Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.

Gebruikersnaam: Wachtwoord:
Pagina's: 1   Omlaag

Auteur Topic: Dilemma: oude vw kopen of voor t zelfde geld een nieuwe (maar dan ander type)???  (gelezen 1768 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Caroline S

  • Klap prof
  • ****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Vrouw
  • Berichten: 458
  • Merk Vouwwagen: 2017: Combi Camp (2007), 2015: Trigano Odyssee (2002)

Beste allemaal,

Via de zoekfunctie kon ik zo snel geen dergelijk topic vinden, dus toch maar even een nieuwe...

Wij (ik) hebben ons de afgelopen weken georienteerd op een nieuwe vw. Nadat we veel echt en online gezien hebben, zijn we gevallen voor een van de dure merken. Vanwege de specifieke kenmerken van die vw.

Nu een paar weken later is het komende zaterdag zover dat we de oude vw wellicht kunnen verkopen en tegelijk heb ik toevallig een potentiele occasion gezien van het door ons beoogde merk. Nu het ietjes concreter wordt, wordt ik gedwongen om alles nog eens goed te overwegen. Spannend!

Waar ik tegenaan loop: ik heb een x bedrag in mijn hoofd zitten. Voor bedrag x kan je een vw van het dure merk kopen van circa 10 / 9 jaar oud. Maar voor datzelfde bedrag kan je ook een vw van een ander merk kopen maar dan helemaal nieuw (maar dan niet met die gewenste specifieke kenmerken maar heus ook wel okay om mee op pad te gaan).

Natuurlijk weet ik dat het een persoonlijke afweging is wat je doet (!), maar toch ben ik benieuwd of anderen ook voor dit dilemma gestaan hebben en wat hun overwegingen waren om voor de dure oude of juist voor de goedkopere nieuwe te kiezen? Dus roep maar!

En is een vw van 10 jaar oud in principe nog okay, heb je daar nu heel veel meer (onderhouds)kosten aan dan aan een nieuwe?

Groet,
Caroline die nu maar gaat proberen te slapen... :?



Gelogd

Matthijs_164

  • Klap nerd
  • ***
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 295
  • Merk Vouwwagen: Holtkamper Kyte XL 2012
Re: Dilemma: oude vw kopen of voor t zelfde geld een nieuwe (maar dan ander type)???
« Reactie #1 Gepost op: januari 19, 2017, 07:02:18 am »

Zijn natuurlijk een heel aantal factoren die meespelen. Een aantal zijn emotioneel, zoals: hoe belangrijk is een merk voor je, hoe belangrijk is kwaliteit voor je en hoe belangrijk is duurzaamheid voor je. Een aantal rationele argumenten zijn: afschrijving veel lager bij een gebruikte merkwagen, vaak te koop incl een hoop accessoires die bij een nieuwe wagen apart gekocht moeten worden en lagere verzekeringspremie want gebruikt en paar jaren oud (maar dan ook lagere vergoeding bij totaalschade).

Verder moet je bij de koop van gebruikt een beetje geluk hebben. Niet iedere verkoper is even eerlijk en even netjes met het materiaal omgegaan. En garantie heb je niet.

Ik zou voor jong gebruikt gaan, laat iemand anders die initiele afschrijving masr betalen. 10jr oud is natuurlijk al een flinke tijd - bij intersief gebruikt zal het doek dan al flink wat van z'n oorspronkelijke eigenschappen hebben verloren. Maar heb je geluk en vind je een wagen die nauwelijks de natuur gezien heeft, dan maken die jaren natuurlijk niets uit.

Succes met zoeken.
Gelogd

muis

  • Gast
Re: Dilemma: oude vw kopen of voor t zelfde geld een nieuwe (maar dan ander type)???
« Reactie #2 Gepost op: januari 19, 2017, 08:26:40 am »

Wij hadden precies voor ogen welke vouwwagen we wilde als opvolger.  We hebben een goede 2e hands gekocht. Voor dat geld hadden we ook een andere, nieuwe, kunnen kopen maar die zou dan niet voldoen aan ons lijstje met eisen. 
Er zijn prima 2e hands vouwwagens te koop, je moet daarbij wel altijd goed kijken en de wagen helemaal op laten zetten. 
Gelogd

EriLin

  • Klap nerd
  • ***
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 322
  • Merk Vouwwagen: EX-KLAPPER Campooz Lazy Jack (voorheen Combi Camp Country, Hobby 460 ufe)
Re: Dilemma: oude vw kopen of voor t zelfde geld een nieuwe (maar dan ander type)???
« Reactie #3 Gepost op: januari 19, 2017, 09:17:43 am »

Ik krijg ook de laatste tijd van vrienden en kennissen dezelfde vraag. Vaak is de gedachte; kijken of een wagen van 500 euro wat is en dan kijken voor een duurdere als het bevalt....

Ik steek toch iets anders in elkaar heb ik al gemerkt. Als ik hier een antwoord op moet geven.... zou ik aanraden om te kopen wat je wilt kopen. Heb je het geld niet dan even door sparen. Als wij niet zeker hadden
geweten of we kamperen met een vouwwagen leuk zouden vinden dan had ik er eerst 1tje gehuurd die ik ook zou willen aanschaffen. Maar je hebt al een vouwwagen als ik het goed lees, dus je weet denk ik ook wel wat de volgende wel/niet moet hebben qua functionaliteit en looks.

Ik kijk niet naar de afschrijving, dit is voor mij een luxe product waar ik ook zonder mee kan.
Ik heb wel de wagen goed verzekerd, 2x de volle mep moeten betalen bij totaalschade heb ik er niet voor over.
« Laatst bewerkt op: januari 19, 2017, 09:20:21 am door EriLin »
Gelogd

Drees

  • Gast
Re: Dilemma: oude vw kopen of voor t zelfde geld een nieuwe (maar dan ander type)???
« Reactie #4 Gepost op: januari 19, 2017, 01:56:01 pm »

Voor mij heel simpel: ik ga voor nieuw. Dat hebben wij een paar jaar geleden ook gedaan (idd ook een goedkoper type) en ik vind het heel fijn. Gewoon dat je bed, grondzeil, keuken en zo allemaal ongebruikt is en helemaal fris. Je moet er uiteraard wel een 'klik' mee hebben.
Gelogd

Spiegelbeeld

  • Klap prof
  • ****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 724
  • HK Cocoon, klappen doe je pas onder Lyon
Re: Dilemma: oude vw kopen of voor t zelfde geld een nieuwe (maar dan ander type)???
« Reactie #5 Gepost op: januari 19, 2017, 02:08:40 pm »

Wij hebben ooit nieuwe (dure) klapkar aangeschaft, redenen daarvoor waren dat we deze geheel naar eigen wensen konden samenstellen en we bijna zeker wisten dat dit hem zou worden. Dat wisten we omdat we na jaren tentkamperen meer behoefte aan comfort hadden.

Gelukkig kwamen de verwachtingen uit, was dat niet zo geweest dan waren de gevolgen te overzien, zo'n ding is namelijk makkelijk en tegen een goede prijs weer te verkopen.
Gelogd

OhPeeCee

  • Ik ben te jong om me oud te voelen
  • Goldmember 2024
  • Klap prof
  • *****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 1.216
  • Merk Vouwwagen: HK Cocoon Aero
Re: Dilemma: oude vw kopen of voor t zelfde geld een nieuwe (maar dan ander type)???
« Reactie #6 Gepost op: januari 19, 2017, 03:41:55 pm »

Wij zijn begonnen met een familial van Holtkamper. 150 euro, twee keer mee weggeweest, vouwwagen en kamperen zou het worden. Echter de dame moest de wagen alleen kunnen handelen, dan praat ik over 1990. Wat je toen? Holtkamper Flyer werd het, prima wagen, na 16 jaar gebruik nog geen probleem. Nu een nieuwe Cocoon besteld. Budget is belangrijk, heb je dat geld ervoor over. Kwaliteit is voor mij erg belangrijk, geef liever iets meer uit dan om de 3 of 4 jaar te vernieuwen omdat het toch niet dat is wat je verwachtte. Succes met denken, ik heb nooit spijt gehad van de Flyer.


Mobiele reactie via Tapatalk
Gelogd

reeseend

  • Klapperraar
  • **
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 39
  • Merk Vouwwagen: Combi-Camp Country 2006
Re: Dilemma: oude vw kopen of voor t zelfde geld een nieuwe (maar dan ander type)???
« Reactie #7 Gepost op: januari 19, 2017, 04:05:54 pm »

Wij wisten wat voor type we wilden kopen, maar dan niet een nieuwe maar een goede 2ehands.
Voor 3 a 4 weken per jaar kamperen vinden wij het zonde om een geheel nieuwe vouwwagen aan te schaffen.
Via een handelaar een leuke 2ehands CCC aangeschaft en zelf het onderstel een onderhoudsbeurt gegeven(bevriende Bovag monteur)
Matras vervangen voor een nieuwe en wij zijn er blij mee :J
Tja, wat je moet doen kan ik niet zeggen. Kijk eerst eens rond met wat voor type je wilt en maak je keuze.
Gelogd

Koenta_kinte

  • Klap nerd
  • ***
  • Offline Offline
  • Berichten: 352
  • Merk Vouwwagen: Cabanon Malawi deluxe (2014)
Re: Dilemma: oude vw kopen of voor t zelfde geld een nieuwe (maar dan ander type)???
« Reactie #8 Gepost op: januari 19, 2017, 06:40:04 pm »

We begonnen een Flyer. Die zijn zelfs echt oud nog duur. We kochten er eentje die perfect leek (prijs/kwaliteit verhouding, tent niet lek etc), goed afgewogen dat we die wilden. Maar na een vakantie bleek er toch het een en ander mis, dus die is gemaakt (konden we zelf) en toen weer verkocht. Een nieuwe Flyer was geen optie, we zijn nog wel bij Holtkamper geweest, maar daar betaal je ook deels voor het merk. En ik geloof echt dat die wagens onverwoestbaar zijn, maar voor die paar weken per jaar gaat onze Cabanon vast ook jaren mee. Dus toen zijn we gaan zoeken naar een soort vouwwagen die bij ons past en om verschillende redenen kwamen we toen bij de Malawi.  Wij hadden een budget in ons hoofd en daar moest het binnen. Voor dat budget kochten we of een nieuwe Malawi zonder voortent/luifel of een tweedehandse Malawi. Die zijn nogal lastig te vinden, maar we hadden het geluk dat de oude eigenaren gingen scheiden en hun wagen binnen het jaar verkochten. Nu dus voor het bedrag dat we kwijt wilden zijn een bijna nieuwe met alles erop en eraan.
Gelogd

Caroline S

  • Klap prof
  • ****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Vrouw
  • Berichten: 458
  • Merk Vouwwagen: 2017: Combi Camp (2007), 2015: Trigano Odyssee (2002)
Re: Dilemma: oude vw kopen of voor t zelfde geld een nieuwe (maar dan ander type)???
« Reactie #9 Gepost op: januari 20, 2017, 12:28:11 am »

Dank voor de vele reacties!
Ik ga ze morgen allemaal even rustig lezen. Fijn een klanbord.
Gelogd

linda75

  • Klap prof
  • ****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Vrouw
  • Berichten: 799
  • Merk Vouwwagen: aart kok livingstone
Re: Dilemma: oude vw kopen of voor t zelfde geld een nieuwe (maar dan ander type)???
« Reactie #10 Gepost op: januari 29, 2017, 07:31:52 am »

ik zou denk voor nieuw gaan. 10 jr vind ik best oud en de techniek is inmiddels ook alweer 10 jaar verder. zelf hebben wij gekozen voor een 2e hands maar dan 3 jaar oud. de kop was eraf. wel een nieuw matras erin gekocht maar de rest is van metaal en kunststof dus na een flinke sopbui voelde de wagen als mijn wagen.
Gelogd

KampeerFan

  • Klap prof
  • ****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 1.324
Re: Dilemma: oude vw kopen of voor t zelfde geld een nieuwe (maar dan ander type)???
« Reactie #11 Gepost op: januari 29, 2017, 12:30:41 pm »

Onze vouwwagen was 10 jaar toen we hem verkocht hebben maar op een paar kleine gebruikerssporen na nog als nieuw. De kopers die onze wagen hebben gekocht overwogen ook nieuw, maar gezien de goede staat en alle wensen die onze wagen bood zijn ze toch over stag gegaan voor onze 2ehands. Het kan je toch echt wel veel in prijs schelen hoor.
Gelogd

muis

  • Gast
Re: Dilemma: oude vw kopen of voor t zelfde geld een nieuwe (maar dan ander type)???
« Reactie #12 Gepost op: januari 29, 2017, 01:04:38 pm »

Mee eens Jeroen.  Je kunt ook een 3 jaar oude wagen tegenkomen die er niet meer uitziet, ook zeer afhankelijk van hoe men er mee omging
Gelogd
Pagina's: 1   Omhoog
 

SimplePortal 2.3.5 © 2008-2012, SimplePortal