Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.

Gebruikersnaam: Wachtwoord:
Pagina's: 1 2 3 4 5 6 »   Omlaag

Auteur Topic: Renault Clio (Estate) als trekkar !?  (gelezen 15070 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Hemertje

  • Goldmember 2024
  • Klap gek
  • *****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 3.794
  • Merk Vouwwagen: Holtkamper Kyte-S 2018
Renault Clio (Estate) als trekkar !?
« Gepost op: februari 16, 2018, 10:58:17 pm »

Ik zit eraan te denken de Renault Megane Bose uit 2012, 1.5 Diesel 138PK (105 PK + chiptuning) met 175.000km op de teller in te ruilen voor een nieuwe Renault Clio (Estate) 2018 met standaard 66kW / 90pk...

Hebben anderen ervaring met een Clio (Estate) 90pk als trekkar voor hun klapkar?
Zo ja, welke...?

Gelogd

elianmars

  • Klap fanaat
  • *
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 145
  • Merk Vouwwagen: RM Runner S 1998
Re: Renault Clio (Estate) als trekkar !?
« Reactie #1 Gepost op: februari 16, 2018, 11:58:44 pm »

Die Clio mag 1200 kilo trekken. De Holtkamper zit daar ruim onder, dus dat lijkt me geen probleem.
« Laatst bewerkt op: februari 17, 2018, 12:00:50 am door elianmars »
Gelogd

Hemertje

  • Goldmember 2024
  • Klap gek
  • *****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 3.794
  • Merk Vouwwagen: Holtkamper Kyte-S 2018
Re: Renault Clio (Estate) als trekkar !?
« Reactie #2 Gepost op: februari 17, 2018, 09:50:23 am »

klopt, heb ik gezien, maar ik vraag me af hoe het met de 90pk gaat, heb nu dus veel meer pk's...
Gelogd

Yella

  • Klap gek
  • *****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 6.865
  • Merk Vouwwagen: Ex Holtkamper Cocoon XL 2014 met Basekitchen XXL
  • Geen Cocoon meer, huisje in Hongarije en Karsten
    • Jawa.nl
Re: Renault Clio (Estate) als trekkar !?
« Reactie #3 Gepost op: februari 17, 2018, 09:58:36 am »

Diesel of benzine? Kijk ook naar het koppel? Dat bepaalt je trekkracht en doorzettingsvermogen.
Onze 2008 Roomster met 86 paarden en benzine had er destijds wat moeite mee. De latere C4 1.6 HDI met 92 pk had alleen op steilere wegen enige moeite en moest dan een versnelling terug. Even ter vergelijk, met de C4 reden we 2x een uur sneller naar de Drome dan met de Roomster. 1150 km. Gewoon omdat we bijna altijd lekker door konden rijden vanwege het veel betere koppel 134 Nm t.o.v. 230 Nm bij de diesel.
Gelogd
www.jawamarkt.nl voor boeken en handleidingen.

KampeerFan

  • Klap prof
  • ****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 1.324
Re: Renault Clio (Estate) als trekkar !?
« Reactie #4 Gepost op: februari 17, 2018, 10:05:31 am »

Ik zit eraan te denken de Renault Megane Bose uit 2012, 1.5 Diesel 138PK (105 PK + chiptuning) met 175.000km op de teller in te ruilen voor een nieuwe Renault Clio (Estate) 2018 met standaard 66kW / 90pk...

Hebben anderen ervaring met een Clio (Estate) 90pk als trekkar voor hun klapkar?
Zo ja, welke...?

https://www.caravantrekker.nl zegt:

Prima combinatie

De Renault Clio TCe 90 met een Bagagewagen (achter normale personen auto) van beladen 650 kg is een prima combinatie om ontspannen mee te kunnen (rond)reizen op allerlei soorten wegen in binnen- en buitenland ook in bergachtige gebieden.

Goede motorische prestaties
De motorische prestaties zijn over het algemeen zeer goed. Op snelwegen kan heel goed gereden worden in de 5e versnelling met 90 km/u. De motor maakt dan zo'n 2200 toeren. Bij tegenwind of bijvoorbeeld een viaduct hoeft niet direct terug geschakeld te worden.
Bergen geen probleem

Op de meeste autobaanhellingen in het buitenland kan gemakkelijk in de 4e versnelling gereden worden met 80 km (2650 toeren) en volgas met 99 km/u. In de 3e versnelling is de combinatie het snelst met maximaal 120 km/u (5481 toeren).

Wegrijden vanuit stilstand lukt zelfs op steile hellingen (tot zo'n 16%) mits de voorwielen voldoende grip hebben. Maar omdat de auto bij lage snelheid en weinig toeren niet krachtig genoeg is, raden we helling van meer dan 14% niet aan om te rijden.
Gelogd

Hemertje

  • Goldmember 2024
  • Klap gek
  • *****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 3.794
  • Merk Vouwwagen: Holtkamper Kyte-S 2018
Re: Renault Clio (Estate) als trekkar !?
« Reactie #5 Gepost op: februari 17, 2018, 10:28:17 am »

Diesel of benzine? Kijk ook naar het koppel? Dat bepaalt je trekkracht en doorzettingsvermogen.
Onze 2008 Roomster met 86 paarden en benzine had er destijds wat moeite mee. De latere C4 1.6 HDI met 92 pk had alleen op steilere wegen enige moeite en moest dan een versnelling terug. Even ter vergelijk, met de C4 reden we 2x een uur sneller naar de Drome dan met de Roomster. 1150 km. Gewoon omdat we bijna altijd lekker door konden rijden vanwege het veel betere koppel 134 Nm t.o.v. 230 Nm bij de diesel.

Huidige Megane is een 1,5 DCe Diesel, in de bijlage de tuning grafiek van destijds...

Clio wordt dan een Benzine (euro 95)

Renault geeft voor de Clio op de website aan:
Maximaal koppel (Nm) 220
Type injectieDirect ingespoten Common Rail + turbo

Gelogd

Hemertje

  • Goldmember 2024
  • Klap gek
  • *****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 3.794
  • Merk Vouwwagen: Holtkamper Kyte-S 2018
Re: Renault Clio (Estate) als trekkar !?
« Reactie #6 Gepost op: februari 17, 2018, 10:30:28 am »

https://www.caravantrekker.nl zegt:

Prima combinatie

De Renault Clio TCe 90 met een Bagagewagen (achter normale personen auto) van beladen 650 kg is een prima combinatie om ontspannen mee te kunnen (rond)reizen op allerlei soorten wegen in binnen- en buitenland ook in bergachtige gebieden.

Goede motorische prestaties
De motorische prestaties zijn over het algemeen zeer goed. Op snelwegen kan heel goed gereden worden in de 5e versnelling met 90 km/u. De motor maakt dan zo'n 2200 toeren. Bij tegenwind of bijvoorbeeld een viaduct hoeft niet direct terug geschakeld te worden.
Bergen geen probleem

Op de meeste autobaanhellingen in het buitenland kan gemakkelijk in de 4e versnelling gereden worden met 80 km (2650 toeren) en volgas met 99 km/u. In de 3e versnelling is de combinatie het snelst met maximaal 120 km/u (5481 toeren).

Wegrijden vanuit stilstand lukt zelfs op steile hellingen (tot zo'n 16%) mits de voorwielen voldoende grip hebben. Maar omdat de auto bij lage snelheid en weinig toeren niet krachtig genoeg is, raden we helling van meer dan 14% niet aan om te rijden.

Volgas in Frankrijk ging bij ons meestal met 120-130km/h  :#
Gelogd

Yella

  • Klap gek
  • *****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 6.865
  • Merk Vouwwagen: Ex Holtkamper Cocoon XL 2014 met Basekitchen XXL
  • Geen Cocoon meer, huisje in Hongarije en Karsten
    • Jawa.nl
Re: Renault Clio (Estate) als trekkar !?
« Reactie #7 Gepost op: februari 17, 2018, 11:13:07 am »

Huidige Megane is een 1,5 DCe Diesel, in de bijlage de tuning grafiek van destijds...

Clio wordt dan een Benzine (euro 95)

Renault geeft voor de Clio op de website aan:
Maximaal koppel (Nm) 220
Type injectieDirect ingespoten Common Rail + turbo
dat klinkt als voldoende vermogen.
Gelogd
www.jawamarkt.nl voor boeken en handleidingen.

DrLivingstone

  • Klap prof
  • ****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 473
  • Merk Vouwwagen: Combi Camp Country Exclusive
    • MTBTrails
Re: Renault Clio (Estate) als trekkar !?
« Reactie #8 Gepost op: februari 17, 2018, 12:55:31 pm »

Er is hier al eerder een toppic over geweest over auto's en vermogen. Tuurlijk, met 90pk kom je ook boven. Is het slim? Dat is vraag 2.
De 66kw wordt bij Renault uit een 900cc blok geperst. Krap aan een 1 liter blokje.
We redeneren steeds naar vermogen / koppel, omdat we ergens tegen omhoog moeten rijden: bijvoorbeeld de klim bij Luik.

Wat mensen vergeten is dat je ook ooit weer naar beneden moet. Bij een 900cc blokje heb je veel minder compressie dan bij een 1.4 blok. Afremmen op de motor wordt dan behoorlijk lastig. Ook nog even rekening houdend met de klapkar die tegen je Cliootje staat te duwen. Dan heb je dus niks aan je hoge koppel maar veel meer aan remschijven zo groot als dinerborden.

Het is een trend aan het worden: kleine blokjes met 90pk óf zoals Ford het nog presteert: uit een 900cc blok 120 pk persen. Dat is gewoon een naaimachine opvoeren.
Andere kant van het verhaal: moet je voor die 3-4 week Frankrijk een auto kopen met 120 Pk of meer? Maar nogmaals: ik doe het niet. Net een nieuwe Opel Meriva gekocht met een 1.4 turbo motor.

« Laatst bewerkt op: februari 17, 2018, 01:38:27 pm door DrLivingstone »
Gelogd

Klapmoose

  • Klap nerd
  • ***
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 410
  • Merk Vouwwagen: Cabanon Malawi deluxe 2.0
Re: Renault Clio (Estate) als trekkar !?
« Reactie #9 Gepost op: februari 17, 2018, 01:14:45 pm »

De KCK heeft de Clio Estate benzine ooit getest als caravantrekker. Scoorde prima, kijk hier maar eens


Ik heb zelf een Clio IV Estate diesel gehad.  Heb daar een keer 1400 kilo achter gehad. Ging ook prima. Wegrijden uit stilstand op de helling bij het afvalstation zonder problemen.


Ik rij nu in dezelfde Megane die jij beschrijft. Ik vind de Megane wel een veel comfortabelere reisauto. De stoelen vind ik beter, minder motorlawaai en comfortabelere weglegging. De Clio rijdt daarentegen wat leuker. Lekker scherp.
Gelogd

Yella

  • Klap gek
  • *****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 6.865
  • Merk Vouwwagen: Ex Holtkamper Cocoon XL 2014 met Basekitchen XXL
  • Geen Cocoon meer, huisje in Hongarije en Karsten
    • Jawa.nl
Re: Renault Clio (Estate) als trekkar !?
« Reactie #10 Gepost op: februari 17, 2018, 02:36:09 pm »

Er is hier al eerder een toppic over geweest over auto's en vermogen. Tuurlijk, met 90pk kom je ook boven. Is het slim? Dat is vraag 2.
De 66kw wordt bij Renault uit een 900cc blok geperst. Krap aan een 1 liter blokje.
We redeneren steeds naar vermogen / koppel, omdat we ergens tegen omhoog moeten rijden: bijvoorbeeld de klim bij Luik.
Ik merk dat onze HDI 1.6 op de motor minder afremt dan mijn Spark 1.0 zonder turbo op benzine. Dus wat hierboven wordt gezegd lijkt me ook niet helemaal juist. Ik denk dat er met de opgave voor het trekgewicht toch wel rekening wordt gehouden met prestaties van de auto. Ook het afremmen. De HDI mag 1550 kg trekken. De Spark maar 400 kg.
Gelogd
www.jawamarkt.nl voor boeken en handleidingen.

DrLivingstone

  • Klap prof
  • ****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 473
  • Merk Vouwwagen: Combi Camp Country Exclusive
    • MTBTrails
Re: Renault Clio (Estate) als trekkar !?
« Reactie #11 Gepost op: februari 17, 2018, 03:44:18 pm »

Ja, ok, wel bijzonder. Dieselmotoren hebben door hun hogere compressie (lucht wordt hier veel heter dan bij benzinemotoren) meer remmend vermogen dan een gewone benzinemotor.
« Laatst bewerkt op: februari 17, 2018, 04:15:12 pm door DrLivingstone »
Gelogd

FriedelP

  • Klap gek
  • *****
  • Online Online
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 2.377
  • Merk Vouwwagen: Raclet Safari 2016
Re: Renault Clio (Estate) als trekkar !?
« Reactie #12 Gepost op: februari 17, 2018, 03:56:48 pm »

Weet minder van die technische dingen van motoren af dan velen van jullie, maar volg die topics wel met interesse.

Het strookt echter wel met mijn ervaring dat je met die nieuwe motoren minder op de motor remt. Ik heb altijd met diesel gereden omdat ik altijd bedrijfswagens heb gehad en daar nog steeds altijd voor diesel wordt gekozen. (begint te veranderen). En ik heb inderdaad de indruk dat die minder op de motor remt dan vroeger. Bergaf heeft dat zeker nadeel. Op vlakke weg eerder voordeel op verbruik. Je kan al veel sneller beslissen om uit te bollen en komt zo veel verder uit met een verbruik van 0. Ligt ook aan de rolweerstand van de banden vermoed ik, maar toch.

Ook de caravantrekker geeft dat aan in zijn advies en stelt dat je moet opletten dat bergaf de remmen makkelijker oververhit geraken met dergelijke motoren.

Hoe vang je dat nu het best op? Door bij de afdaling op een lagere versnelling terug te schakelen?
Gelogd

PenH

  • Klap prof
  • ****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 848
  • Merk Vouwwagen: CC-Flexi Comfort
Re: Renault Clio (Estate) als trekkar !?
« Reactie #13 Gepost op: februari 18, 2018, 07:22:05 pm »

Huidige Megane is een 1,5 DCe Diesel, in de bijlage de tuning grafiek van destijds...

Clio wordt dan een Benzine (euro 95)

Renault geeft voor de Clio op de website aan:
Maximaal koppel (Nm) 220
Type injectieDirect ingespoten Common Rail + turbo
Deze specificaties zijn van de dci 90pk, de diesel dus.... De benzine versie heeft max. 140Nm koppel.
Gelogd

Hemertje

  • Goldmember 2024
  • Klap gek
  • *****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 3.794
  • Merk Vouwwagen: Holtkamper Kyte-S 2018
Re: Renault Clio (Estate) als trekkar !?
« Reactie #14 Gepost op: februari 18, 2018, 08:26:10 pm »

Deze specificaties zijn van de dci 90pk, de diesel dus.... De benzine versie heeft max. 140Nm koppel.

ja klopt :)

zat vanmiddag nog eens te kijken nav het KCK overzicht van hierboven
Gelogd
Pagina's: 1 2 3 4 5 6 »   Omhoog
 

SimplePortal 2.3.5 © 2008-2012, SimplePortal