Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.

Gebruikersnaam: Wachtwoord:
Pagina's: « 1 2 3 »   Omlaag

Auteur Topic: Stormbanden  (gelezen 10834 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Alex

  • Klapgek
  • Adminiklaptor
  • Klap gek
  • *****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 14.265
  • Merk Vouwwagen: Holtkamper Aero Wind®Force 2020
    • Fortuin
Re: Stormbanden
« Reactie #15 Gepost op: juni 05, 2017, 09:41:49 am »

Nog nooit een stormband gebruikt.
Wel eens een scheerlijn extra en die de ruimte gegeven om te bewegen.
Gelogd
Het is zonder  toestemming van de beheerder van dit forum niet toegestaan, informatie, foto's, nieuwsberichten en/of berichtgevingen die verstrekt worden op enigerlei wijze te verspreiden

eriktiel

  • Klap nerd
  • ***
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 201
  • Merk Vouwwagen: jamet
  • Liever mijn vrouw met overgewicht dan mijn vw
Re: Stormbanden
« Reactie #16 Gepost op: juli 01, 2017, 04:54:05 pm »

veren gebruiken! vangen de eerste klap op. Als alles strak staat van de lijnen heb je kans op scheuren bij een windvlaag. Wind moet ergens heen. Luifel mag best een beetje bewegen. Een vleugel van een vliegtuig beweegt ook..
Gelogd
Jamet Louisiana. Liever mijn vrouw met overgewicht dan mijn vouwwagen!

Sarens

  • Klapperraar
  • **
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 1
  • Merk Vouwwagen: Jamet
Re: Stormbanden
« Reactie #17 Gepost op: augustus 04, 2017, 08:57:42 pm »

Wij hebben de stormband over de hoeken van de voortent geplaatst. Deze heeft onze jametic prima op z'n plaats gehouden met een windkracht van +/- 8 en harde slagregen. De eerste avond lekte de tent op deze plaatsen idd iets, de 2e storm was deze kurkdroog.


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Gelogd

DieVouwers

  • Gast
Re: Stormbanden
« Reactie #18 Gepost op: september 12, 2017, 11:39:20 pm »

Ik gebruik ze ook niet, mijn (vario)luifel heeft geen stangen dus daar zal het ook niet gaan werken. Maar ik zou ze ook niet over de tent willen gebruiken wegens de kans op lekken en spontaan verschuiven. Ik gebruik wel altijd veren op de 3 scheerlijnen van de varioluifel, standaard. Dan hoef ik ze niet te plaatsen als het weer verandert (kost tijdens opzetten helemaal geen tijd extra).
Dit jaar werd er veel wind verwacht pal op de voorkant (hadden we nog nooit gehad) en heb ik een alternatieve opzet bedacht:
Gelogd

Theu

  • Klap gek
  • *****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 2.755
Re: Stormbanden
« Reactie #19 Gepost op: september 13, 2017, 03:14:26 pm »

Deze ga ik zeker onthouden.


Proud owner of a Combi Camp Flexi T&T
Gelogd

KampeerFan

  • Klap prof
  • ****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 1.324
Re: Stormbanden
« Reactie #20 Gepost op: september 13, 2017, 04:38:15 pm »

Het hangt ook van je model af of je een stormband goed over de tent of luifel kan plaatsen. Als de band niet mooi over de tent/luifel past kun je i.p.v. scheerlijnen ook korte stormbanden gebruiken. De combinatie met veer is zeker aan te raden om eerder genoemde argumenten.
Gelogd

DrLivingstone

  • Klap prof
  • ****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 473
  • Merk Vouwwagen: Combi Camp Country Exclusive
    • MTBTrails
Re: Stormbanden
« Reactie #21 Gepost op: oktober 08, 2017, 09:56:30 am »

Stormbanden, het is een modeartikel aan het worden volgens mij. Overal zien wij vouwwagens (en caravans) dikke stormbanden plaatsen. Ook bij de minste windkracht worden die dingen tevoorschijn getoverd. Wij hebben ze niet. Als het echt te keer gaat je luivel wat anders positioneren of gewoon losritsen.
Gelogd

nikkel1964

  • Gast
Re: Stormbanden
« Reactie #22 Gepost op: oktober 08, 2017, 02:53:03 pm »

Stormbanden, het is een modeartikel aan het worden volgens mij. Overal zien wij vouwwagens (en caravans) dikke stormbanden plaatsen. Ook bij de minste windkracht worden die dingen tevoorschijn getoverd. Wij hebben ze niet. Als het echt te keer gaat je luivel wat anders positioneren of gewoon losritsen.

Hier ben ik het pertinent niet mee eens. En helaas praat ik hierbij uit ervaring met mijn eigen vouwwagen en uit ervaring van mijn kampeervrienden.

Als ik alleen de luifel opzet, dus zonder zij- en/of voorwand(en), dan gaan *altijd* de stormbanden er aan. Omdat het mij (en anderen) al is overkomen dat door één verdwaalde windvlaag op een verder rustige dag de gehele luifel ondersteboven op de wagentent terecht kwam, de vier haringen van de even zo vele scheerlijnen twintig meter verder op liggend.

Dus nee, geen modeverschijnsel maar noodzakelijk kwaad.
Gelogd

boswachter

  • Klap prof
  • ****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 912
  • Merk Vouwwagen: Europa Camper Futura 2015
Re: Stormbanden
« Reactie #23 Gepost op: oktober 08, 2017, 03:45:45 pm »

onze vorige vouwwagen had een aftermarket luifel Om doe goed op te zetten hebben wij destijds extra klembuizen gekocht die van de middenstok naar de hoeken gingen (zodat er ook geen zakken in het dak ontstonden)
Om de luifel goed aan de voortent te houden (ring pen systeem met petluifelstokjes) ging er over de luifel een stormband.
Nooit problemen mee gehad.
Gelogd

KampeerFan

  • Klap prof
  • ****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 1.324
Re: Stormbanden
« Reactie #24 Gepost op: oktober 08, 2017, 11:20:00 pm »

Stormbanden, het is een modeartikel aan het worden volgens mij. Overal zien wij vouwwagens (en caravans) dikke stormbanden plaatsen. Ook bij de minste windkracht worden die dingen tevoorschijn getoverd. Wij hebben ze niet. Als het echt te keer gaat je luivel wat anders positioneren of gewoon losritsen.

Stormbanden bewijzen wel degelijk hun nut. Als je ze maar gebruikt met hulpveren. Anders trekken de buizen krom bij een stevige windvlaag. Verder is het van te voren toch nooit in te schatten wanneer je te maken krijgt met harde wind? Dus uit voorzorg plaatsen lijkt me dan geen gek idee. Met name op de zomerdagen ontstaat een onweersbui waar je bijstaat...
Gelogd

xray

  • Klap prof
  • ****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 638
  • Merk Vouwwagen: Trigano Odyssee GL 2016
Re: Stormbanden
« Reactie #25 Gepost op: oktober 09, 2017, 10:56:32 am »

ik heb ze afgelopen zomer ook aan de luifel gezet. Wel een voordeel dat aan onze wagen die banden over de stokken gezet kunnen worden, of aangeklikt, maar dan moeten de originele banden eraf en ik heb ze als extra stevigheid. Maar geen kans op lekkage omdat je niet over het doek hoeft te leggen. Wel met veren uiteraard anders kan het doek nog scheuren.
« Laatst bewerkt op: oktober 10, 2017, 09:31:29 am door xray »
Gelogd

metalpe

  • Klap prof
  • ****
  • Offline Offline
  • Berichten: 808
Re: Stormbanden
« Reactie #26 Gepost op: oktober 10, 2017, 07:32:58 am »

Ik heb ze niet maar lees met belangstelling mee. Heeft iemand een foto hiervan?

Verstuurd vanaf mijn HUAWEI VNS-L31 met Tapatalk

Gelogd

linda75

  • Klap prof
  • ****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Vrouw
  • Berichten: 799
  • Merk Vouwwagen: aart kok livingstone
Re: Stormbanden
« Reactie #27 Gepost op: oktober 10, 2017, 07:40:28 am »

hier halen we de luifel weg omplaatsen hem zoals bovenstaande foto omlaag zodat de wind eroverheen kan. met een echter flinke storm hebben we de voorwanden in de luifel geritst en daar een klein stukje van open gelaten en aan de achterzijde van de tent ook een rist een deel open. zo kon de wind de tent in maar ook uit. Veel mensen vergeten dat vaak.
Gelogd

metalpe

  • Klap prof
  • ****
  • Offline Offline
  • Berichten: 808
Re: Stormbanden
« Reactie #28 Gepost op: oktober 10, 2017, 07:54:39 am »

Toen we in Canet en Rousillon stonden, waaide het vaak hard. Een paar keer 6bft. Het is daar een erg winderige streek. Gelukkig zijn de plaatsen met hoge hagen afgescheiden zodat de wind geen vrij spel heeft.

De tent waaide 's nachts flink op en af en 1x heb ik de luifel afgenomen. Ook deden we met veel wind altijd de 'deur' dicht zodat de wind niet binnen kon.

De tip van de dubbele scheerlijnen die ik hier las vind ik wel heel goed. Ik heb er maar net genoeg dus ik ga er wat bijkopen. Bij stormbanden bij een Mercury kan ik me eigenlijk niet veel voorstellen (hoe ziet het eruit, van waar naar waar spannen...) dus als iemand een foto heeft, zou ik er wel graag zien al denk ik dat ik me tot dubbele scheerlijnen ga beperken (maar je weet nooit!!)

Verstuurd vanaf mijn HUAWEI VNS-L31 met Tapatalk

Gelogd

nikkel1964

  • Gast
Re: Stormbanden
« Reactie #29 Gepost op: oktober 10, 2017, 01:00:15 pm »

Toen we in Canet en Rousillon stonden, waaide het vaak hard. Een paar keer 6bft. Het is daar een erg winderige streek. Gelukkig zijn de plaatsen met hoge hagen afgescheiden zodat de wind geen vrij spel heeft.

De tent waaide 's nachts flink op en af en 1x heb ik de luifel afgenomen. Ook deden we met veel wind altijd de 'deur' dicht zodat de wind niet binnen kon.

De tip van de dubbele scheerlijnen die ik hier las vind ik wel heel goed. Ik heb er maar net genoeg dus ik ga er wat bijkopen. Bij stormbanden bij een Mercury kan ik me eigenlijk niet veel voorstellen (hoe ziet het eruit, van waar naar waar spannen...) dus als iemand een foto heeft, zou ik er wel graag zien al denk ik dat ik me tot dubbele scheerlijnen ga beperken (maar je weet nooit!!)

Verstuurd vanaf mijn HUAWEI VNS-L31 met Tapatalk

Specifiek voor dat type weet ik het niet. Maar probeer (en dat is algemeen) een constructie te verzinnen waarbij de band *niet*  over het doek ligt. Ik heb musketonhaken aan de 'bovenkant' van de (korte) stormbanden die ik aan het frame klikt. Bij mijn type wagen zitten er links en rechts voor koppelstukjes met een verstevigingsstukje en ik klik de haken daarom heen. Inderdaad aan de andere kant van de band een veer en dan een stevige haring.
Gelogd
Pagina's: « 1 2 3 »   Omhoog
 

SimplePortal 2.3.5 © 2008-2012, SimplePortal