Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.

Gebruikersnaam: Wachtwoord:
Pagina's: « 1 2 3 4   Omlaag

Auteur Topic: Gebruik van spoelbak in het keukentje. Hoe doen jullie dat?  (gelezen 22714 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

JanJD

  • Klap nerd
  • ***
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 338
  • Merk Vouwwagen: 3DOG Traildog
Re: Gebruik van spoelbak in het keukentje. Hoe doen jullie dat?
« Reactie #45 Gepost op: september 13, 2017, 07:57:22 pm »

De discussie lijkt nu ook een beetje richting koelbox of wasbak te gaan waarbij de kernvraag is moet de koelbox in de (berm)keuken of niet?
Wij zijn na ruim 25 jaar tentkamperen dit jaar overgestapt naar een vouwwagen en hebben dus ruime ervaring met kamperen zonder kant en klare keuken.
Een van de 'problemen' die wij met de vouwwagen wilden oplossen is de noodzaak om veel grote zware spullen te moeten tillen. Onze gevulde 40 liter koelbox is het zwaarste object, en hierom staat die nu in de vouwwagen op een uitschuifbaar frame waardoor deze niet meer getilt hoeft te worden. Naast de koelbox staan de kookunit, ladekastblok en 7 opbergkisten ook op uitrekbare rails, op deze wijze is de noodzaak voor tillen geminimaliaeeert en wij zijn altijd gemakkelijk en snel klaar voor vertrek.
Ik heb wat ervaring met een Aart Kok bermkeuken, dit ding was zelfs met z'n tweeën nauwelijks te tillen. De vouwwagen keukens met koelbox die ik ken (oa holtkamper en combicamp) hebben een wat kleinere koelbox met ongeveer 30 liter inhoud. 
@DieVouwers met de beperkte hoogte die je hebt moet je mogelijk een nog kleinere koelbox kiezen, maar dezelfde beperkte afmetingen helpen gelukkig weer mee om het geheel handelbaar te houden.
Als je voor een verplaatsbare bermkeuken gaat dan is het zeker aan te raden om lichte bouwmaterialen te kiezen en ook te bedenken hoe je de keukenunit zonder veel krachtinspanning eruit haalt en op z'n pootjes zet. Voor inspiratie kan je mogelijk eens naar drifta keukens kijken, zie bijvoorbeeld https://youtu.be/UflEMfdRwl0

Bij mijn 3Dog zit de keuken trouwens niet in de tent maar onder de luifel, wat mij betreft een prima plaats. Als ik 'm zou willen verplaatsen kan ik 'm uit het uittrekbare frame tillen. Tot nu toe heb ik hier niet de behoefte voor gehad, ik gebruik wel soms een cadac safari chef om op andere locatie te bbq-en of kokkerellen.


Sent from my iPhone using Tapatalk
Gelogd
Alles moet zo eenvoudig mogelijk gemaakt worden, maar niet eenvoudiger dan dat. (Albert Einstein)

metalpe

  • Klap prof
  • ****
  • Offline Offline
  • Berichten: 802
Re: Gebruik van spoelbak in het keukentje. Hoe doen jullie dat?
« Reactie #46 Gepost op: september 13, 2017, 08:34:06 pm »

Wij zetten de keuken altijd buiten (onder de luifel) en onze koelkasten (2; we koken elke dag zelf en ik wil max 1x per week naar de winkel op vakantie) staan allebei in de tent.

Verstuurd vanaf mijn HUAWEI VNS-L31 met Tapatalk

Gelogd

elianmars

  • Klap fanaat
  • *
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 145
  • Merk Vouwwagen: RM Runner S 1998
Re: Gebruik van spoelbak in het keukentje. Hoe doen jullie dat?
« Reactie #47 Gepost op: september 14, 2017, 09:47:27 pm »

Wij hebben afgelopen vakantie in Italië het wasbakje en de kraan heel veel gebruikt. De 10 liter jerrycan moesten we soms zeker twee keer per dag vullen. We stonden op een plek met water- en rioolaansluiting. Vooral die rioolaansluiting was ideaal. Lange flexibele slang op het bakje aangesloten en gaan :)
Gelogd

Ccindy

  • Klap prof
  • ****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Vrouw
  • Berichten: 1.450
  • Merk Vouwwagen: Raclet Panama Up GL 2017
Re: Gebruik van spoelbak in het keukentje. Hoe doen jullie dat?
« Reactie #48 Gepost op: september 16, 2017, 09:28:52 pm »

Voor ons 2 redenen om een VW te kopen: Lattenbodem en keuken met kraantje. Dompelpomp via omvormer op electra aangesloten (hardere straal) ideaal. Alleen afwassen doen we er niet verder alles.

Stukje luxe dat wij niet willen missen.


Hier exact hetzelfde!
Gelogd
Don't be afraid to fail, be afraid not to try

meneer Marnix

  • Gast
Re: Gebruik van spoelbak in het keukentje. Hoe doen jullie dat?
« Reactie #49 Gepost op: oktober 01, 2017, 07:01:05 pm »

Ik heb maar 1 reactie gelezen over de waterkwaliteit. Zelf denk ik dat lokaal water in een jerrycan er volgens mij niet echt op vooruit gaat. Misschien om handen te wassen of groente wassen, maar toch....

Denk dat extra werkruimte meer voordeel biedt dan wat extra water. Zeker als er in de buurt een watertappunt is.
Gelogd

Goolse Klapper

  • Klapperraar
  • **
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 114
  • Merk Vouwwagen: Roadmaster Family S.
Re: Gebruik van spoelbak in het keukentje. Hoe doen jullie dat?
« Reactie #50 Gepost op: oktober 02, 2017, 08:36:20 am »

Bij ons staat de waterkoker er altijd in. Wij hadden liever een groter aanrechtblad.
Gelogd

Scooby-Doo

  • Klapperraar
  • **
  • Offline Offline
  • Berichten: 19
  • Merk Vouwwagen: Jamet
Re: Gebruik van spoelbak in het keukentje. Hoe doen jullie dat?
« Reactie #51 Gepost op: oktober 03, 2017, 10:48:14 pm »

In de Jamet zit de spoelbak er standaard in. Voor mijzelf is het niet noodzakelijk, maar met de kinderen is het super makkelijk. Het voorkomt gedoe met water op plekken waar je anders zou knoeien met water.

Wel is de pomp van de batterij af en op de vaste electra. Of je moet een goede aan/uit schakelaar maken tussen de batterij, want lege batterijen is prut. 1x gehad, nu nooit meer.
En de water afvoer aansluiting a la Gardena gedaan (met auto stop)
Waterzak vuil water met omgekeerde Gardena, voor snel aansluiten zonder rommel. Water kan niet omvallen en niet stinken.

Enige minpunt, doordat de aansluiting 'perfect' is, is er geen vrije ontvluchting en loopt het water langzaam weg (komt ook door de auto stop plug). Hier moet ik nog eens iets op verzinnen...

Koelkast staat los. Zou ik ivm gewicht bij de Jamet niet in de keuken doen. Kan nu ook los worden gebruikt, thuis gekoeld en schoon worden gemaakt.

Als ik de keuken zelf zou ontwerpen, zou ik een betere plek maken voor het koffie/thee zet apparaat. Die gebruiken wij best veel en heeft nu eigenlijk geen goede plek. Ergens waar het kindveilig staat/risico omvallen heet water, makkelijk aansluiten en zonder een bijzettafel ervoor hoeven te gebruiken of het apparaat te hoeven verplaatsen wanneer je bij de gaspitten wil zijn.
Gelogd

KampeerFan

  • Klap prof
  • ****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 1.324
Re: Gebruik van spoelbak in het keukentje. Hoe doen jullie dat?
« Reactie #52 Gepost op: oktober 04, 2017, 07:47:54 am »

Bij de Jamet Louisiana: klep dicht, oventje er boven op  KK
Gelogd

Gait

  • Gast
Re: Gebruik van spoelbak in het keukentje. Hoe doen jullie dat?
« Reactie #53 Gepost op: oktober 05, 2017, 09:47:41 pm »

Wij hebben de watertank in de disseltank. De slang naar de pomp loopt onder de wagen door. Daar heb ik een koppeling tussen gezet zodat de leiding in de winter droog blijft. De kraan is aangesloten op omvormer 230-12V. Aan de afvoer heb ik een Gardena koppeling gemaakt. Daar koppel ik een slang aan die ik een paar meter verder in de afwasteil leg. De afwas wordt dan dus direct gespoeld. Het kraantje gebruiken we om handen te wassen, pasta af te gieten en koffie/thee te zetten. In de disselbak blijkt het water goed koel. Iedere dag vul ik de watertank even.
Gelogd
Pagina's: « 1 2 3 4   Omhoog
 

SimplePortal 2.3.5 © 2008-2012, SimplePortal