Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.

Gebruikersnaam: Wachtwoord:
Pagina's: « 1 2 3 4 »   Omlaag

Auteur Topic: Gebruik van spoelbak in het keukentje. Hoe doen jullie dat?  (gelezen 22911 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

nikkel1964

  • Gast
Re: Gebruik van spoelbak in het keukentje. Hoe doen jullie dat?
« Reactie #30 Gepost op: september 12, 2017, 11:33:28 am »

of juist wel want veel mensen geven ook aan waarom ze de kraan/wasbak wel of niet gebruiken en wat eventuele voors en tegens zijn. Zo kan de TS en anderen misschien een ander idee krijgen dan ze oorspronkelijk hadden.

Dat hoop ik dan maar, zelf zou ik door de bomen het bos al snel niet meer zien.  ::) :)
Gelogd

hfolkers

  • Klapperraar
  • **
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 102
  • Merk Vouwwagen: Jamet
Re: Gebruik van spoelbak in het keukentje. Hoe doen jullie dat?
« Reactie #31 Gepost op: september 12, 2017, 01:07:11 pm »

Hoe dan? Heb je er ook een foto van?
Helaas geen foto, maar het is redelijk simpel, ik hang mijn jerrycan (met kraantje aan de onderkant) aan een stang boven de keuken, vanaf het kraantje aan de jerrycan gaat een slang naar de kraan in het keukentje.
Ik wilde het eigenlijk met een snelkoppeling voor de slang maken (zoiets als gardena) maar kon er niet een vinden die afsluit als je de slang er af haalt, vandaar het kraantje aan de jerrycan.

Waterstraal is vergelijkbaar met wat ons pompje produceerde, dus ik ben tevreden :)
Gelogd

JanJD

  • Klap nerd
  • ***
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 339
  • Merk Vouwwagen: 3DOG Traildog
Re: Gebruik van spoelbak in het keukentje. Hoe doen jullie dat?
« Reactie #32 Gepost op: september 12, 2017, 03:35:55 pm »

Zelf heb ik een op kogelgelagerde rails uitschuifbare keuken gebouwd, met kookplaat, koelbox en ladeblok en bewust gekozen zonder afwasbak en kraan. In de beperkte ruimte hadden wij liever de koelbox en werkblad dan een spoelbak. Met deze keuze hebben wij ook geen werk aan het schoonhouden van het watersysteem voor of na de stalling en risico's op slechte waterkwaliteit. Water moet je hoe dan ook aanvoeren, wij doen dit met twee 5 liter vaatjes met kraantje erop waaruit wij bij de vouwwagen gelijk het water tappen. Spoelbak met kraan geeft wat meer werk, kost ruimte en lost voor ons geen probleem op, wij missen het tot nu toe dan ook niet.
Gelogd
Alles moet zo eenvoudig mogelijk gemaakt worden, maar niet eenvoudiger dan dat. (Albert Einstein)

olaf

  • Klap gek
  • *****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 3.748
  • Merk Vouwwagen: Raclet Panama Up GL
Re: Gebruik van spoelbak in het keukentje. Hoe doen jullie dat?
« Reactie #33 Gepost op: september 12, 2017, 06:54:43 pm »

Idd: tandenpoetsen, handen wassen voor zover dat niet met gel gaat, groente wassen, groente afgieten. Met name bij slecht weer gebruiken we hem vaak.

We gebruiken het kraantje niet als drinkwater, dat komt uit flessen.

Voor ons net zoals bovenstaande.
Wij doen ook wel eens de afwas er in als het bij de afwasruimte op de camping erg druk is.
Gelogd
The need for the many outweigh the needs of the few

Theu

  • Klap gek
  • *****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 2.755
Re: Gebruik van spoelbak in het keukentje. Hoe doen jullie dat?
« Reactie #34 Gepost op: september 12, 2017, 07:19:17 pm »

Helaas geen foto, maar het is redelijk simpel, ik hang mijn jerrycan (met kraantje aan de onderkant) aan een stang boven de keuken, vanaf het kraantje aan de jerrycan gaat een slang naar de kraan in het keukentje.
Ik wilde het eigenlijk met een snelkoppeling voor de slang maken (zoiets als gardena) maar kon er niet een vinden die afsluit als je de slang er af haalt, vandaar het kraantje aan de jerrycan.

Waterstraal is vergelijkbaar met wat ons pompje produceerde, dus ik ben tevreden :)
Even off topic.
Maar Gardena heeft koppelingen voor op de slang die afsluiten als er niks is aangekoppeld.


Proud owner of a Combi Camp Flexi T&T
Gelogd

DieVouwers

  • Gast
Re: Gebruik van spoelbak in het keukentje. Hoe doen jullie dat?
« Reactie #35 Gepost op: september 12, 2017, 11:21:18 pm »

Oei! Wat een boel reakties! Bedankt allemaal, het geeft zeker een beeld; de wel-gebruikers om aan te geven wat de meerwaarde van een kraantje is en de niet-gebruikers hoe ze het "water-probleem" anders oplossen.
Ik zou het kraantje/spoelbak mee kunnen integereren, maar de ruimte is erg beperkt. Dit zit zo: de dissel zit bij mij als de tent staat, aan de achterkant en heb hierop 3 fietsdragers gemonteerd. Deze optie valt dus af (aan de achterkant koken lijkt me sowieso niet fijn/gezellig). Aan de binnenkant van de tent zit de achterkant van het wagentje, met een deur die over de gehele breedte open scharniert. Hier zou een keukentje aan gemaakt of uitgetrokken kunnen worden (zoals bij de 3Dog-oplossing van JanJD: erg mooi!!). Ik wil echter niet binnen koken, vandaar dat het een los bermkeukentje zal moeten worden.
Om het keukentje transporteerbaar te houden zal ik hem achter die klep vandaan moeten trekken, waardoor de hoogte begrensd is tot zo'n 30 cm. De lengte (als je voor het keukentje staat: de breedte) kan ik nog vrij kiezen, ik denk aan zo'n 80-100 cm vanwege het totaalgewicht. De diepte wil ik gelijk houden aan ongeveer de breedte van de kisten die ik in het wagentje gebruik, ongeveer 38 cm (om zo de volledige laadruimte van de Flexi te kunnen gebruiken). Het keukenblok zal dus ongeveer 80-100 x 38 x 30 cm worden.
Het liefst zou ik er een 2 of 3 pits fornuisje in maken, een koelkastje en een besteklade. De resterende plaats zou ik willen gebruiken voor een paar pannetjes en wat kruiden. Meer past er helaas niet in, denk ik. Ik zou nog een tweede blok kunnen maken en die 2 op elkaar stapelen, maar dit levert geen extra plaats voor een kraantje+spoelbak op.
De reakties hebben zeker geholpen met het maken bij mijn keuze: een kraantje/spoelbak is handig, mits je er de ruimte voor hebt.
Voor het verdere ontwerp zal ik mij oa laten inspireren door de fraaie Base kitchen van Hemertje, bedankt voor het delen!
Gelogd

nikkel1964

  • Gast
Re: Gebruik van spoelbak in het keukentje. Hoe doen jullie dat?
« Reactie #36 Gepost op: september 13, 2017, 09:31:19 am »

Even een wilde gooi: het verplaatsen van een gevulde keuken is nogal zwaar, wielen zijn soms een oplossing maar niet altijd. Een groot deel van dat gewicht komt uit de koelkast en inhoud daarvan.

Als je nu eens zou proberen een constructie te verzinnen waarbij de koelkast in de wagen blijft in plaats van in de keuken. Dan heb je in de keuken ruimte voor een spoelbak en eventuele extra werkruimte, en de keuken blijft een stuk lichter. Nadeel is dat je voor het pakken van de dingen uit de koelkast steeds even naar binnen moet lopen. Maar aan de andere kant, met wat planning kun je dat ook tot één, twee keer lopen beperken.

Bovenstaande er natuurlijk vanuit gaande dat zoiets qua ruimte mogelijk is in jouw vouwwagen...
Gelogd

boswachter

  • Klap prof
  • ****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 912
  • Merk Vouwwagen: Europa Camper Futura 2015
Re: Gebruik van spoelbak in het keukentje. Hoe doen jullie dat?
« Reactie #37 Gepost op: september 13, 2017, 10:09:40 am »

Bij de meeste vouwwagens met een verplaatsbare keuken staat de koelkast apart op een "krukje" zeker de 36-40 liter modellen die gangbaar zijn worden zwaar.
Ik zou inderdaad adviseren de koelkast los te houden van de keuken.
Als je kijkt naar losse keukenkastjes/opbouw bij kampeerzaken dan zie je vaak een vouwkast met een doek om de kastjes te sluiten. Gezien de beperkte afmetingen zou ik denken aan:
Een vast gedeelte (keukenblokje) met ingebouwde kookplaat, en werkruimte (ladenblokken en werkblad) met daaronder een soort ambulance systeem (uitklappend onderstel met wielen, bij voorkeur steviger dan de systemen die op de jamet Arizona 2005-2006) zaten, voorzien van wielen (grote wielen is makkelijker verplaatsen over hobbels) Dat onderframe zou je dan eventueel van een zak kunnen voorzien bij wijze van onderkastjes, of je kan kijken naar kratjes die een hangsysteem hebben om ze onder de plank te hangen (ook soort van lade idee)
Kortom:
keuken uitklappen van vouwwagen
Pootjes uitklappen
Keuken plaatsen waar gewenst
Kratjes/kast onder hangen
Koelkast los op een kastje of krukje i.v.m. hoogte.

Ik zou eens een dagje gaan kijken bij de Wit en de verschillende keukens van de vouwwagens bekijken voor ideeën, onze keuken (Cabanon/Europacamper) heeft een klep systeem over de spoelbak die erg geschikt is als werkblad (stevig materiaal en niet lelijk, goed schoon te houden) maar de lades zijn  wat gammel. Het poten systeem zou ook bruikbaar kunnen zijn voor jouw wensen, maar dan monteer je de wielen er later aan (anders zitten ze in de weg bij het inklappen)
Succes me de plannen!
Gelogd

Theu

  • Klap gek
  • *****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 2.755
Re: Gebruik van spoelbak in het keukentje. Hoe doen jullie dat?
« Reactie #38 Gepost op: september 13, 2017, 10:35:01 am »

Ook wij hebben de koelkast naast de keuken op een krukje staan. De ruimte in de keuken gebruiken wij liever voor het servies, de pannen e.d.


Proud owner of a Combi Camp Flexi T&T
Gelogd

FriedelP

  • Klap gek
  • *****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 2.377
  • Merk Vouwwagen: Raclet Safari 2016
Re: Gebruik van spoelbak in het keukentje. Hoe doen jullie dat?
« Reactie #39 Gepost op: september 13, 2017, 12:46:06 pm »

Wij hebben zelf geen koelkast  ::)
Gelogd

linda75

  • Klap prof
  • ****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Vrouw
  • Berichten: 799
  • Merk Vouwwagen: aart kok livingstone
Re: Gebruik van spoelbak in het keukentje. Hoe doen jullie dat?
« Reactie #40 Gepost op: september 13, 2017, 01:01:56 pm »

hier dus iemand die het heerlijk vind water bij de tent. tandjes poetsen, handjes wassen glaasje limo vullen.. herlijk... vind water uit zo n jerrycan op een krukje helemaal niks.. maar wat de anderen al zeggen.... je hebt echt scheiding in mensen.. duidelijke voorstanders en duidelijke tegen. Wij komen van een caravan dus waren de luxe gewend... vind wasbakje ook handig voor afvoer van water als bijv  kookvocht etc.
Gelogd

Hemertje

  • Goldmember 2024
  • Klap gek
  • *****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 3.794
  • Merk Vouwwagen: Holtkamper Kyte-S 2018
Re: Gebruik van spoelbak in het keukentje. Hoe doen jullie dat?
« Reactie #41 Gepost op: september 13, 2017, 03:09:49 pm »

wij vinden het juist de luxe van de camping om dat soort zaken ff bij de centrale wasgelegenheden te doen...
Gelogd

Pollotti

  • Gast
Re: Gebruik van spoelbak in het keukentje. Hoe doen jullie dat?
« Reactie #42 Gepost op: september 13, 2017, 03:10:08 pm »

Toen ik een wasbakje had in de vorige vouwwagen heb ik me nooit verdiept in water aan-en afvoer. Nu een andere zonder wasbak. Nu ik het allemaal zo lees, misschien wel fijn als je het hebt.


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Gelogd

beb

  • Klapperraar
  • **
  • Offline Offline
  • Berichten: 5
Re: Gebruik van spoelbak in het keukentje. Hoe doen jullie dat?
« Reactie #43 Gepost op: september 13, 2017, 04:19:35 pm »

Wij hebben een combi camp en ik ga het keukentje dusdanig verbouwen omdat we de spoelbak en kraan niet gebruiken. Wat meer ruimte op je werkblad is voor ons belangrijker.


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Gelogd

bart_vermeulen

  • Gast
Re: Gebruik van spoelbak in het keukentje. Hoe doen jullie dat?
« Reactie #44 Gepost op: september 13, 2017, 07:37:58 pm »

Voor ons 2 redenen om een VW te kopen: Lattenbodem en keuken met kraantje. Dompelpomp via omvormer op electra aangesloten (hardere straal) ideaal. Alleen afwassen doen we er niet verder alles.

Stukje luxe dat wij niet willen missen.





Verzonden vanaf mijn iPad met Tapatalk
Gelogd
Pagina's: « 1 2 3 4 »   Omhoog
 

SimplePortal 2.3.5 © 2008-2012, SimplePortal