Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.

Gebruikersnaam: Wachtwoord:
Pagina's: 1 2 »   Omlaag

Auteur Topic: tips rijden met een vouwwagen  (gelezen 13431 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

thies

  • Gast
tips rijden met een vouwwagen
« Gepost op: juni 28, 2017, 12:16:21 pm »

vorige week hebben we een nieuwe tweedehands vouwwagen gekocht  een  jamet arizona van 2000
nu zou ik eigenlijk wat infomatie en vooral tips kunnen gebruiken over
1 hoe rij je daar veilig mee
2 hoe vul je hem naar veiligheid toe   

groeten
Gelogd

OhPeeCee

  • Ik ben te jong om me oud te voelen
  • Goldmember 2024
  • Klap prof
  • *****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 1.206
  • Merk Vouwwagen: HK Cocoon Aero
Re: tips rijden met een vouwwagen
« Reactie #1 Gepost op: juni 28, 2017, 01:19:26 pm »

Veilig rijden met een vouwwagen, waar begin je.

Ten eerste met je eigen rijstijl, laat je niet opjutten, het reizen is een onderdeel van je vakantie. De auto moet technisch goed zijn, remmen ed in orde, koeling in orde.
Bagage in de auto is altijd wel makkelijk, de auto is op bagage berekend. Hou er rekening mee dat de bandenspanning bij volle belasting omhoog moet, zowel voor als achter. Doe de banden spanning controleren en aanpassen met koude banden. Ben je voor drie weken op de plaats van bestemming breng de spanning weer terug naar normaal, check het boekje.

Begin met beladen van de vouwwagen zelf. Hoe dezed beladen kan worden weet je zelf het beste.
Zorg dat je een kogel druk krijgt waar de auto zicht happy bij voelt, niet te ver doorzakt in de veren. Normaal is de kogeldruk tussen de 50 en 75 kg. Ga niet over de maximale kogeldruk heen, staat bij je trekhaak of in je instructieboekje.
Als er materialen op de vouwwagen vervoert worden, zorg ervoor dat deze er niet af kunnen waaien of door de g-krachten eraf kunnen vallen, bijv fietsen die rechtop staan. Spullen in de bak plaatsen is de eerste keer even puzzelen, ben je tevreden over de verdeling, laat het dan zo. Heb zelf de Flyer 16 jaar hetzelfde ingepakt, werkt makkelijk en de kogeldruk varieert heel weinig.

Koppel de wagen aan. Alko koppeling laten een groen dopje zien als de kogel gevat wordt door de disselverbinding. Til even aan het chassis van de VW zodanig dat je controleert dat de verbinding niet los komt, laat het neuswiel wel iets boven de grond staan, niet vol op, mocht je de wagen eraf tillen dan krijg je deze niet op je voeten.  Verbind de nood breekrem kabel op de juiste manier, gebruik je geen musketon van 1 ton maar de standaard clip, zorg ervoor dat het een rijgend iets wordt. Sluit de stroomkabel aan, controleer alle verlichting, zorg dat er iemand kijkt en ook vertelt welk licht er te zien is, links knipper, rechts knipper, paniek licht, rem licht, normale en kenteken licht, en als laatste het mist achterlicht, is wel verplicht, heb het nog nooit gebruikt.
Alle klepjes, disselkasten noem maar op waar een slotje of een sluitmechanisme opzit controleren op dicht en niet kunnen openvallen gedurende de rit.
Draai alle steunen op, draai neuswiel naar boven (heb je al gedaan als je gekoppeld hebt) en zorg dat dit niet naar beneden kan komen. Zorg dat de rem vrij staat.
Rij naar een banden luchtpomp. Breng alle banden, vouwwagen en auto, op spanning zoals aangegeven in de boekjes van de auto en de VW.

Alles zit nu vast, klaar om te gaan dus. Loop je huis door, controleer je gas, water ed. Onnodige stekkers uit stopkontakt halen. Zorg voor de nachtverlichting op timers. Draai alles op slot. Zet niet op Facebook dat je weg bent. Neem iedereen mee die mee wil, vergeet de ID, paspoorten, pin passen en wat al niet meer zij, mee te nemen. Alles wat je moet en wil gebruiken onderweg, hou dat bij de hand en stop het niet onder een paar tassen of diep in de kofferbak dan wel de bagageruimte van de VW.

Nu kunnen we rijden. Rij zoals jij wilt, hou er wel rekening mee dat gemiddeld 40 km langzamer rijdt dan de ander automobilisten die niets trekken, gebruik dus wat meer je spiegels om te zien wat er aan komt. Ga je inhalen geef gas en blijf niet met 90 rond karren, wil je niet inhalen hou dan de vrachtwagen snelheden aan en zorg dat je met ze mee komt, anders gaan deze mannen jou inhalen.

Neem je tijd rust wat vaker uit, het is geen wedstrijd, neem genoeg vocht tot je, rijden is inspannend, zeker nu je opkomend verkeer beter in de gaten moet houden. Als je stopt, loop een rondje rond de auto en de VW, kijk naar bepaald zaken, zijn ze verandert sinds vertrek, staan de fietsen nog klemvast, alle luikjes nog dicht, ga zo maar door. Loop langs de auto, kijk hoe de achtervering staat. Is het erg warm hou rekening dat de koeling van de auto met een aanhanger meer te verduren krijgt. Kijk ook hoe lang je nog kan rijden met de brandstof die nog aanwezig is, verbruik ligt hoger dan normaal, auto is vol, gewicht is hoger, er hangt wat achter. Voel de temperatuur van de banden, zeker van de aanhanger.

Ga je de bergen in, orienteer je hoe je moet rijden met een aanhanger, op dit forum zat tips, zeker wat betreft de oploop rem bij dalen.

Al dit geschreven en getyped hebbend is voor iedereen het bovenstaande de normaalste zaak van de wereld, echter ik ben ook wel eens de autopapieren vergeten, gelukkig in Nederland gebleven, ben ze wel gaan halen.

Aanvullingen zijn altijd goed, er zijn hopen mensen die een afvink lijstje gebruiken, is goed, hou dit lijstje wel up to date als je van wagen wisselt of van VW, of als de gezins situatie verandert.

Rijden met een VW is niet anders dan normaal, je wordt allen belemmert door dat ding wat achter je hangt, met een beetje auto kan je nog steeds een stoplicht sprintje doen met een VW aangekoppeld, is het verstandig?

Heel veel plezier en mooie klapdagen. Geniet, er is tijd genoeg om je later druk te maken. :J
Gelogd

OhPeeCee

  • Ik ben te jong om me oud te voelen
  • Goldmember 2024
  • Klap prof
  • *****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 1.206
  • Merk Vouwwagen: HK Cocoon Aero
Gelogd

Koenta_kinte

  • Klap nerd
  • ***
  • Offline Offline
  • Berichten: 352
  • Merk Vouwwagen: Cabanon Malawi deluxe (2014)
Re: tips rijden met een vouwwagen
« Reactie #3 Gepost op: juni 28, 2017, 03:06:18 pm »

Hoe de combinatie vouwwagen-auto rijdt hangt van vele factoren af. Wat wij altijd doen is de boel helemaal pakken zoals de bedoeling is, kogeldruk controleren en dan op naar het tankstation. Controleren we daar de bandenspanning en passen deze eventueel aan en dan hebben we mooi een teststukje gereden. Dan voel je goed hoe de wagen achter de auto hangt.
Wij hebben praktisch alle bagage in de vouwwagen, de bagageruimte van de station is amper gevuld en we zorgen dat we altijd door de achterruit kunnen kijken. En ja, bergop in de Ardennen voel je de wagen wel, maar eigenlijk ook maar amper. 
Gelogd

KampeerFan

  • Klap prof
  • ****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 1.324
Re: tips rijden met een vouwwagen
« Reactie #4 Gepost op: juni 28, 2017, 04:30:58 pm »

Gelogd

KenJo

  • Klap gek
  • *****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 2.346
Re: tips rijden met een vouwwagen
« Reactie #5 Gepost op: juni 28, 2017, 09:22:13 pm »

OhPeeCee heeft al héél veel opgenoemd. We hebben op het forum een topic "vouwwagen techniek en onderhoud" . Daar staat al héél veel genoemd en omschreven.

Simpel weg moet je op de volgende punten letten:

  • trekhaak/ koppeling. Die moet juist gekoppeld (zie de hiervoor genoemde topic) zijn én ingevet zijn
  • de banden: moeten de juiste spanning hebben en géén droogte scheuren of beschadigingen en ook niet te oud (max 7 jaar)
  • belading: de linker zijde en de rechterzijde van de klapper (aanhangwagen) moeten "gelijk" aan gewicht beladen zijn. Dat geld óók voor de voor en achterkant waarbij ook nog de kogeldruk goed moet zijn.
  • controleer altijd voor vertrek als tijdens de reis de koppeling en de banden temperatuur
  • controleer de verlichting na het aankoppelen van de aanhangwagen
  • er mag niks (!) van de aanhangwagen af kunnen vallen tijdens de rit óf bij een uitwijk/ bijzondere manoeuvre

Dit soort materie is en zal altijd een strijd zijn van eigen inzicht v.s. wettelijke bepalingen waarbij het gezonde verstand de belangrijkste rol moet spelen. Mocht je nou ergens over twijfelen kan je altijd een topic aanmaken of mij (of een van de andere mod's) een PB-tje sturen
Gelogd
klapband, klapdeur, klaplopen, klapmuts, klaproos, klapschaats, klapwiek, klapzoen, klapstuk, klapstoel, achterklap, handjeklap

we klappen wat af!

Jimmymichiels

  • Klap prof
  • ****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 506
  • Merk Vouwwagen: Raclet Panema up 2022
Re: tips rijden met een vouwwagen
« Reactie #6 Gepost op: juni 29, 2017, 07:07:27 am »

Ff commentaar geven  :**
De bol ingevet is alleen voor oude campingcars...
Bij de nieuwere types zekers met antislingerkoppeling (of hoe noemt zo een beest)
Mag er zelfs geen vet aan.
En de bandjes, bij camping zorro zegde ze 5 jaar 😁
Boor de rest. Korte bochten iets ruimer nemen, er hangt een aanhangwagen bij aan.
Ook bij inhalen ver genoeg voorbij rijden...
Beetje gezond verstand gebruiken en dan komt alles goed.
Kwa snelheid zien dat je de max toegelaten niet overschrijd.
Je kan makkelijk 130km/u aanhouden met de vouwwagen.
Ik rij 110 - 120km/u omwille boven de 130 is het verbruik wa hoog.
Veel campeerplezier 😉
Gelogd

Blackraven

  • Klap prof
  • ****
  • Offline Offline
  • Berichten: 450
  • HK Flyer Expedition 1998
Re: tips rijden met een vouwwagen
« Reactie #7 Gepost op: juni 29, 2017, 05:19:51 pm »

Volgens mij heeft 99% van de klappers geen stabilisatiekoppeling, dus invetten van de kogel kan gewoon in die gevallen. Kraakt ook een stuk minder dan met een droge koppeling.

Verstuurd vanaf mijn GT-I9195 met Tapatalk

Gelogd

OhPeeCee

  • Ik ben te jong om me oud te voelen
  • Goldmember 2024
  • Klap prof
  • *****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 1.206
  • Merk Vouwwagen: HK Cocoon Aero
Re: tips rijden met een vouwwagen
« Reactie #8 Gepost op: juni 29, 2017, 05:20:47 pm »

Afneembare trekhaken worden ook niet gevet


Verzonden vanaf mijn iPad met Tapatalk Pro
Gelogd

meeder

  • Klap prof
  • ****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 1.010
  • Aart Kok Zambezi River Lodge 2009
Re: tips rijden met een vouwwagen
« Reactie #9 Gepost op: juni 29, 2017, 06:15:23 pm »

Nee maar er afgezien van een vieze kofferbak geen reden om een losse knobbel niet in te vetten :) Een wegklapbare kan je ook rustig invetten.
Met een stabilisatie koppeling natuurlijk nooit invetten maar zo'n ding is met een vouwwagen compleet overbodig :)
Gelogd

Jimmymichiels

  • Klap prof
  • ****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 506
  • Merk Vouwwagen: Raclet Panema up 2022
Re: tips rijden met een vouwwagen
« Reactie #10 Gepost op: juni 29, 2017, 06:40:31 pm »

Bij de raclet villanova tune was dat een optie.
Omwille dat het trekkend voertuig een bmw520 (1600kg) of een renault trafic (2000kg)
Is dat niet nodig.
Ingevette bol is van vroeger. En niet leuk om met jou propere noeiwe broek tegen te lopen  :H
Gelogd

KenJo

  • Klap gek
  • *****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 2.346
Re: tips rijden met een vouwwagen
« Reactie #11 Gepost op: juni 30, 2017, 12:13:09 am »

Is dat niet nodig.
Ingevette bol is van vroeger. En niet leuk om met jou propere noeiwe broek tegen te lopen  :H

Absolute onzin! Elk bewegend/ scharnierend deel, of het nou een fietswiel of een trekhaak+koppeling is, heeft smering nodig. Mede daarom slijten die bewegende delen in de wielophanging van een auto bijvoorbeeld ook in de loop van de jaren: het smeermiddel wat daarin zijn werk doet vervuilt en daardoor slijt de boel. Om die vuilophoping tegen te gaan plaatsen de fabrikanten ook stofhoezen e.d.

En ook een stabilisatiekoppeling heeft smering nodig, alleen niet zodanig veel als een gewone koppeling omdat dat de werking van het stabilisatie mechanisme nadelig beïnvloed.
Gelogd
klapband, klapdeur, klaplopen, klapmuts, klaproos, klapschaats, klapwiek, klapzoen, klapstuk, klapstoel, achterklap, handjeklap

we klappen wat af!

weep

  • Klap nerd
  • ***
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 397
  • Merk Vouwwagen: Trigano Odyssee 1999
Re: tips rijden met een vouwwagen
« Reactie #12 Gepost op: juni 30, 2017, 08:56:03 am »

Tsjonge. Dat doe ik niet allemaal hoor. Eigenlijk vind ik het maar weinig verschil om te rijden met of zonder vouwwagen. Een paar dingen waar ik wel op let:
- banden: leeftijd en spanning. Na een klapband op de autoroute heb ik maar een eigen pompje gekocht;
- dekzijl zo vast mogelijk, ik weet niet of het gevaarlijk is maar heb een hekel aan al dat geklapper achter me. Ik leg ook zo min mogelijk nog bovenop de vw, als je dat wel moet doen raad ik je aan om het met wat spanbanden goed vast te zetten (ev nog een of twee spanbanden om het dekzijl, scheelt weer met klapperen). Hierover is op dit formum veel te vinden
- kogeldruk controleren: iets onder het maximum vind ik het fijnst rijden, maar dat hangt ook van  je auto af en hoeveel ie achter doorzakt. Hierover is op dit forum ook heel veel informatie te vinden.
- verlichting controleren.
- ik kijk ook altijd even of de keuken er goed aanhangt en borg de haken van de achterklep met een spijkertje. Die zitten bij mij nogal los.

Qua rijden rij ik tot 120, daarboven "voelt" het voor mij niet fijn meer. Op slecht wegdek ga ik veel langzamer rijden. Verder oefen ik thuis altijd wat met achteruit rijden, voor het geval dat je dat op vakantie eens een keer moet doen.
Gelogd

meeder

  • Klap prof
  • ****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 1.010
  • Aart Kok Zambezi River Lodge 2009
Re: tips rijden met een vouwwagen
« Reactie #13 Gepost op: juni 30, 2017, 11:31:46 am »

Absolute onzin! Elk bewegend/ scharnierend deel, of het nou een fietswiel of een trekhaak+koppeling is, heeft smering nodig. Mede daarom slijten die bewegende delen in de wielophanging van een auto bijvoorbeeld ook in de loop van de jaren: het smeermiddel wat daarin zijn werk doet vervuilt en daardoor slijt de boel. Om die vuilophoping tegen te gaan plaatsen de fabrikanten ook stofhoezen e.d.

En ook een stabilisatiekoppeling heeft smering nodig, alleen niet zodanig veel als een gewone koppeling omdat dat de werking van het stabilisatie mechanisme nadelig beïnvloed.
Bij een stabilisatiekoppeling mag je onder geen beding vet op de kogel doen.  De frictieelementen werken dan niet meer,  het effect is hetzelfde als vet op je remblokken smeren...
De kogel van je trekhaak is na gebruik met een stabilisatiekoppeling ook altijd heel mooi glad gepolijst.
Gelogd

FriedelP

  • Klap gek
  • *****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 2.376
  • Merk Vouwwagen: Raclet Safari 2016
Re: tips rijden met een vouwwagen
« Reactie #14 Gepost op: juni 30, 2017, 11:46:10 am »

Bij een stabiliteitskoppeling raden ze om dezelfde reden ook aan om bij gelakte trekhaken de lak er af te schuren.


Camping zorro tracht inderdaad bij de meeste vouwwagens ook een dergelijke koppeling te verkopen. Die monteren ze er achteraf zelf daar op. Of het echt een voordeel is weet ik niet en ken ik te weinig van af om daar een uitspraak over te doen. Zelf voel ik niet meteen het verschil, maar ik tracht zo wie zo de uitzonderlijke gevaarlijke situaties te vermeiden en die dingen worden denk ik vooral dan interessant. Het wordt in ieder geval gepromoot onder het mom van de veiligheid en daar is de vrouw uiteraard gevoelig aan.
Gelogd
Pagina's: 1 2 »   Omhoog
 

SimplePortal 2.3.5 © 2008-2012, SimplePortal