Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.

Gebruikersnaam: Wachtwoord:
Pagina's: « 1 2 3 »   Omlaag

Auteur Topic: wat is jouw vakantiebudget en wat doe je daarvan (op jaarbasis)?  (gelezen 4544 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

martijn82

  • Klap gek
  • *****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 2.560
  • Geniet van het kampeer leven .
Re: wat is jouw vakantiebudget en wat doe je daarvan (op jaarbasis)?
« Reactie #15 Gepost op: april 29, 2017, 08:10:21 am »

Hoi wij zijn met drieën 2 volwassenen en 1 kind. Wij betalen dit jaar voor 9 dagen mei vakantie 210 euro en ik  de zomer vakantie 180 euro voor 12 dagen bijde in het hoogseizoen en in Nederland. Wij kamperen bij svr of natuurkampeerterrein. Die zijn niet zo duur. Wij gaan gemiddeld 6 a 7 keer per jaar weg. Wij hebben een keuken en binnenkort een skottelbraai dus koken we zelf. Wij geven in de zomer vakantie rond de 500 euro uit aan dag tripjes etc exclusief eten

Verstuurd vanaf mijn SM-G920F met Tapatalk

Gelogd

Yella

  • Klap gek
  • *****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 6.865
  • Merk Vouwwagen: Ex Holtkamper Cocoon XL 2014 met Basekitchen XXL
  • Geen Cocoon meer, huisje in Hongarije en Karsten
    • Jawa.nl
Re: wat is jouw vakantiebudget en wat doe je daarvan (op jaarbasis)?
« Reactie #16 Gepost op: april 29, 2017, 08:43:23 am »

Wij zochten altijd eenvoudige campings op met een prijs rond de 20 euro. Budget was nooit een probleem en hadden we ook niet. We gingen waar we heen wilden. Het mooie aan een eigen kampeermiddel is dat je kunt gaan en staan waar en wanneer je zelf wilt. Bevalt het niet op een camping, Doei. 3 weken gingen we altijd weg in de zomer. Korte tripjes in eigen land was wel de bedoeling, maar kwam er eigenlijk nooit van.
Sinds vorig jaar hebben we de Cocoon niet meer maar een huisje in Hongarije. Maar wat kosten betreft zitten we op hetzelfde nivo. En we zijn nog steeds eigen baas.
Gelogd
www.jawamarkt.nl voor boeken en handleidingen.

Nekaf

  • Klap fanaat
  • *
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 179
  • Merk Vouwwagen: Holtkamper kyte windforce 2018
Re: wat is jouw vakantiebudget en wat doe je daarvan (op jaarbasis)?
« Reactie #17 Gepost op: april 29, 2017, 12:16:59 pm »

Wij zijn gemiddeld voor de zomervak in het hoogseizoen naar Frankrijk met de vouwwagen, met 2 vol en 2 kids ,ardeche, drome , provance.
Incl benzine en tol, 43 euro per nacht kwijt.
Eten tellen we niet, moeten we thuis ook
Kiezen meestal 4 sterren campings
En ongeveer 2600 km
Gelogd

FriedelP

  • Klap gek
  • *****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 2.376
  • Merk Vouwwagen: Raclet Safari 2016
Re: wat is jouw vakantiebudget en wat doe je daarvan (op jaarbasis)?
« Reactie #18 Gepost op: april 30, 2017, 09:31:16 pm »

Je moet in ieder geval een beetje bekijken wat je wil en niet wil, maar je kan ook aardig wat uitsparen als het moet.

Een tweede hanswagen kan sterk beperken in kosten. Om uit te proberen zijn wij een aantal jaren weg geweest met een oudje die maar 350 euro gekost heeft. Die hebben en dat hebben we een paar jaar later terug gekregen. Kortom, dat was er al de eerste vakantie uit ten opzichte van een huisje. En wij namen nu ook niet de duurste huisjes van 1000 euro per week ondanks dat we enkel in het hoogseizoen kunnen gaan wegens vrouw die in het onderwijs staat.

Frankrijk is naar onze ervaring wat goedkoper dan de andere landen. Of je kan er ook goedkopere campings vinden. Je moet dan niet naar de campings gaan die veel animatie hebben en zwembaden en zo meer, maar ook andere campings kunnen best leuk zijn met kinderen. Tenminste als die kinderen makkelijk contact zoeken met andere kinderen, zelf als ze de taal niet verstaan.

Vorig jaar hebben wij in de Pyreneeën 3 weken geweest voor iets van een 22 euro per nacht voor 2 volwassenen en twee kinderen.

Wij koken meestal ook zelf. We gaan wel een keer eten maar tijdens de zomervakantie blijft dat meestal toch beperkt tot één à twee keer en hangt dat af van de omstandigheden. Al laat 's avonds en nog een eind te rijden tot aan de camping, een wandeling waarna we geen pap meer kunnen zeggen, laat staan koken.

Elektriciteit nemen wij niet. Wij hebben ook geen frigo, maar gewoon een koelbox en gaan max om de twee dagen naar de winkel in het naar de camping rijden van onze activiteit. Water koken we met een fluitketel op het gasvuur. In de praktijk hebben we enkel elektriciteit nodig voor het opladen van baterijen van Gsm's, fototoestellen, walkie talkies, verlichting, .... Daarvoor hebben wij een omvormer die ik kan aansluiten op de stroom van de auto en ons zo een keer of twee per week elektriciteit geeft voor deze functies.

Als je een beetje uitkijkt moet het mogelijk zijn om voor 500 euro per week (camping, benzine, activiteiten, voeding) met een 4 tal personen een fantastische vakantie te hebben. Daar komt dan nog je afschrijving bovenop.

Kamperen is voor mij gewoon ook een beetje terug gaan naar de eenvoud en ik heb dan liever niet alle luxeproducten bij mij in de buurt die we tijdens het jaar hebben. We zijn zo als gezin ook een beetje meer verplicht om wat samen te werken en dus zo ook een beetje terug dichter bij elkaar te komen.

Voor kortere weekendjes denk ik wel dat de campings in de Belgische Ardennen goedkoper zijn dan deze in Nederland gewoon omdat er hier veel minder kampeerders zijn. En is trouwens een erg mooie streek ook om naar toe te gaan.

Kortom, het hangt inderdaad deels sterk af van bestemming, maar ook van wat je juist wenst en niet wenst. Zoals met alles, kan je het zeeer goedkoop doen, maar ook erg veel geld tegenaan gooien. Het is dus een beetje een kwestie van een goede balans vinden van wat je wenst te doen en wat je ervoor wenst te betalen.

Gelogd

superkoe32

  • Klap prof
  • ****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Vrouw
  • Berichten: 1.413
  • Merk Vouwwagen: CCC Xclusive 2021
  • ** Pluk de dag! **
Re: wat is jouw vakantiebudget en wat doe je daarvan (op jaarbasis)?
« Reactie #19 Gepost op: april 30, 2017, 09:52:21 pm »

Meivakantie doen wij vaak of Nederland of Duitsland en betalen voor een redelijke grote camping met "toeters en bellen" vaak zo'n 350 voor 2 weken.  Alles bij elkaar in die 2 weken wel zeker 1000 kwijt.

Zomer vakantie boeken we altijd  2 campings in frankrijk.  1 camping die wat simpeler is een 1 camping weer met toeters en bellen (voor de kids) Zomervakantie 3 weken zijn we zo'n 1500 voor de camping plaats kwijt.  Totaal van de zomervakantie gaat dan al wel gauw naar 3000 euro.
Gelogd

meneer Marnix

  • Gast
Re: wat is jouw vakantiebudget en wat doe je daarvan (op jaarbasis)?
« Reactie #20 Gepost op: mei 06, 2017, 10:40:28 am »

Leuk onderwerp!

Wij houden wel van wat luxe en (faciliteiten voor de kinderen) maar niet van te druk zeg maar. Eigenlijk vijf sterren en dan niet te groot. Dat alleen is al vrij lastig om te vinden.....

In de zomer gaan we minstens drie weken naar zuid Frankrijk. Duur of goedkoop is relatief maar als ik zie dat wij nu per nacht 60 euro betalen voor een campingplek en een stacaravan daar het dubbele kost, dan zijn we toch een stuk goedkoper uit!

Dit jaar Hemelvaart en Pinksteren voor 500 euro bij Terspegelt in Eersel. Denk dat huren daar ook fors duurder is.

Koken doen we meestal zelf. Of het goedkoper is weet ik niet maar wij bakken altijd zelf onze broodjes. Dat deden we omdat vroeger de kinderen al wel om zeven uur wakker waren en de bakker pas later open was. Eigenlijk bevalt zelf afbakken nog steeds. Uit eten doen we ook maar vooral in Frankrijk tot nu toe niet de beste ervaringen......

Dagjes uit is bij ons een kano huren. Of naar een klimpark. Kastelen en grotten hebben we nu wel gezien.
Gelogd

KenJo

  • Klap gek
  • *****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 2.346
Re: wat is jouw vakantiebudget en wat doe je daarvan (op jaarbasis)?
« Reactie #21 Gepost op: mei 06, 2017, 11:04:46 am »

Een budget voor de vakantie hebben wij niet. We zien wel wat de hele grap gekost heeft. Maar per dag betaal ik niet meer dan 50 euro voor een staanplaats en die prijs betaal ik alleen voor een korte tijd (een paar dagen) en als de camping bijzonder is. Verder besteden we ongeveer 10-15 euro per dag aan "levensbehoeften" en voor de dagjes uit hebben we een beetje de regel dat we om de dag iets doen en 1 of 2 keer in de vakantie iets groots doen (pretpark ofzo).

In totaal zijn wij met z'n 5-en en een hond per vakantie ongeveer 3000 tot 3500 euro kwijt. Dat is inclusief benzine, tol etc etc
Gelogd
klapband, klapdeur, klaplopen, klapmuts, klaproos, klapschaats, klapwiek, klapzoen, klapstuk, klapstoel, achterklap, handjeklap

we klappen wat af!

arne

  • Klapperraar
  • **
  • Offline Offline
  • Berichten: 25
Re: wat is jouw vakantiebudget en wat doe je daarvan (op jaarbasis)?
« Reactie #22 Gepost op: mei 06, 2017, 11:25:51 am »

Leuke vragen wel. Nu ik ze zit te lezen, kom ik er achter dat wij daar eigenlijk nooit zo bij stilstaan. We kiezen meestal het land en gaan daarna op zoek. Meestal boeken we een camping ook niet vooruit, maar rijden gewoon naar een gebied of bellen naar een specifieke camping als we thuis of bij de vorige plek wegrijden.

Met onze eerste Flyer kwamen we in Frankrijk meestal op de municipals terecht. De kinderen waren klein en met een schommel en een zandbak konden ze zich zo een week vermaken. Nu hebben we wel graag een zwemgelegenheid in de buurt of op de camping. Verder hebben we niet veel eisen. Wij gebruiken wel elektriciteit om telefoons, walkie talkies, tablet en dergelijke op te laden. Daarnaast gebruiken we elektriciteit voor de koelbox en het licht 's avonds. Meer niet. We staan meestal zo rond de €20 per nacht. Daarna wordt het lastiger afhankelijk van het land waar je staat. In sommige landen is het gewoon lastig om een goedkopere camping te vinden. Italië is bijvoorbeeld gewoon duur. Frankrijk is wat dat betreft misschien nog wel het makkelijkste. Zeker met een ACSII boek bij de hand, kom je er soms achter dat tussen 2 5* campings ineens een goedkope Franse camping ligt waar alleen Frans gesproken wordt. Twee jaar geleden stonden we op die manier ineens op een camping voor de helft van de prijs van de twee vermaarde 5 sterren buren. (Onze baguettes kochten we bij dezelfde bakker als de 5 sterren kampeerders en zo kwam ik daar ineens een oud collega tegen. Toch grappig.)

Dus, als je budget wilt, dan kan het wel, maar je moet wel zoeken. ;)
Gelogd

meeder

  • Klap prof
  • ****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 1.010
  • Aart Kok Zambezi River Lodge 2009
Re: wat is jouw vakantiebudget en wat doe je daarvan (op jaarbasis)?
« Reactie #23 Gepost op: mei 06, 2017, 06:51:25 pm »

Wij hebben geen budget... We gaan gewoon op vakantie en zien dan wel. Het klinkt misschien wat vreemd maar als ik tijdens de vakantie op elke euro moet letten dan blijf ik thuis.
Qua plekken nemen wij bijna altijd plekken zonder stroom omdat het vaak mooiere plekken zijn.
Gelogd

Jon

  • Klap prof
  • ****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 1.569
Re: wat is jouw vakantiebudget en wat doe je daarvan (op jaarbasis)?
« Reactie #24 Gepost op: mei 06, 2017, 07:05:20 pm »

Voordat we de vw hadden gaven we ca. €350-400,- uit voor een huisje per week. Zo'n 4-5 weken per jaar. De rest gewoon wat we thuis ook aan boodschappen doen. Maar mijn lief weet nog weleens een leuke kunsthandel te vinden en in dat geval stijgen de uitgaven. :)
Gelogd
Combi Camp Country 2016, daarna de Waard Kuifmees, nu even niets.

Wanderer200

  • Klap prof
  • ****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 471
  • Merk Vouwwagen: Trigano Odyssee 2015
Re: wat is jouw vakantiebudget en wat doe je daarvan (op jaarbasis)?
« Reactie #25 Gepost op: mei 14, 2017, 09:12:57 am »

Echt een budget hebben we niet, we zitten ook in de gezegende positie dat we de vakantie ruimschoots van ons vakantiegeld kunnen betalen.

Als ik naar vorig jaar kijk dan heeft onze vakantie bij de Bodensee zo'n 1500,- gekost. Dat is een grove schatting maar dit betreft dan camping, brandstof, eten en geld voor uitjes.

Qua eten maken we regelmatig iets zelf. Maar we doen ook wel eens makkelijk of een keer uit eten. Op veel camping kun je bijvoorbeeld ook afhaal patat krijgen. Soms halen we een pizza of een broodje hamburger dat is allemaal prima te betalen. 1 of 2x per vakantie gaan we "echt" uit eten.

Verder gaan we altijd veel dingen bekijken/doen. Ik zit niet in het buitenland om de hele dag op de camping te blijven. Sommige dingen kosten geld zoals een kasteel bezichtigen, dierenpark, speeltuin, museum​. Andere dingen heb zijn gratis zoals wandelen of zwemmen in natuurwater. Ik maak vantevoren (thuis) een lijstje wat er te doen is en ik kijk ook altijd even wat de entree prijzen zijn.

Het land en de camping waar je heen gaat maakt zeker wat uit. Een wat luxere camping met voorzieningen in Frankrijk of Italië kost zo 50 euro per nacht tijdens mijn zoektochten ben ik zelfs campings tegen gekomen die oplopen tot 70 euro per nacht!

Als je genoegen neemt met wat een wat kleinschaligere camping dan scheelt dat al een stuk. Ik zoek vaak een middenweg, wij vinden wat kleinere campings fijner maar er moet wel wat te doen zijn voor onze (jonge) kinderen. Het is ook fijn om te zien dat zij genieten van de animatie.

En zoals gezegt maakt het land ook uit. Wij gaan dit jaar naar Tsjechië, de campings in Tsjechië zijn vaak simpel maar wij hebben een van de luxere uitgezocht en die is prima vergelijkbaar met de kleinere campings in NL, DE of FR. Wij betalen nu 540,- voor 2,5 week (17 overnachting), voor een vergelijkbare camping en zelfde periode in Duitsland betaalde ik vorig jaar 670,-.

Bonvengenoemde prijs is inclusief stroom, dit kost ons nu ongeveer 65,- Wij hebben zelf een koelkasten mee wat het zelf eten koken ook gemakkelijker maakt. Daarnaast gebruiken we het voor de waterkoker, telefoons en eventueel het kacheltje.




Sent from my XT1092 using Tapatalk

Gelogd

Noordewind

  • Gast
Re: wat is jouw vakantiebudget en wat doe je daarvan (op jaarbasis)?
« Reactie #26 Gepost op: mei 15, 2017, 02:29:47 pm »

Bedankt voor je input: ik blijf het interessant vinden.

Een andere vraag (ik hoop dat er nog af en toe mensen meelezen die hier ook nog op willen reageren):
Wat zijn jullie aan verzekeringskosten kwijt?

Ik zit nu rond te bellen, en heb bijvoorbeeld van de ANWB deze opgaaf:
Doorlopende basisreisverzekering per jaar voor 3 personen: 31,60, module bagage erbij (met 50 euro eigen risico)= +13,80.
(dan heb ik zorgkosten via onze aanvullende zorgverzekering en rechtsbijstand in het verkeer via de autoverzekering).

Als ik de vouwwagen wil verzekeren, kan ik hem 3 jaar verzekeren voor onze aanschafwaarde (dus gewoon de prijs die ik op Marktplaats betaald heb): 2050,-. Daarmee heb ik 3 jaar recht op vergoeding van die aanschafprijs. Dat kost 43,31 per jaar, met inventaris en storm- en hagelschade erbij 68,25. Ik scharrel de hele inventaris bij elkaar via Marktplaats en de kringloopwinkels, dus zoveel is dat helemaal niet waard, dus ik zou de extra's denk ik niet verzekeren. Eigen risico is trouwens Euro 75,-.

Zouden jullie zo'n wagen tegen dit bedrag verzekeren?
Welke posten willen jullie graag verzekeren op reis?

Wij namen voor huisjesvakanties geen verzekering, en op zich heb ik niet zo'n idee wat ik nu extra nodig heb. Onze spullen zijn oud en we nemen amper iets duurs mee; misschien 1 ding om internet mee op te kunnen (tablet of smartphone). En ik overweeg om zo'n WakaWaka zonnenpaneel/lamp + lader te kopen voor 100 euro om telefoons (geen smartphone) en lampen mee op te laden. Verder niets extravagants: iets dat "waardevol" is, koop ik altijd al via Marktplaats voor een kleiner bedrag. Annuleringsverzekering lijkt me bij een vouwwagen ook niet heel belangrijk; vaak is het een last-minute impuls om te gaan, alleen in de zomer zouden we ons kunnen vastleggen bij een camping, maar dat zal niet de allerduurste camping zijn. Vervangend vervoer krijgen we volgens mij wel via de wegenwacht als er iets zou zijn. Zie ik nu iets over het hoofd?

Ik wil de vouwwagen bij huis stallen; dat is wel een aandachtspunt voor de verzekering. Vragen wat ze voor voorwaarden stellen ivm diefstal.

« Laatst bewerkt op: mei 15, 2017, 02:59:46 pm door Noordewind »
Gelogd

CEO

  • Klap gek
  • *****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 2.632
  • Merk Vouwwagen: Combi Camp Country 2016 - Trigano Odyssée 2011 - Jamet Louisiana 2001 - Jamet Arizona 1997
  • Plus ça change, plus c'est la même chose!
Re: wat is jouw vakantiebudget en wat doe je daarvan (op jaarbasis)?
« Reactie #27 Gepost op: mei 15, 2017, 02:41:23 pm »

Vergis je niet in de waarde van je inventaris! Slaapzakken, matjes, keukengerei, borden, maar ook waterkoker, thermoskan, koffieding etc. Ik denk dat dat al snel door de 1000 euro gaat. Niet omdat het per stuk duur is, maar omdat je stiekem best veel meesleept.

Persoonlijk zou ik een wagen van plm 2K niet verzekeren. Levert best wat administratieve rompslomp op. Ertegenover staat: aangekoppelt is de wagen via de auto verzekerd, stormschade is meestal beperkt en op te lossen met een reparatie, diefstal van een oudere wagen is niet heel waarschijnlijk.

Welhebben wij een reisverzekering om eventuele medische meerkosten te dekken. Die dekt ook je bagage, wat weer deels onder je inventaris valt. We hebben géén anuleringsverzekering, we boeken niet zoveel, alleen een overnachting en evt een eerste camping. Ook die kosten zijn te overzien.

Budget doen we niet aan, maar 3 wkn Frankrijk kosten ons (gezin met 3 kinderen) zo rond de 2500 EUR all in (Tol, brandstof, staplekken, eten en drinken, uit eten en uitjes). Daarbij doen we gewoon waar we zin in hebben, maar we lopen graag en houden van natuur die, zoals vaker genoemd, gratis is.
Gelogd
If you choose not to decide, you still have made a choice!

Spiegelbeeld

  • Klap prof
  • ****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 722
  • HK Cocoon, klappen doe je pas onder Lyon
Re: wat is jouw vakantiebudget en wat doe je daarvan (op jaarbasis)?
« Reactie #28 Gepost op: mei 15, 2017, 03:22:49 pm »

Wij denken hier niet teveel over na, toegegeven dat is een luxe positie.

Maar als we eerlijk zijn dan moet je de meer kosten van een duurdere auto ivm lekker kunnen trekken meenemen en de afschrijving van de klapkar en inventaris ook.Die duurdere auto rekenen we maar niet toe en de klapkar koste zo'n 12.000 euro, als we daar 15 jaar mee doen dat komt er jaarlijks nog zo'n  800 euro bij en dan nog onderhoud.
Gelukkig mogen we daar het uitgespaarde huishoudgeld (thuisblijven kost ook geld...) weer vanaf trekken....

Maar na wat nadenken geven we wel tussen de 2.500 en 3.000 euro (exclusief afschrijvingen klapkar dus) uit denk ik voor een vakantie van een dag of 20. Veel geld eigenlijk, maar wel de moeite waard!
Het kan natuurlijk veel goedkoper door in Nederland te blijven, goedkope campings te zoeken, andere klapkar, geen leuke activiteiten doen, zelf koken en dergelijke maar daar hebben we allemaal geen zin in.


Gelogd

KampeerFan

  • Klap prof
  • ****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 1.324
Re: wat is jouw vakantiebudget en wat doe je daarvan (op jaarbasis)?
« Reactie #29 Gepost op: mei 16, 2017, 11:54:21 am »

Je vakantiebudget is ten 1e inkomensafhankelijk en ten 2e daarvan afgeleid wat je er voor over hebt natuurlijk.

Ik ben jaren op fietsvakantie geweest, eigen tentje mee, zelf de kost klaar maken meer low budget kan eigenlijk niet. Maar wat een fantastische vakanties waren dat, misschien wel de mooiste.

Daarnaast samen met de oude alpen kreuzer op pad geweest. Onze inventaris was destijds back to basic. Veel zelf koken.

Toen de kinderen werden geboren een grotere en meer luxe vouwwagen gekocht. Vanaf dat moment groeide de behoefte ook om wat meer van gemakken te zijn voorzien. Stroom, oventje, koelkast etc.. De campings werden al wat groter met meer faciliteiten en animatie.

Daar waar we vroeger het met weinig centen moesten rooien hebben we prachtige vakanties gehad en zijn we nooit tekort gekomen. In de loop der jaren is het kamperen voor ons luxer geworden en is ons budget ook wat ruimer. We zoeken niet de duurste campings op, maar ook niet de goedkoopste. Gewoon omdat het kan en omdat onze behoeftes veranderen.

Verder is het ook maar net wat iemand onder vakantie verstaat. De 1 zoekt de dure attractieparken en vermaak op. Wij gaan liever wandelen en fietsen in de omgeving waar we zijn. Rugtas mee en picknicken in de natuur.

Ik ben blij dat ik geleerd heb om creatief te zijn. Maar boven alles me altijd besef dat welke vakantie je ook onderneemt het altijd pure luxe is. Niet iedereen heeft de mogelijkheden.
Gelogd
Pagina's: « 1 2 3 »   Omhoog
 

SimplePortal 2.3.5 © 2008-2012, SimplePortal