Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.

Gebruikersnaam: Wachtwoord:
Pagina's: « 1 2 3 4 »   Omlaag

Auteur Topic: Hoe zetten jullie op en pakken jullie in  (gelezen 11037 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Wammes67

  • Klap fanaat
  • *
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 144
  • Merk Vouwwagen: Combi Camp Flexi XL/LL
  • Klapperdeklap
Re: Hoe zetten jullie op en pakken jullie in
« Reactie #30 Gepost op: juni 04, 2017, 10:38:09 pm »

Wat heerlijk om deze verhalen te lezen. Voel me even niet meer zo alleen. Ik dacht dat wij de enige waren met dag ervoor begonnen en zo. Tja dit jaar voor het eerst met d Flexi met laden/ lossen. Het is nog even wennen maar de voordelen zijn enorm. Morgen weer er test om in te pakken. Ik heb hier wel weer wat tips gelezen!

Verstuurd vanaf mijn SM-A320FL met Tapatalk

Gelogd

PenH

  • Klap prof
  • ****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 848
  • Merk Vouwwagen: CC-Flexi Comfort
Hoe zetten jullie op en pakken jullie in
« Reactie #31 Gepost op: juni 05, 2017, 10:41:06 am »

Vorig jaar hebben we rondgetrokken met onze CC Flexi. Het uitklappen/inklappen wordt dan echt een routine en gaat steeds sneller. Omdat je niet zo lang op één plek blijft pak je niet zoveel uit en hoeft er ook niet zoveel opgeruimd te worden. Met een uurtje werk was het dan wel gepiept.

Ik vind het jammer om 1 of zelfs 2 dagen vantevoren al te gaan opruimen. Je bent dan al zo met de terugreis bezig dat het (bij mij) niet meer als vakantie voelt. Toen we onze tent nog hadden pakten we pas op de ochtend van vertrek alles in. Eerst rustig ontbijten dan opruimen, schoonmaken (grondzeil) en inpakken. De kinderen vermaakten zich ondertussen in het zwembad of de speeltuin. Rond 12uur waren we wel klaar. Nog even een laatste duik om op te frissen, een broodje naar binnen werken en dan op pad.
Op deze manier konden de kids in de ochtend de energie kwijt waardoor het langer 'gezellig' blijft in de auto. Na het avondeten wordt het rustig op de weg en kun je lekker kilometers maken (en de kids een tukje doen). Eenmaal thuis meteen het eigen bed in rollen, uitpakken en opruimen de dag erna.
« Laatst bewerkt op: juni 05, 2017, 11:04:21 am door PenH »
Gelogd

olaf

  • Klap gek
  • *****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 3.748
  • Merk Vouwwagen: Raclet Panama Up GL
Re: Hoe zetten jullie op en pakken jullie in
« Reactie #32 Gepost op: juni 05, 2017, 03:21:59 pm »

Grappig wij hadden dus het zelfde. Daarom zijn we toch aan het kijken wat we anders kunnen doen.

Bij ons bouw ik in alle rust de klapper op, heb immers vakantie toch.

Het opruimen kunnen we nog wat aan verbeteren.
Dan komen we er iedere keer toch weer achter hoeveel we mee nemen.
Daar gaat bij ons de meeste tijd in zitten.

We gaat toch een keer proberen basic te klappen met alleen luifel en Luifelzijwanden.
Gelogd
The need for the many outweigh the needs of the few

linda75

  • Klap prof
  • ****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Vrouw
  • Berichten: 799
  • Merk Vouwwagen: aart kok livingstone
Re: Hoe zetten jullie op en pakken jullie in
« Reactie #33 Gepost op: juni 06, 2017, 11:02:54 am »

hier ook hoor.. gaat steeds minder mee en vd zomer gaan we naar een onzeker gebied en komt alleen de luifel op te staan.. hoe minder hoe beter 8) maar je blijft met dingetjes zitten als luchtbedden leeg laten lopen, opblaasbanden, schoenen etc.. elke dag alles maar uit de wagenbak vind ik ook niet prettig... maar goed steeds minder meenemen vind ik wel een sport worden. Voorheen hadden we 12 bekers in de caravan en vouwwagen.. nu nog maar zes.. scheelt ruimte en afwas :)
Gelogd

meneer Marnix

  • Gast
Re: Hoe zetten jullie op en pakken jullie in
« Reactie #34 Gepost op: juni 06, 2017, 07:30:02 pm »


Het opruimen kunnen we nog wat aan verbeteren.
Dan komen we er iedere keer toch weer achter hoeveel we mee nemen.
Daar gaat bij ons de meeste tijd in zitten.



Wij hebben afgelopen week helemaal niks vantevoren gedaan toen we weg gingen. Het is eigenlijk heel dubbel want:

We hebben tot het ontbijt echt nog van de vakantie genoten. Niet de dag / avond ervoor al bezig met het vertrek / opruimen. Heel relaxed.

Toch is het dan toch wel veel werk en viel dit wel wat tegen. Dan heb je opeens zes opblaasdingen die niet vanzelf leeg lopen en je dus een half uur megabanden en weet ik veel wat leeg staat te drukken (volgende keer dat opblaasding maar weer meenemen want die zuigt ook goed leeg).

Denk dat we de volgende keer toch maar weer de avond vantevoren al wat gaan doen.

En inderdaad, je hebt ongemerkt vaak te veel bij je.
Gelogd

Drees

  • Gast
Re: Hoe zetten jullie op en pakken jullie in
« Reactie #35 Gepost op: juni 06, 2017, 08:07:57 pm »

Wij combineren het rondtrekken altijd met een camping waar we langer staan. Bij het rondtrekken zetten we alleen de basis van de Malawi op en gebruiken we vaak niet eens het bijzettentje van de oudste. We leven uit de bak. Dan staan we snel en zijn we zo weer weg.

Maar staan we langer, dan komt de hele boel uit de wagen. Voortent, strandspullen, ligstoelen, waslijnen, tafels, potti, kastje met toilettassen, enzovoort. Opzetten duurt dan nog niet eens zo lang. Meestal komen we aan, drinken we wat, zetten de basis snel op en gaan dan zwemmen met z'n allen. Daarna nog even zorgen dat we kunnen slapen en de rest, bijvoorbeeld de voortent, komt dan wel de volgende dag. Het inrichten doe ik dan meestal zelf, ff lekker rustig, vind ik ook leuk. Half uurtje of zo.

Maar dat inpakken als we een tijdje hebben gestaan.... Dat valt me toch telkens weer heel erg tegen. Wat een troep nemen wij mee, en ja, we gebruiken alles dus ik laat het ook niet thuis. Maar toch... Dus de dag vantevoren al beginnen met spullen opruimen en schoonmaken, de voortent afbreken, kastje weghalen, etc. Op de vertrekdag rustig ontbijten en ongeveer anderhalf uur later zijn we dan weg. Altijd later dan gepland.
Gelogd

KampeerFan

  • Klap prof
  • ****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 1.324
Re: Hoe zetten jullie op en pakken jullie in
« Reactie #36 Gepost op: juni 06, 2017, 11:55:01 pm »

Dat je een dag van te voren de kledingtassen inpakt en de campingkastjes ontmanteld etc.. was voor ons een vanzelfsprekendheid. Maar verder inpakken lukte simpelweg niet omdat we het ook nergens anders konden laten. Alles had een vaste plek. Ook ivm de verdeling van het gewicht.

Wij hielden ook altijd rekening met het weer en zijn daardoor zelfs een keer 2 dagen eerder naar huis gegaan omdat we toen droog konden inklappen. 1x noodgedwongen door ziekte de boel nat moeten inklappen. Maar wat een drama was dat.. we konden thuis de dekbedden uitwringen.

Hoe doen jullie dat in geval met regen?
Gelogd

FriedelP

  • Klap gek
  • *****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 2.376
  • Merk Vouwwagen: Raclet Safari 2016
Re: Hoe zetten jullie op en pakken jullie in
« Reactie #37 Gepost op: juni 07, 2017, 12:14:52 am »

Wij hebben plastiek mee dat we over het bedden kunnen doen zodat ze droog blijven in dat geval. We doen deze er over voor we klappen en sjorren die samen met de rest vast. De wagentent wordt anders eerst over het frame getrokken en dan ingeklapt. Bij regen klappen we meteen en doen daarna het doek er tussen. Zit minder goed en strak, maar je kan wel droog klappen. We hebben één maal in een wolkbreuk moeten opslaan, en dat lukte zo redelijk droog voor de slaaptent. Voortent hebben we een dag later gedaan. Diezelfde reis hebben we ook nat moeten opbreken omdat mijn schoonvader op sterven lag. Is zo goed gedaan.

Wel thuis komen en het terug opslaan zodat de natte tent kan luchten. In dit geval zijn mijn ouders dat komen doen tegen we thuis kwamen, zodat wij onze aandacht konden vestigen op mijn schoonvader.

De andere keren hebben we het geluk gehad droog te kunnen klappen bij de terug tocht.

Bij verplaatsing ligt dat uiteraard anders, heb je meer tijd om alles geregeld te krijgen en als het is omwille van het weer weet je dat de tent 's avonds ergens anders terug is opgebouwd in hopelijk beter weer maar zeker terug aan het luchten.
Gelogd

Bagheera

  • Klap nerd
  • ***
  • Offline Offline
  • Berichten: 408
  • Merk Vouwwagen: Holtkamper Astro 2004
Re: Hoe zetten jullie op en pakken jullie in
« Reactie #38 Gepost op: juni 07, 2017, 08:30:42 am »

Sinds we de vouwwagen hebben zijn wij meer gaan trekken, maar vooral het telkens op/afbouwen en in/uitruimen van het keukenkastje kostte heel veel extra tijd. Vorig jaar hebben wij een keukentje in onze whitebox gemaakt. Dat scheelt enorm! Alleen de skottel komt er nog even naast te staan. Die ruimen we bij vertrek meestal 's avonds al op.

Voor de kinderen hebben we popup tentjes gekocht ipv de degelijke katoenen bijzettent die we hadden. Zij doen hun tentjes zelf en de matjes en slaapzakken leggen we op ons bed, zodat we niets hoeven op te rollen.

Bij aankomst leggen we eerst een folietje neer en rijden de wagen erop. Waterpas zetten kost vaak nog her meeste tijd. Dan leggen we het gaatjestapijt op het folie, waar de voortent gaat komen. Dan uitklappen. Op die manier hoef je niet later dat tapijt nog onder de stokken door te wurmen, terwijl je zelf ook op het tapijt staat ::)  Ik zet de voortent vast met 6 haringen terwijl manlief de koelkast uit de auto tilt en de skottel neerzet. Hij zet dan direct het koffiewater op/haalt de drankjes uit de koelkast. We pakken de stoelen en tafel van het bed, tegen die tijd komen de kinderen hun slaapzakken halen. Ik rol het vakkenschort uit waarin ik alle spulletjes altijd meerol en hang het op. De kledingkratjes eventueel nog even onder het bed vandaan (niet voor 1nachtje) en dan koffie.

Omdat ik gek ben op tentjes bouwen neem ik later nog wat tijd om de tent zonodig steviger (of mooier  :P) af te spannen, bij regenweer de losse keukenluifel op te zetten, of bij warmte juist een zijkant omhoog voor extra schaduw. Maar dat is meer hobbieën.

De grootste tijdwinners hier waren het keukentje,  de popup tentjes, de slaapspullen op bed vervoeren, en het thuislaten van de kastjes.



Gelogd

Rob Moerkerken

  • Klap nerd
  • ***
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 314
Re: Hoe zetten jullie op en pakken jullie in
« Reactie #39 Gepost op: juni 07, 2017, 08:36:44 am »

Opzetten in een klein half uurtje: wagenbak op z'n plek en horizontaal zetten, pootjes uitdraaien. Afdekhoes verwijderen. Tent openklappen en uittrekken, vier haringen op de hoeken. Aan de binnenzijde tent opspannen. Beide zijluifels op spanning brengen. Luifelstok plaatsen en op spanning brengen, twee haringen op de hoeken van de luifel. Keuken openklappen, stoeltjes pakken en klaar.

Inpakken in een uurtje: Alles wat er nog staat in de wagenbak. De zes haringen wegnemen. Zijluifels van spanning halen. Luifelstok laten zakken en naar binnen halen. Tent van spanning halen. Tent op wagenbak trekken. Afdekhoes plaatsen. Pootjes indraaien en aanhaken aan de auto.

Gelogd

linda75

  • Klap prof
  • ****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Vrouw
  • Berichten: 799
  • Merk Vouwwagen: aart kok livingstone
Re: Hoe zetten jullie op en pakken jullie in
« Reactie #40 Gepost op: juni 07, 2017, 09:53:24 am »

Nog geen regen gehad maar dat lijkt me vreselijk. Voorheen hadden we een caravan en altijd alleen een luifel. Opzetten en afbreken max 45 min.. een verademing.. maar onderweg 1200 km geknepen billen en standaard 2 uur later op plaats van bestemming vergeleken met onze vouwwagen vrienden... thuiskomen altijd nog een halve dag werk met uitsoppen caravan... Ik riep altijd.. geen vouwwagen want dat is zoveel werk..maar als ik de tijdwinst vh rijden ed bijreken is dat dus helemaal niet waar. Als ik nu thuiskom is mijn vouwwagen binnen een half uur leeg...en het genot dat E geen geslingerd achter me wagen is... en je rustig ff 130 kan rijden... heerlijk.
Gelogd

Rob Moerkerken

  • Klap nerd
  • ***
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 314
Re: Hoe zetten jullie op en pakken jullie in
« Reactie #41 Gepost op: juni 07, 2017, 09:56:50 am »

Wel eens moeten opzetten in enorme regen en wachten tot het droog zou worden had geen zin, dat werd het de komende 24 uur helemaal niet.
Dan moet je zeer gestructureerd te werk gaan ... uiteindelijk ging het zeer vlot en binnen bleef alles droog. Zelf waren we natuurlijk wel door en door nat.
Gelogd

Bagheera

  • Klap nerd
  • ***
  • Offline Offline
  • Berichten: 408
  • Merk Vouwwagen: Holtkamper Astro 2004
Re: Hoe zetten jullie op en pakken jullie in
« Reactie #42 Gepost op: juni 07, 2017, 01:17:31 pm »

Met onze vouwwagen bleek opzetten of oppakken in de regen niet zo'n probleem eigenlijk. Alles gaat binnen vanuit de tent in de wagenbak (en een beetje un de auto, dat is nog het natste klusje) en als alles leeg is klappen we, wel met wat meer moeite natuurlijk, de natte wagen in. Bij opzetten net zo, begalve dat we dan eerst de tent uitklappen en dan pas folie en tapijt neerleggen, anders heb je direct plassen in je voortent staan.
Gelogd

jari

  • Klap gek
  • *****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Vrouw
  • Berichten: 2.476
  • Merk Vouwwagen: Holtkamper Cocoon XL
Re: Hoe zetten jullie op en pakken jullie in
« Reactie #43 Gepost op: juni 07, 2017, 04:11:37 pm »




Toch is het dan toch wel veel werk en viel dit wel wat tegen. Dan heb je opeens zes opblaasdingen die niet vanzelf leeg lopen en je dus een half uur megabanden en weet ik veel wat leeg staat te drukken (volgende keer dat opblaasding maar weer meenemen want die zuigt ook goed leeg).
Wat wij deden als de pomp door een gezinslid in gebruik was... pakte we een stokje/takje en dat staken we dan in het opblaastutje en dan legde we het even weg en het leeglopen gebeurde terwijl wij met andere dingen bezig waren of tot de pomp die lucht eruit zuigt beschikbaar was
Gelogd
Jevipro

jari

  • Klap gek
  • *****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Vrouw
  • Berichten: 2.476
  • Merk Vouwwagen: Holtkamper Cocoon XL
Re: Hoe zetten jullie op en pakken jullie in
« Reactie #44 Gepost op: juni 07, 2017, 04:18:09 pm »

Wij hebben plastiek mee dat we over het bedden kunnen doen zodat ze droog blijven in dat geval. We doen deze er over voor we klappen.
Wel thuis komen en het terug opslaan zodat de natte tent kan luchten.


+1
Gelogd
Jevipro
Pagina's: « 1 2 3 4 »   Omhoog
 

SimplePortal 2.3.5 © 2008-2012, SimplePortal