Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.

Gebruikersnaam: Wachtwoord:
Pagina's: « 1 2 3 4 5 6 7 »   Omlaag

Auteur Topic: Klapband onderweg  (gelezen 23405 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

KenJo

  • Klap gek
  • *****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 2.346
Re: Klapband onderweg
« Reactie #60 Gepost op: juli 20, 2017, 08:03:15 pm »

Kleine banden (10inch) worden sneller warm dan grote (auto)banden van bijvoorbeeld 15-16-17 inch. En dat geldt uiteraard ook voor dikker of dunner. Mijn motor banden bijvoorbeeld zijn na een rit van 55km ook warmer dan de banden van de auto die precies dezelfde rit heeft gemaakt terwijl de motorbanden veel groter zijn maar ook véél smaller.
En dat is ook logisch want de kleinere banden moeten meer omwentelingen maken om een zelfde afstand af te leggen en de temperatuur kan over minder rubber verdeelt worden. Dus meer wrijving = meer warmte. En bij minder oppervlakte betekend dat dat de temperatuur hoger zal zijn dan bij meer oppervlakte aan rubber.

Of de temperatuur zorg wekkend is, kan ik je niet vertellen. Zolang je je hand op de band kan leggen is er niks aan de hand lijkt me, zodra hij te warm is om te voelen gaat er iets niet goed.
Gelogd
klapband, klapdeur, klaplopen, klapmuts, klaproos, klapschaats, klapwiek, klapzoen, klapstuk, klapstoel, achterklap, handjeklap

we klappen wat af!

FriedelP

  • Klap gek
  • *****
  • Online Online
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 2.362
  • Merk Vouwwagen: Raclet Safari 2016
Re: Klapband onderweg
« Reactie #61 Gepost op: juli 20, 2017, 08:18:24 pm »

Bedankt voor de info! Het zijn wel 13" banden, maar dat is nog altijd een stuk kleiner dan de 16" van de auto.
Gelogd

sanderv

  • Klap gek
  • *****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 1.996
  • Merk Vouwwagen: Camplet Royal, special edition "Frankenstein"
Re: Klapband onderweg
« Reactie #62 Gepost op: juli 20, 2017, 10:11:04 pm »

Bedankt voor de info! Het zijn wel 13" banden, maar dat is nog altijd een stuk kleiner dan de 16" van de auto.

Wat voor banden?

En zijn de banden al zo warm, of komt het meer vanuit de velg? Want eigenlijk mogen beide niet warm zijn na zo'n ritje... Bij ons worden op vakantie de achterbanden van de auto trouwens het warmst van allemaal. De vouwwagenbanden blijven eigenlijk gewoon koud, behalve in de bergen waar de oplooprem mee gaat doen. Dat er zoveel lucht bij moet na een jaar is niet heel vreemd. Zou iedereen standaard even moeten checken bij het uit de stalling trekken van de klapper. Dat doet meer voor het risico van een klapband dan rijden met een banden die een paar jaar ouder zijn dan de geadviseerde 6 jaar.
Gelogd

FriedelP

  • Klap gek
  • *****
  • Online Online
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 2.362
  • Merk Vouwwagen: Raclet Safari 2016
Re: Klapband onderweg
« Reactie #63 Gepost op: juli 20, 2017, 10:19:36 pm »

Wat voor banden weet ik niet.

Dat er zoveel lucht bij moest, was ik niet over verwonderd. Wel dat het warm was na een dergelijk ritje. Ik weet niet waar de warmte vandaan kwam, maar zowel velg als banden waren warm.

Moet ik me dan wel zorgen maken? Wat moet ik dan doen?
Gelogd

FriedelP

  • Klap gek
  • *****
  • Online Online
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 2.362
  • Merk Vouwwagen: Raclet Safari 2016
Re: Klapband onderweg
« Reactie #64 Gepost op: juli 20, 2017, 10:27:32 pm »

het was bij de twee wielen het geval.

Het gaat over een nieuwe wagen van vorig jaar. Vorig jaar heb ik er niet aan gevoeld. Dit jaar heb ik er wel de schokdempers bij opgezet.
Gelogd

Yella

  • Klap gek
  • *****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 6.862
  • Merk Vouwwagen: Ex Holtkamper Cocoon XL 2014 met Basekitchen XXL
  • Geen Cocoon meer, huisje in Hongarije en Karsten
    • Jawa.nl
Re: Klapband onderweg
« Reactie #65 Gepost op: juli 21, 2017, 09:43:46 am »

Wat voor banden?

En zijn de banden al zo warm, of komt het meer vanuit de velg? Want eigenlijk mogen beide niet warm zijn na zo'n ritje... Bij ons worden op vakantie de achterbanden van de auto trouwens het warmst van allemaal. De vouwwagenbanden blijven eigenlijk gewoon koud, behalve in de bergen waar de oplooprem mee gaat doen. Dat er zoveel lucht bij moet na een jaar is niet heel vreemd. Zou iedereen standaard even moeten checken bij het uit de stalling trekken van de klapper. Dat doet meer voor het risico van een klapband dan rijden met een banden die een paar jaar ouder zijn dan de geadviseerde 6 jaar.
Als de band heet zou zijn van de velg of oplooprem, dan zou de as al lang in brand zijn gevlogen en had je het al gemerkt.
Gelogd
www.jawamarkt.nl voor boeken en handleidingen.

KenJo

  • Klap gek
  • *****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 2.346
Re: Klapband onderweg
« Reactie #66 Gepost op: juli 21, 2017, 10:45:46 pm »

Qua temperatuur zou ik mij niet zo heel erg druk maken:

Als je een band bij 20 graden op 2.6 bar zet houdt je bij 0 graden 2.4 bar over. Als je hem daarna bij 0 graden op 2.6bar zet  dan zal de druk bij +20 graden 2.8 worden. Dus dat zijn geen enorme druk verschillen (0,1 bar bij 10 gr temp) dus een band moet als 100gr worden om 1 bar aan druk te winnen (dat is niet helemaal juist want bij een hogere druk neemt de temperatuur meer toe) maar dan nog kan een autoband veel meer hebben dan 2 bar extra aan bandenspanning.

En qua temperatuur kan een band ook wel wat hebben: bij auto/ motorraces is de minimale bandentemperatuur zo'n 50C en die kan oplopen tot 100C.

Het grootste nadeel is dat de banden veel harder slijten en dus uiteindelijk ook sneller kapot gaan en dan is een levensduur van 5 jaar misschien al wel teveel. En daardoor kan dan een klapband ontstaan omdat de band door alle extremen gewoon "op" is terwijl dat aan het uiterlijk niet zichtbaar is.

Ik hoop dat dit nog wat meer duidelijkheid geeft.

aanvulling: de temperatuur meten is wat lastig maar zolang je een band gewoon aan kan raken is de temperatuur niet zorgwekkend. Als een band heet aanvoelt bij een lange rit is dat ook niet erg, bij een korte rit (<50km) zou ik me wel zorgen gaan maken en dan bijvoorbeeld inderdaad de remtrommels eens op temperatuur controleren. Als die in orde is kan het aan de banden liggen en zou je contact op kunnen nemen met de fabrikant/ importeur.

En anders gewoon vervangen voor een ander merk band als je het echt niet vertrouwd.
« Laatst bewerkt op: juli 21, 2017, 10:52:21 pm door KenJo »
Gelogd
klapband, klapdeur, klaplopen, klapmuts, klaproos, klapschaats, klapwiek, klapzoen, klapstuk, klapstoel, achterklap, handjeklap

we klappen wat af!

sanderv

  • Klap gek
  • *****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 1.996
  • Merk Vouwwagen: Camplet Royal, special edition "Frankenstein"
Re: Klapband onderweg
« Reactie #67 Gepost op: juli 22, 2017, 03:35:54 pm »

Als de band heet zou zijn van de velg of oplooprem, dan zou de as al lang in brand zijn gevlogen en had je het al gemerkt.

waarom? als de rem aanlopt wordt er op drie plekken warmte gecreeerd: rem, loopvlak band (frictie met de weg) en in de wang van de band. Omgekeerd wordt een velg niet zo maar warm van warmteontwikkeling in een band.
Gelogd

Matthijs_164

  • Klap nerd
  • ***
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 295
  • Merk Vouwwagen: Holtkamper Kyte XL 2012
Re: Klapband onderweg
« Reactie #68 Gepost op: juli 22, 2017, 05:59:38 pm »

Denk dat de vraag moet zijn waarom die banden warm worden. Banden die netjes afrollen met weinig weerstand zouden niet warm moeten worden. Het feit dat de banden warm worden, betekent dat er ergens wrijvingsverliezen optreden. Op een kort ritje zonder moeilijke bergafdalingen etc zou ik weinig wrijvingsverliezen verwachten. Daarom zou ik me net als Kenjo in dit geval wel druk maken om die opwarming.

Gr, Matthijs
Gelogd

Theu

  • Klap gek
  • *****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 2.749
Klapband onderweg
« Reactie #69 Gepost op: juli 22, 2017, 06:28:04 pm »

waarom? als de rem aanlopt wordt er op drie plekken warmte gecreeerd: rem, loopvlak band (frictie met de weg) en in de wang van de band. Omgekeerd wordt een velg niet zo maar warm van warmteontwikkeling in een band.
En de warmte die vanaf de remtrommels naar de velgen gaat? Trommels en velgen zitten vrij strak tegen elkaar aan.


Proud owner of a Combi Camp Flexi T&T
Gelogd

groothuis27

  • Klap fanaat
  • *
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 172
  • Merk Vouwwagen: alpenkreuzer
Re: Klapband onderweg
« Reactie #70 Gepost op: juli 23, 2017, 09:45:37 am »

Kan zijn dat de remmen licht blijven aanlopen .een band word warm dat is niet zo vreemd ( zolang je hem maar met de hand kan aanraken ) .als de velg ook extreem warm word zou ik het in de remmen zoeken .wat ik zo begreep  ( als er verder niks mis is ) zou stikstof in de banden ook iets kunnen helpen ( loopt minder hard leeg en worden de banden ook minder heet ).

Verstuurd vanaf mijn GT-I9505 met Tapatalk

Gelogd

Cadillacfreak

  • Klap nerd
  • ***
  • Offline Offline
  • Berichten: 407
  • Merk Vouwwagen: 2010 Aart Kok Kavango
Re: Klapband onderweg
« Reactie #71 Gepost op: juli 23, 2017, 11:48:33 am »

Ik heb naar aanleiding van dit topic gisteren onze Kavango maar eens laten wegen want onze schattingen liepen uiteen van 700 kg tot 850 kg. We hebben namelijk nogal wat extra spullen in de wagen en onder het zeil gestopt zoals alle stoelen en tafel.
Maar op een officiele weegbrug bleek hij gelukkig maar 600 kg te wegen!

Hiermee gaan we met een veel geruster gevoel op pad. Wel wil ik nog even de bannenspanning meten. Weet iemand hoeveel BAR de wielen van een Kavango uit 2010 mag hebben?

Gelogd

Matthijs_164

  • Klap nerd
  • ***
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 295
  • Merk Vouwwagen: Holtkamper Kyte XL 2012
Re: Klapband onderweg
« Reactie #72 Gepost op: juli 23, 2017, 12:44:41 pm »

Kan zijn dat de remmen licht blijven aanlopen .een band word warm dat is niet zo vreemd ( zolang je hem maar met de hand kan aanraken ).

Wat mij betreft wel vreemd na een kort ritje door het platte Nederland. Als de banden van z'n ritje al warm worden, wat dan op een lange rit met hoogteverschil (en dus veel intensiever gebruik remmen)?

Aanhangwagens hebben meestal trommelremmen, vouwwagens voor zover ik weet zonder uitzondering. Een trommelrem heeft de mooie eigenschap dat ze de remkracht zelf vergroten. Aanlopende schoenen trekken zichzelf dus een beetje meer vast. Als dat het geval is verklaart dat de opwarming. Is echter niet ok en een technisch probleem. Als de banden niet warm worden door de remmerij, dan treden er ergens anders wrijvingsverliezen op. Ook niet ok. Dus de conclusie dat er geen probleem is omdat de banden niet de handen verbranden kan ik niet ondersteunen. Opwarming vd banden is een gevolg. De oorzaak is de interessante vraag en daarmee dan de beoordeling of dat een probleem is of niet.
Gelogd

meeder

  • Klap prof
  • ****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 1.010
  • Aart Kok Zambezi River Lodge 2009
Re: Klapband onderweg
« Reactie #73 Gepost op: juli 23, 2017, 12:45:31 pm »

Let wel op dat als je een weegbrug gebruikt die voor vrachtwagens is, bijvoorbeeld een 100 ton weegbrug dat die bij de gewichten van vouwwagens en caravans niet bijster nauwkeurig zijn maar het is een goede inschatting.
Gelogd

groothuis27

  • Klap fanaat
  • *
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 172
  • Merk Vouwwagen: alpenkreuzer
Re: Klapband onderweg
« Reactie #74 Gepost op: juli 23, 2017, 12:50:12 pm »

Door het rijden worden banden altijd wat warm niet meer dan normaal .maar er zit een verschil tussen warm en heet ! Ik heb nu stikstof in de banden en dat scheeld behoorlijk in het warm worden ( verder is alles goed dat voorop gesteld ) .

Verstuurd vanaf mijn GT-I9505 met Tapatalk

Gelogd
Pagina's: « 1 2 3 4 5 6 7 »   Omhoog
 

SimplePortal 2.3.5 © 2008-2012, SimplePortal