Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.

Gebruikersnaam: Wachtwoord:
Pagina's: 1 2 3 »   Omlaag

Auteur Topic: wat is jouw vakantiebudget en wat doe je daarvan (op jaarbasis)?  (gelezen 4498 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Noordewind

  • Gast
wat is jouw vakantiebudget en wat doe je daarvan (op jaarbasis)?
« Gepost op: april 28, 2017, 09:21:18 pm »

Het hangt er natuurlijk helemaal van af waar je heen gaat enzo. En hoe vaak je er op uittrekt... Maar ik ben benieuwd naar jullie ervaringen, en "vakantiebudget".

Want het allereerste (okee; naïeve!) idee dat ik had was dat je lekker geen kosten meer hebt van de huur van een huisje, en dat tentjes (dus ook vouwwagens) op een camping helemaal niet zoveel kosten. Dus dat je voor praktisch niets even weg bent. Naarmate ik meer dingen uitzoek, wordt het wel minder romantisch in dat opzicht...

Veel plekjes hebben rond het hoogseizoen kosten van minimaal 25 euro per dag (vouwwagen, 2 volwassenen en 1 kind) of nog veel meer, en allerlei lange vrije weekends in het voorjaar vallen dan ook onder hoogseizoentarief enzo. Dus een weekendje weg omdat de zon schijnt en de vouwwagen onder handbereik staat, kost toch weer eventjes 50 euro, en dan heb je ook niet altijd zin/mogelijkheden om veel te koken, dus voor je het weet geef je ook geld uit aan horeca, wat je thuis niet zou doen...

Dus ik ben benieuwd naar jullie ervaring:
1. wat besteed je aan de zomervakantie (en wat doe je daarvoor)?
2. Hoeveel extra's doen jullie buiten de zomervakantie om, en wat betaal je daarvoor?
3. Wat zijn de prijzen in andere landen voor campings, eten etc; zijn andere gebieden duurder of goedkoper (italie, belgie, frankrijk, spanje, scandinavie etc)?
4. wat zijn de tips als je geen al te groot budget hebt?
5. Zijn er trouwens mensen die in de zomer met de autotrein gaan, en wat betaal je daarvoor?
6. Nemen jullie allemaal staplaatsen met stroom, of zijn er ook mensen die het zonder doen? Waar gebruik je die stroom voor (ik kan alleen de waterkoker/het tostiapparaat bedenken en bij erge kou een elektriche onderdeken)?






« Laatst bewerkt op: april 28, 2017, 09:24:04 pm door Noordewind »
Gelogd

Alex

  • Klapgek
  • Adminiklaptor
  • Klap gek
  • *****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 14.174
  • Merk Vouwwagen: Holtkamper Aero Wind®Force 2020
    • Fortuin
Re: wat is jouw vakantiebudget en wat doe je daarvan (op jaarbasis)?
« Reactie #1 Gepost op: april 28, 2017, 09:33:38 pm »

Tja wij hebben niet voor niks een keuken op de vouwwagen.
Scheelt alweer een hoop vooral als je een weekendje weg gaat.
Dan voldoet een simpele camping ook en die zijn nog niet zo duur.
Gelogd
Het is zonder  toestemming van de beheerder van dit forum niet toegestaan, informatie, foto's, nieuwsberichten en/of berichtgevingen die verstrekt worden op enigerlei wijze te verspreiden

Noordewind

  • Gast
Re: wat is jouw vakantiebudget en wat doe je daarvan (op jaarbasis)?
« Reactie #2 Gepost op: april 28, 2017, 09:49:36 pm »

@alex

Hoe vaak trek je er op uit, en wat ben je dan kwijt voor een camping? Geef je in zo'n weekend verder nog ergens geld aan uit? Blijf je binnen NL?
Gelogd

Jerome

  • Klap prof
  • ****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 811
  • Merk Vouwwagen: Aart Kok Livingstone
wat is jouw vakantiebudget en wat doe je daarvan (op jaarbasis)?
« Reactie #3 Gepost op: april 28, 2017, 10:00:52 pm »

Phoe, wat een lastige vraag. Het hangt van erg veel dingen af.
Wij zijn met vijven en de kids beginnen in het volwassen tarief te vallen. Dat scheelt vlug enkele euro's per kind per nacht.
Wel of geen stroom, etc,etc.
Lange tijd zijn wij zo rond de € 35,- per nacht kwijt geweest (incl. Stroom). Nu redden we dat meestal niet meer.
We kijken dan naar niet te grote en minder luxe campings.
In Italië ben je snel rond  de € 55,- kwijt.
Dit geldt ook voor de luxe Nederlandse campings in het voorjaar.

Niet te dure campings kan nog steeds, maar je moet wel een beetje  zoeken. En niet te hoge eisen qua luxe hebben.
Gelogd

Alex

  • Klapgek
  • Adminiklaptor
  • Klap gek
  • *****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 14.174
  • Merk Vouwwagen: Holtkamper Aero Wind®Force 2020
    • Fortuin
Re: wat is jouw vakantiebudget en wat doe je daarvan (op jaarbasis)?
« Reactie #4 Gepost op: april 28, 2017, 10:07:16 pm »

Weekend NL
Dan gaat alle eten eigenlijk wel mee dus die hoef je niet te rekenen want dat doe je thuis ook.
Dan zijn het meestal de wat simpele campings.
bv: http://campingbosveen.nl/
Tja dan komen wij tussen de 15 en 25 euro uit meestal.

De grote vakantie is niet meer zo goedkoop als we zouden willen.
We nemen genoeg mee om de reis onderweg zelf te kunnen voorzien en de eerste dag in het land van aankomst.
Dit kan overal zijn in Europa.
Dan gaan we ook weer boodschappen doen.
Tja die zou je thuis ook weer nodig hebben.
Die campings zij vaak duurder want we zitten aan de bouwvak vast en hebben kinderen die als volwassen worden gerekend.
Dit jaar zal het waarschijnlijk italie worden waar we ongeveer tussen de 50 en 60 euro per nacht kwijt zullen zijn ben ik bang.
Gelogd
Het is zonder  toestemming van de beheerder van dit forum niet toegestaan, informatie, foto's, nieuwsberichten en/of berichtgevingen die verstrekt worden op enigerlei wijze te verspreiden

els

  • Klapperraar
  • **
  • Offline Offline
  • Geslacht: Vrouw
  • Berichten: 70
  • Merk Vouwwagen: holtkamper cocoon
Re: wat is jouw vakantiebudget en wat doe je daarvan (op jaarbasis)?
« Reactie #5 Gepost op: april 28, 2017, 10:16:47 pm »

In 2016 hebben we 49 nachten gekampeerd voor gemiddeld €17,80 per nacht. Dus totaal €875,00. We hebben een mooie keuken bij onze vouwwagen en eten dus bijna altijd bij de tent.
Gelogd

Ilke

  • Klapperraar
  • **
  • Offline Offline
  • Berichten: 51
  • Merk Vouwwagen: Trigano oceane gl315
Re: wat is jouw vakantiebudget en wat doe je daarvan (op jaarbasis)?
« Reactie #6 Gepost op: april 28, 2017, 10:40:52 pm »

Als ik met mijn gezin in het hoogseizoen een eenvoudig huisje op een park huur ben je ook al gauw 800- 1000 euro per week kwijt.
Ga ik camperen in Frankrijk, hoogseizoen, zonder al teveel toeters en bellen... ben ik rond de 35 euro per dag kwijt. Dus pakweg 250 euro per week. Dat is een kwart van een huurprijs huisje...
We koken zelf. Nu nog met de tent straks met de vouwwagen...En zijn voornamelijk actief zelf bezig. Weinig kosten aan toegangsprijzen etc.
O,ja het ijsje halen we altijd bij de supermarche... scheelt ook een boel.

Dus ja, het kost wat. Maar het haalt het bij lange na niet bij wat een vakantiewoning huren kost...

Nu kijken we in Nederland met Pinksteren een paar dagen weg... een huisje is dan echt vele malen duurder.

Gelogd

Noordewind

  • Gast
Re: wat is jouw vakantiebudget en wat doe je daarvan (op jaarbasis)?
« Reactie #7 Gepost op: april 28, 2017, 10:48:37 pm »

@ilke, Ik ben het met je eens dat het goedkoper is dan een huisje (idd snel 1000 euro in het hoogseizoen), maar als ik reken, en bijvoorbeeld op een afschrijving kom van 300 euro p/j voor de vouwwagen (plus onderhoudskosten, benzine, inventaris, etc), en dat ik ipv 1 week huisje 3 weken camping wilde doen, dan heb ik wel meer ervaring voor mijn geld, maar het is niet goedkoper... En met uitjes in voor- en naseizoen erbij wordt het toch gewoon duurder en niet goedkoper, al is de "extra" uitgave natuurlijk relatief steeds minder.
Gelogd

Pollotti

  • Gast
Re: wat is jouw vakantiebudget en wat doe je daarvan (op jaarbasis)?
« Reactie #8 Gepost op: april 28, 2017, 10:55:39 pm »

Wij kamperen meestal 2,5 week in de zomer. Naast de lagere kosten van de camping, vind ik het ook heel fijn dat ik in zekere mate kan beslissen waar ik op de camping sta en niet in een op een kluitje gezette stacaravan.
En de kosten voor een uitje blijven hetzelfde, of je nu in een huisje of vw slaapt.
Kamperen is niet perse goedkoop, maar met een vouwwagen ga je wel iets sneller en kun je op het laatst beslissen.
Voor mij ook een voordeel :)3]



Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Gelogd

Alex

  • Klapgek
  • Adminiklaptor
  • Klap gek
  • *****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 14.174
  • Merk Vouwwagen: Holtkamper Aero Wind®Force 2020
    • Fortuin
Re: wat is jouw vakantiebudget en wat doe je daarvan (op jaarbasis)?
« Reactie #9 Gepost op: april 28, 2017, 11:05:18 pm »

En lekker je eigen spulletjes om je heen.
Gelogd
Het is zonder  toestemming van de beheerder van dit forum niet toegestaan, informatie, foto's, nieuwsberichten en/of berichtgevingen die verstrekt worden op enigerlei wijze te verspreiden

Pollotti

  • Gast
Re: wat is jouw vakantiebudget en wat doe je daarvan (op jaarbasis)?
« Reactie #10 Gepost op: april 28, 2017, 11:14:44 pm »

En lekker je eigen spulletjes om je heen.
Lekker je eigen matras:)3]


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Gelogd

Ilke

  • Klapperraar
  • **
  • Offline Offline
  • Berichten: 51
  • Merk Vouwwagen: Trigano oceane gl315
Re: wat is jouw vakantiebudget en wat doe je daarvan (op jaarbasis)?
« Reactie #11 Gepost op: april 28, 2017, 11:22:04 pm »

@Noorderwind
Een tweedehandsvouwagen voir 3000 euro. Je doet er pakweg 5 jaar mee. Je verkoopt hem voor 1000 euro. Dat heeft je dan 2000 euro gekost.
Maar dat zijn twee vakantieweken huur huis in een jaar! Drie weken zou mij 3000 euro kosten...In die 5 jaar ga ik wel 15 weken op vakantie. Tel uit je winst.

We gaan misschien een paar dagen langer als met een huisje... maar echt niet veel meer.

Verder eten wij goedkoper als in een huisje. Op de een of andere manier ga ik in een huisje veel uitgebreider aan de slag, dan met kamperen. Dagelijks leven is voor ons niet veel duurder.

Op de camping talen  de kinderen bij ons niet naar veel extra's. Ze vermaken zich vanzelf wel...
ze hoeven niet naar zwemparadijzen, pretparken, speeltuinen.

O ja, als wij in een huisje gaan, krijgen we de huur van dakkoffer nog. Met vouwwagen hebben we dat niet. Dus dat is dan de stalling. Dat strepen we tegenover elkaar weg.

Ja het onderhoud... dat komt er nog bij. Klopt.

In Nederland kost een dagje uit naar de dierentuin,pretpark etc al snel 100 euro per gezin... ik merkte dat we in Nederland naar van alles en nog wat gingen. Moesten betalen etc. terwijl dat dus met de kampeervakanties dat bij ons niet aan de orde is. Er is geen behoefte aan.

Aan het eind van de streep zijn we dus (persoonlijk) goedkoper uit als met huisjes verhuur. ( waar stilletjes ook nog kisten boven de 1000 euro op komen. (Schoonmaakkosten, toeristenbelasting, reserveringskosten er.etc.)



Gelogd

ronijho

  • Klap nerd
  • ***
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 220
  • Merk Vouwwagen: Holtkamper Kyte S (2018)
  • Robert is de naam..
Re: wat is jouw vakantiebudget en wat doe je daarvan (op jaarbasis)?
« Reactie #12 Gepost op: april 28, 2017, 11:38:55 pm »

Wij zijn een aantal jaren naar Frankrijk geweest in een stacaravan. De laatste was geweldig, maar we liepen vaak even langs het campinggedeelte eant dat was veel gezelliger. We betaalden voor 5 personen in het hoogseizoen bijna 1500 euro per week. Dan zat er wel alles bij: vaatwasser, airco, 3 slaapkamers en een geweldig zwemparadijs. We hebben dit jaar bij de zelfde aanbieder (capfun) een soortgelijke camping gereserveerd. We betalen nu ongeveer 400 euro voor een staaplaats met water en electra. We gaan nu langer heen en maar een meer plekken (Frankrijk,  Italië, ..? ) maar in verhouding dus wel goedkoper. Maar belangrijker voor ons: gezelliger. De sfeer is ontzettend belangrijk. Daar kan een stacaravan niet aan tippen.

Verstuurd vanaf mijn SM-G900F met Tapatalk

Gelogd
Carpe Diem

linda75

  • Klap prof
  • ****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Vrouw
  • Berichten: 799
  • Merk Vouwwagen: aart kok livingstone
Re: wat is jouw vakantiebudget en wat doe je daarvan (op jaarbasis)?
« Reactie #13 Gepost op: april 29, 2017, 12:10:34 am »

wij gaan al jaren op wintersport in de winter en op zomervakantie met de vouwwagen of caravan. de wintersport is maar 1 week en kost ..schrik niet.. alles erbij in.. dus skipas tol appartement en eten etcetc een kleine 2500 a 3000 euro. De zomervakantie gaan we rond de 20 dagen weg en geven we ook gemiddeld 2500 euro uit maar dit is dan helemaal compleet. dus incl kampeergeld. tol.benzine eten en drinken en uitjes. Onze campings kosten gemiddeld 50 euro per nacht en we doen meestal om de dag wat leuks maar dat varieert van een kanotocht tot speleologie, grottenbezoek maar ook wandelen en zwemmen en rotsspringen in de rivier. We koken altijd zelf gaan denk gemiddeld 2 x uit eten tijdens de vakantie
We zijn met vier man. Je denkt wat veel.. maar tel alles maar eens bij elkaar op dan gaat dat best rap. Boodschappen vanuit Nederland nemen we nu we de vouwwagen hebben niet echt meer mee... voorheen werd de caravan volgepropt maar tegenwoordig hebben ze ook in het buitenland de lidl

Door het jaar heen gaan we eigenlijk verder niet weg. ja een keer een burendag meestal naar de Efteling of walibi en soms een weekend naar een huisje.. maar dat is niet standaard. afgelopen jaar de wintersport overgeslagen. Zolang ik dit kan betalen blijven we het ook doen... Kamperen vind ik leuker dan een huisje of sta caravan. gewoon mijn eigen spulletjes.. heerlijk
Gelogd

solex

  • Klap prof
  • ****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 591
  • Merk Vouwwagen: ex trigano odyssee 2015. Ex raclet tropicana en Ex walker doublette
  • nooit te oud om te leren.
Re: wat is jouw vakantiebudget en wat doe je daarvan (op jaarbasis)?
« Reactie #14 Gepost op: april 29, 2017, 07:30:23 am »

Dat zijn zo ook de prijzen die wij betalen linda75.

Wij koken niet vaak en eten meestal in de avond ergens op restaurant van pizza tot uitgebreid.
3 weken Frankrijk kwam op 3000à3500€ alles in.
Campingkosten kunnen verschillen van 25€ tot 75€ per nacht met 3 volwassene.
Wij doen wel vaak uitstappen en bezoeken veel in de regio dat we zitten.
Vaak kan je pasjes krijgen of kopen op de vvv met kortingen.

Voor de rest zijn we nog 5à6 per jaar een lang weekend weg en die komen op tussen de 400à600€.
Goedkoop dagje Engeland bv:we zaten aan de kust en met de wagen naar Calais dan als voetganger (P en O) naar Dover kost maar 54€ heen en terug voor 3 pers.
Gelogd
Mvgr

Als je schrijffouten vind mag je die houden.
Pagina's: 1 2 3 »   Omhoog
 

SimplePortal 2.3.5 © 2008-2012, SimplePortal