Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.

Gebruikersnaam: Wachtwoord:
Pagina's: 1 2 »   Omlaag

Auteur Topic: Advies nodig. vouwwagen/regen/gedoe  (gelezen 9652 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Mascha

  • Gast
Advies nodig. vouwwagen/regen/gedoe
« Gepost op: september 14, 2017, 11:23:26 am »

ik snap dat dit een gevaarlijk topic voor hier is :) maar ik ga het toch doen.

wij hebben een vouwwagen. een trigano odyssee uit 1997. een zee van ruimte, makkelijk te klappen, kortom ideaal!

maar dan.. wij gaan op vakantie in Benelux/Duitsland. misschien een keertje oostenrijk of de elzas maar dan heb je het wel gehad. in de zomer 1,5/2 weken, maar ook bijvoorbeeld hemelvaart, pinksteren en meer van dat soort lange weekenden. daarom ook gekozen voor een snelklapper omdat we geen zin hebben in uren bouwen voor 3 dagen.

maar dat is dus allemaal niet gegarandeerd zonnig weer en dan zit je dus zomaar met een natte tent die mee naar huis moet. dat vooruitzicht heeft ervoor gezorgd dat wij dit jaar de VW niet gebruikt hebben, maar appartementjes hebben gehuurd voor de 3 vakanties tot nu toe.
én dat we er serieus over nadenken om de VW weg te doen en óf verder te gaan met appartementjes of een caravan te kopen. haal je dan 2 dagen voor vertrek je voortent eraf omdat er regen komt dan heb je nog een "binnen". bij de vouwwagen is dat natuurlijk niet zo.

maar ik wil niet! ik was zo blij met de ruimte en de indeling van onze vw dat ik het echt moeilijk vind hem weg te doen.

hoe doen degenen dit die net als wij ook niet naar een bijna zonzeker zuid-frankrijk gaan? :?
Gelogd

xray

  • Klap prof
  • ****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 638
  • Merk Vouwwagen: Trigano Odyssee GL 2016
Re: Advies nodig. vouwwagen/regen/gedoe
« Reactie #1 Gepost op: september 14, 2017, 11:47:54 am »

Dit jaar de hemelvaart en Pinksteren droog in kunnen klappen, de zomervakantie niet dat is inderdaad een 'risico' als je in BENELUX blijft.
Maar ook in 'zonzekere' landen kun je nat moeten inpakken.
We proberen hem droog in te klappen maar als dat niet kan jammer dan ook nog een keer extra luchten/drogen doen we liever dan dat er schimmel inkomt.
Ik moet er wel bijzeggen dat we plek genoeg hebben om hem thuis te drogen én de VW staat in onze garage dus dat is wel luxe in deze gevallen.
Gelogd

Mascha

  • Gast
Re: Advies nodig. vouwwagen/regen/gedoe
« Reactie #2 Gepost op: september 14, 2017, 11:51:55 am »

Dit jaar de hemelvaart en Pinksteren droog in kunnen klappen, de zomervakantie niet dat is inderdaad een 'risico' als je in BENELUX blijft.
Maar ook in 'zonzekere' landen kun je nat moeten inpakken.
We proberen hem droog in te klappen maar als dat niet kan jammer dan ook nog een keer extra luchten/drogen doen we liever dan dat er schimmel inkomt.
Ik moet er wel bijzeggen dat we plek genoeg hebben om hem thuis te drogen én de VW staat in onze garage dus dat is wel luxe in deze gevallen.

ik moet zeggen dat wij die luxe ook hebben. hij staat bij schoonpa in de schuur en kan daar ook buiten zonder in de weg te staan drogen. maar dat is wel gedoe zeg maar.

het is ook een voordeel, want een caravan zou daar niet kunnen staan dus dan heb je misschien nog wel meer gedoe omdat je moet betalen om het kreng te stallen en moet vragen of je hem alstublieft op mag komen halen. nu staat hij 1km van huis te grijpen wanneer we willen.

je hoort. ik wil hem eigenlijk helemaal niet kwijt, maar vind het toch lastig.

het laatste "negatieve" pun tje is de hond. in een caravan doe je 's nachts de deur dicht en iedereen is veilig binnen. de hond moet je dan toch in een bench ofzo in de voortent zetten. maar dat is een secundair probleem, omdat mijn "droom" is dat áls we blijven klappen ooit zo'n wagen te kopen met dichte voortent. dan is dat probleem ook opgelost.
Gelogd

poldertoerist

  • Klap gek
  • *****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 2.297
  • Merk Vouwwagen: Teun TTT4
Re: Advies nodig. vouwwagen/regen/gedoe
« Reactie #3 Gepost op: september 14, 2017, 01:01:08 pm »

Wij kamperen niet per definitie zonzeker en als we dat wel doen hebben we verdorrie altijd regen....

maar gelukkig nog nooit echt nat in hoeve te pakken. Toegegeven als de vooruitzichten erg somber zijn dan gaan we niet terwijl we dat met de caravan in het begin wel deden. Later trouwens niet meer omdat we de voortent wel heel erg veel gebruikten en voortijdig afreken prima was voor de laatste nacht maar niet langer dan dat.

Dus ik zou zeggen doe voorjaar en najaar zo last minute mogelijk en mocht je nat in moeten pakken hopen dat je dag later de tent in de buurt van je huis kunt laten drogen. Maar de afgelopen 5 jaar is dat bij ons niet nodig geweest!
Gelogd
What happens around the campfire stays around the campfire!

nikkel1964

  • Gast
Re: Advies nodig. vouwwagen/regen/gedoe
« Reactie #4 Gepost op: september 14, 2017, 02:21:20 pm »

Hier iemand die als het even kan het hele jaar door kampeert in z'n vouwwagen, gewoon in Nederland. Helaas, dat lukt niet want ik heb geen plek om in de winter de boel te laten drogen. Dus in de echt natte maanden gaan we nu met de caravan op stap... De vouwwagen blijft echter favoriet als kampeermiddel.

Vanaf april tot eind september is dat ook best te doen, mits je een plek hebt waar je de wagen kunt uitklappen om te laten drogen en indien nodig daar een paar dagen uitgeklapt kunt laten staan. Ik heb daarvoor een ruime oprit waar de wagen zo lang als ik nodig vind kan blijven staan.

Heb je zoiets niet en ook geen alternatief, dan wordt het erg lastig. De boel droogt in voor- en najaar gewoon erg traag, zelfs met zon en wind. Afgelopen weekeinde, na de vele regen, kwam zondag alsnog de nodige zon met wind. Toch duurde het nog tot begin van de middag voordat de eerste tentdelen droog genoeg waren om in te pakken.

Maar dit zijn risico's die ik van te voren weet en die ik accepteer. Het doek van mijn vouwwagen ziet er uit alsof het al 80 jaar oud is, terwijl het in werkelijkheid nog geen 8 is. In ruil daarvoor heb ik al wel talloze heerlijke (korte) kampeeravonturen met deze wagen gehad, tot in de sneeuw en 7 graden vorst toe. Heerlijk!

Samen op de oprit  8) :
Gelogd

Jerome

  • Klap prof
  • ****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 811
  • Merk Vouwwagen: Aart Kok Livingstone
Re: Advies nodig. vouwwagen/regen/gedoe
« Reactie #5 Gepost op: september 14, 2017, 02:35:45 pm »

Tja, dit jaar is ook wel een erg beroerd kampeerjaar qua regen.
We laten ons maar beperkt door de regen leiden en al vaker een weekend weggeweest waarbij de tent net voor vertrek nog goed nat was.
Maar als het een uurtje of twee droog is en het liefst nog een beetje waait, is de tent droog. Dit kan natuurlijk ook wel eens wat langer duren. En dan is het nat inpakken en thuis weer even opzetten, in dit geval ook bij mijn ouders. Ff koffie drinken en weer inklappen.
Met erg slecht week kan de vouwwagen onder de carport staan om te drogen.

Ik zeg, gewoon er op uit met de vouwwagen en het weer nemen zoals het komt. Meestal is het niet nodig om de tent nog na te drogen. Die enkele keer dat dat wel nodig is, moet ie ff open geklapt worden.
Gelogd

Mascha

  • Gast
Re: Advies nodig. vouwwagen/regen/gedoe
« Reactie #6 Gepost op: september 14, 2017, 02:40:36 pm »

Tja, dit jaar is ook wel een erg beroerd kampeerjaar qua regen.
We laten ons maar beperkt door de regen leiden en al vaker een weekend weggeweest waarbij de tent net voor vertrek nog goed nat was.
Maar als het een uurtje of twee droog is en het liefst nog een beetje waait, is de tent droog. Dit kan natuurlijk ook wel eens wat langer duren. En dan is het nat inpakken en thuis weer even opzetten, in dit geval ook bij mijn ouders. Ff koffie drinken en weer inklappen.
Met erg slecht week kan de vouwwagen onder de carport staan om te drogen.

Ik zeg, gewoon er op uit met de vouwwagen en het weer nemen zoals het komt. Meestal is het niet nodig om de tent nog na te drogen. Die enkele keer dat dat wel nodig is, moet ie ff open geklapt worden.

misschien maar gewoon eens nog een jaar aankijken en dan volgend jaar verplicht alles met de VW doen. als het dan nog als gedoe voelt kunnen we misschien dán kiezen voor appartementjes/caravan...

Gelogd

sannie75

  • klappers
  • Klap gek
  • *
  • Offline Offline
  • Geslacht: Vrouw
  • Berichten: 3.545
  • Aart Kok Livingstone game drive 2016
Re: Advies nodig. vouwwagen/regen/gedoe
« Reactie #7 Gepost op: september 14, 2017, 02:53:55 pm »

wij hebben geen carport of iets dergelijk en wonen in een vrij smalle straat, toch laten we het weer ons er niet van weerhouden om lekker te gaan klappen, heel vaak klappen we droog in maar dat lukt niet altijd, dan trekken we de dissen een stuk de stoep op en klappen we open , dit neemt ongeveer 2 parkeerplaatsen in. Vaak is ie dan al snel droog hoor!
Gelogd
Every day is a gift, not a given right....

FriedelP

  • Klap gek
  • *****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 2.362
  • Merk Vouwwagen: Raclet Safari 2016
Re: Advies nodig. vouwwagen/regen/gedoe
« Reactie #8 Gepost op: september 14, 2017, 04:39:18 pm »

De voortent proberen wij ook al een dag op voorhand af te breken als hij droog is. Lukt dat niet droog, doen we het bij het vertrek zelf en indien een tussenstop, dan wordt die in dat geval ook nog opgeslagen om te luchten.


Thuis kunnen we ze ook in de tuin opslagen en bij niet volledig droog inklappen (meestal zonder de voortent dan) wordt die opgeslagen totdat hij volledig droog is en dan ingeklapt en in de garage weggezet.


Dit jaar zijn we een dag later naar huis gekomen dan gepland, omdat dan de voortent wel droog kon opgebroken worden. We hadden die ruimte deze keer. Alleen daardoor thuis een dag minder tijd om alles gewassen en gestreken en opgeruimd te hebben tegen terug gaan werken.

Gelogd

xray

  • Klap prof
  • ****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 638
  • Merk Vouwwagen: Trigano Odyssee GL 2016
Re: Advies nodig. vouwwagen/regen/gedoe
« Reactie #9 Gepost op: september 14, 2017, 04:54:54 pm »

Dit jaar was inderdaad vooral de zomer vakatie niet top ivm veel buien die het droog inpakken moeilijker maakten.
Maar zelfs de caravan bewoners hadden dit probleem., voortent eraf en luifel eraan maar wanneer.... Want thuis drogen is wat lastiger kwam ik wel achter als ik met ze aan het praten was hierover omdat de tenten wat groter/breder zijn en moeilijker vast te maken zonder caravan. Maar dat zou hier ook lukken maar je hebt wel wat meer ruimte nodig over het algemeen.

p.s. de hond zat bij ons los in de voortent met inritsbaar grondzeil als we sliepen ging prima. Op een incidentele muizen/egel jacht na soms  :#
Gelogd

sanneman

  • Klap prof
  • ****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 490
Re: Advies nodig. vouwwagen/regen/gedoe
« Reactie #10 Gepost op: september 14, 2017, 04:57:09 pm »

Hier geleerd dat het toch minder vaak regent dan je denkt bij het inpakken, maar dat 'gedoe' met kijken wanneer het droog is om dan in te klappen is gewoon niet fijn (vinden wij).

Een paar dingen die wij hebben geleerd:
Met zo'n snelklapper kun je ook tijdens een pauze 'langs de snelweg' snel uitklappen en laten drogen, dat scheelt al de helft (en trekt bekijks :-) ).
Inderdaad: twee parkeerplekken en een uur of twee opengeklapt doet wonderen.
Bij onze stalling is het geen enkel probleem om hem binnen uit te klappen bij terugbrengen. Paar dagen later inklappen en klaar!

Door die zaken gaan we toch vaker weg, ook in NL, dan ik vooraf had ingeschat.


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Gelogd

linda75

  • Klap prof
  • ****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Vrouw
  • Berichten: 799
  • Merk Vouwwagen: aart kok livingstone
Re: Advies nodig. vouwwagen/regen/gedoe
« Reactie #11 Gepost op: september 14, 2017, 05:34:33 pm »

Ik snap je " probleem" Ik heb zelf een hekel aan kou en nattigheid met kamperen. Dat was een rede voor ons om een caravan te nemen. In het voor en najaar op de camping in Nederland en in de zomer alle vrijheid. De voortent was in delen dus de dag ervoor haalden we de zij en voorwanden eraf en de avond voor vetrek de luifel. als het regende lieten we die eraan zitten en haalden we die de dag van vertrek eraf en stopten we die in een plastic zak en kon die thuis zo over de schutting even drogen. het nam weinig ruimte in beslag. De hond ging mee in de caravan. lag in het gangpadje zeg maar. En als de kids in hun eigen tent lagen lag de hond nachts onder de tafel.
Bij regen was het lekker knus in de caravan en de kachel kon aan. Ideaal vond ik een caravan.. Spulletjes op zijn plek.. pootjes uitdraaien en klaar.

Toch miste ik het echte kampeer gevoel.. het doen met de spullen die je hebt... we gingen steeds luxer leven ja op een gegeven moment ging de nespreso machine mee op vakantie.
Het rijden met de caravan vond ik drama... als je thuis kwam was je zeker een volle dag bezig met uitruimen en uitsoppen van de caravan. De auto sleurpte veel meer benzine de tol was duurder maar vooral miste ik het " kneuterige" van een tent..

Omdat ik steeds meer angst ontwikkelde met rijden en het geslinger achter me werden juist onze vakantie s dichter bij huis en belemmerde het mij om verder weg te gaan. Toen twee jaar geleden mijn schoonvader overleed met wie we de caravan deelden hebben we de knoop doorgehakt en besloten over te gaan op een vouwwagen.

Het eerste jaar viel die me tegen.. wat een gedoe met in en uitpakken.. bakje hier bakje daar. overal rommel niets een vaste plek.... het rijden was heerlijk...
Maar het jaar erop ( afgelopen jaar) is de knop omgegaan... wat een heerlijkheid die vrijheid met een vouwwagen... je kan overal staan waar je wilt.. past alleen een luifel doe je alleen een luifel.. past de hele voortent eraan doe je dat. Met regen gewoon lekker onder de luifel blijven zitten ipv je op laten sluiten achter de deur . en het slapen onder doek was zoveel beter dan in de caravan.
Het echte kampeer gevoel kwam weer terug en we gingen steeds meer dingen weg doen... weg bakjes en zakjes... en gewoon georganiseerd te werk gaan.. Bij thuiskomst alleen nog ff de kleding eruit halen en doekje langs de wagenbak en klaar... geen hele dagen soppen..


Het enige waar ik tegenop zie is idd het nat inklappen. Met een vouwwagen vertrek je ook later vd camping tov een caravan.. daar draai je morgens je pootjes in en weg ben je.. de vouwwagen moet nog ingeklapt worden.. maar met de vouwwagen tuf je zo 130 over de snelweg en met de caravan ga je niet harder dan 90 dus uiteindelijk kom je net zo snel thuis zo niet sneller.

Wij hebben ook de mogelijkheid om thuis de boel op te zetten in de garage. afgelopen jaar haalden we de dag voor vertrek alles van de vouwwagen af en bleef alleen de basis nog staan.. ik had al door dat die morgens met een zonnetje heel snel droog was...

Wij moeten het dus ook gaan ervaren met regen en nattigheid... ik zal ook niet zeggen dat ik nooit geen caravan meer neem... maar op dit moment ben ik bevangen door het klapvirus.. sterker nog.. ik heb voorgesteld volgend jaar geen elektriciteit meer te nemen en nog maar een klein tasje met kleding... heerlijk dat primitieve

overigens gingen wij in het voor en najaar op den duur ook niet meer met de caravan op pad maar boekten we een huisje.. dat was ook een rede tot overgang naar vouwwagen... zonde om een dure caravan te hebben voor 3 weken zomervakantie... de vouwwagen staat gewoon in onze garage
Gelogd

KampeerFan

  • Klap prof
  • ****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 1.324
Re: Advies nodig. vouwwagen/regen/gedoe
« Reactie #12 Gepost op: september 14, 2017, 05:36:48 pm »

 O0




« Laatst bewerkt op: mei 14, 2020, 11:04:25 pm door KampeerFan »
Gelogd

KampeerFan

  • Klap prof
  • ****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 1.324
Re: Advies nodig. vouwwagen/regen/gedoe
« Reactie #13 Gepost op: september 14, 2017, 05:51:44 pm »

Ohja met afbreken konden we alleen de luifel vast oppakken. We hadden simpelweg teveel spullen die pas op het laatst op zijn plek konden. Maar ook de keuken buiten laten staan was niet echt een optie voor ons.
« Laatst bewerkt op: september 15, 2017, 09:47:32 am door _Jeroen_ »
Gelogd

AnnekeCornee

  • Klap prof
  • ****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 542
  • Merk Vouwwagen: Raclet Safari 2008
Re: Advies nodig. vouwwagen/regen/gedoe
« Reactie #14 Gepost op: september 14, 2017, 11:30:52 pm »

Wij kunnen de klapper in de straat deels uitklappen. Alleen de wagenbak. Doen we sowieso om de vuile was eruit te halen en de schone er alvast weer in te doen (in compressiezakken). Dan lucht ie ook meteen. Moet ook de voortent en/of de luifel nog luchten, hebben we in de buurt een groot grasveld waar we even heen rijden. Wij halen altijd de dag voor vertrek de voortent eraf en dan de luifel aan de wagentent.

Gelukkig nog niet nodig geweest, maar mocht het de dagen na thuiskomst te slecht weer zijn, kunnen we in de stalling uitklappen.
Gelogd
Pagina's: 1 2 »   Omhoog
 

SimplePortal 2.3.5 © 2008-2012, SimplePortal