Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.

Gebruikersnaam: Wachtwoord:
Pagina's: 1 2 3 4 5 6 7 »   Omlaag

Auteur Topic: Klapband onderweg  (gelezen 23412 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

akiwalker

  • Gast
Klapband onderweg
« Gepost op: juli 12, 2017, 10:32:29 am »

We zijn zaterdag met onze vouwwagen naar italie vertrokken maar 120 km van huis hebben we een klapband gehad. Auto zware schade aan en vw totaal vernield.
Nu heb ik een kleine omnium dus mijn eigen schade is niet verzekerd. Volgens de takeldienst in Duitsland staan er onder mijn vouwwagen de verkeerde banden. Hierop staat max load 355 kg, nu vraag ik me af moet ik dit maal 2 doen? Want anders heeft de garage echt een grote fout gemaakt en zal ik proberen van hun de schade te laten vergoeden. Aangezien deze nog maar een maand geleden geplaatst zijn.
Hier een foto vd nog goede band.
Graag zoveel mogelijk info.

Verstuurd vanaf mijn Cynus_F9_4G met Tapatalk

Gelogd

Tago Herman

  • Klap prof
  • ****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 861
  • Merk Vouwwagen: vh Alpenkreuzer Select ,Tago Settler Crossing. nu een sleurhut
  • Tago Settler Crossing met Cross-over Luifel
Re: Klapband onderweg
« Reactie #1 Gepost op: juli 12, 2017, 10:52:30 am »

Zeer shit met wat jullie is overkomen. Ik hoop dat het met jullie zelf goed gaat, en dat jullie geen problemen hebben. Uiteraard is de schade ook zeer vervelend, maar niet onoverkomelijk. Wat de banden betreft, dit zijn de juiste banden. Het draaggewicht is per band 355 kg, dus in totaal mag de wagen 710 kilo wegen, met daarbij nog een marge van 10 %, dan kom je totaal op 781 kg.
Dat moet dus voldoende zijn.

Ik wens jullie veel sterkte met de verdere afwikkeling.

Herman.
Gelogd
Een jaar niet geklapt is een verloren jaar

PenH

  • Klap prof
  • ****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 844
  • Merk Vouwwagen: CC-Flexi Comfort
Re: Klapband onderweg
« Reactie #2 Gepost op: juli 12, 2017, 11:12:37 am »

Ai wat vreselijk!
De banden lijken mij ook correct.
Als aanvulling op Tago; de code 'N' geeft een maximum snelheid van 140km/uur aan. En de kogeldruk kun je ook nog optellen bij het max. totaalgewicht in het voorbeeld hierboven.

Het is wel heel toevallig dat je met net nieuw gemonteerde banden een klapband krijgt. Je zou haast denken dat er iets mis is geweest met de banden of de montage. Zijn de ventielen ook vervangen? Als het ventiel is gaan lekken zakt de druk, wordt de band steeds heter tot hij klapt.
Gelogd

JelleKaptein

  • Klapperraar
  • **
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 34
  • Merk Vouwwagen: Jamet Jametic Panorama
Re: Klapband onderweg
« Reactie #3 Gepost op: juli 12, 2017, 12:18:46 pm »

Ik had op mijn vouwwagen hogedrukventielen, terwijl de band niet een hogedrukband was. Het ene ventiel sloot wel goed af, maar het andere ventiel niet. Deze kreeg te weinig druk van binnenuit om goed af te sluiten. Hierdoor liep mijn band leeg. Nu zit er een lagedruk ventiel in, die sluit beter af.
Dus ook met een nieuw ventiel is het scenario zoals hierboven geschetst mogelijk.

Wat een nachtmerrie. Er kunnen natuurlijk veel ergere dingen gebeuren, maar dit is wel erg naar.

Het lijkt mij wel lasting aan te tonen als dit gebeurt is. Een band kan door vele oorzaken klappen. Als je rechtsbijstand heb, dan zou ik deze wel inschakelen. Misschien omdat de banden zo nieuw zijn dat de bewijslast omgekeerd is. Dus dat de bandenleverancier aansprakelijk is tenzij hij kan aantonen dat jij iets verkeerds gedaan hebt.
Gelogd

Tom

  • Klap nerd
  • ***
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 360
  • Merk Vouwwagen: Roadmaster
  • Roadmaster Family S
Re: Klapband onderweg
« Reactie #4 Gepost op: juli 12, 2017, 12:22:30 pm »

Ik dacht met mijn goede gedrag de bandjes van een bagagewagen die we hadden ook een keer te vervangen omdat deze al aardig op leeftijd waren. Je raad het al, eerste beste vakantie een lekke band ::)

Dus ja, aan de ene kant huiverig om de banden van de vouwwagen te vernieuwen, aan de andere kant moet het ook wel weer.

Succes in ieder geval met de afhandeling hiervan!
Gelogd

CEO

  • Klap gek
  • *****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 2.628
  • Merk Vouwwagen: Combi Camp Country 2016 - Trigano Odyssée 2011 - Jamet Louisiana 2001 - Jamet Arizona 1997
  • Plus ça change, plus c'est la même chose!
Re: Klapband onderweg
« Reactie #5 Gepost op: juli 12, 2017, 01:34:39 pm »

Allereerst: uitgaande van je verhaal, denk ik dat er zich geen ernstige persoonlijke problemen hebben voorgedaan. Mooi dat de takeldienst aangeeft dat het de verkeerde banden zijn, maar hebben ze je ook verteld waarom en/of wat voor een banden je wel moet hebben?


Voor wat betreft de banden: 355 lijkt voldoende voor een wagen die 650 kg mag wegen.

Je schrijft dat de wagen totaal vernield is, dat klinkt als flinke financiële schade. Weeg voor jezelf af hoeveel tijd en energie je daarin wilt steken, want een eventueel aansprakelijk te stellen bedrijf/persoon wil erg veel weten ( Weet je wat de wagen weegt? Hoe hard reed je? Wat was de druk bij vertrek? Hoe was het wegdek? Golden daar snelheidsbeperkingen?). Daarnaast moeten een aantal zaken de je wellicht gaat stellen bewezen worden: kan je aantonen dat je niet te hard reed etc.

Succes in elk geval en ik zal (indien je het met ons deelt) blijven volgen.
Gelogd
If you choose not to decide, you still have made a choice!

akiwalker

  • Gast
Re: Klapband onderweg
« Reactie #6 Gepost op: juli 12, 2017, 02:42:29 pm »

Bedankt  voor de info! Ik ga het toch proberen via de rechtsbijstand. Wij zijn gelukkig ongedeerd maar natuurlijk lopen de kosten hoog op! Ik houd jl op de hoogte grts

Verstuurd vanaf mijn Cynus_F9_4G met Tapatalk

Gelogd

Hemertje

  • Goldmember 2024
  • Klap gek
  • *****
  • Online Online
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 3.786
  • Merk Vouwwagen: Holtkamper Kyte-S 2018
Re: Klapband onderweg
« Reactie #7 Gepost op: juli 12, 2017, 03:00:38 pm »

wat is er dan aan de auto en vouwwagen vernield?
Gelogd

muis

  • Gast
Re: Klapband onderweg
« Reactie #8 Gepost op: juli 12, 2017, 03:11:48 pm »

Jeetje wat naar. Sterkte bij de afwikkeling  :J
Gelogd

Jon

  • Klap prof
  • ****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 1.560
Re: Klapband onderweg
« Reactie #9 Gepost op: juli 12, 2017, 03:38:15 pm »

Fijn dat jullie ongedeerd zijn, maar wat een ellende...
Gelogd
Combi Camp Country 2016, daarna de Waard Kuifmees, nu even niets.

Dionne

  • Klapperraar
  • **
  • Offline Offline
  • Geslacht: Vrouw
  • Berichten: 97
  • Merk Vouwwagen: Holtkamper Cocoon Aero uit 2015 (Windforce)
Klapband onderweg
« Reactie #10 Gepost op: juli 12, 2017, 05:10:33 pm »

Gelukkig zelf ongedeerd, dat is toch het belangrijkste.
Ik moet zeggen dat dat wel mijn grootste angst altijd is, niet alleen bij de vouwwagen maar ook gewoon als je 130-140 op de snelweg rijdt met je auto.
Gelogd

meeder

  • Klap prof
  • ****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 1.010
  • Aart Kok Zambezi River Lodge 2009
Re: Klapband onderweg
« Reactie #11 Gepost op: juli 12, 2017, 05:43:52 pm »

Zeer shit met wat jullie is overkomen. Ik hoop dat het met jullie zelf goed gaat, en dat jullie geen problemen hebben. Uiteraard is de schade ook zeer vervelend, maar niet onoverkomelijk. Wat de banden betreft, dit zijn de juiste banden. Het draaggewicht is per band 355 kg, dus in totaal mag de wagen 710 kilo wegen, met daarbij nog een marge van 10 %, dan kom je totaal op 781 kg.
Dat moet dus voldoende zijn.

Ik wens jullie veel sterkte met de verdere afwikkeling.

Herman.
Let wel op dat die belasting geldig is bij de 3.5 Bar die er achter staat.
De 10% regel is alleen om een eventuele boete te voorkomen, de loadindex moet altijd dusdanig gekozen worden dat de 2 banden de TMM van het voertuig moeten kunnen dragen.

Als de vouwwagen in kwestie een TMM van 750kg heeft dan zijn deze banden te licht geweest. Als het een vouwwagen is met een TMM van 650kg (veel oudere Jamet vouwwagens zijn toch 650kg?) dan zijn de banden in kwestie wel voldoende.

Je moet de loadindex van banden ten alle tijden zo kiezen dat je enige marge hebt in de belading. Ik zou zelf aanhouden dat de loadindex voldoende moet zijn om de TMM+10% te kunnen dragen.
Gelogd

Pollotti

  • Gast
Re: Klapband onderweg
« Reactie #12 Gepost op: juli 12, 2017, 05:43:57 pm »

Wij hebben jaren geleden hetzelfde meegemaakt. Bij ons gelukkig geen schade aan vw of auto. De eerste band liep eraf toen we de wagen draaiden op gras op een camping. Vonden we al vreemd. Bij een garage er op laten leggen en na laten kijken. Op de terugweg met de andere band een klapband. Dat was savonds laat. We moesten met 6en de hele nacht wachten om de volgende dag te kunnen kijken naar een nieuwe band. Na heel veel aandringen bij de anwb mochten we zonder vw naar huis rijden en werd deze weken later naar NL gebracht.

Oorzaak nooit achterhaald, bij een andere garage nieuwe banden op laten leggen.

Dit jaar nieuwe banden laten leggen op onze huidige vouwwagen. Hoop dat het deze keer wel goed gaat....vind het spannend na deze verhalen...

Ben benieuwd wat de schade bij jullie is en of de oorzaak te achterhalen is. Veel sterkte ermee:)1360]


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Gelogd

Yella

  • Klap gek
  • *****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 6.863
  • Merk Vouwwagen: Ex Holtkamper Cocoon XL 2014 met Basekitchen XXL
  • Geen Cocoon meer, huisje in Hongarije en Karsten
    • Jawa.nl
Re: Klapband onderweg
« Reactie #13 Gepost op: juli 12, 2017, 07:14:00 pm »

Zeer vervelend. Onze Jametic van 2010 mocht maar 650 kg wegen. Volgens mij is dat het normale gewicht voor wagens uit Frankrijk.
Maar iets anders. Als ik zo de foto van de band bekijk krijg ik de indruk dat het niet een nieuwe band is. Maar foto's kunnen erg misleidend zijn. Band ziet er namelijk grauw uit En een nieuwe band is erg zwart. De gietnopjes zijn ook weggesleten. KUn je nog ergens de datum achterhalen van de band? Zijn 4 cijfers in een ovaaltje. Eerste 2 zijn week van productie, achterste 2 zijn het jaartal van productie.
Maar ik kan het mis hebben. Ik zie daar links op de foto iets van een 2 met 2 streepjes er achter. Ik hoop niet dat dit de fabricagedatum is.
« Laatst bewerkt op: juli 12, 2017, 07:17:52 pm door Yella »
Gelogd
www.jawamarkt.nl voor boeken en handleidingen.

meeder

  • Klap prof
  • ****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 1.010
  • Aart Kok Zambezi River Lodge 2009
Re: Klapband onderweg
« Reactie #14 Gepost op: juli 12, 2017, 07:53:41 pm »

Als dat de laatste cijfers van de DOT code zijn dan is het als je geluk hebt 2011 en zijn ze 6 jaar oud.
Als je pech hebt wil ik er niet aan denken en ik kan het mij ook niet voorstellen... In dat geval zou het  211 zijn als laatste 3 cijfers en er staat geen driehoekje achter. Dan zou het 1981 zijn,  dat lijkt mij bijna onmogelijk.
Gelogd
Pagina's: 1 2 3 4 5 6 7 »   Omhoog
 

SimplePortal 2.3.5 © 2008-2012, SimplePortal