Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.

Gebruikersnaam: Wachtwoord:
Pagina's: « 1 2 3 4 5 6 7 8 »   Omlaag

Auteur Topic: opzetten van de vouwwagen viel erg tegen  (gelezen 31895 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

elianmars

  • Klap fanaat
  • *
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 145
  • Merk Vouwwagen: RM Runner S 1998
Re: opzetten van de vouwwagen viel erg tegen
« Reactie #45 Gepost op: augustus 17, 2016, 09:53:27 am »

Eh volgens mij is er 1 afwijkende stok die is voor de keuken.
We hebben hier wel een tape'je op gedaan scheelt een hoop.

Zijn de stokken voor voortent en luifel hetzelfde? Alles ligt bij elkaar, dus nog geen idee wat wat is.
Komt wel goed, hoor. We gaan er gewoon eens rustig voor zitten  :)
Gelogd

Ccindy

  • Klap prof
  • ****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Vrouw
  • Berichten: 1.450
  • Merk Vouwwagen: Raclet Panama Up GL 2017
Re: opzetten van de vouwwagen viel erg tegen
« Reactie #46 Gepost op: augustus 17, 2016, 10:07:55 am »

Het opzetten is eigenlijk niet eens zo'n probleem, ook al zijn we daar toch wel even mee bezig met z'n tweeën (meeste werk is de bedden waterpas krijgen en de haringen inslaan, vooral als je op harde grond staat). Maar het afbreken vind ik echt een crime. Vooral ook omdat alle zooi moet worden opgeruimd (we hebben een hangkast en een staande kast bij de keuken en nog een organizer hangen, net als wat kapstokken) en de vouwwagen moet worden schoongemaakt (slikranden moeten meestal echt worden afgesopt om te voorkomen dat de ecru-kleurige tent vies wordt bij het inklappen). Opruimen/schoonmaken/afbreken is echt wel een hele dag werk. Na de vakantie ben je dan dus bijna weer aan vakantie toe, aangezien je met flinke spierpijn thuiskomt.

Volgend jaar hebben we pas laat vakantie, dus dan gaan we waarschijnlijk naar Thailand ipv van met de vouwwagen weg. Ik vind het nl. in Zuid Europa veel te druk op de campings in augustus.

De vouwwagen staat nu voor schadeherstel (keuken) bij de dealer (hoop op een nieuwe keuken), maar we zijn serieus aan het nadenken om hem te verkopen en dan een compactere en snellere klapper voor terug te kopen.
Gelogd
Don't be afraid to fail, be afraid not to try

spikehome

  • Klap gek
  • *****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 1.966
  • Merk Vouwwagen: Holtkamper Aero (2021)
  • Holtkamper Aero (2021)
Re: opzetten van de vouwwagen viel erg tegen
« Reactie #47 Gepost op: augustus 17, 2016, 10:43:11 am »

Hmm ja het schoonmaken van de randen bij de odyssee was idd veel werk.
Verder de rommel om je heen blijft altijd werk zelfs met een caravan.

Overigens zag ik hier gisteren een caravan vertrekken die was de hele ochtend bezig met de voortent.
Met die tijd was ik allang weg geweest.
« Laatst bewerkt op: augustus 17, 2016, 10:44:44 am door spikehome »
Gelogd
kampeer ervaringen:
(als eerste met je ouders natuurlijk met een vouwwagen o.a. travelsleeper daarna caravan)
Hotel o.a. vlieg en bus reizen
5 jaar bungalow tent
1 jaar trigano ocean
9 jaar trigano odyssee (2003)
7 jaar Holtkamper Kyte XL (2012)
Nieuw Holtkamper Aero 2021

Frankie

  • Klap gek
  • *****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 3.995
  • Merk Vouwwagen: Aart Kok Livingstone game drive XXL bed
Re: opzetten van de vouwwagen viel erg tegen
« Reactie #48 Gepost op: augustus 17, 2016, 10:50:23 am »

Dus pootjes uit is kunnen slapen, koken etc. En een voortent.... alleen als we in NL gaan kamperen.
En daar sta je dan te koken in de warmte tussen vier geisoleerde muren. Want wat je van mensen maar al te vaak hoort is: "ja, die keuken hebben we wel, maar we koken/skottelen/bbq-en altijd buiten..."
En geen voortent betekent hoe dan ook 's avonds eerder dan je graag zou willen die plastic doos weer in omdat het 'toch wat frisjes' is.
Gelogd

jonne

  • Klapperraar
  • **
  • Offline Offline
  • Berichten: 21
  • Merk Vouwwagen: Jamet Louisiana / HK Flyer
Re: opzetten van de vouwwagen viel erg tegen
« Reactie #49 Gepost op: augustus 17, 2016, 10:53:39 am »

Dit jaar overgestapt van een Jamet Louisiana naar een HK Flyer. Stuk kleiner. Dat baarde mij wel even zorgen , maar dat bleek achteraf nergens nodig voor geweest. Zeker niet met de ingeritste voorwand erin niet. Ruimte zat. En zo veel sneller opgezet. Heerlijk! Hierna maar eens tzt naar een Cocoon kijken.

Niks mis met een bouwwagen, ze bieden zeer veel ruimte voor een erg mooie prijs. Zeker tweedehands. Voor een paar honderd euro heb je zeeën van ruimte.
Maar met twee kleine kinderen vind ik het oog erg fijn dat boel snel staat.

En het waterpas zetten van de wagen is ook veel sneller gegaan met de methode zoals hier op het forum omschreven. Werkt super!
Gelogd

dickp

  • Klapperraar
  • **
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 111
  • Merk Vouwwagen: Cabanon Malawi
Re: opzetten van de vouwwagen viel erg tegen
« Reactie #50 Gepost op: augustus 17, 2016, 11:01:28 am »

Schoonmaken heeft ons dit jaar ook bakken met tijd gekost: slikranden en kuipzeil (de stukken waar geen folie onder lag).
Maar goed, thuis kan de vouwwagen dan ook linea recta door naar de stalling. Alles is schoon en droog.
« Laatst bewerkt op: augustus 17, 2016, 11:02:59 am door dickp »
Gelogd

Mascha

  • Gast
Re: opzetten van de vouwwagen viel erg tegen
« Reactie #51 Gepost op: augustus 17, 2016, 11:02:50 am »

Dit jaar overgestapt van een Jamet Louisiana naar een HK Flyer. Stuk kleiner. Dat baarde mij wel even zorgen , maar dat bleek achteraf nergens nodig voor geweest. Zeker niet met de ingeritste voorwand erin niet. Ruimte zat. En zo veel sneller opgezet. Heerlijk! Hierna maar eens tzt naar een Cocoon kijken.

Niks mis met een bouwwagen, ze bieden zeer veel ruimte voor een erg mooie prijs. Zeker tweedehands. Voor een paar honderd euro heb je zeeën van ruimte.
Maar met twee kleine kinderen vind ik het oog erg fijn dat boel snel staat.

En het waterpas zetten van de wagen is ook veel sneller gegaan met de methode zoals hier op het forum omschreven. Werkt super!

echt? (dat de ruimte meeviel)

tegenover ons op de camping stond een flyer en die leek zó klein. mensen hadden de bedruimtes en een luifeltje, volgens mij was dat het.

toen het regende zaten ze haast bij elkaar op schoot om maar droog te zitten (2 ouders, 2 tieners)

toen was ik heel blij met mijn odyssee
Gelogd

jonne

  • Klapperraar
  • **
  • Offline Offline
  • Berichten: 21
  • Merk Vouwwagen: Jamet Louisiana / HK Flyer
Re: opzetten van de vouwwagen viel erg tegen
« Reactie #52 Gepost op: augustus 17, 2016, 11:08:56 am »

Met die inritsbare voorwand maak je van je luifel een voortent. Dan heb je het over een oppervlakte van 2,30x6,30m wat je erbij krijgt aan tent.
Als je dan ook nog van die erkerpunten erin ritst, maak je die ruimte nog bruikbaarder ook.
Hier nog zonder zo'n erkerpunt.
« Laatst bewerkt op: augustus 17, 2016, 11:14:15 am door jonne »
Gelogd

martijn82

  • Klap gek
  • *****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 2.560
  • Geniet van het kampeer leven .
Re: opzetten van de vouwwagen viel erg tegen
« Reactie #53 Gepost op: augustus 17, 2016, 11:32:32 am »

Zijn de stokken voor voortent en luifel hetzelfde? Alles ligt bij elkaar, dus nog geen idee wat wat is.
Komt wel goed, hoor. We gaan er gewoon eens rustig voor zitten  :)
Ja alleen je hebt 3 stokjes voor de 80 cm luifel en twee korte stokjes voor de uitbouw. Heb je net als ons een tweede uitbouw dan heb je er daar ook twee van.

Verstuurd vanaf mijn SM-G920F met Tapatalk

Gelogd

EriLin

  • Klap nerd
  • ***
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 322
  • Merk Vouwwagen: EX-KLAPPER Campooz Lazy Jack (voorheen Combi Camp Country, Hobby 460 ufe)
Re: opzetten van de vouwwagen viel erg tegen
« Reactie #54 Gepost op: augustus 17, 2016, 11:56:33 am »

Volgens mij vergelijken we hier appels met peren.

Ervaren senioren, zonder kinderen zijn snel, mits ze met 2 personen kunnen opzetten. En die praten hier altijd over een uurtje moet wel lukken.

Heb je kinderen, wil je extra comfort en wat luxe dan ben je gewoon lang bezig. Maar dat geldt precies zo voor een caravan, deze hadden wij voordat we een vw kochten. Daar moest een voortent en gastencabine aan. Anders sliepen we met een trappelend kind tussen ons in, dan kan je net zo goed niet slapen. Met ons comfort en luxe niveau konden de tent stokken ook niet allemaal onder het bed en hadden we ook een extra koelbox mee, moet ook uit de caravan voor dat je je kont pas kunt keren.

Ik kan 30 minuten bezig zijn met de wagen waterpas en een luifel of een halve dag als we volledige alles neerzetten Inc gastencabine met binnenrent, voortent met kuipzeil, luifel, achtertent met binnentent, vloerkleed en oh dan moet de auto ook nog leeg! Datzelfde geldt voor het afbreken. Vrouwlief houdt zich bezig met graswacht voor de 2 kleinste  :H en een oogje op de oudste.

Om een eerlijk beeld aan beginnende klappers te geven zou je het type vouwwagen, leeftijd en hoeveelheid kinderen, eigen leeftijd, luxe en comfort niveau moeten vergelijken.

We zitten nu in een huisje, kan je zeggen dat dat qua in en uitruimen net zo lang duurt en je neemt net zoveel, of juist nog meer, zut mee.
« Laatst bewerkt op: augustus 17, 2016, 12:43:41 pm door EriLin »
Gelogd

poldertoerist

  • Klap gek
  • *****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 2.297
  • Merk Vouwwagen: Teun TTT4
Re: opzetten van de vouwwagen viel erg tegen
« Reactie #55 Gepost op: augustus 17, 2016, 11:58:15 am »

Ik denk dat de TS niet weet wat ze ontketend heeft....
De een zet zijn wagen nog sneller op dan de ander. Maar eigenlijk is dat niet relevant. Het viel haar tegen. En zo te lezen sommige anderen ook en hoewel het mij niet tegenvalt snap ik het goed.

Het blijft altijd werk, linksom of rechtsom. Maar je kunt het jezelf soms op een simpele manier wel wat makkelijker maken.  De kastjes bijvoorbeeld. ik heb ze weggedaan.  Het was kastje opbouwen, spullen die in een kratje zaten er in, en na afloop in omgekeerde volgorde. zonde van de tijd en niet erg nodig. dus alles blijft nu in het kratje. ook netjes en... makkelijk! ook met opruimen.

Kleding... alles in een kratje (per persoon) en die staan achter in de wagen trapsgewijs (2 aan 2) bij vertrek is het gewoon kwestie van achter elkaar zetten. 

In mijn nieuwe wagen heb ik geen bermkeuken, maar een vouwkeuken. al mijn serviesgoed heb ik in een (kofferbak)organizer van de Big Bazar gepakt, die til ik zo vanuit de disselbak en zet ik in het geheel in het keukentje, ik heb het er op uitgezocht.

Maar het meeste werk blijft altijd de voortent en ook het opruimen daarvan.  Het tenttapijt, grondzeil, evt. worteldoek o.i.d.
Heb je bijzettentjes moet je die tijd ook meenemen. Want zelfs een 3 secondentent opruimen duurt al snel en half uur. (van haringen uittrekken tot schoon opgevouwen en dan heb ik het nog niet over het leeghalen incl. luchtbedden, dekbedden enz.) 

Ik heb op een camping ooit mensen gezien met een Camplet, dat gezin was extreem (echt nog meer dan ik) georganiseerd. Maar ik kon nog niet met mijn ogen knipperen of ze stonden al en met vertrek ging het bijna net zo. bizar haast. 

Het omgekeerde heb ik ook gezien. Een gezin met een Kyte, het was als steeds een rommeltje rondom de tent en dat werd er niet beter op toen ze op gingen ruimen. met stijgende verbazing heb ik gekeken.  Die zijn serieus de hele dag bezig geweest.

Moraal van dit verhaal, je hebt veel zelf in de hand.




Gelogd
What happens around the campfire stays around the campfire!

Mascha

  • Gast
Re: opzetten van de vouwwagen viel erg tegen
« Reactie #56 Gepost op: augustus 17, 2016, 11:59:46 am »



Om een eerlijk beeld aan beginnende klappers te geven zou je het type vouwwagen, leeftijd en hoeveelheid kinderen, eigen leeftijd, luxe en comfort niveau moeten vergelijken.


daar heb je gelijk in.

wij zijn beginners van half 30 zonder kinderen met een hoge luxe en comfort wens :-)

mijn gouden tip is trouwens om geen tassen in te pakken.

wij hebben een lijst gemaakt met alle vaste spullen die niet bederven of problemen met een beetje vocht hebben en al die spullen zitten in sunware kratjes standaard in de wagen.

een week voordat we op vakantie gaan zet ik nog 5 van die kratjes op een slaapkamer naast elkaar: kleding hem, kleding haar, toiletspullen, handdoeken/dekbedovertrekken en 1 krat voor sokken en ondergoed.

in de loop van die week vul ik die zodat we op de laatste dag voor vertrek die kratjes in de auto kunnen zetten met nog een tas schoenen, fotocamera etc.

op vakantie blijven die staan tot alles staat en op de bankjes van de rondzit die bij ons opslag is geworden zet ik die kledingkratjes dan neer.
« Laatst bewerkt op: augustus 17, 2016, 12:03:15 pm door Mascha »
Gelogd

EriLin

  • Klap nerd
  • ***
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 322
  • Merk Vouwwagen: EX-KLAPPER Campooz Lazy Jack (voorheen Combi Camp Country, Hobby 460 ufe)
Re: opzetten van de vouwwagen viel erg tegen
« Reactie #57 Gepost op: augustus 17, 2016, 12:03:40 pm »

Ik denk dat de TS niet weet wat ze ontketend heeft....
De een zet zijn wagen nog sneller op dan de ander. Maar eigenlijk is dat niet relevant. Het viel haar tegen. En zo te lezen sommige anderen ook en hoewel het mij niet tegenvalt snap ik het goed.

Het blijft altijd werk, linksom of rechtsom. Maar je kunt het jezelf soms op een simpele manier wel wat makkelijker maken.  De kastjes bijvoorbeeld. ik heb ze weggedaan.  Het was kastje opbouwen, spullen die in een kratje zaten er in, en na afloop in omgekeerde volgorde. zonde van de tijd en niet erg nodig. dus alles blijft nu in het kratje. ook netjes en... makkelijk! ook met opruimen.

Kleding... alles in een kratje (per persoon) en die staan achter in de wagen trapsgewijs (2 aan 2) bij vertrek is het gewoon kwestie van achter elkaar zetten. 

In mijn nieuwe wagen heb ik geen bermkeuken, maar een vouwkeuken. al mijn serviesgoed heb ik in een (kofferbak)organizer van de Big Bazar gepakt, die til ik zo vanuit de disselbak en zet ik in het geheel in het keukentje, ik heb het er op uitgezocht.

Maar het meeste werk blijft altijd de voortent en ook het opruimen daarvan.  Het tenttapijt, grondzeil, evt. worteldoek o.i.d.
Heb je bijzettentjes moet je die tijd ook meenemen. Want zelfs een 3 secondentent opruimen duurt al snel en half uur. (van haringen uittrekken tot schoon opgevouwen en dan heb ik het nog niet over het leeghalen incl. luchtbedden, dekbedden enz.) 

Ik heb op een camping ooit mensen gezien met een Camplet, dat gezin was extreem (echt nog meer dan ik) georganiseerd. Maar ik kon nog niet met mijn ogen knipperen of ze stonden al en met vertrek ging het bijna net zo. bizar haast. 

Het omgekeerde heb ik ook gezien. Een gezin met een Kyte, het was als steeds een rommeltje rondom de tent en dat werd er niet beter op toen ze op gingen ruimen. met stijgende verbazing heb ik gekeken.  Die zijn serieus de hele dag bezig geweest.

Moraal van dit verhaal, je hebt veel zelf in de hand.

Luxe en comfort, gewoon een krat in de voortent zetten is bij ons een no-go. Zeker niet met etenswaren. Hier zie je dus al een groot verschil. Wij willen opgeruimd netjes en niet uit de kofferbak leven op vakantie. Dat kost ons dus extra tijd. De een geeft er niks om de ander wel, maar het maakt een wereld van verschil in tijd.

Hier in ons huisje ligt onze kleding nu in de kasten en de etenswaren in de keuken kastjes. Moet dus ook weer ingepakt worden, wij vinden het geen probleem en weten ook dat het even tijd kost.
« Laatst bewerkt op: augustus 17, 2016, 12:06:37 pm door EriLin »
Gelogd

poldertoerist

  • Klap gek
  • *****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 2.297
  • Merk Vouwwagen: Teun TTT4
Re: opzetten van de vouwwagen viel erg tegen
« Reactie #58 Gepost op: augustus 17, 2016, 01:43:51 pm »

Luxe en comfort, gewoon een krat in de voortent zetten is bij ons een no-go. Zeker niet met etenswaren. Hier zie je dus al een groot verschil. Wij willen opgeruimd netjes en niet uit de kofferbak leven op vakantie.

Bij mij is het ook altijd opgeruimd en netjes en ik leef zeker niet uit de kofferbak. Allesbehalve.

Maar je onderschrijft mijn stelling dat je het met dit soort zaken vooral zelf in de hand hebt.
Gelogd
What happens around the campfire stays around the campfire!

Drees

  • Gast
Re: opzetten van de vouwwagen viel erg tegen
« Reactie #59 Gepost op: augustus 17, 2016, 02:01:15 pm »

Hmm, wij zijn toen we terugkwamen van vakantie meteen even caravans gaan kijken. Gewoon om even met alles vers in je geheugen te vergelijken. Wij zijn nu acht keer met de Malawi weggeweest en trekken veel, dus hebben hem talloze keren opgezet en afgebroken.

Nadeel van de Malawi is dat je bijna altijd wel de voortent (of luifel) moet opzetten, omdat de keuken niet waterbestendig is. En ja dat kost tijd, maar ook moeite. Zwaar doek en ook de hoogte in, terwijl wij niet groot zijn. Verder is het een snelklapper, maar wel eentje met veel handelingen (zeker als je twee kinderen hebt, zoals wij). Dekzeil eraf, stoelen en tafels eraf, waterpas zetten, keuken eraf, worteldoek eronder, wagenbak uitklappen en daarna nog het grondzeil, achtertentje, haringen, luifeltje bij de slaapcabine, de twee luchtbedden met beddegoed, verlichting. Waslijntje en dat soort dingen. Wij hebben alles in kratjes en best aardig georganiseerd. Geen kastjes of zo. En dan moet dus vaak ook nog die voortent.

We zijn relaxte mensen en ook niet heel perfectionistisch, dus het hoeft allemaal niet meteen perfect. Meestal gaan we even zwemmen tussendoor, of even rustig zitten. Maar als je vier keer gaat verkassen, zoals wij meestal doen, moet je dus vier keer opbouwen en afbreken en dat kost alles bij elkaar behoorlijk veel tijd en moeite. Zeker in de hitte. Als we bij vertrek de avond van tevoren alles hebben oogeruimd en de voortent afgebroken, dan zijn we in de ochtend inclusief simpel ontbijt toch nog wel zeker twee uur bezig voordat we rijden. En dan in de middag dus ongeveer net zo lang opzetten en alle slaapplekken gereed maken. Volgende dag dan nog even de voortent erbij. Het kost bij elkaar veel tijd.

Maar als ie staat vind ik het zo'n heerlijk ding! Ik slaap nergens lekkerder (ook thuis niet) dan in de Malawi. De kinderen hebben een fijne plek, de oudste kan er ook makkelijk nog bij als het moet. Het ziet er heel gezellig uit. De voortent gebruiken we als grote luifel tegen zon en regen. Ideaal.

Volgend jaar gaan we lekker gewoon weer met de vouwwagen weg. De kinderen hebben aangegeven dat ze iets minder willen trekken (twee campings bv) dus dat maakt veel verschil. Ik heb er nu alweer zin in! Ik zie mezelf gewoon niet voor zo'n witte bak zitten. Toch kan die caravan er ooit wel gaat komen. Wij zijn zelf echte trekkers en met een caravan sta je gewoon veel sneller. Nee, niet met voortent en luifel, maar wel zoals wij kamperen. Uitdraailuifel en verder niets (hadden we maar zo'n uitdraailuifel aan onze Malawi ;) En wel een skottle of zoiets om buiten te koken, want binnen in zo'n bak zie ik me niet koken.
Gelogd
Pagina's: « 1 2 3 4 5 6 7 8 »   Omhoog
 

SimplePortal 2.3.5 © 2008-2012, SimplePortal