Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.

Gebruikersnaam: Wachtwoord:
Pagina's: « 1 2   Omlaag

Auteur Topic: Afval scheiden op de camping, (hoe) doen jullie dat?  (gelezen 7424 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

FriedelP

  • Klap gek
  • *****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 2.377
  • Merk Vouwwagen: Raclet Safari 2016
Re: Afval scheiden op de camping, (hoe) doen jullie dat?
« Reactie #15 Gepost op: september 10, 2017, 09:05:01 pm »

Ook wij hebben meerdere kleinere zakjes in gebruik. Groen afval heb ik nog niet meegemaakt. Gebruiken geen verschillende kleuren maar zetten ze in een vaste volgorde. Samen met de afwas 's avonds wordt er ook eens langs de afvalcontainers gepasseerd....
Gelogd

Spiegelbeeld

  • Klap prof
  • ****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 724
  • HK Cocoon, klappen doe je pas onder Lyon
Re: Afval scheiden op de camping, (hoe) doen jullie dat?
« Reactie #16 Gepost op: september 11, 2017, 08:54:22 am »

Op de camping scheiden wij geen afval. Misschien niet de beste oplossing, maar op de camping is dat teveel gedoe.
Thuis scheiden we zeer serieus, maar dan heb je ook wat betere mogelijkheden, inmiddels hebben we 4 containers

Sorry.... als compensatie vliegen we nooit en de hoeveelheid minpunten voor het milieu die je daarmee bespaard wegen ruimschoots op tegen het niet scheiden van afval op de camping.
Gelogd

xray

  • Klap prof
  • ****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 638
  • Merk Vouwwagen: Trigano Odyssee GL 2016
Re: Afval scheiden op de camping, (hoe) doen jullie dat?
« Reactie #17 Gepost op: september 11, 2017, 10:35:45 am »

Hier liggen de flessen onder de vuilnisbak waar alles ingaat en die gaat ook gewoon in de container van restafval op de camping en verder gaat het meeste papier apart in de papierbak.
Wel op NL campings waar ze gelukkig nog niet zoveel bakken hebben staan zoals op de foto hierboven.
Gelogd

boswachter

  • Klap prof
  • ****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 912
  • Merk Vouwwagen: Europa Camper Futura 2015
Re: Afval scheiden op de camping, (hoe) doen jullie dat?
« Reactie #18 Gepost op: september 13, 2017, 10:13:08 am »

Op de camping scheiden wij geen afval. Misschien niet de beste oplossing, maar op de camping is dat teveel gedoe.
Thuis scheiden we zeer serieus, maar dan heb je ook wat betere mogelijkheden, inmiddels hebben we 4 containers

Sorry.... als compensatie vliegen we nooit en de hoeveelheid minpunten voor het milieu die je daarmee bespaard wegen ruimschoots op tegen het niet scheiden van afval op de camping.
Dat zeker, als het milieu je interesseert lees het boek de verborgen impact eens, daarin staat veel over milieuschade die we wat onbewuster veroorzaken.
Wij vliegen niet, wij scheiden (en dat is deels makkelijk omdat onze gemeente achteraf al het grijze afval scheidt, dat is efficiƫnter dan de losse plastic inzameling)
We proberen minder vlees te eten (en als er biologisch voorhanden is bij de supermarkt koop ik biologisch, tenzij het biologische sperziebonen uit Senegal (ingevlogen) betreft)
Als je een beetje stil staat bij de gevolgen kan je zonder dat het je leven op de kop zet veel bijdragen aan een beter milieu
Gelogd

FriedelP

  • Klap gek
  • *****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 2.377
  • Merk Vouwwagen: Raclet Safari 2016
Re: Afval scheiden op de camping, (hoe) doen jullie dat?
« Reactie #19 Gepost op: september 13, 2017, 12:47:47 pm »

Dat is zeker!

Gelogd

poldertoerist

  • Klap gek
  • *****
  • Online Online
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 2.340
Re: Afval scheiden op de camping, (hoe) doen jullie dat?
« Reactie #20 Gepost op: september 13, 2017, 03:10:50 pm »

Zowel in Ooostenrijk als in Italie heb ik een keer bij een Bio-boer gekampeerd.  Ik vind afval scheiden dan niet zo lastig hoor, loop ik naar het toilet neem ik het paier even mee.. of het glas of....  ik vind iedere keer naar een kraantje lopen omdat je geen spoelbak of kraantje in je vouwwagen hebt lastiger, maar dat is een andere discussie die elders al gevoerd wordt..  :#

Gelogd
Adventure Awaits

Yella

  • Klap gek
  • *****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 6.865
  • Merk Vouwwagen: Ex Holtkamper Cocoon XL 2014 met Basekitchen XXL
  • Geen Cocoon meer, huisje in Hongarije en Karsten
    • Jawa.nl
Re: Afval scheiden op de camping, (hoe) doen jullie dat?
« Reactie #21 Gepost op: september 13, 2017, 05:32:09 pm »

Wij deden altijd wat de camping aanbood aan scheiden. Maar we maken ons er niet te druk om. Vaak komt toch veel weer op dezelfde plaats terecht. In de verbrandingsoven wordt ook groen afval gegooid heb ik ooit gehoord van een afval medewerker van een gemeente. Om de temperatuur in de oven te temperen. Of het waar is weet ik niet.
Gelogd
www.jawamarkt.nl voor boeken en handleidingen.

boswachter

  • Klap prof
  • ****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 912
  • Merk Vouwwagen: Europa Camper Futura 2015
Re: Afval scheiden op de camping, (hoe) doen jullie dat?
« Reactie #22 Gepost op: september 13, 2017, 08:58:35 pm »

Dat klopt, bij sommigge gemeenten wordt alles bij elkaar gegooid en verbrand, maar vanwege milieuwetgeving mag steeds minder. Bij ons wordt alle restafval versnipperd (hele kleine snippers) en met een centrifuge gescheiden, dat levert een beter gescheiden restproduct op dan wanneer de mensen zelf alles scheiden, en er hoeven minder vrachtwagens te rijden.
Er zijn zo veel factoren die meespelen. Het beste voorkomen zou zijn door drastisch minder spullen te verpakken, en met navulunits in winkels te werken. (maar daar gaan mensen mee sjoemelen vrees ik)
Gelogd

FriedelP

  • Klap gek
  • *****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 2.377
  • Merk Vouwwagen: Raclet Safari 2016
Re: Afval scheiden op de camping, (hoe) doen jullie dat?
« Reactie #23 Gepost op: september 14, 2017, 04:50:10 pm »

Dat die vrachtwagens een belangrijke rol spelen is zeker waar! Gemiddeld verbruik van een dergelijk vuilkar:
Hou u vast of ga zitten voor je omvalt
120 liter per 100 km!


Althans toch volgens de voorzitter van de intercommunale die hier het huisvuil op haalt en daarom alternatieven aan het uitwerken en op zetten zijn.


Een van die dingen is om uit het afval biogas te gaan recupereren die dan als brandstof kan dienen. Twee soorten afval gescheiden met eenzelfde vrachtwagen oppikken, (heft vrachtwagen voor PMD, andere helft voorzien voor papier en karton. Efficienter de routes uittekenen, ....

Gelogd

Yella

  • Klap gek
  • *****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 6.865
  • Merk Vouwwagen: Ex Holtkamper Cocoon XL 2014 met Basekitchen XXL
  • Geen Cocoon meer, huisje in Hongarije en Karsten
    • Jawa.nl
Re: Afval scheiden op de camping, (hoe) doen jullie dat?
« Reactie #24 Gepost op: september 14, 2017, 05:07:36 pm »

Dat die vrachtwagens een belangrijke rol spelen is zeker waar! Gemiddeld verbruik van een dergelijk vuilkar:
Hou u vast of ga zitten voor je omvalt
120 liter per 100 km!


Althans toch volgens de voorzitter van de intercommunale die hier het huisvuil op haalt en daarom alternatieven aan het uitwerken en op zetten zijn.


Een van die dingen is om uit het afval biogas te gaan recupereren die dan als brandstof kan dienen. Twee soorten afval gescheiden met eenzelfde vrachtwagen oppikken, (heft vrachtwagen voor PMD, andere helft voorzien voor papier en karton. Efficienter de routes uittekenen, ....
Het verbruik zit niet alleen in de afgelegde afstand. Maar meer in het persen van het afval in de wagen, het oppakken van de bakken met een hydraulische arm. Dat vraagt veel vermogen. Ondertussen legt de wagen geen meter af, waardoor het verbruik erg hoog lijkt. Bij bouwmachines en landbouwvoertuigen wordt het verbruik normaliter per uur gemeten als maatstaf.
Gelogd
www.jawamarkt.nl voor boeken en handleidingen.

zambezi offroad

  • Klapperraar
  • **
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 8
Re: Afval scheiden op de camping, (hoe) doen jullie dat?
« Reactie #25 Gepost op: september 15, 2017, 05:09:56 pm »

Als ik eerlijk ben gooi ik alles in 1 vuilniszak, vindt het op de camping een heel gedoe.


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk Pro
Gelogd

rudirijk

  • Klapperraar
  • **
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 37
  • Merk Vouwwagen: Geen
Re: Afval scheiden op de camping, (hoe) doen jullie dat?
« Reactie #26 Gepost op: september 18, 2017, 10:18:49 am »

Glas en papier apart. De rest gaat in een zakje.
Gelogd

HansAstro

  • Klapperraar
  • **
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 21
  • Merk Vouwwagen: Holtkamper Astro XL
Re: Afval scheiden op de camping, (hoe) doen jullie dat?
« Reactie #27 Gepost op: september 28, 2017, 10:27:30 am »

plastic karton en papier houden we apart. rest en groen gaat bij elkaar.. wel kopen we veel vers en doen we weinig in plastic. maar evengoed doen we thuis actiever aan afval scheiden dan op vakantie.
Dit is ook mijn idee. Helaas zijn er campings die het afval depot niet zo praktisch hebben ingericht en eigenlijk te ver van de tent om lastig afval (zoals plastic verpakkingen waar vlees in heeft gezeten of visblikjes of andere geurende blikjes snel even weg te brengen). Het meest handige dat ik ben tegengekomen is gewoon naast de toiletten/douches ...
Gelogd

meneer Marnix

  • Gast
Re: Afval scheiden op de camping, (hoe) doen jullie dat?
« Reactie #28 Gepost op: oktober 01, 2017, 06:49:04 pm »

Schoon glas van wijn- en bierflessen houden we wel apart.

Verder nemen we altijd twee rollen Komozakken mee. Lekker stevige en discrete zakken. Alles gaat daar in. En iedere dag weer een nieuwe zak. Of de vorige zak nou vol is of of niet.

Soms houden we, als we veel boodschappen hebben, kartonnen verpakkingen apart maar meestal niet.
Gelogd
Pagina's: « 1 2   Omhoog
 

SimplePortal 2.3.5 © 2008-2012, SimplePortal