Veilig rijden met een vouwwagen, waar begin je.
Ten eerste met je eigen rijstijl, laat je niet opjutten, het reizen is een onderdeel van je vakantie. De auto moet technisch goed zijn, remmen ed in orde, koeling in orde.
Bagage in de auto is altijd wel makkelijk, de auto is op bagage berekend. Hou er rekening mee dat de bandenspanning bij volle belasting omhoog moet, zowel voor als achter. Doe de banden spanning controleren en aanpassen met koude banden. Ben je voor drie weken op de plaats van bestemming breng de spanning weer terug naar normaal, check het boekje.
Begin met beladen van de vouwwagen zelf. Hoe dezed beladen kan worden weet je zelf het beste.
Zorg dat je een kogel druk krijgt waar de auto zicht happy bij voelt, niet te ver doorzakt in de veren. Normaal is de kogeldruk tussen de 50 en 75 kg. Ga niet over de maximale kogeldruk heen, staat bij je trekhaak of in je instructieboekje.
Als er materialen op de vouwwagen vervoert worden, zorg ervoor dat deze er niet af kunnen waaien of door de g-krachten eraf kunnen vallen, bijv fietsen die rechtop staan. Spullen in de bak plaatsen is de eerste keer even puzzelen, ben je tevreden over de verdeling, laat het dan zo. Heb zelf de Flyer 16 jaar hetzelfde ingepakt, werkt makkelijk en de kogeldruk varieert heel weinig.
Koppel de wagen aan. Alko koppeling laten een groen dopje zien als de kogel gevat wordt door de disselverbinding. Til even aan het chassis van de VW zodanig dat je controleert dat de verbinding niet los komt, laat het neuswiel wel iets boven de grond staan, niet vol op, mocht je de wagen eraf tillen dan krijg je deze niet op je voeten. Verbind de nood breekrem kabel op de juiste manier, gebruik je geen musketon van 1 ton maar de standaard clip, zorg ervoor dat het een rijgend iets wordt. Sluit de stroomkabel aan, controleer alle verlichting, zorg dat er iemand kijkt en ook vertelt welk licht er te zien is, links knipper, rechts knipper, paniek licht, rem licht, normale en kenteken licht, en als laatste het mist achterlicht, is wel verplicht, heb het nog nooit gebruikt.
Alle klepjes, disselkasten noem maar op waar een slotje of een sluitmechanisme opzit controleren op dicht en niet kunnen openvallen gedurende de rit.
Draai alle steunen op, draai neuswiel naar boven (heb je al gedaan als je gekoppeld hebt) en zorg dat dit niet naar beneden kan komen. Zorg dat de rem vrij staat.
Rij naar een banden luchtpomp. Breng alle banden, vouwwagen en auto, op spanning zoals aangegeven in de boekjes van de auto en de VW.
Alles zit nu vast, klaar om te gaan dus. Loop je huis door, controleer je gas, water ed. Onnodige stekkers uit stopkontakt halen. Zorg voor de nachtverlichting op timers. Draai alles op slot. Zet niet op Facebook dat je weg bent. Neem iedereen mee die mee wil, vergeet de ID, paspoorten, pin passen en wat al niet meer zij, mee te nemen. Alles wat je moet en wil gebruiken onderweg, hou dat bij de hand en stop het niet onder een paar tassen of diep in de kofferbak dan wel de bagageruimte van de VW.
Nu kunnen we rijden. Rij zoals jij wilt, hou er wel rekening mee dat gemiddeld 40 km langzamer rijdt dan de ander automobilisten die niets trekken, gebruik dus wat meer je spiegels om te zien wat er aan komt. Ga je inhalen geef gas en blijf niet met 90 rond karren, wil je niet inhalen hou dan de vrachtwagen snelheden aan en zorg dat je met ze mee komt, anders gaan deze mannen jou inhalen.
Neem je tijd rust wat vaker uit, het is geen wedstrijd, neem genoeg vocht tot je, rijden is inspannend, zeker nu je opkomend verkeer beter in de gaten moet houden. Als je stopt, loop een rondje rond de auto en de VW, kijk naar bepaald zaken, zijn ze verandert sinds vertrek, staan de fietsen nog klemvast, alle luikjes nog dicht, ga zo maar door. Loop langs de auto, kijk hoe de achtervering staat. Is het erg warm hou rekening dat de koeling van de auto met een aanhanger meer te verduren krijgt. Kijk ook hoe lang je nog kan rijden met de brandstof die nog aanwezig is, verbruik ligt hoger dan normaal, auto is vol, gewicht is hoger, er hangt wat achter. Voel de temperatuur van de banden, zeker van de aanhanger.
Ga je de bergen in, orienteer je hoe je moet rijden met een aanhanger, op dit forum zat tips, zeker wat betreft de oploop rem bij dalen.
Al dit geschreven en getyped hebbend is voor iedereen het bovenstaande de normaalste zaak van de wereld, echter ik ben ook wel eens de autopapieren vergeten, gelukkig in Nederland gebleven, ben ze wel gaan halen.
Aanvullingen zijn altijd goed, er zijn hopen mensen die een afvink lijstje gebruiken, is goed, hou dit lijstje wel up to date als je van wagen wisselt of van VW, of als de gezins situatie verandert.
Rijden met een VW is niet anders dan normaal, je wordt allen belemmert door dat ding wat achter je hangt, met een beetje auto kan je nog steeds een stoplicht sprintje doen met een VW aangekoppeld, is het verstandig?
Heel veel plezier en mooie klapdagen. Geniet, er is tijd genoeg om je later druk te maken.