Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.

Gebruikersnaam: Wachtwoord:
Pagina's: 1   Omlaag

Auteur Topic: Vouwwagen en huisstofmijtallergie  (gelezen 3360 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

catscanner

  • Klapperraar
  • **
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 19
  • Merk Vouwwagen: Jamet Jametic Panorama 2021
Vouwwagen en huisstofmijtallergie
« Gepost op: december 16, 2016, 12:00:18 pm »

Een aantal maanden geleden hebben wij een tweedehands Roadmaster Ideal uit 1988 gekocht. De wagen is in zeer nette staat en hartstikke netjes. Maar vriendin heeft echter huisstofmijt en is daardoor extra gevoelig voor stof. Zijn er meer mensen met huisstofmijtallergie op dit forum en wat zijn jullie ervaringen? Hebben jullie tips en dingen op om te letten? Met pinkeren gaan we voor het eerst met onze vouwwagen weg.
Gelogd

Polyidus

  • Gast
Re: Vouwwagen en huisstofmijtallergie
« Reactie #1 Gepost op: december 16, 2016, 12:44:30 pm »

Ha! Erg interessant probleem.

Behalve de standaard antihistaminica, zijn er zeker wat andere middeltjes. Recent werd in België (ik vermoed in NL iets gelijkaardigs) Acar'Up gelanceerd, een product die huisstof mijt aantrekt. Op plekken waar die zich nestelen (denk aan matrassen, stoffen zetels) volstaat het een "dekentje" te behandelen met Acar'up, dit een uur of 3 daar te leggen. De mijtjes worden aangetrokken door het product. Het volstaat dan het dekentje op 60° te wassen om het terug schoon te krijgen en de mijten te doden. Doe dit regelmatig om de "bioburden" laag te houden. Zie hier:http://www.newpharma.be/apotheek/acar-up/514235/acar-up-anti-huisstofmijten-duopack-1-verstuiver-100ml-plus-2-laken.html

Goed reinigen van andere oppervlaktes om allergenen kwijt te geraken is prima.

Gelogd

weep

  • Klap nerd
  • ***
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 397
  • Merk Vouwwagen: Trigano Odyssee 1999
Re: Vouwwagen en huisstofmijtallergie
« Reactie #2 Gepost op: december 16, 2016, 02:25:14 pm »

Ik heb in de VW nooit echt last van mijn huisstofmijtallergie. Het komt denk ik vooral omdat het tentdoek heel goed ademt. Na de stalling klappen we hem uit (moet wel, want geen pack en go), er hangt dan wel een luchtje maar stoffig is ie niet. Ik kan me voorstellen dat als jullie RM al een paar jaar niet meer gebruikt is je hem wat langer zou willen openklappen om het te laten doorluchten. En verder vooral  je beddengoed schoon houden, wij nemen ons dekbed van thuis mee. Overigens heb ik matig last van huisstofmijtallergie, ik kan het met antihistamine meestal goed onderdrukken. En daarnaast gaan wij altijd in de zomer naar warme en droge streken(ten zuiden van Lyon of de Alpen)

Wat wellicht handig is is dat je even naar je matrasbodem kijkt. Wij slapen op een froli-systeem en een van de voordelen is dat je matras goed ventileert. Als je een schuinmrubber matras op een plank legt krijg je geheid last van condens en gebroei en creeer je de omgeving waar de huisstofmijt zo dol op is.
« Laatst bewerkt op: december 21, 2016, 12:00:47 am door weep »
Gelogd

hoek_tre

  • Klap prof
  • ****
  • Offline Offline
  • Berichten: 630
Re: Vouwwagen en huisstofmijtallergie
« Reactie #3 Gepost op: december 16, 2016, 03:53:07 pm »

Ik heb een stevige huisstofmijtallergie, waarvoor ik Xyzal gebruik.
Mijn oogleden zwellen nogal op, ogen gaan dichtzitten, en ik krijg een roodbont uiterlijk, ondanks gebruik van Xyzal.
Vooral als het weer heel warm is, heb ik er eerder last van.
Ik heb zelf het e.e.a. op maat gemaakt voor de vouwwagen van een rol Evolon-stof.
Dit was eerst voor onze oude (2004) vouwwagen, maar past ook op onze huidige matras van onze nieuwe vouwwagen.
Wij hebben een allergie-hoes van Evolon om het matras, een Evolon-klittenband-overtrek voor de slaapzak, en  Evolon-dekbedhoes voor het dekbed, en een Evolon-kussenhoes.
Daarnaast een normaal laken en kussensloop in gebruik.
Als het zomers warm en broeierig is in de voortent/wagenbak, heb ik binnen een week last.
Is het niet heet zomers weer, dan duurt het langer dan een week, voordat ik last krijg.
Wat mij dan helpt bij een huisstofmijtallergie-aanval, is de kussensloop en laken wassen met heel heet water, naspoelen met heet water, laten drogen.
Ik overweeg nu een zijden sloop en laken te gaan gebruiken, omdat ik anders elke week het laken en sloop heet moet wassen.
En een aantal stel schone slopen en lakens meenemen, in plastic verpakt, werkt ook niet. :I plus dat dat ook weer pakruimte kost.
Het enigste is dat de prijs van die zijden laken en sloop... :** ::)
« Laatst bewerkt op: december 16, 2016, 03:54:54 pm door hoek_tre »
Gelogd

Drees

  • Gast
Re: Vouwwagen en huisstofmijtallergie
« Reactie #4 Gepost op: december 16, 2016, 09:14:27 pm »

Ons hele gezin heeft last van huisstofmijtallergie, eentje zelf behoorlijk erg. Grappige is dat wij in de vouwwagen nooit ergens last van hebben. Nu hebben wij wel een nieuwe gekocht, een paar jaar geleden, en deze staat in een onverwarmde stalling en omdat het daar dus ook wel eens heel koud wordt krijgt huisstofmijt geen kans. Vorst is funest voor huisstofmijt, dus als je een ouder matras hebt zou ik het als het gaat vriezen buiten leggen.

Als we aan het eind van de zomer weer allemaal thuis slapen speelt de allergie juist weer enorm op.
Gelogd

hoek_tre

  • Klap prof
  • ****
  • Offline Offline
  • Berichten: 630
Re: Vouwwagen en huisstofmijtallergie
« Reactie #5 Gepost op: december 16, 2016, 10:11:19 pm »

Ik heb in het voorjaarsweekend 2016 op de camping dus wel last gehad. Met kussensloop wassen in heet water was het verholpen.
In de zomervakantie heb ik er zodanig last van gehad, dat ik elke week een pas gewassen kussensloop en laken erop moest doen om het beter te laten gaan met de allergie.
Gelogd

Drees

  • Gast
Re: Vouwwagen en huisstofmijtallergie
« Reactie #6 Gepost op: december 16, 2016, 11:37:10 pm »

Ik heb in het voorjaarsweekend 2016 op de camping dus wel last gehad. Met kussensloop wassen in heet water was het verholpen.
In de zomervakantie heb ik er zodanig last van gehad, dat ik elke week een pas gewassen kussensloop en laken erop moest doen om het beter te laten gaan met de allergie.

Dat vind ik echt opvallend. Ben je onder behandeling bij een allergoloog?
Gelogd

hoek_tre

  • Klap prof
  • ****
  • Offline Offline
  • Berichten: 630
Re: Vouwwagen en huisstofmijtallergie
« Reactie #7 Gepost op: december 16, 2016, 11:49:38 pm »

Het is heeeele poos geleden bij de allergoloog onderzocht.
Kwam erop neer, alles glad, beddegoed op 60 °C wassen, allergiehoezen gebruiken.
Daarnaast 1x daags 1 xyzal 5 mg slikken 365 dagen/jaar.
En omdat ik ivm diabetes geen prednison kan hebben bij allergie uitbraken, kon ik als uitzondering op de regel, één tablet extra slikken bij hele erge klachten. Niet dat dat veel helpt bij acute klachten...

Alleen 's nachts koel, overdag heet in de vouwwagen tent geeft kennelijk een explosieve groei van huisstofmijt...
Gelogd

catscanner

  • Klapperraar
  • **
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 19
  • Merk Vouwwagen: Jamet Jametic Panorama 2021
Re: Vouwwagen en huisstofmijtallergie
« Reactie #8 Gepost op: december 20, 2016, 09:10:35 pm »

Iedereen bedankt voor de geweldige reacties. Hier kunnen we echt iets mee. Nu kunnen we na enkele maatregelen met een gerust hart op vakantie in de zomer.
Gelogd

DrLivingstone

  • Klap prof
  • ****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 473
  • Merk Vouwwagen: Combi Camp Country Exclusive
    • MTBTrails
Re: Vouwwagen en huisstofmijtallergie
« Reactie #9 Gepost op: december 20, 2016, 10:03:39 pm »

Xyzal wordt hier niet meer geleverd en krijg een alternatief Antihistaminica medicijn; werkt net zo goed.
In de vouwwagen heb ik niet meer last dan thuis. Merk zelfs dat ik in het buitenland nagenoeg geen last heb..!
Medicatie zoals Xyzal etc. stopt je allergie niet maar bestrijd de sypmtonen die er bijhoren: Rode en jeukende ogen, jeukende neus en enorm veel / vaak niezen. Wanneer je echt enorm veel last van je allergie hebt, zou je eens bioresonantietherapie kunnen overwegen. Je zit dan met twee koperen ballen in je hand (beetje voor jooker) waardoor ze electromagnetische trillingen jassen. Ik ken mensen die er laaiend enthousiast over zijn. Aangezien mijn allergie steeds meer lijkt af te nemen, houd ik het bij de dagelijkse medicatie.
Gelogd

Drees

  • Gast
Re: Vouwwagen en huisstofmijtallergie
« Reactie #10 Gepost op: december 20, 2016, 11:24:05 pm »

Het is heeeele poos geleden bij de allergoloog onderzocht.
Kwam erop neer, alles glad, beddegoed op 60 °C wassen, allergiehoezen gebruiken.
Daarnaast 1x daags 1 xyzal 5 mg slikken 365 dagen/jaar.
En omdat ik ivm diabetes geen prednison kan hebben bij allergie uitbraken, kon ik als uitzondering op de regel, één tablet extra slikken bij hele erge klachten. Niet dat dat veel helpt bij acute klachten...

Alleen 's nachts koel, overdag heet in de vouwwagen tent geeft kennelijk een explosieve groei van huisstofmijt...

Misschien toch nog eens naar de allergoloog gaan met dit verhaal. Er is zoveel veranderd in de laatste jaren en het lijkt me dat je er heel veel last van hebt. Ik wist niet eens dat huismijt zo snel kon groeien. Weet je zeker dat je niet een of andere polleallergie erbij hebt?
Gelogd

hoek_tre

  • Klap prof
  • ****
  • Offline Offline
  • Berichten: 630
Re: Vouwwagen en huisstofmijtallergie
« Reactie #11 Gepost op: december 21, 2016, 11:40:05 am »

Sowieso heb ik een xx aantal pollen waar ik allergisch voor ben. Alleen die zijn makkelijk te bestrijden met Xyzal/levocetirizine. Het is bij mij echt de huisstofmijtallergie die enorm opspeelt in de zomer tijdens het klappen bij overdag 25-35 graden. Het is lastig info te vinden hoe je beddegoed zo verpakt, dat huisstofmijt geen kans krijgt. Want het is niet altijd mogelijk te wassen, en daarna je beddegoed weer droog te krijgen. Vandaar dat ik naar alternatieven zoals zijden sloop/laken heb gekeken. Maar het prijskaartje eraan...  :N ::) :**
Gelogd

Drees

  • Gast
Re: Vouwwagen en huisstofmijtallergie
« Reactie #12 Gepost op: december 21, 2016, 01:23:46 pm »

Onze zoon heeft dit:

https://www.allergiezorg.nl/bedtextiel/reissets

Destijds vergoed door de verzekering dmv een brief van de allergoloog.
Gelogd
Pagina's: 1   Omhoog
 

SimplePortal 2.3.5 © 2008-2012, SimplePortal