Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.

Gebruikersnaam: Wachtwoord:
Pagina's: « 1 2 3 4 5 6 7 »   Omlaag

Auteur Topic: Klapband onderweg  (gelezen 23548 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Yella

  • Klap gek
  • *****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 6.865
  • Merk Vouwwagen: Ex Holtkamper Cocoon XL 2014 met Basekitchen XXL
  • Geen Cocoon meer, huisje in Hongarije en Karsten
    • Jawa.nl
Re: Klapband onderweg
« Reactie #45 Gepost op: juli 14, 2017, 12:46:06 pm »

De productiedatum van de band kan ik geen 2016 van maken. eerste 2 cijfers zijn inderdaad 16. Maar die zijn voor de week van productie. De laatste 2 cijfers zijn van belang voor productie jaar.
Gelogd
www.jawamarkt.nl voor boeken en handleidingen.

meeder

  • Klap prof
  • ****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 1.010
  • Aart Kok Zambezi River Lodge 2009
Re: Klapband onderweg
« Reactie #46 Gepost op: juli 14, 2017, 12:54:18 pm »

Daar lijkt ook 16 te staan,  dus 1616. Dan zou het week 16 van 2016 moeten zijn.
Gelogd

Yella

  • Klap gek
  • *****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 6.865
  • Merk Vouwwagen: Ex Holtkamper Cocoon XL 2014 met Basekitchen XXL
  • Geen Cocoon meer, huisje in Hongarije en Karsten
    • Jawa.nl
Re: Klapband onderweg
« Reactie #47 Gepost op: juli 14, 2017, 12:55:28 pm »

Daar lijkt ook 16 te staan,  dus 1616. Dan zou het week 16 van 2016 moeten zijn.
Kan het niet duidelijk genoeg zien. Zal de eigenaar zelf moeten zien.
Gelogd
www.jawamarkt.nl voor boeken en handleidingen.

meeder

  • Klap prof
  • ****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 1.010
  • Aart Kok Zambezi River Lodge 2009
Re: Klapband onderweg
« Reactie #48 Gepost op: juli 14, 2017, 04:00:18 pm »

Ik kan hier wel 1616 uit opmaken.
Gelogd

Yella

  • Klap gek
  • *****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 6.865
  • Merk Vouwwagen: Ex Holtkamper Cocoon XL 2014 met Basekitchen XXL
  • Geen Cocoon meer, huisje in Hongarije en Karsten
    • Jawa.nl
Re: Klapband onderweg
« Reactie #49 Gepost op: juli 14, 2017, 04:20:45 pm »

klopt. Maar raar dat die 2de 16 amper is te zien.
Gelogd
www.jawamarkt.nl voor boeken en handleidingen.

par

  • Klap prof
  • ****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Vrouw
  • Berichten: 475
  • Merk Vouwwagen: Bürstner Premio 450 TS (o wacht dat is een caravan...)
Re: Klapband onderweg
« Reactie #50 Gepost op: juli 14, 2017, 04:22:19 pm »

Wat wel bijzonder is dat alleen het jaartal cijfer zeer slecht te zien is. Zou ook zomaar 13 kunnen staan.
Gelogd

olaf

  • Klap gek
  • *****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 3.748
  • Merk Vouwwagen: Raclet Panama Up GL
Re: Klapband onderweg
« Reactie #51 Gepost op: juli 14, 2017, 08:04:16 pm »

Al was het jaartal 2010 geweest das dan net 7 jaar. Op zich niet extreem oud voor een band
Ik heb ze ook met een 20 jaar oude band naar Kroatië heen en terug zien rijden.
Ook heb ik hier op het forum gelezen dat iemand een klapband had met een nieuwe band.

De oude velg zoals al genoemd ziet er niet fris meer uit.
Gelogd
The need for the many outweigh the needs of the few

groothuis27

  • Klap fanaat
  • *
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 172
  • Merk Vouwwagen: alpenkreuzer
Re: Klapband onderweg
« Reactie #52 Gepost op: juli 18, 2017, 10:09:49 pm »

Het gaat hier om een 10 inch velg . Bij deze velgen hoort een binnenband in de band teliggen!  Dat is en was bij de alpenkreuzer al zo daar staat het zelfs in de technische gegevens  . Dit om het probleem van eraf lopen tevoorkomen , banden hebben anders teweinig grip op de velg rand vandaar die binnenband ! Wat betreft de dot code op de foto wat ik zo kan zien is dit geen moderne dot code die vanaf 2000 standaard zijn n.l dot en dan 4 cijfers . Wat voor maat staat er op de band ?

Verstuurd vanaf mijn GT-I9505 met Tapatalk

Gelogd

sanderv

  • Klap gek
  • *****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 2.013
  • Merk Vouwwagen: Camplet Royal, special edition "Frankenstein"
Re: Klapband onderweg
« Reactie #53 Gepost op: juli 19, 2017, 10:09:55 pm »

Het gaat hier om een 10 inch velg . Bij deze velgen hoort een binnenband in de band teliggen! 

Nee hoor, waarom? Ook 10 inch is gewoon tubeless. Binnenbanden zijn heel ouderwets en de snelste manier om een echte klapband te krijgen. Zelfs bij brommers en fietsen zijn die dingen op hun retour. Dat de velg hier geen grip meer heeft gehad op de band klopt wel, maar er is gewoon op gereden. Aflopende banden komt wel vaker voor, maar doorgaans door oververhitting of een te lage bandenspanning. Een te lege band kan zo veel warmte ontwikkelen dat hij er zelfs door in brand vliegt. De structuur van de band heeft dan vaak al eerder de geest gegeven.

https://www.youtube.com/watch?v=V8HiSr0i7uo
Gelogd

groothuis27

  • Klap fanaat
  • *
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 172
  • Merk Vouwwagen: alpenkreuzer
Re: Klapband onderweg
« Reactie #54 Gepost op: juli 19, 2017, 10:49:04 pm »

Binnenband is niet de snelste manier van een klapband .dat is beslist niet waar .De reden van juist geen binnenband is het van de velg afdrukken en ja teweinig druk ( of teveel !!) Is daar vaak aan gekoppeld. Daarom stapte alpenkreuzer al na een goed jaar over op 12 inch en later 13 inch .natuurlijk ook voor de betere weg ligging. Maar als ik een wagen heb met 10 inch banden die vervangen moeten worden doet de banden specialist er hier gelijk binnen banden in .

Verstuurd vanaf mijn GT-I9505 met Tapatalk

Gelogd

sanderv

  • Klap gek
  • *****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 2.013
  • Merk Vouwwagen: Camplet Royal, special edition "Frankenstein"
Re: Klapband onderweg
« Reactie #55 Gepost op: juli 20, 2017, 12:43:17 am »

Binnenband is niet de snelste manier van een klapband .dat is beslist niet waar .De reden van juist geen binnenband is het van de velg afdrukken en ja teweinig druk ( of teveel !!) Is daar vaak aan gekoppeld. Daarom stapte alpenkreuzer al na een goed jaar over op 12 inch en later 13 inch .natuurlijk ook voor de betere weg ligging. Maar als ik een wagen heb met 10 inch banden die vervangen moeten worden doet de banden specialist er hier gelijk binnen banden in .

Verstuurd vanaf mijn GT-I9505 met Tapatalk

Op dit moment lig ik in mijn camplet op 10 inch Falken Sincera's. Geen specialist die daar een binnenband in zal doen... En ik zou ze er ook nooit in willen hebben. Een binnenband monteren op een tubeless is een doodzonde. Echt geen zelfrespecterend bandenbedrijf zal dat doen. Het risico op klapbanden wordt er veel groter door, zowel door een klappende binnenband als door een afgerukt ventiel. Waarom denk je dat die dingen op auto's nooit meer gebruikt worden? Zolang de koordlagen van een tubeless niet beschadigd zijn (APK afkeur) en de bandendruk enigszins normaal is, is een klapband eigenlijk uitgesloten bij tubeless.
Gelogd

sanderv

  • Klap gek
  • *****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 2.013
  • Merk Vouwwagen: Camplet Royal, special edition "Frankenstein"
Re: Klapband onderweg
« Reactie #56 Gepost op: juli 20, 2017, 12:49:49 am »

Maar goed, zo ben ik tegelijkertijd ook verbaasd hoeveel mensen er nog met diagonaalbanden onder hun materieel rijden, net als de 4 PLY banden die de topicstarter onder z'n vouwwagen had. De afgelopen tijd heb ik meerdere topics gezien waarbij mensen uiteindelijk toch bij een bandenboer een diagonaalband gemonteerd hebben gekregen. Die dingen zou ik er ook nooit onder willen hebben, oververhitten veel te snel en hebben vaak maar slappe bandwangen, met klapbanden en aflopers tot gevolg. Dan is de keuze voor overstap naar een 13 inch velg door een fabrikant wel te begrijpen: in die maat zijn er veel meer (auto)radiaalbanden te krijgen die wel goed en betaalbaar zijn. Als Falken stopt met de produktie van de Sincera is er geen fatsoenlijk 10 inch alternatief meer, op misschien nog een maxxis trailermaxx na. Andere A merken zijn al eerder gestopt met de produktie van deze (mini cooper) band. Dan ga ik mijn wagen ook ombouwen naar 13 inch.
Gelogd

Theu

  • Klap gek
  • *****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 2.755
Klapband onderweg
« Reactie #57 Gepost op: juli 20, 2017, 06:30:47 am »


De 10" banden zullen er voorlopig niet uit gaan. Weliswaar zijn deze breder en zwaarder te belasten dan die onder de vouwwagens van ons.
Ik krijg echter wel de indruk dat men vergeet dat niet elke velg een tubeless velg is. Verder klopt het verhaal dat binnenbanden eerder voor problemen kunnen zorgen. Ook is het niet onbelangrijk dat je voor een aanhanger transport banden gebruikt en geen autobanden. Dit kun je bijvoorbeeld ook herleiden uit het overzicht dat iemand hier heeft gemaakt. Daarmee wil ik niet zeggen dat het met een autoband niet goed zal gaan, maar de specs voor een transport band zijn heel anders.
En waar iedereen die er verstand van heeft of denkt te hebben het wel over eens is is dat diagonaal banden mooi zijn voor onder een oldtimer maar niet voor intensief gebruik. Lees 400kg belasting per band en zomers met 130 km/u over de peage heen knallen.  Maar alle voorzorgsmaatregelen in acht genomen zijn er legio voorbeelden bekend waarbij het toch verkeerd ging. En vanaf hier gaat niemand erachter komen wat de precieze oorzaak is geweest bij de topicstarter maar hebben wij allemaal wel een aantal handvatten gegeven om de oorzaak te proberen te achterhalen.
Volgens mij heb ik het zo aardig samengevat.
Persoonlijk zou ik met de band en mijn verhaal (evt. met foto's) naar een onafhankelijk specialist gaan die verstand heeft van banden. Het mooiste zou zijn als je bij iemand van de ongevallen dienst van de politie terecht kan. Wellicht dat zo'n soort specialist valt te consulteren m.b.v. je verzekering.
In ieder geval heel veel succes met de afwikkeling van het verhaal en ik blijf dit volgen op de afloop.


Proud owner of a Combi Camp Flexi T&T
« Laatst bewerkt op: juli 20, 2017, 06:40:08 am door Theu »
Gelogd

sanderv

  • Klap gek
  • *****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 2.013
  • Merk Vouwwagen: Camplet Royal, special edition "Frankenstein"
Re: Klapband onderweg
« Reactie #58 Gepost op: juli 20, 2017, 08:22:22 am »


De 10" banden zullen er voorlopig niet uit gaan. Weliswaar zijn deze breder en zwaarder te belasten dan die onder de vouwwagens van ons.


Dat is inderdaad een nieuw type 10 incher,  al is dit hogedrukbandje door de enorme belastbaarheid en forse breedte ongeschikt voor lichte aanhangers. Die zouden meer in de lucht hangen dan de grond raken...  :)

Ben ook benieuwd of de oorzaak ooit nog te achterhalen zal zijn. Vrees dat bewijs voor een schadeclaim nog lastig zal worden.
Gelogd

FriedelP

  • Klap gek
  • *****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 2.377
  • Merk Vouwwagen: Raclet Safari 2016
Re: Klapband onderweg
« Reactie #59 Gepost op: juli 20, 2017, 06:50:15 pm »

Vandaag banden op druk gebracht. Na een jaar stilstaan mocht daar toch een pak druk bij. Heb ze van 2.0 terug op 2.7 gezet.

Vervolgens een testritje gedaan van een 30 km. Daarna aan de velg en banden gevoeld en ook de band. Beiden waren warm, maar ik kon er nog mijn hand op leggen. Dus niet echt warm. Bij de banden van de auto was dat niet het geval. Waren nog koel.

Vraag, is dat nu een probleem na 30 km? En zo ja wat moet ik dan doen?
Gelogd
Pagina's: « 1 2 3 4 5 6 7 »   Omhoog
 

SimplePortal 2.3.5 © 2008-2012, SimplePortal