Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.

Gebruikersnaam: Wachtwoord:
Pagina's: « 1 2 3 4 5 6 7 8 »   Omlaag

Auteur Topic: opzetten van de vouwwagen viel erg tegen  (gelezen 32249 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

meeder

  • Klap prof
  • ****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 1.010
  • Aart Kok Zambezi River Lodge 2009
Re: opzetten van de vouwwagen viel erg tegen
« Reactie #90 Gepost op: augustus 20, 2016, 08:51:43 am »

Klopt, de ruimte in een vouwwagen is onovertroffen evenals het rijgedrag. Het staat voor ons alleen ook niet meer in verhouding met de nadelen. De kans op nat in moeten pakken was steeds zo groot dat het een stempel begon te drukken op de sfeer. Met de caravan veel minder stress wat dat betreft. Qua rijden is het even wat alerter zijn maar na een paar duizend kilometer ga je er bijna net zo makkelijk mee om als met een vouwwagen. Alleen het achteruitrijden is wat lastiger omdat je er niet overheen kan kijken.
Gelogd

Hemertje

  • Goldmember 2024
  • Klap gek
  • *****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 3.794
  • Merk Vouwwagen: Holtkamper Kyte-S 2018
Re: opzetten van de vouwwagen viel erg tegen
« Reactie #91 Gepost op: augustus 30, 2016, 05:07:14 pm »

Om 7 uur reden we weg, dat was wel erg lekker (helaas kregen we autopech dus waren we nog niet op tijd thuis, maar dat is een ander verhaal ::) )

Geen last van ochtenddauw gehad zeker?

dat is bij ons vaak een beperkende factor smorgens, dat je moet wachten tot je doek echt droog is...
ook dit jaar in Spanje ondanks dat het over dag 28-33gr is en snachts 20
Gelogd

Hemertje

  • Goldmember 2024
  • Klap gek
  • *****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 3.794
  • Merk Vouwwagen: Holtkamper Kyte-S 2018
Re: opzetten van de vouwwagen viel erg tegen
« Reactie #92 Gepost op: augustus 30, 2016, 05:10:15 pm »

zo te lezen zit er genoeg ervaring van de diverse fabrikaten en type klappers onder de actieve leden

misschien moeten we de verbeterpunten per type vouwwagen maar eens gaan verzamelen en overdragen aan de importeurs/fabrikanten zodat zij hun wagens op diverse punten kunnen verbeteren!?

tenslotte heeft iedereen daar in de toekomst profijt van...
Gelogd

Theu

  • Klap gek
  • *****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 2.755
Re: opzetten van de vouwwagen viel erg tegen
« Reactie #93 Gepost op: augustus 30, 2016, 06:00:03 pm »

zo te lezen zit er genoeg ervaring van de diverse fabrikaten en type klappers onder de actieve leden

misschien moeten we de verbeterpunten per type vouwwagen maar eens gaan verzamelen en overdragen aan de importeurs/fabrikanten zodat zij hun wagens op diverse punten kunnen verbeteren!?

tenslotte heeft iedereen daar in de toekomst profijt van...
Wij hebben (nog) een Raclet Safari uit 2009. Maar daarin zijn de belangrijkste verbeterpunten in de modellen daarna al aangepast.
-verbeterde poten onder de berm-keuken.
-luifel direct aan de wagenbak.
-onderste lange rits van de deur aangepast naar 2 korte ritsen.
De laatste hebben wij laten doen. De luifel hebben ze tegenwoordig ook een tussenstuk voor zodat het ook met de oudere types kan. Lang over getwijfeld om zo'n lapje aan te schaffen maar vonden de prijs te gortig. En ik ben in het verleden bezig geweest om de poten van de keuken zelf aan te passen. Die operatie werd mij op dat moment net even te groot. Ik bleef dingen tegenkomen die dan ook aangepast moesten worden.
Gelukkig blijven fabrikanten zelf ook kritisch naar hun eigen producten kijken.
Gelogd

linda75

  • Klap prof
  • ****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Vrouw
  • Berichten: 799
  • Merk Vouwwagen: aart kok livingstone
Re: opzetten van de vouwwagen viel erg tegen
« Reactie #94 Gepost op: augustus 31, 2016, 09:35:54 am »

wij hebben 10 jr een caravan gehad. eerste jaren ging mijn hele inboedel mee en de voortent met zijerker en weet ik wat allemaal. Elke jaar daarna verdwenen er spullen uit de caravan en de laatste jaren deden we alleen de luifel opzetten en een tenttapijtje neerleggen. Het enige wat onder de luifel stond was de skottelbraai en stoelen en tafel. Buiten kookten we op een benzinebrander die in de disselbak stond.
Ik was erg blij met de caravan. Altijd alles op zijn plek. maaarrrrrrrr.... en dat was de rede tot verkoop..... Het rijden ermee vond ik steeds meer een ergernis. Harder dan 95- kon je niet. Even een vrachtwagen inhalen was altijd met zeer gespannen billen. en als er een vrachtwagen was met van die opleggende autos begon de caravan al ver voor het inhalen licht te zwieberen.
Als we na 3 weken kamperen thuis kwamen waren we na het uitruimen altijd nog een volle dag bezig om de caravan van buiten en binnen te soppen. Caravan in de was te zetten en dan mocht hij naar de stalling.

Dit jaar dus de vouwwagen gekocht en ook mij viel het tegen. Het opzetten ging snel. Het inklappen duurde idd zo 2 uur. Maar van de eerste naar de 2e camping had ik al de helft minder uit de bak getrokken en meer uit de bak geleefd. Het rijden was echt een genot en bij thuiskomst was het bak open. kratjes met kleding eruit en klaar. Geen gesop en gedoe echt een verademing

Mijn ergenis was de kuipzeil inritsen en het schoonmaken van dit kuipzeil en de slikranden. Volgend jaar worden de kratten met kleding vervangen door een ladekast die je in zijn geheel in de wagen legt en zo in zijn geheel in de tent neerzet. Het enige wat bij ons extra uit de bak komt is de wasmand en tas met schoenen en de skottelbraai. Voor de rest blijft alles in de bak.

Wij hebben 2 kinderen waarvan de oudste in een tentje slaapt maar die zet hem zelf op.

Met de caravan was het altijd na aankomst poten uitdraaien en dan eerst een drankje. Dit jaar maakte we de fout om na het uitdraaien van de poten meteen te gaan bouwen. Dat is niet slim na een rit in de nacht van 14 uur. Dus ook volgend jaar is het poten uitdraaien en dan een drankje.

Het nadeel vd vouwwagen tov de caravan waar ik het meest aan moet wennen is dus de slikranden en de kuipzeil en als je nat in moet klappen. dan mis ik echt de caravan. Maar vooralsnog weegt het niet af tegen het opnieuw aanschaffen vd caravan. Ik was tenslotte zo 2 uur eerder op plaats van bestemming en zonder gespannen bilspieren aangekomen.

Maar eerlijk is eerlijk.. als ik ooit een caravan ontdek waarmee ik zonder geslinger met 120 km/uur over de snelweg kan.... is het een overweging waard. Met mijn vouwwagen ga ik nml niet zo snel trekken ben ik bang.
Gelogd

EriLin

  • Klap nerd
  • ***
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 322
  • Merk Vouwwagen: EX-KLAPPER Campooz Lazy Jack (voorheen Combi Camp Country, Hobby 460 ufe)
Re: opzetten van de vouwwagen viel erg tegen
« Reactie #95 Gepost op: augustus 31, 2016, 09:58:12 am »

Het nadeel vd vouwwagen tov de caravan waar ik het meest aan moet wennen is dus de slikranden en de kuipzeil en als je nat in moet klappen. dan mis ik echt de caravan. Maar vooralsnog weegt het niet af tegen het opnieuw aanschaffen vd caravan. Ik was tenslotte zo 2 uur eerder op plaats van bestemming en zonder gespannen bilspieren aangekomen.

'De' reden voor ons om voor de Combi-Camp te kiezen. Relatief weinig schoon te maken bij overnachtingstand/warmweer stand. 2 slikrandjes van beide openingen en eventueel de kuip van de gastencabine (welke je aan de vlinder stok kunt hangen om het schoon te maken, dus hoeft er niet afgeritst te worden).

Als de voor/achtertent eraan moeten vanwege het weer dan is het een ander verhaal maar dat zouden wij ook met een caravan hebben waar een voortent/zijtent aan moet met slecht/koud weer. Een 4 series hobby (die wij hiervoor hadden) is het toch wel krap vertoeven met 5 personen.

Wij zijn dit jaar met schoonouders op pad geweest in Frankrijk. Wij met de vouwwagen en zij met de caravan (met voortent zonder voorwand). Qua schoonmaken hadden wij iets meer werk, maar wij zijn ook met 5 tegen 2 en hebben dus veel meer ruimte nodig. Zeker met het variable weer wat wij hadden. Kuipzeil in de dakkoffer gegooid voor een thuis-schoonmaak.

Het allergrootste voordeel van een caravan is het instant gereed hebben van een dak. Tijdens een (lunch)pauze onderweg met regen hebben wij er toch meerdere malen dankbaar gebruik van gemaakt. Ook een overnachtingscamping is makkelijker mover > pootjes > stroompje erop en klaar.

Grootste voordeel van de klapper... minder witgoed op de campings, toch wel een ding merk ik sinds we zijn overgestapt, we letten er opeens op... en de kosten zijn ook veel lager. Ik tank 2 keer minder (6,5 tot 7 liter per 100km) dan schoonpa (10-12 liter per 100km) en betaal volgens mij een derde minder tol en de helft aan stallingkosten. Schoonpa is ex-vrachtwagen chauffeur dus zweetbilletjes heeft hij niet van het rijden met een caravan, ik ook niet meer sinds de vw  :H

Met de klapper maak je vaak ook het meeste stallingsgereed als je vertrekt of onderweg naar huis bent. De caravan moet je thuis nog uitpakken/schoonmaken etc. Dit vergeten veel mensen ook idd.
« Laatst bewerkt op: augustus 31, 2016, 10:11:37 am door EriLin »
Gelogd

spikehome

  • Klap gek
  • *****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 1.971
  • Merk Vouwwagen: Holtkamper Aero (2021)
  • Holtkamper Aero (2021)
Re: opzetten van de vouwwagen viel erg tegen
« Reactie #96 Gepost op: augustus 31, 2016, 10:30:31 am »

Sinds de kyte geen slikranden meer dus niks schoonmaken onder het kuipzeil ligt een zeil die we met trekken in een vuilniszak doen en pas thuis schoonmaken.
Ook het extra tentje van onze zoon gooien we bij trekken bijna kant en klaar op de wagen incl. extra grondzeil.
Gelogd
kampeer ervaringen:
(als eerste met je ouders natuurlijk met een vouwwagen o.a. travelsleeper daarna caravan)
Hotel o.a. vlieg en bus reizen
5 jaar bungalow tent
1 jaar trigano ocean
9 jaar trigano odyssee (2003)
7 jaar Holtkamper Kyte XL (2012)
Nieuw Holtkamper Aero 2021

Alex

  • Klapgek
  • Adminiklaptor
  • Klap gek
  • *****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 14.265
  • Merk Vouwwagen: Holtkamper Aero Wind®Force 2020
    • Fortuin
Re: opzetten van de vouwwagen viel erg tegen
« Reactie #97 Gepost op: augustus 31, 2016, 11:14:55 am »


Met de caravan was het altijd na aankomst poten uitdraaien en dan eerst een drankje. Dit jaar maakte we de fout om na het uitdraaien van de poten meteen te gaan bouwen. Dat is niet slim na een rit in de nacht van 14 uur. Dus ook volgend jaar is het poten uitdraaien en dan een drankje.



Ligt het aan mij of is dit wel 1 van de mooiere welles nietes topic geworden?? :P
Dank je wel Monique dennis voor je eerlijke mening.  WW WW

Hier heb je wel een valkuil voor ons te pakken Linda.
In het begin was het voor ons ook altijd aankomen en als een gek opbouwen.
Maar omdat we eigenlijk altijd wel op of rond etenstijd op de camping kwamen werd er dus ook wel eens gesnauwd tegen de kinderen die alleen maar hun best wilde doen om mee te helpen.
Dus dit gaat heel anders nu.

Het eerste wat open gaat bij aankomst is de keuken.
Bonny gaat alvast wat koken de kids zetten stoelen en bestek klaar terwijl ik het stroom erop zet.
Klap de tent even los uit zodat ik al wat spulletjes klaar zet.
Dan lekker eten en relaxen dit is veeeeeeeeeel beter voor mijn humeur.
We hebben natuurlijk ook een regen aankomst variant we gaan lekker in de camping restaurant uit eten. :P
En zelfs een te mooi weer variant lekker naar het zwembad en daar wat eten we komen wel terug als de zon minder zijn best doet.

Moet er wel bij zeggen dat we geen bouwwagen meer hebben waar ik 2 uur met mikado bezig moet voordat er iets staat.
Nee het komt ook voor alles klaar leggen om te slapen en de rest zien we morgen wel. :p
Gelogd
Het is zonder  toestemming van de beheerder van dit forum niet toegestaan, informatie, foto's, nieuwsberichten en/of berichtgevingen die verstrekt worden op enigerlei wijze te verspreiden

Mieke

  • Gast
Re: opzetten van de vouwwagen viel erg tegen
« Reactie #98 Gepost op: augustus 31, 2016, 12:51:44 pm »

Ik wil ook onze eerste caravanervaring delen  :X na 7 zalige vouwwagen jaren. Een klein puntje wij kozen dus voor de kleine broer van de caravan, een hefdakcaravannetje van Rapido <750kg.

Mijn man min of meer klaar met elke vorm van opbouwen + door omstandigheden moeten we in de mogelijkheid zijn om heel vlug terug thuis te staan (wil hier niet op ingaan). Om die reden de overstap.

Het eerste wat we gedaan hebben na aankoop van ons 2dehands Rapido is de bouwvoortent er uit gekieperd en een opblaas bustent aangeschaft er een pees aan laten zetten. Die is zelf dit jaar niet nodig geweest. We hebben ook een gewoon simpel luifeltje gekocht. Daar doen we het mee.

Nu de ervaring
+ tov vouwwagen.
We staan echt wel in 15 minuten. Dak omhoog. Pootjes uit en wat waterpas stellen.
Het is een klein ding dus veel waterpas stellen is er ook niet aan.
Ik kan vooraf alles op de juiste plaats leggen, geen gesjouw meer met bakken of kratten naar voortent.
"Als" het goed weer is dan staat op 5 minuten het luifeltje uit.

-tov vouwwagen
Het ruimtegevoel binnen. Echt wel kleintjes, plots een bui en de tent staat er niet dan zit je binnen echt opgesloten. Onze dochter heeft vaak gezegd dat ze de vouwwagen miste :#
Warm ovedag!
Je kan niet zo hard rijden, maar dat viel nog mee we konden in Frankrijk best wel 110 en soms 120 met ons klein ding.

Zo heeft elk kampeermiddel zijn voor en nadelen. Ik vind de vouwwagen nog steeds fijner maar dit alternatief kan er mee door. Ik moet ook eerlijk zeggen dat we met het Caravannetje voor het eerst 4 campings hebben aangedaan op 14 dagen dat deden we niet met de vouwwagen.

Gelogd

EriLin

  • Klap nerd
  • ***
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 322
  • Merk Vouwwagen: EX-KLAPPER Campooz Lazy Jack (voorheen Combi Camp Country, Hobby 460 ufe)
Re: opzetten van de vouwwagen viel erg tegen
« Reactie #99 Gepost op: augustus 31, 2016, 01:03:41 pm »

Ligt het aan mij of is dit wel 1 van de mooiere welles nietes topic geworden?? :P
Dank je wel Monique dennis voor je eerlijke mening.  WW WW

Volgens mij wordt de conclusie dat iedere samenstelling van het reisgezelschap en het reismiddel zijn voors en tegens heeft en dat wanneer de combinatie niet gelijk is van het gezelschap + reismiddel je geen vergelijk kunt maken. Dat is geen welles nietus volgens mij. Gelukkig zijn deze discussies er en kan ieder die deze ervaringen leest toch zijn eigen conclusie trekken?

Ons gezelschap + ons reismiddel heeft namelijk zonder stress of mogelijke echtscheidingen 5 campings in 4 weken aangedaan. En dan zijn wij met 3 kinderen (van toen 2x0 en 1x4).

Als ik het geld zou hebben (+100k) dan zou ik zo een camper + auto'tje kopen om rond te trekken.
« Laatst bewerkt op: augustus 31, 2016, 01:30:13 pm door EriLin »
Gelogd

Hemertje

  • Goldmember 2024
  • Klap gek
  • *****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 3.794
  • Merk Vouwwagen: Holtkamper Kyte-S 2018
Re: opzetten van de vouwwagen viel erg tegen
« Reactie #100 Gepost op: augustus 31, 2016, 01:31:45 pm »

Ook een overnachtingscamping is makkelijker mover > pootjes > stroompje erop en klaar.

wij overnachten met de vouwwagen gewoon in een B&B hotel met zijn drietjes,
ik parkeer de klapper op de afgesloten parkeerplaats, of -garage,
ga heerlijk in de buurt uit eten en daarna een heerlijke douche en bed
voor 50-60 euro ga ik geen camping zoeken en savonds en smorgens uit-, en weer inklappen
Gelogd

solex

  • Klap prof
  • ****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 591
  • Merk Vouwwagen: ex trigano odyssee 2015. Ex raclet tropicana en Ex walker doublette
  • nooit te oud om te leren.
Re: opzetten van de vouwwagen viel erg tegen
« Reactie #101 Gepost op: augustus 31, 2016, 06:45:07 pm »

wij overnachten met de vouwwagen gewoon in een B&B hotel met zijn drietjes,
ik parkeer de klapper op de afgesloten parkeerplaats, of -garage,
ga heerlijk in de buurt uit eten en daarna een heerlijke douche en bed
voor 50-60 euro ga ik geen camping zoeken en savonds en smorgens uit-, en weer inklappen

Zo doen wij het ook als we ver weg gaan.
We komen dan rond 17.00hr aan en gaan nog wat in het stadje of dorp kijken en eten aansluitend douche en onder de wol.
Lekker ontbijten en de baan op.
Gelogd
Mvgr

Als je schrijffouten vind mag je die houden.

olaf

  • Klap gek
  • *****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 3.748
  • Merk Vouwwagen: Raclet Panama Up GL
Re: opzetten van de vouwwagen viel erg tegen
« Reactie #102 Gepost op: augustus 31, 2016, 07:27:14 pm »

Wij zijn met het volledige opzetten en inrichten van onze Roadmaster ook wel een uur of 4 bezig.
De wagen zelf staat ongeveer met een 1 a 2  uur
Wij haasten ons niet we hebben immers vakantie.
We worden er steeds handiger in om de wagen op te zetten en het gaat steeds vlotter


En ja ik geloof dat je als je de wagen voor de 1e keer opzet dat het een beetje tegen kan vallen.
Nieuwe klappers adviseer ik altijd om in alle rust de wagen voor vertrek een keer opgezet te hebben.
Dan weet je wat je bij aankomst op de camping kunt verwachten.
Gelogd
The need for the many outweigh the needs of the few

Jos Montana

  • Klap prof
  • ****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 490
Re: opzetten van de vouwwagen viel erg tegen
« Reactie #103 Gepost op: augustus 31, 2016, 08:41:34 pm »

Snelheid vind ik zelf trouwens niet het belangrijkste.
De cocoon is er gekomen voor het gemak.
Geen 100 haringen geen gesleep met keuken geen 2 bedden waterpas zetten enz enz.
Want ook wij redden de 15 minuten niet. :P.
Maar het gaat zoveel makkelijker.

Bij ons exact hetzelfde. Totaal geen zin om ons in het zweet te werken bij het opzetten, lekker rustig aan, we hebben immers vakantie.
Voordat we alles op zijn plek hebben liggen zijn we toch wel een paar dagen verder...

Eergisteren op een overnachtingscamping een wedstrijdje gedaan met een stel die met een caravan tegelijkertijd aankwam. Totale tijd van opzetten verschilde niet zoveel met ons. In de ochtend hadden wij wel wat meer werk doordat ik de cocoon wel netjes wilde inklappen zodat deze thuis niet nog eens uitgeklapt zou moeten worden.


Verzonden vanaf mijn iPad met Tapatalk
Gelogd

Paulvh

  • Klap gek
  • *****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 1.717
  • Merk Vouwwagen: Jamet louisiana 2013
Re: opzetten van de vouwwagen viel erg tegen
« Reactie #104 Gepost op: september 01, 2016, 07:17:36 am »

wij overnachten met de vouwwagen gewoon in een B&B hotel met zijn drietjes,
ik parkeer de klapper op de afgesloten parkeerplaats, of -garage,
ga heerlijk in de buurt uit eten en daarna een heerlijke douche en bed
voor 50-60 euro ga ik geen camping zoeken en savonds en smorgens uit-, en weer inklappen
Doe ik ook, met z' n viertjes voor €60,- een bb hotel meestal komen wij rond 3 uur aan. Even auto aftanken wat eten douchen en optijd slapen. En dan rond half 4 voor de eventuele drukte weer op pad.
Gelogd
Pagina's: « 1 2 3 4 5 6 7 8 »   Omhoog
 

SimplePortal 2.3.5 © 2008-2012, SimplePortal