Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.

Gebruikersnaam: Wachtwoord:
Pagina's: 1   Omlaag

Auteur Topic: Koelkast  (gelezen 4635 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

metalpe

  • Klap prof
  • ****
  • Offline Offline
  • Berichten: 808
Koelkast
« Gepost op: december 17, 2016, 11:27:53 pm »

Wij gaan deze zomer voor het eerst met de vw op vakantie. We hebben een 36l koelkast van 134w (een oudje, gratis gekregen). Mijn vrouw wilde graag nog een extra koelkast om wat meer ruimte te hebben, drank en eten wat te kunnen scheiden en niet te vaak naar de winkel te hoeven.

Omdat we ook een bootje hebben en er dus echt wel nood was aan een kleinere, draagbare koelkast die ook op de boot en in de auto gebruikt kan worden, hebben we er vandaag eentje bijgekocht. Een campinggaz smartcooler 25l.

Eenmaal thuisgekomen kwam ons gebrek aan ervaring pas naar boven. We hebben normaal 10 ampère (2300W), maar ooit kan het ook 6 (1300W) zijn.

Onze koelkist verbruikt 134. Op deze nieuwe staat echter '123kWh' (zie foto). Hoeveel Watt staat er nergens.

Hoe moet ik dit begrijpen? Is 123kWh hetzelfde als 123W? Of moet hier nog iets bij?

Verbruiken de 2 koelers samen 134+123 (geen probleem dus), of moet ik om van kWh naar W te gaan, maal 100 of maal 1000 of... Doen om dit uit te kunnen tellen....

Ik vind het nergens en hoop dat iemand hier raad kan geven. De campingazfrigo kan immers nog teruggebracht worden, maar als hier iemand uitsluitsel kan geven dat het qua vermogen geen probleem is, is dat natuurlijk beter.

Onze grillplaat (die we altijd gebruikten toen we een huisje huurden) van 1800 zal wss geen optie meer zijn om mee te nemen.

Toch spannend, zo onervaren zijn, maar ooit komt het goed.
Vast bedankt voor jullie antwoorden.

Sent from my HUAWEI VNS-L31 using Tapatalk

Gelogd

Gait

  • Gast
Koelkast
« Reactie #1 Gepost op: december 17, 2016, 11:57:19 pm »

P (vermogen in Watt) = U (spanning in Volt) x I (stroomsterkte in Ampère). Hiermee kun je uitrekenen hoeveel vermogen je kunt vragen van de stroomaansluiting. Bij 6A en 230V kun je dus 1.380W aansluiten.
Als je bij 230V dus onder de 1.380W blijft gaat het prima. Heb even gecheckt maar deze koelbox zal niet veel meer dan 50W vermogen hebben.

Stel je niet teveel voor van de koelcapaciteit. Hij werkt met een thermo-elektrisch element (Peltier) en dat is erg beperkt in efficiency.

123kWh is het verbruik aan elektra per uur (h). Dus als je 12.300W gedurende een uur verbruikt heb je 123kWh gebruikt.
« Laatst bewerkt op: december 18, 2016, 12:23:03 am door Gait »
Gelogd

Gait

  • Gast
Koelkast
« Reactie #2 Gepost op: december 17, 2016, 11:58:36 pm »

Op de label staat 123 kWh per annum. Dat betekent gemiddeld gebruik per jaar. Voor vakantiegangers niet zo belangrijk.
« Laatst bewerkt op: december 18, 2016, 12:19:38 am door Gait »
Gelogd

Jerome

  • Klap prof
  • ****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 812
  • Merk Vouwwagen: Aart Kok Livingstone
Re: Koelkast
« Reactie #3 Gepost op: december 18, 2016, 08:06:09 am »

123kWh is het verbruik aan elektra per uur (h). Dus als je 12.300W gedurende een uur verbruikt heb je 123kWh gebruikt.

Het is; 123 kW/autum (per jaar) en niet 123 kW/h (per uur), dat scheelt nogal een slok op een borrel!

En 123 kW = 123.000 W

Deze getallen heb je niet zoveel aan. Omdat het het jaarverbruik betreft.

Maar 2 kleine koelkastjes kan je rustig op een camping aansluiting van 6 ampère aansluiten. En nog wel wat meer apparaten erbij ook.
Die twee koelkastjes samen zullen niet meer dan 200 Watt zijn (ruime schatting). Laat zeggen 1 ampère, dan blijven er nog 5 ampère over voor andere dingen. 
Gelogd

metalpe

  • Klap prof
  • ****
  • Offline Offline
  • Berichten: 808
Re: Koelkast
« Reactie #4 Gepost op: december 18, 2016, 09:09:15 am »

Ok. Bedankt voor de antwoorden (en het verplaatsen van het topic).
We hebben eigenlijk geen uitleg gehad in de winkel. Na dit te lezen (en eens goed te googlen, wat ik beter op voorhand had gedaan, dit is niet van mijn gewoonte...) denk ik dat ik hem straks terugbreng. Als hij mijn drank niet koel kan houden ben ik er niet veel mee...

Sent from my HUAWEI VNS-L31 using Tapatalk

Gelogd

nikkel1964

  • Gast
Re: Koelkast
« Reactie #5 Gepost op: december 18, 2016, 11:34:21 am »

Ok. Bedankt voor de antwoorden (en het verplaatsen van het topic).
We hebben eigenlijk geen uitleg gehad in de winkel. Na dit te lezen (en eens goed te googlen, wat ik beter op voorhand had gedaan, dit is niet van mijn gewoonte...) denk ik dat ik hem straks terugbreng. Als hij mijn drank niet koel kan houden ben ik er niet veel mee...

Sent from my HUAWEI VNS-L31 using Tapatalk

Als je dan toch terug gaat, kijk dan naar òf een absorptiekoelkast die op 12v, 230v en op gas kan, òf naar een compressorkast. Op dit forum zijn meerdere onderwerpen gewijd aan deze keuze, dus gebruik even de zoekfunctie.

Een compressorkast koelt het beste maar werkt over het algemeen alleen op 230v (de dure 12/24v modellen daargelaten), een absorptiekast is flexibeler inzetbaar en koelt zeker op 230v of gas ook uitstekend.
Gelogd

metalpe

  • Klap prof
  • ****
  • Offline Offline
  • Berichten: 808
Re: Koelkast
« Reactie #6 Gepost op: december 18, 2016, 12:20:20 pm »

Ok. Bedankt. We gaan dadelijk richting Roermond (vrijbuiter).

Sent from my HUAWEI VNS-L31 using Tapatalk

Gelogd

Hemertje

  • Goldmember 2024
  • Klap gek
  • *****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 3.795
  • Merk Vouwwagen: Holtkamper Kyte-S 2018
Re: Koelkast
« Reactie #7 Gepost op: december 18, 2016, 12:21:42 pm »

Een absorptie koelkast koelt vaak maar een 25 graden terug
Dus als je in zuid Europa staat met 40 graden gaat ie maximaal terug naar slechts 15 graden!
Gelogd

Hemertje

  • Goldmember 2024
  • Klap gek
  • *****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 3.795
  • Merk Vouwwagen: Holtkamper Kyte-S 2018
Re: Koelkast
« Reactie #8 Gepost op: december 18, 2016, 12:24:39 pm »

Ok. Bedankt. We gaan dadelijk richting Roermond (vrijbuiter).

Sent from my HUAWEI VNS-L31 using Tapatalk

Misschien ook even in Duitsland kijken als je daar toch al bijna bent, scheelt een vermogen met NL!
Gelogd

michield

  • Klap fanaat
  • *
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 188
  • Merk Vouwwagen: Cabanon Chamonix 2015 -> Cabanon Malawi 2.0 Royale DeLuxe 2022
    • Campings met Privesanitair
Re: Koelkast
« Reactie #9 Gepost op: december 19, 2016, 10:55:31 am »

Het is; 123 kW/autum (per jaar) en niet 123 kW/h (per uur), dat scheelt nogal een slok op een borrel!

En 123 kW = 123.000 W

Deze getallen heb je niet zoveel aan. Omdat het het jaarverbruik betreft.

Maar 2 kleine koelkastjes kan je rustig op een camping aansluiting van 6 ampère aansluiten. En nog wel wat meer apparaten erbij ook.
Die twee koelkastjes samen zullen niet meer dan 200 Watt zijn (ruime schatting). Laat zeggen 1 ampère, dan blijven er nog 5 ampère over voor andere dingen.
Het 123KWh per jaar, de h is wel een belangrijke toevoeging.

Maar zoals gezegd is het niet een belangrijke waarde voor op een camping. In theorie zou je kunnen zeggen dat 123 KWh per jaar om te rekenen valt: 123KWh / 8760 uur (365*24) = 0.014 KW = 14W. 14W is 0.06A op 220V. Maar is dan het gemiddelde en zegt  ook niets, want een koelkast slaat aan en gaat dan weer een tijd uit.

Belangrijkste informatie is het "maximaal opgenomen vermogen". Als dat 220W is, dan verbruikt de koelkast maximaal 1A (bij 220V).
Gelogd

Hemertje

  • Goldmember 2024
  • Klap gek
  • *****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 3.795
  • Merk Vouwwagen: Holtkamper Kyte-S 2018
Re: Koelkast
« Reactie #10 Gepost op: december 19, 2016, 11:56:09 am »

de gemiddelde campingkoelkast zit rond de 40-70W wanneer je de diverse modellen bekijkt
Gelogd

boswachter

  • Klap prof
  • ****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 912
  • Merk Vouwwagen: Europa Camper Futura 2015
Re: Koelkast
« Reactie #11 Gepost op: december 20, 2016, 07:55:04 am »

meestal zijn koelkasten geen probleem op campings met minder ampere per aansluiting.
Maar waterkoker (700w camoingmodel) en koffiezetter (700w camoingmodel) tegelijk gebruiken kan dan niet (zelf ervaren) En als je een oud lichtsnoer hebt met 40 watt peertjes.... dat wil dan ook niet. Ooit eens gedacht een verjaardag te vieren op een camping vlakbij (riviera park biddinghuizen, inmiddels andere eigenaar) dat viel wat tegen want een familie met koffie en theedrinkers (en de gasfles thuis laten staan...)
Gelogd

Rudy78

  • Gast
Re: Koelkast
« Reactie #12 Gepost op: januari 16, 2017, 10:05:34 pm »

Een absorptie koelkast koelt vaak maar een 25 graden terug
Dus als je in zuid Europa staat met 40 graden gaat ie maximaal terug naar slechts 15 graden!

Dan maar hopen dat het een beetje afkoelt 's nachts  :#
Wij doen het al 13 jaar met (ik vermoed) een absorptie koelkast. Vooral in Zuid Frankrijk en nog nooit een probleem mee gehad.
Was trouwens een tweedehandsje waar ik toevallig bij uit kwam (of schoonvaders eigenlijk) voor 25 euro. Was al enkele jaren oud. Maar ja ik dacht voor € 25,00 kan ik me geen bult aan vallen. En die doet het nu dus nog steeds  :>
Gelogd

ejpwg

  • Klap prof
  • ****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 464
  • Merk Vouwwagen: Holtkamper Kyte XL Windforce
Re: Koelkast
« Reactie #13 Gepost op: januari 17, 2017, 08:44:44 am »

Misschien ook even in Duitsland kijken als je daar toch al bijna bent, scheelt een vermogen met NL!

Zijn de koelkasten daar zuiniger dan ???? dat het scheelt met het vermogen in NL  :H :H :H
Gelogd

Hemertje

  • Goldmember 2024
  • Klap gek
  • *****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 3.795
  • Merk Vouwwagen: Holtkamper Kyte-S 2018
Re: Koelkast
« Reactie #14 Gepost op: januari 18, 2017, 10:23:56 am »

Zijn de koelkasten daar zuiniger dan ???? dat het scheelt met het vermogen in NL  :H :H :H

 :# :# :#
Gelogd
Pagina's: 1   Omhoog
 

SimplePortal 2.3.5 © 2008-2012, SimplePortal