Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.

Gebruikersnaam: Wachtwoord:
Pagina's: 1   Omlaag

Auteur Topic: Defect aan Dometic koelbox  (gelezen 4533 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Ccindy

  • Klap prof
  • ****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Vrouw
  • Berichten: 1.450
  • Merk Vouwwagen: Raclet Panama Up GL 2017
Defect aan Dometic koelbox
« Gepost op: november 10, 2017, 01:48:45 pm »

Wie is er hier technisch onderlegd voor wat betreft absorptie koelboxen?

Wij hebben een Dometic RC 2200 EGP koelbox die zowel op gas, 220V als 12V kan worden aangesloten.

Op 220V en op gas werkt hij prima (hij is nu 4 jaar oud), maar op 12V doet hij het niet meer. De stekker is doorgemeten, werkt prima, dus stroom komt wel de koelbox in, maar daarna zit er ergens een probleem.

Wat zou dit kunnen zijn en is dit te repareren? En zo ja, is dat de moeite waard (een nieuwe kost tegen de 300 euro)?

In onze nieuwe vouwwagen krijgt hij nl. een vaste plek in de keuken en dan kan hij tijdens de reis aan blijven staan, op 12V. Dus wel handig als dat dan ook werkt (op de camping hebben we hem op 220V).
Gelogd
Don't be afraid to fail, be afraid not to try

PenH

  • Klap prof
  • ****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 848
  • Merk Vouwwagen: CC-Flexi Comfort
Re: Defect aan Dometic koelbox
« Reactie #1 Gepost op: november 10, 2017, 01:59:18 pm »

Het zou kunnen dat het 12V verwarmingselement niet meer werkt omdat deze defect is of geen goed contact maakt. Je zou dus moeten meten of de 12Volt wel op het element staat. Je kunt dit meten met een eenvoudige multimeter.
Meet je 12V dan is waarschijnlijk het element defect en moet deze vervangen worden:
https://www.dewitschijndel.nl/verwarmingselement-voor-dometic-koelkasten/
Als je geen 12Volt op het element meet is er iets anders aan de hand. Bijvoorbeeld een kabelbreuk of een (interne) connector die geen contact maakt (door corrosie bijvoorbeeld).

Maar hoe belangrijk is koelen onderweg? Met een paar ijsblokken in de koelbox blijft deze ook wel een dagje koel.
Gelogd

Diep

  • Klap prof
  • ****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 453
  • Merk Vouwwagen: Ex,Holtkamper Kyte XL
Re: Defect aan Dometic koelbox
« Reactie #2 Gepost op: november 11, 2017, 11:48:43 am »

Misschien een domme opmerking maar heb je gecontroleerd of de glaszekering in de 12V aansluiting nog heel is?
Gelogd

Ccindy

  • Klap prof
  • ****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Vrouw
  • Berichten: 1.450
  • Merk Vouwwagen: Raclet Panama Up GL 2017
Re: Defect aan Dometic koelbox
« Reactie #3 Gepost op: november 12, 2017, 01:36:17 pm »

De stroom komt wel de koelbox binnen, dat is al gemeten, dus stekker en snoer is ok.
Gelogd
Don't be afraid to fail, be afraid not to try

DouweFlyer

  • Klapperraar
  • **
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 37
  • Merk Vouwwagen: Holtkamer Flyer
Re: Defect aan Dometic koelbox
« Reactie #4 Gepost op: november 13, 2017, 12:39:52 pm »

En is de stekker-verbinding van auto-vouwwagen-koelbox ook gemeten?
Bij ons is de stekker-aansluiting wel eens niet in orde. Alles doet het dan afzonderlijk, maar niet in de keten.
Gelogd

JanJD

  • Klap nerd
  • ***
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 339
  • Merk Vouwwagen: 3DOG Traildog
Defect aan Dometic koelbox
« Reactie #5 Gepost op: november 13, 2017, 03:16:02 pm »

Met de tips die je nu gekregen heb is lijkt mij de volgende stap het 12V verwarmingselement te meten. Je stelt dat je de 12V al in de koelbox komt, daarna gaat er iets mis. Zelf heb ik dezelfde koelbox (in 2017 gekocht) en weet dat er alleen een thermostaat in het 230V circuit zit. Het 12V circuit is erg recht-toe recht-aan vanaf de steker via de kabels direct aan het verwarmingselement. Oftewel meet met een impedantie/weerstand meter de weerstand van het circuit achter de steker. Het gaat om om voor zover ik kan nagaan een 85W verwarmingselement, deze heeft ongeveer een weerstand van R = U^2 / P  = 144/85 = 1,7 Ohm. Ik verwacht een iets hoger waarde te meten vanwege de kabel en contact overgangsweerstanden. Oftewel meten is weten en als je niet weet hoe dit te doen dan adviseer ik iemand (met meet apparatuur) erbij te halen. Als je een te hoge weerstand waarde meet, meet dan ook even de losse zekering om deze (nogmaals) uit te sluiten.Ik ben benieuwd naar je bevindingen.

Edit: kwadraatje vergeten: R = U^2 / P (en niet U/P)
« Laatst bewerkt op: november 13, 2017, 06:03:23 pm door JanJD »
Gelogd
Alles moet zo eenvoudig mogelijk gemaakt worden, maar niet eenvoudiger dan dat. (Albert Einstein)

nikkel1964

  • Gast
Re: Defect aan Dometic koelbox
« Reactie #6 Gepost op: november 13, 2017, 04:21:27 pm »

Ik zit vreemd tegen die 0,15 Ohm aan te kijken...

Bij een spanning van 12 volt en een vermogen van 85 Watt is een stroomsterkte van (afgerond) 7,1 Ampere nodig.

De wet van mijn tante zeg dan R = U/I <=> 12/7,1 = 1,7 Ohm

Waar maak ik dan een denkfout?  :? :?

(Dit is te lang geleden...  :P :P )
Gelogd

Ccindy

  • Klap prof
  • ****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Vrouw
  • Berichten: 1.450
  • Merk Vouwwagen: Raclet Panama Up GL 2017
Re: Defect aan Dometic koelbox
« Reactie #7 Gepost op: november 13, 2017, 04:49:36 pm »

Met de tips die je nu gekregen heb is lijkt mij de volgende stap het 12V verwarmingselement te meten. Je stelt dat je de 12V al in de koelbox komt, daarna gaat er iets mis. Zelf heb ik dezelfde koelbox (in 2017 gekocht) en weet dat er alleen een thermostaat in het 230V circuit zit. Het 12V circuit is erg recht-toe recht-aan vanaf de steker via de kabels direct aan het verwarmingselement. Oftewel meet met een impedantie/weerstand meter de weerstand van het circuit achter de steker. Het gaat om om voor zover ik kan nagaan een 85W verwarmingselement, deze heeft ongeveer een weerstand van 12/85 = 0.15Ohm. Ik verwacht een iets hoger waarde te meten vanwege de kabel en contact overgangsweerstanden. Oftewel meten is weten en als je niet weet hoe dit te doen dan adviseer ik iemand (met meet apparatuur) erbij te halen. Als je een te hoge weerstand waarde meet, meet dan ook even de losse zekering om deze (nogmaals) uit te sluiten.Ik ben benieuwd naar je bevindingen.

Bedankt voor de tips! We kunnen de koelbox naar Electrolux (waar Dometic onder valt) brengen, dan gaan zij kijken waar het probleem zit en wat de reparatiekosten zullen zijn. Zoals ze het nu inschatten zal het onder de €100 blijven.
Gelogd
Don't be afraid to fail, be afraid not to try

JanJD

  • Klap nerd
  • ***
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 339
  • Merk Vouwwagen: 3DOG Traildog
Defect aan Dometic koelbox
« Reactie #8 Gepost op: november 13, 2017, 05:57:59 pm »

Ik zit vreemd tegen die 0,15 Ohm aan te kijken...

Bij een spanning van 12 volt en een vermogen van 85 Watt is een stroomsterkte van (afgerond) 7,1 Ampere nodig.

De wet van mijn tante zeg dan R = U/I <=> 12/7,1 = 1,7 Ohm

Waar maak ik dan een denkfout?  :? :?

(Dit is te lang geleden...  :)14] :)14] )
Je hebt helemaal gelijk! Ik heb de rekenfout gemaakt (kwadrateren vergeten), en heb dit gecorrigeerd ;-)
« Laatst bewerkt op: november 13, 2017, 06:06:11 pm door JanJD »
Gelogd
Alles moet zo eenvoudig mogelijk gemaakt worden, maar niet eenvoudiger dan dat. (Albert Einstein)
Pagina's: 1   Omhoog
 

SimplePortal 2.3.5 © 2008-2012, SimplePortal