Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.

Gebruikersnaam: Wachtwoord:
Pagina's: 1 2 »   Omlaag

Auteur Topic: Kogeldruk  (gelezen 12185 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Mbroekie

  • Gast
Kogeldruk
« Gepost op: mei 31, 2017, 08:56:20 pm »

Vraagje. Ik heb een Jamet louisiana uit 2003. Gaan voor de eerste keer op pad en zojuist de kogeldruk opgemeten. Dit is 50 kilo. Had eerst 75 echter wat kleding etc aan de keukenzijde gezet. 50 kilo is prima toch? Dit is dus als de vouwwagen NIET is aangekoppeld aan de auto en los staat van de steunpoten.
Gelogd

Theu

  • Klap gek
  • *****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 2.755
Re: Kogeldruk
« Reactie #1 Gepost op: mei 31, 2017, 09:05:50 pm »

50 kg is idd een mooie kogeldruk.
Echter de auto is de bindende factor. Veel auto's mogen 50kg kogeldruk hebben. Sommige meer en andere minder. Onze Ford Mondeo mag er 75kg hebben.


Proud owner of a Combi Camp Flexi T&T
Gelogd

Mbroekie

  • Gast
Re: Kogeldruk
« Reactie #2 Gepost op: mei 31, 2017, 09:11:17 pm »

Thnx. Waar kun je dat vinden wat de auto mag hebben aan kogeldruk? Ik heb een vw  golf station uit 2008
Gelogd

harmenkuijer

  • Gast
Re: Kogeldruk
« Reactie #3 Gepost op: mei 31, 2017, 09:21:04 pm »

Als het goed is in de boekjes van de auto of de leverancier van de trekhaak.

Verstuurd vanaf mijn SM-G930F met Tapatalk

Gelogd

Mbroekie

  • Gast
Re: Kogeldruk
« Reactie #4 Gepost op: mei 31, 2017, 09:22:46 pm »

Al gevonden. 75 kilo max
Gelogd

Mbroekie

  • Gast
Re: Kogeldruk
« Reactie #5 Gepost op: mei 31, 2017, 09:23:58 pm »

Kan wat betreft dus vertrouwd de weg op op deze manier. Bedankt voor de snelle reacties
Gelogd

Paulvh

  • Klap gek
  • *****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 1.717
  • Merk Vouwwagen: Jamet louisiana 2013
Re: Kogeldruk
« Reactie #6 Gepost op: mei 31, 2017, 10:36:52 pm »

Mijn auto mag ook 75kg kogeldruk hebben. Dus zelf hou ik dan tussen de 60 a 70 kg aan. Eea vind ik wat comfortabeler rijden.
Gelogd

KampeerFan

  • Klap prof
  • ****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 1.324
Re: Kogeldruk
« Reactie #7 Gepost op: mei 31, 2017, 10:48:09 pm »

Mijn ervaring is dat de maximale kogedruk die je auto mag hebben,  ook het prettigste rijd.
Gelogd

FriedelP

  • Klap gek
  • *****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 2.377
  • Merk Vouwwagen: Raclet Safari 2016
Re: Kogeldruk
« Reactie #8 Gepost op: mei 31, 2017, 11:14:23 pm »

Ik dacht ook dat het bij de auto lag dat he maximaal kogeldruk moest gezocht worden, maar in een andere post een twee tal maanden terug las ik dat er ook een maximale kogeldruk zou zijn voor de vouwwagen zelf (waar ik dacht dat deze minimaal was).

Mijn wagen kan volgens het boekje maximaal een kogeldruk hebben van 60 kg. (Ecoversie is verlaagd chassis en dus lagere maximale kogeldruk). Voor veilig met de wagen van 650 kg te rijden had ik op diverse plaatsen gevonden dat minimaal 40 kg kogeldruk viel te hanteren, en dat was ook bij de dealer gezegd. Een wagen van het zelfde merk en eigenlijk dezelfde wagen, heeft men dan weer aangegeven dat het maximaal 40 kg zou mogen zijn voor de vouwwagen zelf.

Tot nu heb ik altijd getracht rond de 50 kg te zitten. (ruim meer dan 40 kg en ook minder dan maximaal voor de auto).  Een maximale kogeldruk voor de vouwwagen zelf vindt ik dan weer vreemd maar zou dus wel degelijk ook een factor zijn waar rekening mee dient gehouden te worden.
Gelogd

linda75

  • Klap prof
  • ****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Vrouw
  • Berichten: 799
  • Merk Vouwwagen: aart kok livingstone
Re: Kogeldruk
« Reactie #9 Gepost op: juni 01, 2017, 06:36:41 am »

wij mogen 75 kg maar onze ervaring is dat 60 kg het lekkerste rijd...
Gelogd

Jimmymichiels

  • Klap prof
  • ****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 506
  • Merk Vouwwagen: Raclet Panema up 2022
Re: Kogeldruk
« Reactie #10 Gepost op: juni 01, 2017, 07:06:38 am »

Bij raclet schrijven ze max 40kg voor.
Dus hou ik me daar aan.
Je voelt niet dat er iets achter hangt :)6]


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Gelogd

solex

  • Klap prof
  • ****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 591
  • Merk Vouwwagen: ex trigano odyssee 2015. Ex raclet tropicana en Ex walker doublette
  • nooit te oud om te leren.
Re: Kogeldruk
« Reactie #11 Gepost op: juni 01, 2017, 07:49:26 am »

Wij houden ons aan 50à55 druk op de auto die 75 mag hebben en 60à65 op de camionet (busje) die 120 mag hebben.
Gewoon kijken dat het geheel niet doorhangt en een mooi rechte lijn vormt als je van de zijkant kijkt.
Zeker niet lager dan 40 gaan,is wel per voertuig verschillend.
Wij verschuiven het kistje met haringen om de druk juist te hebben,te veel druk gaat hij achter in de vw en bij te weinig in de disselbak.
« Laatst bewerkt op: juni 01, 2017, 07:50:59 am door solex »
Gelogd
Mvgr

Als je schrijffouten vind mag je die houden.

Longdude

  • Klap fanaat
  • *
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 137
  • Merk Vouwwagen: Trigano Odyssee GL
  • Freude am fahren
Re: Kogeldruk
« Reactie #12 Gepost op: juni 01, 2017, 07:52:36 am »

Met al dat elektrische "geweld" tegenwoordig is het inderdaad goed om de boeken van de auto erbij te pakken, mijn trekhaak (aftermarket, afneembaar) kan 80 kg hebben. BMW zelf adviseert een maximale kogeldruk van 75kg.

De laatste jaren zit ik op ca 68 kg en dat rijdt uitstekend
Gelogd

xray

  • Klap prof
  • ****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 638
  • Merk Vouwwagen: Trigano Odyssee GL 2016
Re: Kogeldruk
« Reactie #13 Gepost op: juni 01, 2017, 10:03:27 am »

Is al vaker voorbij gekomen idd. Is afhankelijk van veel factoren maar denk dat 50-75 kilo over het algemeen wel goed is.

in dit topic staat er wat meer over pagina 6 en verder. http://www.vouwwagenclub.info/forum/index.php?topic=16374.75

De kogeldruk kan afhankelijk zijn van drie factoren, namellijk de auto, de trekhaak en de aanhangwagen. Het laagste maximum is dan uiteraard wat toegestaan is. Ik zat bij de vorige VW op 60-70 kg afhankelijk van wat er in de keuken en dissel zaten  :#

Was aan het lezen over kogeldruk en kwam deze tegen op de website van het OM. Lijkt erop dat je de VW tot 750 kg de kogeldruk niet zwaarder mag hebben dan 50kg.
Dit zou dus gelden voor de mijne en denk de meeste andere.....Mijne is immers de Odyssee en gaat tot 650 kg. Iemand hier ervaring mee?

Heeft u een aanhanger met een middenas, die niet zwaarder mag zijn dan 750 kilo? Hiervoor geldt een maximale kogeldruk van 50 kg. Mag deze aanhanger meer dan 750 kilo wegen? Dan mag de kogeldruk minimaal 1% van de maximummassa van de aanhanger zijn. Dit mag dus meer dan 50 kilo zijn.

https://www.om.nl/onderwerpen/verkeer/handhaving-verkeer/overbelading/
Gelogd

fietsert

  • Klapperraar
  • **
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 71
  • Merk Vouwwagen: Aart Kok; Model: Livingstone Game Drive Ltd 2015 (wagen uitvoering: Crossroads; kleur mat zwart; tentkleur: ecru/bordeaux)
Re: Kogeldruk
« Reactie #14 Gepost op: juni 01, 2017, 10:46:23 am »

Dus dat betekend dan dat er een kleine marge is, rekening houdend met de aanbevolen en toegestane kogeldruk, namelijk tussen 35 en 50 kg. Ik vind dit zelf niet eenvoudig met de bagage te regelen. Zeker daar er soms twee volwassen fietsen op de dissel mee gaan, soms niet. En soms twee kinderfietsen in de bak , en soms niet. En die fietsen zijn niet eenvoudig te verschuiven over de vw , zoals een kratje haringen.

Verstuurd vanaf mijn SM-G800F met Tapatalk

Gelogd
Pagina's: 1 2 »   Omhoog
 

SimplePortal 2.3.5 © 2008-2012, SimplePortal