Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.

Gebruikersnaam: Wachtwoord:
Pagina's: « 1 2 3 4 5 6 7 8 »   Omlaag

Auteur Topic: opzetten van de vouwwagen viel erg tegen  (gelezen 32211 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Cadillacfreak

  • Klap nerd
  • ***
  • Offline Offline
  • Berichten: 407
  • Merk Vouwwagen: 2010 Aart Kok Kavango
Re: opzetten van de vouwwagen viel erg tegen
« Reactie #75 Gepost op: augustus 17, 2016, 06:59:34 pm »

Ik had afgelopen vakantie een mooie vergelijking op onze laatste camping. Een echtpaar met caravan kwam precies even laat als wij aan op de camping. Ik moet zeggen dat wij dit keer nog nooit zo snel onze Kavango hadden opgezet, ik schat 45 minuten, maar de mensen met de caravan zijn nog uren bezig geweest met name met de voortent. Dus of een caravan nou de oplossing is....?

De ene keer gaat ook beter en sneller dan de andere keer. Soms is dat aanwijsbaar, kinderen werken de ene keer beter mee dan de andere keer. Soms heb je gewoon veel meer werk met schoonmaken bij het inklappen als je een regenbui hebt gehad. Ik heb bv ook gemerkt dat de ondergrond ook bepalend is. Als je op gras staat wordt je tent veel minder vies dan wanneer je bv op zand of in het bos staat. Maar soms is het ook totaal niet duidelijk. We hebben bv bij eerste camping wel 2,5 uur staan klooien voor hij weer ingepakt was. We hadden wel veel schoonmaakwerk aan de slibranden maar het was ook een grote puinzooi in de tent wat veel tijd heeft gekost. Maar hoe dan ook, de ene keer een uur werk, de andere keer een paar uur werk, het maakt mij niet uit. Uiteindelijk slapen wij in de mooiste vouwwagen en dat geldt natuurlijk voor ieder zijn kampeergeluk.
Gelogd

Paulvh

  • Klap gek
  • *****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 1.717
  • Merk Vouwwagen: Jamet louisiana 2013
Re: opzetten van de vouwwagen viel erg tegen
« Reactie #76 Gepost op: augustus 17, 2016, 07:13:36 pm »

Met enige regelmaat komt het onderwerp van het schoonmaken van de slikranden voor.
Ik ga de komende tijd de "Franse" methode toepassen. En dat betekend dat ik het worteldoek ruimschoots onder de tent laat vallen. Opspattend water raakt zodoende het doek niet. Ik moest toch na 4 jaar gebruik het worteldoek vervangen dus nu 3 delen, 1 onder de wagenbak. 1 onder de voortent en 1 voor onder de luifel.
Gelogd

Drees

  • Gast
Re: opzetten van de vouwwagen viel erg tegen
« Reactie #77 Gepost op: augustus 17, 2016, 09:52:40 pm »

Ik had afgelopen vakantie een mooie vergelijking op onze laatste camping. Een echtpaar met caravan kwam precies even laat als wij aan op de camping. Ik moet zeggen dat wij dit keer nog nooit zo snel onze Kavango hadden opgezet, ik schat 45 minuten, maar de mensen met de caravan zijn nog uren bezig geweest met name met de voortent. Dus of een caravan nou de oplossing is....?

De ene keer gaat ook beter en sneller dan de andere keer. Soms is dat aanwijsbaar, kinderen werken de ene keer beter mee dan de andere keer. Soms heb je gewoon veel meer werk met schoonmaken bij het inklappen als je een regenbui hebt gehad. Ik heb bv ook gemerkt dat de ondergrond ook bepalend is. Als je op gras staat wordt je tent veel minder vies dan wanneer je bv op zand of in het bos staat. Maar soms is het ook totaal niet duidelijk. We hebben bv bij eerste camping wel 2,5 uur staan klooien voor hij weer ingepakt was. We hadden wel veel schoonmaakwerk aan de slibranden maar het was ook een grote puinzooi in de tent wat veel tijd heeft gekost. Maar hoe dan ook, de ene keer een uur werk, de andere keer een paar uur werk, het maakt mij niet uit. Uiteindelijk slapen wij in de mooiste vouwwagen en dat geldt natuurlijk voor ieder zijn kampeergeluk.

O ja, zo'n afschuwelijke voortent komt er zeker niet in bij ons. Vreselijk van die caravans met voortent en luifel en natuurlijk ook een tafel met tafelkleed  :ca Meer dan een luifel wordt het niet.

Uiteindelijk maakt de opzettijd mij ook niets uit, let ik ook nauwelijks op, maar zulke reisdagen met afbreken, paar uur rijden en dan weer opzetten zijn gewoon erg vermoeiend voor iedereen. Zeker in de hitte. Toch vind ik het rondtrekken superleuk. Zeker op de bonnefooi, zoals we dit jaar hebben gedaan. Maar goed, volgend jaar even niet rondtrekken en de vouwwagen wat langer op 1 plek laten staan, ook voor de jongens, daarna zien we wel weer verder. Ik zal in ieder geval zeker eerst een caravan huren voordat we er eentje kopen. Eerst kijken of ik kan slapen in een koekblik. :#
Gelogd

Koenta_kinte

  • Klap nerd
  • ***
  • Offline Offline
  • Berichten: 352
  • Merk Vouwwagen: Cabanon Malawi deluxe (2014)
Re: opzetten van de vouwwagen viel erg tegen
« Reactie #78 Gepost op: augustus 17, 2016, 10:41:33 pm »

Dat opzetten van onze Malawi voor de tussenstop ging prima. Hij heeft echt wel eens netter gestaan, maar ach. Dat afbreken ging op zich ook prima, de meeste tijd ging op aan wachten tot de boel droog was. Bij de overnachting op de terugweg hebben we dus de achtertent gewoon niet opgezet en sliepen de kinderen gewoon in de wagentent. Hoefde er de dag erna iets minder te drogen.

Ach wij hadden al lol dat wij eerder stonden dan de buren op de camping op met hun oude jamet. Het is ook geen wedstrijd dus we doen het rustig aan.
Gelogd

Theu

  • Klap gek
  • *****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 2.754
Re: opzetten van de vouwwagen viel erg tegen
« Reactie #79 Gepost op: augustus 17, 2016, 11:09:28 pm »

Wij zijn nu net terug uit de Ardennen en de Auvergne. In Hotton hadden we de dag voor vertrek de voortent e.d al opgeruimd zodat we de volgende ochtend op tijd weg konden. Not... Een natte bende van de dauw dus even gewacht. We reden uiteindelijk om 11:00 weg. Om 19:00 waren we in Rochemaux zo'n 800 km verderop. Zelfde avond wagen compleet opgezet om het de volgende dag nog een keer te kunnen doen omdat er kleuren van de stokken waren verwisseld in het schemer /donker .
Eergisteren hadden we al tassen gepakt zodat we gisterochtend alleen hoefde in te klappen. En toen begon het gedonder. Letterlijk en figuurlijk: het ging onweren en stormen. Dus ik heb allemaal Epke kunstjes gedaan aan de luifel. En het was binnen daardoor ook erg nat geworden. Dan kan je je planning wel overboord zetten. Planning? Ja, want we wilde na het inklappen nog even naar een meertje. Tot overmaat van leedvermaak kwam er op de camping ook nog een Eriba uit '86. De eigenaar heeft 's morgens zeker 4 uur (!) staan klote met zijn voortent en toen stond die nog niet. Hadden ze er kapotte stangen tussen zitten en de man had van alles verwisseld terwijl het allemaal duidelijk gemerkt was. Uiteindelijk. na de nodige echtelijke ruzies (op hun 45e trouwdag!), Kwam de man schoorvoetend om hulp vragen. Stok gelast, ander oog ook gerepareerd en daarna geholpen met het bouwen.
Lang verhaal samengevat alleen het inklappen, zonder luifel, zijn we de hele dag mee zoet geweest. Ons absolute record.
Gelogd

Drees

  • Gast
Re: opzetten van de vouwwagen viel erg tegen
« Reactie #80 Gepost op: augustus 17, 2016, 11:54:36 pm »

Dat opzetten van onze Malawi voor de tussenstop ging prima. Hij heeft echt wel eens netter gestaan, maar ach. Dat afbreken ging op zich ook prima, de meeste tijd ging op aan wachten tot de boel droog was. Bij de overnachting op de terugweg hebben we dus de achtertent gewoon niet opgezet en sliepen de kinderen gewoon in de wagentent. Hoefde er de dag erna iets minder te drogen.

Ach wij hadden al lol dat wij eerder stonden dan de buren op de camping op met hun oude jamet. Het is ook geen wedstrijd dus we doen het rustig aan.

Wij wachten dan meestal niet tot alles droog is, maar klappen thuis nog even open. Binden dan de spanbanden even aan een hek, achtertentje leggen we op de stenen en intussen ruimen we de boel (tafels, stoelen, kratjes) op. Kost nauwelijks tijd en we zijn dan wel lekker op tijd thuis. Moet het bij terugkomst wel droog zijn natuurlijk  :#
Gelogd

Koenta_kinte

  • Klap nerd
  • ***
  • Offline Offline
  • Berichten: 352
  • Merk Vouwwagen: Cabanon Malawi deluxe (2014)
Re: opzetten van de vouwwagen viel erg tegen
« Reactie #81 Gepost op: augustus 17, 2016, 11:59:22 pm »

Moet je wel de ruimte hebben om em open te zetten thuis en dat is bij ons redelijk wat gedoe. Dan maar wat langer wachten. Op de heenweg dachten we ook 'ach we hoeven masr 225 km meer, dus we kunnen binnen 3 uur weer opbouwen' . Dat werd door files 6 (!) uur...
Gelogd

FriedelP

  • Klap gek
  • *****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 2.377
  • Merk Vouwwagen: Raclet Safari 2016
Re: opzetten van de vouwwagen viel erg tegen
« Reactie #82 Gepost op: augustus 18, 2016, 12:22:24 am »

Op de 1200 km die we te doen hadden zowel op de heenreis als terugreis geen fille gehad (in twee dagen). Blijkbaar goede route gekozen.

Behalve dan als we bijna terug thuis waren rond Brussel. Vermoedelijk om al terug te kunnen wennen aan het Belgische leven  :N
Gelogd

Drees

  • Gast
Re: opzetten van de vouwwagen viel erg tegen
« Reactie #83 Gepost op: augustus 18, 2016, 08:28:34 pm »

Moet je wel de ruimte hebben om em open te zetten thuis en dat is bij ons redelijk wat gedoe. Dan maar wat langer wachten. Op de heenweg dachten we ook 'ach we hoeven masr 225 km meer, dus we kunnen binnen 3 uur weer opbouwen' . Dat werd door files 6 (!) uur...
Wij doen dat op een schoolplein in de buurt.

Verstuurd vanaf mijn LG-D331 met Tapatalk

Gelogd

Gijs Klein Haarhuis

  • Klapperraar
  • **
  • Offline Offline
  • Berichten: 8
Re: opzetten van de vouwwagen viel erg tegen
« Reactie #84 Gepost op: augustus 18, 2016, 09:56:18 pm »

Ach, ik weet niet beter. Ook met de caravan waren wij anderhalve dag bezig met afbreken. Dag van tevoren voortent leegmaken, schoonmaken en afbreken. De volgende dag Caravan indelen om mee op pad te kunnen (o.a. toilet, schoonwater en vuilwatertank leegmaken). Dit zal niet anders zijn met de Vouwwagen. Persoonlijk houden wij van enige luxe en dat gaat inderdaad gepaard met extra werk. We hebben alweer verlekkerd gekeken naar al die mooie opvouwkasten die er tegenwoordig bestaan (rekening houdend met de schuinte van je tent).
We zijn met z'n tweeen, ik zet de voortent en alles op (hier en daar natuurlijk geholpen met vasthouden) en mijn vrouw doet het interieur.

Bij ons begint de vakantie zodra ik mijn huisdeur achter mij sluit. Dus niet haasten maar genieten en daar hoort het opbouwen en afbreken bij.


Haha kijk, thats the spirit.
Gelogd

Alex

  • Klapgek
  • Adminiklaptor
  • Klap gek
  • *****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 14.259
  • Merk Vouwwagen: Holtkamper Aero Wind®Force 2020
    • Fortuin
Re: opzetten van de vouwwagen viel erg tegen
« Reactie #85 Gepost op: augustus 18, 2016, 10:29:39 pm »

Snelheid vind ik zelf trouwens niet het belangrijkste.
De cocoon is er gekomen voor het gemak.
Geen 100 haringen geen gesleep met keuken geen 2 bedden waterpas zetten enz enz.
Want ook wij redden de 15 minuten niet. :P.
Maar het gaat zoveel makkelijker.
Gelogd
Het is zonder  toestemming van de beheerder van dit forum niet toegestaan, informatie, foto's, nieuwsberichten en/of berichtgevingen die verstrekt worden op enigerlei wijze te verspreiden

arne

  • Klapperraar
  • **
  • Offline Offline
  • Berichten: 25
Re: opzetten van de vouwwagen viel erg tegen
« Reactie #86 Gepost op: augustus 19, 2016, 01:41:47 am »

Snelheid is toch een relatief iets. Wij zijn nu 6 jaar met onze 2 Flyers op pad geweest. Deze keer in Denemarken en op de camping kwamen mensen nog langs om te vertellen dat ze vonden dat we zo snel stonden. Meestal stond de Flyer in een half uurtje. Deze keer zaten we drie kwartier na aankomst aan de pasta. Goed geregeld dus.

Maar toch... We hebben een jaar een Transit camper gehad en dat trekt toch wel weer. Vandaar dat de Flyer nu het veld moest ruimen. We zullen zien of het idd een camper gaat worden of een caravan, maar meer dan een eventuele luifel willen we toch niet toevoegen. Dat deden we bij de Flyer ook niet. De keren dat de voorkant er in geritst werd, kun je op de vingers van een hand tellen. Zelfs niet in Denemarken deze zomer, waar we toch meer regen dan zon gehad hebben. (Oh, en we hebben ook twee kinderen die ook in de vw slapen. ;) )
Gelogd

Bagheera

  • Klap nerd
  • ***
  • Offline Offline
  • Berichten: 408
  • Merk Vouwwagen: Holtkamper Astro 2004
Re: opzetten van de vouwwagen viel erg tegen
« Reactie #87 Gepost op: augustus 19, 2016, 10:00:55 am »

Persoonlijk vind ik het toch wel erg fijn als we vlot kunnen opzetten en afbreken. Vlot betekent dan vooral : met niet te veel gedoe en redelijk snel. Mijn energie is beperkt en vooral bij trekken speelt het op-en afbreken dan toch een grote rol. Ons derde jaar nu met de Astro is daar toch wel behoorlijk op ingericht.

Dit jaar hadden we voor het eerst een keuken in de disselbak, dat scheelde enorm veel gedoe. Verder hebben we zoals zo veel de kleding per persoon in een bak, die gaan het voortentje in. Dan twee kratten met spullen en een vakkenzak die we ophangen. Die rol ik met spul en al erin op dus ook geen gedoe en alles direct op z'n plek. De kinderen hebben nu beiden een Quetchua-tentje en kunnen dan zelf (fijn!). Hun si-matjes liggen opgeblazen (met de tuitjes open) op ons bed, hun slaapzakken erbovenop. Het fijne daaraan is dat we geen matjes en slaapzakken hoeven op te rollen.
Het gronddoek van de voortent gaat als laatste in de auto, onder de hond. En kan er ook als eerste weer uit dus. Die leggen we neer voor we de voortent opzetten, dat gaat makkelijker. Koelkast en campingtafel gaan ook in de auto.
De meeste opruimtijd gaat bij ons zitten in het opruimen van de kleding in de goede bakken. Kinderen... ::) Als ik dat 's avonds al doe zijn we 'smorgens in een half uurtje weg. Bij de thuisrit wilden we echt vroeg vertrekken en hebben we alles 's avonds al ingepakt. Toen was het om half 7 uit bed rollen, wassen, koffiewater koken, opklappen en daana omtbijten in de auto. Om 7 uur reden we weg, dat was wel erg lekker (helaas kregen we autopech dus waren we nog niet op tijd thuis, maar dat is een ander verhaal ::) )
Gelogd

Ccindy

  • Klap prof
  • ****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Vrouw
  • Berichten: 1.450
  • Merk Vouwwagen: Raclet Panama Up GL 2017
Re: opzetten van de vouwwagen viel erg tegen
« Reactie #88 Gepost op: augustus 20, 2016, 12:17:08 am »

Met enige regelmaat komt het onderwerp van het schoonmaken van de slikranden voor.
Ik ga de komende tijd de "Franse" methode toepassen. En dat betekend dat ik het worteldoek ruimschoots onder de tent laat vallen. Opspattend water raakt zodoende het doek niet. Ik moest toch na 4 jaar gebruik het worteldoek vervangen dus nu 3 delen, 1 onder de wagenbak. 1 onder de voortent en 1 voor onder de luifel.

Ons worteldoek steekt aan alle kanten 50cm uit. Dus geen opspattend water bij regen. Maar dit jaar stonden we in Spanje (warm!), onder de naaldbomen en hebben we slechts een paar spatjes regen gehad. Daardoor was al het stof van de tent in zwarte straaltjes naar beneden gekomen en ben je dus alsnog je slikranden aan het schoonboenen (en de tent aan het afborstelen).
Gelogd
Don't be afraid to fail, be afraid not to try

Ber

  • Klap fanaat
  • *
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 184
  • Merk Vouwwagen: Holtkamper Cocoon 2024 + zelfbouw tenttrailer
Re: opzetten van de vouwwagen viel erg tegen
« Reactie #89 Gepost op: augustus 20, 2016, 08:46:23 am »

Net terug van vakantie met de caravan. We hebben voor het eerst niet met weemoed gekeken naar vouwwagens. We zijn bijna 4 weken weggeweest en hebben rond getrokken, zee, meer en bergen.

Omdat we alleen een luifel hebben zijn we met een half uur klaar, overnachten 10 minuten.

1 ding is duidelijk, kamperen is altijd concessies maken. 100% bestaat niet ::)
Gelogd
Pagina's: « 1 2 3 4 5 6 7 8 »   Omhoog
 

SimplePortal 2.3.5 © 2008-2012, SimplePortal