Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.

Gebruikersnaam: Wachtwoord:
Pagina's: « 1 2 3 4 5 6 7 »   Omlaag

Auteur Topic: Klapband onderweg  (gelezen 23407 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

akiwalker

  • Gast
Re: Klapband onderweg
« Reactie #15 Gepost op: juli 12, 2017, 08:11:08 pm »

wat is er dan aan de auto en vouwwagen vernield?
Vouwwagen is totaal vernield. Dissel helemaal verdraaid inderstel krom en bak gescheurd. Lag op zijn kop tien we stil kwamen.

Verstuurd vanaf mijn Cynus_F9_4G met Tapatalk

Gelogd

akiwalker

  • Gast
Re: Klapband onderweg
« Reactie #16 Gepost op: juli 12, 2017, 08:15:21 pm »

Zeer vervelend. Onze Jametic van 2010 mocht maar 650 kg wegen. Volgens mij is dat het normale gewicht voor wagens uit Frankrijk.
Maar iets anders. Als ik zo de foto van de band bekijk krijg ik de indruk dat het niet een nieuwe band is. Maar foto's kunnen erg misleidend zijn. Band ziet er namelijk grauw uit En een nieuwe band is erg zwart. De gietnopjes zijn ook weggesleten. KUn je nog ergens de datum achterhalen van de band? Zijn 4 cijfers in een ovaaltje. Eerste 2 zijn week van productie, achterste 2 zijn het jaartal van productie.
Maar ik kan het mis hebben. Ik zie daar links op de foto iets van een 2 met 2 streepjes er achter. Ik hoop niet dat dit de fabricagedatum is.
Nu ben ik nog meer verontwaardigd. De banden zijn opgelegd 24/6/17 zal het zeker nakijken
Bedankt voor de info

Verstuurd vanaf mijn Cynus_F9_4G met Tapatalk

Gelogd

sanderv

  • Klap gek
  • *****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 1.996
  • Merk Vouwwagen: Camplet Royal, special edition "Frankenstein"
Re: Klapband onderweg
« Reactie #17 Gepost op: juli 12, 2017, 08:50:38 pm »

Zo te zien zijn dit nog diagonaal-banden (4 Ply Rating). Die lopen sowieso warmer dan moderne radiaalbanden en moeten ook flink op druk gehouden worden. Diagonaalbanden hebben veel meer last van inwendige wrijving en daardoor opwarming van binnenuit. Bovendien worden die dingen nog wel eens van losse loopvlakken voorzien. Heb je toevallig ook een foto van het bandje dat het heeft begeven?
Gelogd

linda75

  • Klap prof
  • ****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Vrouw
  • Berichten: 799
  • Merk Vouwwagen: aart kok livingstone
Re: Klapband onderweg
« Reactie #18 Gepost op: juli 13, 2017, 08:29:06 am »

getverdemme dit lijkt me zo eng om mee te moeten maken... wat zullen jullie geschrokken zijn.. en als je nieuwe banden laat plaatsen mag je er toch wel vanuit gaan dat het bedrijf weet welke eronder moeten?? Hopelijk heeft dit niet het vouwwagenkamperen verpest voor jullie.. en huren jullie snel weer in een nieuwe/ andere wagen rond.. maar ik ga zelf even kritisch mijn banden nakijken die we vorig jaar geplaatst hebben.
Gelogd

Yella

  • Klap gek
  • *****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 6.862
  • Merk Vouwwagen: Ex Holtkamper Cocoon XL 2014 met Basekitchen XXL
  • Geen Cocoon meer, huisje in Hongarije en Karsten
    • Jawa.nl
Re: Klapband onderweg
« Reactie #19 Gepost op: juli 13, 2017, 09:45:33 am »

Banden controleren voor je op pad gaat is sowieso een must.  Maar wie doet het?
Maar op nieuwe banden zou je moeten kunnen vertrouwen.
Maar ik ben nog steeds benieuwd naar de productie datum van de band die is gesprongen.
Gelogd
www.jawamarkt.nl voor boeken en handleidingen.

meneer Marnix

  • Gast
Re: Klapband onderweg
« Reactie #20 Gepost op: juli 13, 2017, 11:03:05 am »

Heftig hoor.....

Als aanvulling; altijd de bandenspanning voor vertrek controleren.

Een oudere band die goed op druk is zal welkicht betrouwbaarder kunnen zijn dan een nieuwere band die niet goed op druk is.

Verder ben ik ook wel benieuwd naar de DOT code (productiedatum van de band).

Verder denk ik dat er bij een klapband weinig kans van slagen is bij het aansprakelijk stellen van ern derde (tenzij de banden te oud of niet aan loadindex voldeden).

Succes ermee en weet dat je rechtsbijstand bij een onhaalbare zaak mogelijk wel een bepaald bedrag aan jullie kan vergoeden. Hangt van de verzekeraar af maar komt namelijk voor dat ze uit coulance een x-bedrag uitkeren (!).
Gelogd

meeder

  • Klap prof
  • ****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 1.010
  • Aart Kok Zambezi River Lodge 2009
Re: Klapband onderweg
« Reactie #21 Gepost op: juli 13, 2017, 11:17:31 am »

Banden controleren voor je op pad gaat is sowieso een must.  Maar wie doet het?
Maar op nieuwe banden zou je moeten kunnen vertrouwen.
Maar ik ben nog steeds benieuwd naar de productie datum van de band die is gesprongen.
Bandenspanning controleren van zowel auto als aanhanger is zeker een stukje eigen verantwoordelijkheid.
Voor en tijdens de vakantie kijk ik de bandenspanning een aantal keren na. En tijdens pauzes onderweg is het een visuele controle.

Iedereen zou eigenlijk gewoon een bandenspanningsmetertje moeten hebben, die dingen kosten geen drol en je kan er ernstige problemen mee voorkomen. Bij montage van nieuwe banden kan het natuurlijk voorkomen dat er een klein lekje in bijvoorbeeld het ventiel zit, dat merk je dan niet op maar veel langzaam kan er dan lucht ontsnappen.

Daarmee wil ik overigens niet suggereren dat in dit geval de bandenspanning een probleem is geweest. Dat kan je natuurlijk van afstand nooit beoordelen.
Gelogd

xray

  • Klap prof
  • ****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 638
  • Merk Vouwwagen: Trigano Odyssee GL 2016
Re: Klapband onderweg
« Reactie #22 Gepost op: juli 13, 2017, 01:10:22 pm »

Heftig zeg en wat vervelend hoop dat de afhandeling goed gaat en je nog wat vergoedt gaat krijgen.

Lees vaak dat men de bandenspanning moet controleren/bijvullen, maar vraag me altijd af hoe geijkt die draagbare meters zijn en hoe dit zit bij benzinepompen??
Mijn bandenboer/garage vertrouw ik wel aangezien die veel meer gebruikt worden en professioneel zijn.
Gelogd

meeder

  • Klap prof
  • ****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 1.010
  • Aart Kok Zambezi River Lodge 2009
Re: Klapband onderweg
« Reactie #23 Gepost op: juli 13, 2017, 02:28:22 pm »

Het komt ook niet op 0.1 bar aan. Het gaat er meer om dat je het opmerkt dat de druk te laag is of is gezakt.
Overigens worden de manometers bij een bandenboer ook niet gekalibreerd voor zover ik weet.
Ik controleer die van mij af en toe wel maar dat is omdat ik toegang heb tot kalibratiemiddelen.
Gelogd

Wanderer200

  • Klap prof
  • ****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 471
  • Merk Vouwwagen: Trigano Odyssee 2015
Re: Klapband onderweg
« Reactie #24 Gepost op: juli 13, 2017, 08:26:50 pm »

Eerlijk gezegt heb ik afgelopen 2 jaar mijn banden spanning van de wagen ook niet gecontroleerd :)21] 

Die van de auto controleert ik altijd wel, ivm de belading zet ik de achterbanden ook op een hogere spanning. Door dit horror verhaal zal ik dit jaar incl. vouwwagen langs het tankstation rijden.

Onze Trigano mag ook een max load van 650kg hebben. Eerlijk gezegt denk ik dat ik daar overheen ga.

Sent from my XT1092 using Tapatalk

Gelogd

Baze

  • Klapperraar
  • **
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 88
  • Merk Vouwwagen: Cabanon Malawi 2.0 Royale
Re: Klapband onderweg
« Reactie #25 Gepost op: juli 13, 2017, 09:10:33 pm »

Ik heb mijn wagen net hagelnieuw en vraag me nu af wat de druk behoort te zijn. Ik weet het niet meer precies (wel gemeld bij aflevering, niet echt blijven hangen), behalve dat het een pak hoger was dan de autobanden. Staat dit altijd op de band?

Gelogd

linda75

  • Klap prof
  • ****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Vrouw
  • Berichten: 799
  • Merk Vouwwagen: aart kok livingstone
Re: Klapband onderweg
« Reactie #26 Gepost op: juli 13, 2017, 09:13:27 pm »

wij hebben vorig jaar nieuwe banden eronder laten zetten en nee dan controleer je dat ook niet meer. dit is idd een wijze les om voor vertrek alles ff te meten.
Gelogd

C5CCV

  • Klap prof
  • ****
  • Online Online
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 1.355
  • Merk Vouwwagen: CCCX
Re: Klapband onderweg
« Reactie #27 Gepost op: juli 13, 2017, 09:14:38 pm »

Eerlijk gezegt heb ik afgelopen 2 jaar mijn banden spanning van de wagen ook niet gecontroleerd :)21] 

wij hebben vorig jaar nieuwe banden eronder laten zetten en nee dan controleer je dat ook niet meer. ....


Vreemd, dat is het eerste wat ik doe als ik de vouwwagen uit de garage haal; ook onderweg naar bestemming en vice versa controleer ik bij elke stop (zijn er overigens niet veel) de temperatuur van de banden en van de velgen door er even mijn hand op te leggen; als de banden en/of te velgen te heet zijn dan is dat een indicatie dat er iets niet goed is met de remmen of de bandenspaning.
« Laatst bewerkt op: juli 13, 2017, 09:18:27 pm door C5CCV »
Gelogd

meeder

  • Klap prof
  • ****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 1.010
  • Aart Kok Zambezi River Lodge 2009
Re: Klapband onderweg
« Reactie #28 Gepost op: juli 13, 2017, 09:15:44 pm »

Nee, op de band staat alleen de maximale druk.
De aanbevolen druk staat in de handleiding als het goed is.
Het geheel hangt af van onder andere de TMM van de vouwwagen en het type band.
Bij onze Zambezi die van 14" wielen voorzien was reden we rond met ongeveer 2.5 bar.
Vaak is het wel zo dat de hele kleine wieltjes vaak een wat hogere spanning hebben.
Gelogd

FriedelP

  • Klap gek
  • *****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 2.362
  • Merk Vouwwagen: Raclet Safari 2016
Re: Klapband onderweg
« Reactie #29 Gepost op: juli 13, 2017, 09:20:51 pm »

Bandendruk controleren doe ik ook vaak. Zeker die van de auto. Daar controleer ik het over het algemeen om de maan en half. Scheelt dan ook in verbruik. Laatst merkte ik dat er één band een halve bar meer was afgegaan, een week later dan terug gecontroleerd en terug een halve bar weg. Meteen naar de bandencentrale en er kwam een gigantische spijker uit. Had ik niet opgemerkt zonder regelmatige controle.

De vouwwagen controleer ik ook zeker meen dan één keer voor de reis.

Wat de bandendruk betreft, bij ons hangt er een sticker daarvoor op de spatborden. Voor 10 " banden was het geloof ik 3,5 bar en voor 13" is het 2,5 bar. Wat niet zoveel verschillend is met de auto die bij mij op 2,6 moet en de achterbanden bij belading op 3,2 bar.
Gelogd
Pagina's: « 1 2 3 4 5 6 7 »   Omhoog
 

SimplePortal 2.3.5 © 2008-2012, SimplePortal