Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.

Gebruikersnaam: Wachtwoord:
Pagina's: « 1 2 3 4 5 6 7 »   Omlaag

Auteur Topic: Klapband onderweg  (gelezen 23539 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

xray

  • Klap prof
  • ****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 638
  • Merk Vouwwagen: Trigano Odyssee GL 2016
Re: Klapband onderweg
« Reactie #75 Gepost op: juli 23, 2017, 07:44:15 pm »

Let wel op dat als je een weegbrug gebruikt die voor vrachtwagens is, bijvoorbeeld een 100 ton weegbrug dat die bij de gewichten van vouwwagens en caravans niet bijster nauwkeurig zijn maar het is een goede inschatting.
Die zijn toch ook gewoon geijkt? Zeker als je ergens bij een tuin en bestratings bedrijf weegt. Die wegen ook de aanhangers die zand stenen etc. kopen.

Verstuurd vanaf mijn SM-G950F met Tapatalk

Gelogd

meeder

  • Klap prof
  • ****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 1.010
  • Aart Kok Zambezi River Lodge 2009
Re: Klapband onderweg
« Reactie #76 Gepost op: juli 23, 2017, 11:48:45 pm »

Ze zijn wel gekalibreerd en als ze gebruikt worden voor de handel dan zijn ze ook conform de wettelijke eisen gekeurd maar dat kan nog steeds inhouden dat X kg afwijking toegestaan is.
Op een vrachtwagen die 50 ton weegt maakt 50kg niet veel uit bijvoorbeeld maar als wij 700kg willen wegen is 50kg wel veel.
Gelogd

xray

  • Klap prof
  • ****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 638
  • Merk Vouwwagen: Trigano Odyssee GL 2016
Re: Klapband onderweg
« Reactie #77 Gepost op: juli 24, 2017, 09:34:08 am »

Ze zijn wel gekalibreerd en als ze gebruikt worden voor de handel dan zijn ze ook conform de wettelijke eisen gekeurd maar dat kan nog steeds inhouden dat X kg afwijking toegestaan is.
Op een vrachtwagen die 50 ton weegt maakt 50kg niet veel uit bijvoorbeeld maar als wij 700kg willen wegen is 50kg wel veel.
ja klopt maar dan zou ik nog uitgaan van een % dat mag afwijken, en dan maakt het allemaal niet uit of het om 500 kilo gaat of 50 ton.
Ik heb hem iig gewogen bij zo'n tuinbedrijf en weet dus 'globaal' wat de VW compleet weegt. Heb hem ook aangekoppeld gewogen dus disseldruk moest er nog bij maar ging mij om een schatting te hebben en veilig op weg te kunnen en eventuele controles goed door te kunnen komen.

On Topic. Vraag me af of de oorzaak gevonden is en of de TS weet wat het jaartal van de banden is geweest en of ze er goed oplagen.....
Gelogd

Cadillacfreak

  • Klap nerd
  • ***
  • Offline Offline
  • Berichten: 407
  • Merk Vouwwagen: 2010 Aart Kok Kavango
Re: Klapband onderweg
« Reactie #78 Gepost op: juli 27, 2017, 12:15:32 am »

Het was inderdaad een vrij grote weegbrug voor vrachtwagens, maar volgens het bedrijf had de weegbrug slechts een afwijking van 5 kg. (?)
Dus als hij 600 woog aan de trekhaak moet ik nog zo'n 60 kg (kogeldruk) bij optellen?
Gelogd

xray

  • Klap prof
  • ****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 638
  • Merk Vouwwagen: Trigano Odyssee GL 2016
Re: Klapband onderweg
« Reactie #79 Gepost op: juli 27, 2017, 10:19:01 am »

Het was inderdaad een vrij grote weegbrug voor vrachtwagens, maar volgens het bedrijf had de weegbrug slechts een afwijking van 5 kg. (?)
Dus als hij 600 woog aan de trekhaak moet ik nog zo'n 60 kg (kogeldruk) bij optellen?
Ik heb hem ook aangekoppeld op zo'n grote plaat/weegbrug gereden bij een tuinbedrijf en inderdaad je kogeldruk moet je er nog bij optellen en dan heb je een goede inschatting van het gewicht.
Afwijking zal idd niet alteveel zijn want dit bedrijf gebruikt die brug ook om zand/stenen etc. te wegen wat verkocht wordt.
Gelogd

groothuis27

  • Klap fanaat
  • *
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 172
  • Merk Vouwwagen: alpenkreuzer
Re: Klapband onderweg
« Reactie #80 Gepost op: juli 29, 2017, 08:30:27 pm »

Kogeldruk komt bij je auto op ,niet bij het totaal gewicht van de vouwwagen .

Verstuurd vanaf mijn GT-I9505 met Tapatalk

Gelogd

Cadillacfreak

  • Klap nerd
  • ***
  • Offline Offline
  • Berichten: 407
  • Merk Vouwwagen: 2010 Aart Kok Kavango
Re: Klapband onderweg
« Reactie #81 Gepost op: juli 29, 2017, 10:05:06 pm »

Oh ja, is dat het geval? Dat is wel fijn want dan kan ik nog zo'n 150 kg aan zooi in mijn vouwwagen stoppen. Aangezien onze auto al zo'n 1900 kg weegt is 60 kg meer of minder niet zo'n probleem.
Gelogd

meeder

  • Klap prof
  • ****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 1.010
  • Aart Kok Zambezi River Lodge 2009
Re: Klapband onderweg
« Reactie #82 Gepost op: juli 30, 2017, 04:39:42 pm »

Zolang je niet boven de TMM van de vouwwagen uitkomt en niet boven de maximale kogeldruk van de vouwwagen kan je hem helemaal vol stoppen.
Gelogd

xray

  • Klap prof
  • ****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 638
  • Merk Vouwwagen: Trigano Odyssee GL 2016
Re: Klapband onderweg
« Reactie #83 Gepost op: juli 30, 2017, 09:30:57 pm »

Kogeldruk komt bij je auto op ,niet bij het totaal gewicht van de vouwwagen .

Verstuurd vanaf mijn GT-I9505 met Tapatalk
Klopt dat dat op de trekhaak drukt. Maar als je de VW aangekoppeld weegt dan moet je die kogeldruk dus bij het gewicht van de VW optellen. Weet niet hoe de weging gaat bij controle denk dat ze de aanhangers/VW/caravans niet allemaal loskoppelen dus dan heb je wat speling:)39]

Verstuurd vanaf mijn SM-G950F met Tapatalk

Gelogd

groothuis27

  • Klap fanaat
  • *
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 172
  • Merk Vouwwagen: alpenkreuzer
Re: Klapband onderweg
« Reactie #84 Gepost op: juli 30, 2017, 09:54:57 pm »

Kogeldruk komt altijd bij de auto op nooit bij het totaal gewicht van de vouwwagen / caravan .je weegt hem ook aangekoppeld. Met alleen de banden op de weegbrug / weegplaat. Stel dat je hem weegt afgekoppeld en hij staat in z'n geheel op de weegbrug op z'n neuswiel dan mag je de kogeldruk ( die moet je even apart wegen dus ) van dat totaal gewicht afhalen en die komt bij het totaal gewicht van de auto op !

Verstuurd vanaf mijn GT-I9505 met Tapatalk

Gelogd

elianmars

  • Klap fanaat
  • *
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 145
  • Merk Vouwwagen: RM Runner S 1998
Re: Klapband onderweg
« Reactie #85 Gepost op: juli 31, 2017, 09:22:58 am »

Kogeldruk komt altijd bij de auto op nooit bij het totaal gewicht van de vouwwagen / caravan .je weegt hem ook aangekoppeld. Met alleen de banden op de weegbrug / weegplaat. Stel dat je hem weegt afgekoppeld en hij staat in z'n geheel op de weegbrug op z'n neuswiel dan mag je de kogeldruk ( die moet je even apart wegen dus ) van dat totaal gewicht afhalen en die komt bij het totaal gewicht van de auto op !

Verstuurd vanaf mijn GT-I9505 met Tapatalk

Is dat zo? Ik heb onze RM afgekoppeld gewogen. Was 740 kilo (max toelaatbare gewicht op de as is 750 kilo). Kogeldruk was 65 kilo. Die mag ik er dus aftrekken, omdat je dat gewicht aan de auto gaat hangen.
Dat houd dus in dat we ruim onder het maximaal toelaatbare gewicht op de as zaten, als ik het goed begrijp?
Gelogd

groothuis27

  • Klap fanaat
  • *
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 172
  • Merk Vouwwagen: alpenkreuzer
Re: Klapband onderweg
« Reactie #86 Gepost op: juli 31, 2017, 02:59:09 pm »

Klopt .als je hem aangekoppeld weegt met alleen de beide banden op de weegplaat dan mag je het er niet aftrekken! !

Verstuurd vanaf mijn GT-I9505 met Tapatalk

Gelogd

Cadillacfreak

  • Klap nerd
  • ***
  • Offline Offline
  • Berichten: 407
  • Merk Vouwwagen: 2010 Aart Kok Kavango
Re: Klapband onderweg
« Reactie #87 Gepost op: augustus 01, 2017, 11:16:14 pm »

Ik ben het een beetje kwijt mensen. Dus als ik mijn vouwwagen aangekoppeld heb gewogen en hij weegt 600 kg, moet ik dan het kogeldrukgewicht eraf trekken, bij de vouwwagen optellen of bij het gewicht van de auto optellen, of niks doen???
Gelogd

groothuis27

  • Klap fanaat
  • *
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 172
  • Merk Vouwwagen: alpenkreuzer
Re: Klapband onderweg
« Reactie #88 Gepost op: augustus 01, 2017, 11:22:01 pm »

Als je hem aangekoppeld weegt en hij weegt 600 kg op de as zo gezegt dan weegt hij 600 kg en heb je voor het totaal gewicht niks temaken met de kogeldruk!  ( deze komt bij de auto op waarbij de Max. Kogeldruk bepaald word Door het laagste Max. , dus als bijv. Je auto 75 kg mag hebben maar je vouwwagen Max. 50 kg dan is deze laatste bepalend , dus Max. Kogeldruk in dit geval 50 kg ).

Verstuurd vanaf mijn GT-I9505 met Tapatalk

Gelogd

Cadillacfreak

  • Klap nerd
  • ***
  • Offline Offline
  • Berichten: 407
  • Merk Vouwwagen: 2010 Aart Kok Kavango
Re: Klapband onderweg
« Reactie #89 Gepost op: augustus 02, 2017, 07:43:33 am »

Bedankt voor op de opheldering. :)
En omgerekend mag mijn trekhaak een kogeldruk van max. 140 kg hebben dus daar zal ik niet snel over heen gaan.
« Laatst bewerkt op: augustus 02, 2017, 11:39:23 am door Cadillacfreak »
Gelogd
Pagina's: « 1 2 3 4 5 6 7 »   Omhoog
 

SimplePortal 2.3.5 © 2008-2012, SimplePortal