ze iets gezien hadden. We moesten voor middernacht ons overnachtingshotel zien te halen en gezien de megadrukte onderweg was er dus geen mogelijkheid om op zoek te gaan naar een politiebureau. De volgende ochtend moesten we ook alweer vroeg op pad vanwege files voor de Spaanse grens en moesten we uiterlijk 17 uur op de camping zijn omdat de koelkast dan zou worden afgeleverd.

Pas na aankomst op de camping zagen we hoe groot de schade was, want het leek erop dat alleen de lampunit beschadigd was. Maar er zit ook een behoorlijke deuk aan de binnenkant van de keuken.


Sent from my iPhone using Tapatalk
Gelogd
Don't be afraid to fail, be afraid not to try

sannie75

  • klappers
  • Klap gek
  • *
  • Offline Offline
  • Geslacht: Vrouw
  • Berichten: 3.545
  • Aart Kok Livingstone game drive 2016
Re: Schade na aanrijding (dader doorgereden), waar opgeven?
« Reactie #13 Gepost op: juli 20, 2016, 09:03:54 am »

Ben benieuwd wat de verzekering zegt, waar ben je verzekerd  Cin?
Gelogd
Every day is a gift, not a given right....

Ccindy

  • Klap prof
  • ****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Vrouw
  • Berichten: 1.450
  • Merk Vouwwagen: Raclet Panama Up GL 2017
Re: Schade na aanrijding (dader doorgereden), waar opgeven?
« Reactie #14 Gepost op: juli 21, 2016, 07:52:31 am »

Ben benieuwd wat de verzekering zegt, waar ben je verzekerd  Cin?

Bij de Europeesche. Ik ga ze vandaag bellen, want heb voor het eerst sinds 3 dagen mijn stem weer een beetje terug (keelontsteking)
Gelogd
Don't be afraid to fail, be afraid not to try
Pagina's: 1 2 »   Omhoog
 

SimplePortal 2.3.5 © 2008-2012, SimplePortal