Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.

Gebruikersnaam: Wachtwoord:
Pagina's: « 1 2   Omlaag

Auteur Topic: Kogeldruk  (gelezen 12085 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Frankie

  • Klap gek
  • *****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 3.995
  • Merk Vouwwagen: Aart Kok Livingstone game drive XXL bed
Re: Kogeldruk
« Reactie #15 Gepost op: juni 01, 2017, 10:58:06 am »

Heeft u een aanhanger met een middenas, die niet zwaarder mag zijn dan 750 kilo? Hiervoor geldt een maximale kogeldruk van 50 kg. Mag deze aanhanger meer dan 750 kilo wegen? Dan mag de kogeldruk minimaal 1% van de maximummassa van de aanhanger zijn. Dit mag dus meer dan 50 kilo zijn.

https://www.om.nl/onderwerpen/verkeer/handhaving-verkeer/overbelading/
Schiet mij maar lek. 1% van 1000 kilo is in mijn boekje 10 kilo.
Dan lees je dus feitelijk: "Dan mag de kogeldruk minimaal 10 kilo zijn. Dit mag dus meer dan 50 kilo zijn".
Gelogd

CEO

  • Klap gek
  • *****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 2.628
  • Merk Vouwwagen: Combi Camp Country 2016 - Trigano Odyssée 2011 - Jamet Louisiana 2001 - Jamet Arizona 1997
  • Plus ça change, plus c'est la même chose!
Re: Kogeldruk
« Reactie #16 Gepost op: juni 01, 2017, 11:16:12 am »

Maar bij een kar van 5,5 ton moet de minimale kogeldruk volgens de wet dus 55 kg zijn. Bij een kar van 1000 kg moet de kogeldruk minimaal 10 kg zijn, maar meer mag dus wel. Meer lijkt me omwille van veiligheid en weggedrag wenselijk.

Mij is altijd geleerd dat in beginsel een hogere kogeldruk een beter weggedrag oplevert. Ik begrijp dan ook deze wettelijke regel van max 50 kg kogeldruk niet. Er zijn meer wetten die ik niet begrijp, ik heb me er echter wel aan te houden  :O
Gelogd
If you choose not to decide, you still have made a choice!

Frankie

  • Klap gek
  • *****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 3.995
  • Merk Vouwwagen: Aart Kok Livingstone game drive XXL bed
Re: Kogeldruk
« Reactie #17 Gepost op: juni 01, 2017, 11:27:57 am »

Maar bij een kar van 5,5 ton moet de minimale kogeldruk volgens de wet dus 55 kg zijn. Bij een kar van 1000 kg moet de kogeldruk minimaal 10 kg zijn, maar meer mag dus wel. Meer lijkt me omwille van veiligheid en weggedrag wenselijk.
Rest de vraag waarom een caravan van 1200 kilo dan een kogeldruk van slechts 12 kilo mag hebben en in feite een onbegrensde maximale kogeldruk heeft.
Met 12 kilo hangt zo'n ding te bokken als een gek.
Juist omdat er staat: "Ook een te lichte kogeldruk of koppelingsdruk is niet goed." lijkt het me voor de hand liggen dat er in alle gevallen minima en maxima gesteld worden. Dus zeg pakweg: minimaal 2% en maximaal 7% van de massa. Maar goed. De regels van het RDW zijn wel vaker ondoorgrondelijk.
Gelogd

poldertoerist

  • Klap gek
  • *****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 2.297
  • Merk Vouwwagen: Teun TTT4
Re: Kogeldruk
« Reactie #18 Gepost op: juni 01, 2017, 11:28:09 am »

best lastig allemaal.

ik hou me altijd aan de marge van de auto, en dan zit ik aan de veilige kant. Als je mijn combinatie ziet staan dan staat die vrijwel ook altijd recht. 

Want wanner roep je op om te gaan handhaven?  Ik denk dat dat aan de orde komt zodra je een combinatie hebt waarbij de trekauto achter behoorlijk omlaag hangt.  Maar goed, ik zie nog wel eens combi's rijden die ik zelf al lang en breed van de weg gehaald had en dat gebeurd kennelijk niet.

de regel van het OM kende ik ook helemaal niet. ik denk bijna niemand... wat je er overigens niet van vrijpleit om hem wel te volgen.

« Laatst bewerkt op: juni 01, 2017, 11:29:51 am door poldertoerist »
Gelogd
What happens around the campfire stays around the campfire!

xray

  • Klap prof
  • ****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 638
  • Merk Vouwwagen: Trigano Odyssee GL 2016
Re: Kogeldruk
« Reactie #19 Gepost op: juni 01, 2017, 11:57:54 am »

Die kogeldruk wet van minimaal 6.5 of 7.5 kilo afhankelijk van VW en 50 kilo maximaal is idd erg raar.....
en ik kwam hem toevallig tegen doordat ik een andere VW heb en nog wat ging googelen.....
Ik houd ook 50-65 kilo aan (trekhaak mag 75 kilo en vouwwagen ook dacht ik...) denk ook dat ze pas echt controleren als het er heel raar/gevaarlijk uitziet.
Gelogd

ejpwg

  • Klap prof
  • ****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 464
  • Merk Vouwwagen: Holtkamper Kyte XL Windforce
Re: Kogeldruk
« Reactie #20 Gepost op: juni 01, 2017, 12:00:36 pm »

Ook maar even op zoek gegaan, en je vind verschillende waardes van min en max op de verschillende sites

onderstaand is ook wel leuk

****************************
Koppelingsdruk

Bij middenasaanhangwagens mag de last onder de koppeling:

 - alleen in neerwaartse richting zijn gericht
 - niet meer bedragen dan de door de fabrikant van de aanhangwagen opgegeven toegestane maximum last onder de koppeling
 - niet meer bedragen dan 10,0% van de toegestane maximum massa van de aanhangwagen en niet meer dan 1.000 kg
 - niet minder bedragen dan 1,0% van de toegestane maximum massa van de aanhangwagen, doch de last behoeft niet meer te bedragen dan 50 kg
****************************

1000 kg kogeldruk ?????

Maar zoals ik hem lees (en ook altijd vanuit ben gegaan)
je hoeft NIET boven de 50 kg te zitten
maar moet WEL rekening houden met de maximale druk opgegeven voor de trekhaak en voor het koppelingspunt van de aanhanger / vouwwagen

Mijn trekhaak mag max 75 kg hebben
En volgens de papieren van Holtkamper mag de koppeling ook max 75 kg hebben

En  dat je tussen de 5% en 10% van het gewicht van de vouwwagen moet zitten
dat is in mijn geval tussen de 37,5 kg  en 75 kg

de druk zit bij mij ergens rond de 55 kg, dus mooi in het midden, en rijd lekker

Gelogd

Klapband

  • Klap fanaat
  • *
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 199
  • Merk Vouwwagen: Combi-Camp Flexi Comfort IQ LL XL
Re: Kogeldruk
« Reactie #21 Gepost op: juni 01, 2017, 02:06:32 pm »

In de gebruiksaanwijzing van Combi-Camp Flexi Comfort staat dat de kogeldruk mag variëren van  minimaal35 kg tot maximaal 75 kg. Mijn trekhaak mag met maximaal 100 kg belast worden en met twee fietsen op de dissel zit ik nu op 75 kg (gewicht evenredig over de klapper verdeeld en een​ lege koelbox in de keuken).
Gelogd
Wat is jouw klapband?

meneer Marnix

  • Gast
Re: Kogeldruk
« Reactie #22 Gepost op: juni 01, 2017, 04:26:07 pm »

In ons geval heeft de auto maximaal 75 kg kogeldruk. Als mijn auto echter sowieso al wat lager ligt door extra bagage zou je denken dat de kogeldruk enigzins afneemt. De trekhaak zit immers al iets lager.

Zelf hou ik met een disselweger rond de 55 kg tot 60 kg aan. Dat rijdt prima / rustig.

Stel dat ik een kogeldruk van 80 kg zou hebben, dan denk ik dat dat toch veiliger zou rijden als dat ik exta gewicht naar achter zou verplaatsen in de keuken. Wat ik daar mee wil aanstippen is dat vooral een goede verdeling van je gewicht belangrijk is. Dus zoveel mogelijk gewicht op de assen. Als je je daar een beetje aan houdt, dan zal je kogeldruk niet zo snel te hoog zijn.

Liever te zware kogeldruk dan te licht zou ik trouwens denken....
Gelogd

FriedelP

  • Klap gek
  • *****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 2.362
  • Merk Vouwwagen: Raclet Safari 2016
Re: Kogeldruk
« Reactie #23 Gepost op: juni 01, 2017, 05:12:34 pm »

Het wordt in ieder geval al een stuk duidelijker.


Zal dus een keer gaan opzoeken hoe het nu zit met mijn wagen. Vermoedelijk dus max 40 kg terwijl ik in het verleden 50 kg gebruikte. Wordt weer een beetje herverdelen.

Gelogd
Pagina's: « 1 2   Omhoog
 

SimplePortal 2.3.5 © 2008-2012, SimplePortal