Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.

Gebruikersnaam: Wachtwoord:
Pagina's: 1 2 3 »   Omlaag

Auteur Topic: Onweer en klappen  (gelezen 8943 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Jon

  • Klap prof
  • ****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 1.569
Onweer en klappen
« Gepost op: juli 20, 2017, 12:01:18 am »

Geen idee of deze vraag hier thuishoort, maar ik gooi 'm d'r toch maar even in.
Tijdens een onweersbui hier in Groesbeek met mooie ontladingen vanavond vroeg ik me af hoe veilig je bent in de bak van de klapper.

Ik heb hier op een van de campings een keer de schade gezien door loopstroom, ik had net een aantal verticale ontladingen op de camera vastgelegd, liep van de campingweide naar de auto en toen ik er nèt inzat sloeg het in op het veld. Alle stroompunten en het elektra van de boerderij 50 meter verderop knalden eruit.

De klapper staat welsiwaar op de banden maar de uitdraaisteunen maken vol contact met de(natte) grond. Wat is slim? Behalve ergens gaan staan of zitten waar je relatief veilig bent.....
Gelogd
Combi Camp Country 2016, daarna de Waard Kuifmees, nu even niets.

Theu

  • Klap gek
  • *****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 2.752
Re: Onweer en klappen
« Reactie #1 Gepost op: juli 20, 2017, 06:47:27 am »

Het eerste wat ik denk is houten of kunststof planken onder je steunen. Maar dan creëer je de kooi van faraday (https://nl.m.wikipedia.org/wiki/Kooi_van_Faraday) die je niet makkelijk ontlaad. Met een auto zorg je dat het metaal van de auto een boom oid raakt om te ontladen. Met een opgebouwde vouwwagen is dat wat lastig.


Proud owner of a Combi Camp Flexi T&T
Gelogd

poldertoerist

  • Klap gek
  • *****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 2.321
Re: Onweer en klappen
« Reactie #2 Gepost op: juli 20, 2017, 07:18:17 am »

Je bent met onweer alleen veilig in een kooi van faraday. En dat is een vouwwagen niet. Campings nemen wel maatregelen en dus gaat het meestal goed. Maar de gewone voorzorgsmaatregelen gelden ook bij een vouwwagen. 
Gelogd
Adventure Awaits

Yella

  • Klap gek
  • *****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 6.865
  • Merk Vouwwagen: Ex Holtkamper Cocoon XL 2014 met Basekitchen XXL
  • Geen Cocoon meer, huisje in Hongarije en Karsten
    • Jawa.nl
Re: Onweer en klappen
« Reactie #3 Gepost op: juli 20, 2017, 07:42:43 am »

Wij zoeken beschutting in onze auto of een gebouw. Maar onze ervaring heeft geleerd dat weinig mensen dat doen en gewoon in tent of vouwwagen of caravan blijven.
Gelogd
www.jawamarkt.nl voor boeken en handleidingen.

C5CCV

  • Klap prof
  • ****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 1.356
  • Merk Vouwwagen: CCCX
Re: Onweer en klappen
« Reactie #4 Gepost op: juli 20, 2017, 08:05:43 am »

Bij heel serieus onweer (dichtbij) gaan we in de auto zitten (en eventueel een rondje rijden);
Bij minder serieus onweer (wat verder weg) zitten we in ieder geval in de wagenbak en staan we nooit op de grond
Gelogd

martijn82

  • Klap gek
  • *****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 2.560
  • Geniet van het kampeer leven .
Re: Onweer en klappen
« Reactie #5 Gepost op: juli 20, 2017, 08:56:48 am »

Licht er aan wanneer er onweert. Overdag in de auto en rondje rijden. En in de nacht slaap ik goed door wordt niet wakker van onweer.

Verstuurd vanaf mijn SM-G920F met Tapatalk

Gelogd

KampeerFan

  • Klap prof
  • ****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 1.324
Re: Onweer en klappen
« Reactie #6 Gepost op: juli 20, 2017, 10:24:13 am »

Zwaar of licht onweer het maakt geen verschil. Beide keren is de blikseminslag natuurlijk net zo gevaarlijk. In de auto schuilen of het toiletgebouw is het enige verstandige wat je kan doen. Ook al lagen we te slapen, ik ging er met de kinderen uit.

Waar ik verder op let zijn de directe bomen om me heen. Ik ben werkzaam in het groen en heb mijn diploma's  om bomen te beoordelen op veiligheid. Er vallen over het algemeen meer gewonden door vallende bomen/takken dan door blikseminslag. Als ik zie dat er op de camping slecht onderhoud aan bomen is gedaan. Meld ik dat altijd,  ik laat er zelfs mijn keuze voor een plek wel eens vanaf hangen.
« Laatst bewerkt op: juli 20, 2017, 10:26:27 am door _Jeroen_ »
Gelogd

nikkel1964

  • Gast
Re: Onweer en klappen
« Reactie #7 Gepost op: juli 20, 2017, 02:20:26 pm »

Zwaar of licht onweer het maakt geen verschil.

Klopt, een blikseminslag op je hoofd komt bij een zwaar onweer net zo hard aan als bij een licht  :) Maar de persoon die die opmerking maakte verduidelijkte ook even dat daarmee 'ver weg' of 'dichtbij' werd bedoelt. En in het eerste geval rommelt het nog steeds hard maar is de kans op inslag in jouw buurt een stukje kleiner.

Maar ook ik zoek de auto (of een gebouw) op nog voordat het wat te dicht bij komt, de tent van een vouwwagen biedt daar tegen geen enkele bescherming.
Gelogd

meneer Marnix

  • Gast
Re: Onweer en klappen
« Reactie #8 Gepost op: juli 20, 2017, 07:00:05 pm »

De kans dat je de Staatsloterij wint is groter dan dat je (in je vouwwagen) door bliksem wordt geraakt.

In de meeste gevallen zijn we overdag met dat soort weer op pad in de auto. In de nacht slapen we er vaak door heen. Hoewel we ons in de bergen in de Tarn met code oranje of rood wel een heeeel nederig hebben gevoeld......
Gelogd

KampeerFan

  • Klap prof
  • ****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 1.324
Re: Onweer en klappen
« Reactie #9 Gepost op: juli 20, 2017, 07:57:11 pm »

Zelfs als een onweersbui nog ver weg lijkt en het in de verte wat rommelt. Kan de bliksem wel degelijk inslaan. Een donderslag bij heldere hemel noemt men dat. Een paar jaar terug zijn er op deze manier mensen overleden en gewond geraakt in Nederland toen ze op een begraafplaats stonden ivm een uitvaart.

De kans dat je geraakt word is relatief klein. Ik maakte me er ook nooit zo druk om. Maar sinds er kinderen in het spel zijn ga ik voor de veiligheid.

Door mijn werk ook veel dingen meegemaakt met noodweer. Dan kom je er toch ook anders in te staan.
Gelogd

Klapmoose

  • Klap nerd
  • ***
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 410
  • Merk Vouwwagen: Cabanon Malawi deluxe 2.0
Re: Onweer en klappen
« Reactie #10 Gepost op: juli 20, 2017, 08:27:05 pm »

Onweer in een vouwwagen of tent is gevaarlijk. In de (voor) tent loop je ook het risico op verwondingen door een indirecte blikseminslag die via de grond wegvloeit. Of je in de wagenbak veilig bent voor een indirecte inslag vind ik een interessante vraag. Je zou denken dat door hout  onder de metalen uitdraaisteunen te leggen je het risico verkleind. Het materiaal van de wagenbak speelt denk ik ook een rol.


Bliksem zoekt altijd de makkelijkste weg naar de grond en heeft een voorkeur voor metalen. Dus tentstokken geeft  een verhoogde risico op inslag. Omdat de vouwwagen geen kooi van Faraday is zal de bliksem een weg door de vouwwagen zoeken en verwacht ik dat de vouwwagen heel snel uitbrand. Toch is de kans op inslag heel erg klein, word je toch getroffen dan is de overlevingskans ook groot. Ik ken de gevaren maar blijf toch in de tent of vouwwagen bij onweer.


Ik vraag me af of je veilig bent in een caravan. Die zijn volgens mij tegenwoordig  vaak van kunststof dus ook geen kooi van faraday. Alleen van de Eriba weet ik dat deze veilig zijn.



Met een auto zorg je dat het metaal van de auto een boom oid raakt om te ontladen. Met een opgebouwde vouwwagen is dat wat lastig.

Het is een hardnekkige fabel dat je na een inslag de auto tegen een boom of paaltje moet rijden om te ontladen. De stroom zal via de banden weglopen in de grond. Je kunt rustig uitstappen als de bui voorbij is.

« Laatst bewerkt op: juli 20, 2017, 08:29:58 pm door Klapmoose »
Gelogd

peter123456

  • Klap nerd
  • ***
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 437
  • Merk Vouwwagen: (G) roadmaster
Re: Onweer en klappen
« Reactie #11 Gepost op: juli 20, 2017, 08:49:40 pm »

onweer en buiten zijn levert altijd een mogelijk gevaar op.  punt.
maakt niet uit of je in de bak gaat zitten, ook niet met een stukje hout onder de poten,
de bliksem legt vele honderden meters af door de lucht en dan maakt een stukje hout tussen de poten ook niet meer uit.
  :evil: :evil: :evil: :#
Gelogd
nu roadmaster familie S, was holtkamper Family de luxe.....
heet tegenwoordig (g)roadmaster

Theu

  • Klap gek
  • *****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 2.752
Re: Onweer en klappen
« Reactie #12 Gepost op: juli 20, 2017, 08:55:45 pm »

Onweer in een vouwwagen of tent is gevaarlijk. In de (voor) tent loop je ook het risico op verwondingen door een indirecte blikseminslag die via de grond wegvloeit. Of je in de wagenbak veilig bent voor een indirecte inslag vind ik een interessante vraag. Je zou denken dat door hout  onder de metalen uitdraaisteunen te leggen je het risico verkleind. Het materiaal van de wagenbak speelt denk ik ook een rol.


Bliksem zoekt altijd de makkelijkste weg naar de grond en heeft een voorkeur voor metalen. Dus tentstokken geeft  een verhoogde risico op inslag. Omdat de vouwwagen geen kooi van Faraday is zal de bliksem een weg door de vouwwagen zoeken en verwacht ik dat de vouwwagen heel snel uitbrand. Toch is de kans op inslag heel erg klein, word je toch getroffen dan is de overlevingskans ook groot. Ik ken de gevaren maar blijf toch in de tent of vouwwagen bij onweer.


Ik vraag me af of je veilig bent in een caravan. Die zijn volgens mij tegenwoordig  vaak van kunststof dus ook geen kooi van faraday. Alleen van de Eriba weet ik dat deze veilig zijn.



Het is een hardnekkige fabel dat je na een inslag de auto tegen een boom of paaltje moet rijden om te ontladen. De stroom zal via de banden weglopen in de grond. Je kunt rustig uitstappen als de bui voorbij is.

Deze is nieuw voor mij. Wat ik wel weet is dat rubber (autoband) niet geleid. Dus tenzij je band zover op is dat het staaldraad er doorheen komt maar dan nog.
Hiermee wil ik overigens niet impliceren dat je ongelijk hebt. Wel dat ik het bijzonder vind.


Proud owner of a Combi Camp Flexi T&T
Gelogd

Klapmoose

  • Klap nerd
  • ***
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 410
  • Merk Vouwwagen: Cabanon Malawi deluxe 2.0
Re: Onweer en klappen
« Reactie #13 Gepost op: juli 20, 2017, 09:27:54 pm »

Deze is nieuw voor mij. Wat ik wel weet is dat rubber (autoband) niet geleid. Dus tenzij je band zover op is dat het staaldraad er doorheen komt maar dan nog.
Hiermee wil ik overigens niet impliceren dat je ongelijk hebt. Wel dat ik het bijzonder vind.


Proud owner of a Combi Camp Flexi T&T


Mocht het je leuk vinden, in dit artikel wordt het uitgelegd. En ook Top Gear heeft dit natuurlijk getest.
Gelogd

Theu

  • Klap gek
  • *****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 2.752
Re: Onweer en klappen
« Reactie #14 Gepost op: juli 20, 2017, 10:46:36 pm »

Ik heb het even gelezen. Leuk. En het klinkt ook wel weer logisch. Bedankt.


Proud owner of a Combi Camp Flexi T&T
Gelogd
Pagina's: 1 2 3 »   Omhoog
 

SimplePortal 2.3.5 © 2008-2012, SimplePortal