Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.

Gebruikersnaam: Wachtwoord:
Pagina's: « 1 2 3   Omlaag

Auteur Topic: Stormbanden  (gelezen 10807 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

stieven.struyf

  • Klapperraar
  • **
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 82
  • Merk Vouwwagen: none yet
    • /
Re: Stormbanden
« Reactie #30 Gepost op: juli 29, 2019, 11:24:37 pm »

Hier ben ik het pertinent niet mee eens. En helaas praat ik hierbij uit ervaring met mijn eigen vouwwagen en uit ervaring van mijn kampeervrienden.

Als ik alleen de luifel opzet, dus zonder zij- en/of voorwand(en), dan gaan *altijd* de stormbanden er aan. Omdat het mij (en anderen) al is overkomen dat door één verdwaalde windvlaag op een verder rustige dag de gehele luifel ondersteboven op de wagentent terecht kwam, de vier haringen van de even zo vele scheerlijnen twintig meter verder op liggend.

Dus nee, geen modeverschijnsel maar noodzakelijk kwaad.
Net voorgehad, de 3 scheerlijnen van de voortent uit de grond getrokken (schroefharingen). De luifel lag dubbel over de voortent en de haringen een paar meter verder.
Toch redelijk verschoten en ineens zo goed als alle scheerlijnen en haringen vastgemaakt (heb niet die gewoonte want hebben tot nu toe altijd overwegend kalm weer gehad).
We staan met de voorkant in wind met 8-9 bft volgens het weerbericht.


Sent from my Nexus 5X using Tapatalk

Gelogd

sammyvannorel

  • Klap nerd
  • ***
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 418
  • Merk Vouwwagen: Cabanon Monaco
Re: Stormbanden
« Reactie #31 Gepost op: juli 30, 2019, 07:04:59 am »

Alles begint met kijken hoe de populaire windrichting is: bij ons nu aan het meer van annecy is dit zuidwest( daar komt het weer vandaan) mijn vouwwagen staat met zijn kont in de wind en veert rustig mee. Er komt bij mij geen stormband aan te pas, ik zou niet eens weten waar die op een Monaco past. Hij zou de boel alleen maar vervormen.
Gelogd
Kamperen: een fortuin uitgeven om als oermens te leven

Koenta_kinte

  • Klap nerd
  • ***
  • Offline Offline
  • Berichten: 352
  • Merk Vouwwagen: Cabanon Malawi deluxe (2014)
Re: Stormbanden
« Reactie #32 Gepost op: juli 30, 2019, 08:42:21 am »

Heb je geen zwarte stukjes band aan de buitenkant van de wagentent? Ik zie bij de cabanons op de camping dat daar de stormband aan gaat, zo doen we dat bij onze Malawi ook.
Gelogd

sammyvannorel

  • Klap nerd
  • ***
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 418
  • Merk Vouwwagen: Cabanon Monaco
Re: Stormbanden
« Reactie #33 Gepost op: juli 30, 2019, 09:12:12 am »

Dat zijn de veredelde scheerlijnen van cabanon: ik vind he niet zo mooi want het overgebleven stuk wappers zo in de wind: aan de achterkant is dat maar zo maar aan de luifel gebruik ik gewoon witte: staat drie keer mooier, al moet ik van mijn vrouw op zoek naar grijze bijpassende  ::)
Gelogd
Kamperen: een fortuin uitgeven om als oermens te leven

Koenta_kinte

  • Klap nerd
  • ***
  • Offline Offline
  • Berichten: 352
  • Merk Vouwwagen: Cabanon Malawi deluxe (2014)
Re: Stormbanden
« Reactie #34 Gepost op: juli 30, 2019, 09:17:58 am »

Er zitten klemmen op voor het overgebleven stuk. De kleur kan me echt niet boeien overigens, als ze hun werk maar doen.
Gelogd

stieven.struyf

  • Klapperraar
  • **
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 82
  • Merk Vouwwagen: none yet
    • /
Re: Stormbanden
« Reactie #35 Gepost op: juli 30, 2019, 09:29:28 am »

Storm is stilaan voorbij en alles is nog heel, de voortent en wagentent bleven vrij strak staan, alleen het voorpaneel van de voortent drukt vrij ver door waarbij veel wordt opgevangen door de verticale tentstok in het midden.
Binnen leek alles veel meer mee te geven, inclusief de wagenbak bij momenten.
We hebben een raclet en voor zover ik begrepen heb werken de standaard scheerlijnen als stormkoorden en hebben ze dus hun werk gedaan.

Al bij al een spannende ervaring de eerste storm als kampeerder.



Sent from my Nexus 5X using Tapatalk
Gelogd

martijn82

  • Klap gek
  • *****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 2.560
  • Geniet van het kampeer leven .
Re: Stormbanden
« Reactie #36 Gepost op: juli 30, 2019, 09:30:20 am »

Ik heb t haringen op de hoeken van de luifel.  Bij het midden van het frame zit een staafje en daar aan maak ik een spandband met ratel vast. En op de andere hoeken schuin wat touw. En als het echt gaat spoken dan een storm band met hoesje werkt uit stekend. Windkracht 9 vol op de kop gehad en geen schijntje pijn.

Verstuurd vanaf mijn SM-G920F met Tapatalk

Gelogd

stieven.struyf

  • Klapperraar
  • **
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 82
  • Merk Vouwwagen: none yet
    • /
Re: Stormbanden
« Reactie #37 Gepost op: juli 30, 2019, 09:33:43 am »

Ik heb t haringen op de hoeken van de luifel.  Bij het midden van het frame zit een staafje en daar aan maak ik een spandband met ratel vast. En op de andere hoeken schuin wat touw. En als het echt gaat spoken dan een storm band met hoesje werkt uit stekend. Windkracht 9 vol op de kop gehad en geen schijntje pijn.

Verstuurd vanaf mijn SM-G920F met Tapatalk
Sterk, ik weet niet of ik het zou aandurven om de luifel te laten staan met wind op kop als ik zie hoeveel kracht daarop komt (en na onze ervaring met losgetrokken haringen aan de luifel toen de storm nog goed en wel moest beginnen).

Sent from my Nexus 5X using Tapatalk

Gelogd
Pagina's: « 1 2 3   Omhoog
 

SimplePortal 2.3.5 © 2008-2012, SimplePortal