Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.

Gebruikersnaam: Wachtwoord:
Pagina's: 1 2 »   Omlaag

Auteur Topic: Gewicht vouwwagen  (gelezen 11950 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

NoorV

  • Gast
Gewicht vouwwagen
« Gepost op: augustus 10, 2017, 09:01:24 pm »

Hallo allemaal,

Wij gaan ons komend jaar oriënteren op de aanschaf van een vouwwagen. Keus zat! Maar nu hebben we een auto die max 600kg trekkracht heeft.
Ervan uitgaande dat je deze nog vollaadt en mogelijk tzt fietsen meeneemt (kids zijn nu nog klein, maar we houden de optie open) heb je niet veel over als je een vouwwagen kiest van 480kg.

Mijn vraag aan jullie ervaren klappers: wat is een gemiddeld gewicht van de lading, los van de vouwwagen zelf? Even geen dissel, een eenvoudige keuken en geen fietsen. En ja, de dakkoffer hebben we al :)

Dank jullie wel voor de input!

Groet,
Noortje
Gelogd

Koos

  • Klapperraar
  • **
  • Offline Offline
  • Berichten: 81
  • Merk Vouwwagen: Holtkamper Kyte S WF (ex CCV)
Re: Gewicht vouwwagen
« Reactie #1 Gepost op: augustus 10, 2017, 09:10:30 pm »

Noortje dat is een lastige vraag. Iedereen neemt andere zaken mee. Wellicht kun je zelf bepalen wat je mee wil nemen.
Wij reisde altijd licht. Ieder kreeg een box voor zijn kleren. Daarnaast een reserve paar schoenen en een jas. Vervolgens heb je nog een gasfles en kabel, mat, stoelen, tafel etc.

Daarnaast moet je het trekgewicht relativeren. Ik geloof dat je 10% boven het kenteken gewicht mag zitten. De momenten dat het gewicht van de vouwwagen mee gaat spelen is als je weg moet trekken op een helling
Gelogd

michield

  • Klap fanaat
  • *
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 188
  • Merk Vouwwagen: Cabanon Chamonix 2015 -> Cabanon Malawi 2.0 Royale DeLuxe 2022
    • Campings met Privesanitair
Re: Gewicht vouwwagen
« Reactie #2 Gepost op: augustus 10, 2017, 10:57:36 pm »

Gaat het ook niet om het maximale gewicht?
Als je een vouwwagen hebt die maximaal 750kg mag wegen, zou je die dan mogen trekken als je max. trekgewicht 600kg is? Zelfs als je 'm maar vollaad tot 600kg?
Gelogd

Theu

  • Klap gek
  • *****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 2.749
Re: Gewicht vouwwagen
« Reactie #3 Gepost op: augustus 11, 2017, 12:00:29 am »

Dat zeg je goed Michiel. Wat je auto max. mag trekken is het max. toelaatbare gewicht van het getrokken voertuig.


Proud owner of a Combi Camp Flexi T&T
Gelogd

ejpwg

  • Klap prof
  • ****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 464
  • Merk Vouwwagen: Holtkamper Kyte XL Windforce
Re: Gewicht vouwwagen
« Reactie #4 Gepost op: augustus 11, 2017, 08:25:55 am »

Dat zeg je goed Michiel. Wat je auto max. mag trekken is het max. toelaatbare gewicht van het getrokken voertuig.


Proud owner of a Combi Camp Flexi T&T

Ik heb dit pas ook uit zitten zoeken hoe dit nu precies zit.... maar voor wat je mag rijden met je rijbewijs betreft de max toelaatbare gewichten auto + aanhanger
bij B rijbewijs mag dat max 3500 kg zijn

Voor wat betreft het trekgewicht van de auto.... als die 600kg bij je auto is en de aanhanger is max toelaatbaar 750kg dan mag je deze achter de auto hangen als hij maar niet zwaarder weegt dan de 600kg die je auto mag trekken

En en ander is terug te lezen op onderstaande site
https://www.anwb.nl/experts/auto/vraag/cb37aeeb-06f3-4cd8-85ab-12cf86e1c20e/maximum-massa-aanhanger

ANWB uitleg en iemand die dit bij de RDW heeft nagevraagd, de ANWB en de "2e reactie" van de RDW geven bovenstaande aan
Gelogd

sanderv

  • Klap gek
  • *****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 1.996
  • Merk Vouwwagen: Camplet Royal, special edition "Frankenstein"
Re: Gewicht vouwwagen
« Reactie #5 Gepost op: augustus 11, 2017, 09:38:28 am »

Wat voor een auto hebben jullie? 600 kg geremd klinkt als een ecouitvoering. Probleem van het leeggewicht van een vouwwagen is dat het me een raadsel is wat de fabrikant nu wel en niet heeft meegewogen. Zaken als een reservewiel,  binnententen, disselbak, is dat reeds meegewogen of niet? Ik denk van niet, waardoor aanhangers snel zwaar beladen worden. Ter indicatie: onze camplet met slaapcabines,  gastencabine, slaapzakken, brandstof in de disselbak en 5 fietsen op de deksel komt in totaal rij- en kampeerklaar op precies 500 kg.
Gelogd

OhPeeCee

  • Ik ben te jong om me oud te voelen
  • Goldmember 2024
  • Klap prof
  • *****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 1.203
  • Merk Vouwwagen: HK Cocoon Aero
Re: Gewicht vouwwagen
« Reactie #6 Gepost op: augustus 11, 2017, 09:54:25 am »

En Sanderv beschrijft precies welke wagen geschikt is om door jullie auto getrokken te mogen worden.


Mobiele reactie via Tapatalk
Gelogd

Jerome

  • Klap prof
  • ****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 811
  • Merk Vouwwagen: Aart Kok Livingstone
Re: Gewicht vouwwagen
« Reactie #7 Gepost op: augustus 11, 2017, 10:22:23 am »


Voor wat betreft het trekgewicht van de auto.... als die 600kg bij je auto is en de aanhanger is max toelaatbaar 750kg dan mag je deze achter de auto hangen als hij maar niet zwaarder weegt dan de 600kg die je auto mag trekken


Volgens mij is dit onjuist.

Wanneer de wagen 600 kg mag trekken, mag je niet een aanhanger trekken die 750 kg mag wegen, ook al laad je hem maar tot 600 kg.
Je mag dan alleen een aanhanger trekken waarvan het maximale totaal gewicht 600 kg is.

Gelogd

ejpwg

  • Klap prof
  • ****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 464
  • Merk Vouwwagen: Holtkamper Kyte XL Windforce
Re: Gewicht vouwwagen
« Reactie #8 Gepost op: augustus 11, 2017, 10:23:46 am »

Als ik de info in de link lees die in mijn post staat denken de ANWB en de RDW anders over




Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk Pro
Gelogd

Theu

  • Klap gek
  • *****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 2.749
Re: Gewicht vouwwagen
« Reactie #9 Gepost op: augustus 11, 2017, 12:45:03 pm »

Toch heeft Jerome gelijk. Als ik met een lege aanhanger met een max. gewicht van 750kg op stap ga ben ik al fout als er achter mijn auto max. 600kg mag hangen. Dit om de simpele reden dat jij niet kan garanderen dat je die 600kg niet overschrijd. Zo zal het door oom agent gezien worden. En terecht. Anders kan je ook een aanhanger met een max toelaatbaar gewicht van 2000kg achter diezelfde auto knopen.


Proud owner of a Combi Camp Flexi T&T
Gelogd

linda75

  • Klap prof
  • ****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Vrouw
  • Berichten: 799
  • Merk Vouwwagen: aart kok livingstone
Re: Gewicht vouwwagen
« Reactie #10 Gepost op: augustus 11, 2017, 01:01:47 pm »

yep zo is idd..  Zelfde gedoe met B of E rijbewijs. Zoveel mensen die zeggen.. mijn auto en caravan wegen als ze beladen zijn samen niet meer dan 3500 kg.. Daar gaat het niet om... gaat erom wat er op papier staat. Auto max beladen 2500 en caravan mag max 1500 wegen betekend E rijbewijs ook al laad je je auto niet tot die kg.

Ik denk dat je idd aan een camplet moet gaan denken.. leuke kleine wagentjes. en de inhoudt lekker achter in de auto en in de dakkoffer
Gelogd

ejpwg

  • Klap prof
  • ****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 464
  • Merk Vouwwagen: Holtkamper Kyte XL Windforce
Re: Gewicht vouwwagen
« Reactie #11 Gepost op: augustus 11, 2017, 01:14:17 pm »

Wat het rijbewijs betreft klopt dat ook inderdaad, staat ook in die link beschreven
daarbij word uitgegaan van de maximaal toelaatbare massa's = auto + laadvermogen en aanhanger + laadvermogen
en de mogen samen niet groter zijn dan 3500 kg



Gelogd

sanderv

  • Klap gek
  • *****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 1.996
  • Merk Vouwwagen: Camplet Royal, special edition "Frankenstein"
Re: Gewicht vouwwagen
« Reactie #12 Gepost op: augustus 11, 2017, 07:50:00 pm »

Toch is er vwb de rijbewijzen in (ik meen) 1 januari 2013 wel degelijk wat veranderd. De mogelijkheden met B zijn toen verruimd,  met E juist aangescherpt. Met een nu behaald E mag bv geen BE combinatie meer bestuurd worden.  Vwb B: het was altijd zo dat de maximale massa op kenteken van de aanhanger niet hoger mocht zijn dan de auto mocht trekken en zelf woog en het totaal van de combinatie (TTM auto en TTM aanhanger) mocht niet boven de 3,5 ton uitkomen. De politie had dus aan de papieren genoeg om te zien of de combi met b  bestuurd mocht worden, er was geen weegbrug nodig. Voor controle met een be rijbewijs was wel altijd een weegbrug nodig, omdat dat naar de echte massa van de aanhanger werd gekeken. Tegenwoordig is er voor b nog maar een echte eis: het TTM van de hele combi mag niet boven de 3,5 ton uitkomen. Dat heeft een paar vreemde consequenties. Veel (met name) Franse auto's mogen meer trekken dan de auto zelf weegt. Achter een Mégane van 1300 kg leeg mag 1500 kg beladen getrokken worden met B, op voorwaarde dat het TTM niet over de 3,5 ton gaat.  Bij veel middenklassers ligt die waarde dan ook net onder de magische 3,5 ton. Vervang je de Mégane nu door een veiligere, zwaardere trekker (bv een suv) dan mag het ineens niet meer met B, maar is Be nodig, omdat de zwaardere toegestane massa van de auto het TTM boven de 3,5 ton kan brengen.  Nog steeds mag de aanhanger in praktijk niet zwaarder zijn dan de auto mag trekken,  dus de politie heeft ook voor een B controle tegenwoordig een weegbrug nodig. Er is een uitzondering: je mag altijd 750kg trekken (als de auto dat mag), ook als de TTM van de auto zelf al 3,5 ton is. Dus ook achter een Iveco bus mag je altijd een aanhanger hebben tot 750 kg. Daarom denk ik ook dat in geval van TS het probleem in het maximale toegestane trekgewicht van de auto zit. 600 kg is een waarde die past bij ecouitvoeringem van bv de Ford Focus.
Gelogd

NoorV

  • Gast
Re: Gewicht vouwwagen
« Reactie #13 Gepost op: augustus 14, 2017, 08:20:52 am »

Dank jullie wel allemaal voor de reacties. Auto inruilen is geen optie, dus we zullen op zoek moeten gaan naar een vouwwagen die past binnen de limieten die zijn aangegeven.
Komt vast wel goed!


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Gelogd

OhPeeCee

  • Ik ben te jong om me oud te voelen
  • Goldmember 2024
  • Klap prof
  • *****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 1.203
  • Merk Vouwwagen: HK Cocoon Aero
Re: Gewicht vouwwagen
« Reactie #14 Gepost op: oktober 04, 2017, 06:37:15 pm »

Gelogd
Pagina's: 1 2 »   Omhoog
 

SimplePortal 2.3.5 © 2008-2012, SimplePortal