Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.

Gebruikersnaam: Wachtwoord:
Pagina's: « 1 2 3 4 5 6 »   Omlaag

Auteur Topic: Renault Clio (Estate) als trekkar !?  (gelezen 15069 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

mar-ine

  • Klap nerd
  • ***
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 313
  • Merk Vouwwagen: AartKok- LS/RL/GD
Re: Renault Clio (Estate) als trekkar !?
« Reactie #60 Gepost op: maart 03, 2018, 08:02:26 pm »

Lease? En het feit dat je de inruilwaarde weggeeft? Ik vind het allemaal maar lastig.



Verzonden vanaf mijn iPad met Tapatalk
Gelogd

ronijho

  • Klap nerd
  • ***
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 220
  • Merk Vouwwagen: Holtkamper Kyte S (2018)
  • Robert is de naam..
Re: Renault Clio (Estate) als trekkar !?
« Reactie #61 Gepost op: maart 03, 2018, 08:58:57 pm »

Gelogd
Carpe Diem

Hemertje

  • Goldmember 2024
  • Klap gek
  • *****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 3.794
  • Merk Vouwwagen: Holtkamper Kyte-S 2018
Re: Renault Clio (Estate) als trekkar !?
« Reactie #62 Gepost op: maart 04, 2018, 10:05:06 am »

Lease? En het feit dat je de inruilwaarde weggeeft? Ik vind het allemaal maar lastig.



Verzonden vanaf mijn iPad met Tapatalk

Wat geef ik waar weg?
Ik bepaal enkel de maandkosten van de auto’s
Gelogd

Hemertje

  • Goldmember 2024
  • Klap gek
  • *****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 3.794
  • Merk Vouwwagen: Holtkamper Kyte-S 2018
Re: Renault Clio (Estate) als trekkar !?
« Reactie #63 Gepost op: maart 04, 2018, 10:08:04 am »

Volgens mij heb je vergeten de trekhaak mee te rekenen. Of plaats je die zelf?

Goed gezien, twijfelde nog of ik die onder de auto zou uithalen en los verkopen
Inmiddels besloten dat de auto met trekhaak verkocht wordt
De trekhaakkosten mogen dus bij de maandkosten opgeteld en over de maanden verdeeld worden!
Gelogd

mar-ine

  • Klap nerd
  • ***
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 313
  • Merk Vouwwagen: AartKok- LS/RL/GD
Re: Renault Clio (Estate) als trekkar !?
« Reactie #64 Gepost op: maart 04, 2018, 10:39:50 am »

Wat geef ik waar weg?
Ik bepaal enkel de maandkosten van de auto’s
Ik kan de file niet openen maar heb je bij een eigen auto de restwaarde verrekend? Daar zit namelijk de winst van de lease. De leasemaatschappij, wel te verstaan.


mar-ine
Gelogd

Hemertje

  • Goldmember 2024
  • Klap gek
  • *****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 3.794
  • Merk Vouwwagen: Holtkamper Kyte-S 2018
Re: Renault Clio (Estate) als trekkar !?
« Reactie #65 Gepost op: maart 04, 2018, 02:14:53 pm »

Ik kan de file niet openen maar heb je bij een eigen auto de restwaarde verrekend? Daar zit namelijk de winst van de lease. De leasemaatschappij, wel te verstaan.


mar-ine

Zie de vorige pagina
Gelogd

DrLivingstone

  • Klap prof
  • ****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 473
  • Merk Vouwwagen: Combi Camp Country Exclusive
    • MTBTrails
Re: Renault Clio (Estate) als trekkar !?
« Reactie #66 Gepost op: maart 04, 2018, 05:15:41 pm »

Dank voor de leuke Excel sheets. Kost wat tijd en uitzoekwerk, maar ben er eens een uurtje mee bezig geweest.
De enige variabele waar ik geen waarde kon achterhalen is de inruil voor mij auto bij Athlon zelf. Ik heb hier dan ook de inruilwaarde van de BOVAG/ANWB koerslijst gepakt.
Verder reken ik met een benzine uitvoering t.o.v. diesel. Dus beetje appels peren verhaal. Ik heb het geluk op fiets naar het werk te kunnen. Reiskostenvergoeding reken ik dus niet mee.
Als ik dan alles uitreken, dan kost onze Opel Meriva 1.4 Cosmo €516,89 per maand t.o.v. €558,55 voor de Captur en €514,88 voor de Clio Estate via de private lease constructie.
Nu zijn de Meriva en de Captur meer met elkaar te vergelijken dan de Meriva en de Clio.
Het bewijs is dan ook, dat private lease per definitie niet veel duurder hoeft te zijn. In ons geval valt het voordeel voor onze gekochte auto.

Dan is er nog een opmerking qua berekening waardoor het lastig rekenen wordt met afschrijving. Wij hebben de auto net 2 maanden dus moet daar ook met een fictief getal rekenen.

Bedacht me nog iets: bij private lease ben je wel meer financieel gebonden. Elke maand moet je de leaseprijs aftikken. Stel dat je onverhoopt je baan verliest, arbeidsongeschikt wordt of andere financiële tegenslagen krijgt, die auto moet betaald worden. Je kunt dit ongetwijfeld afkopen / stoppen / regelen o.i.d. maar dat is eigenlijk contractbreuk dus: boete Koop je een auto, dan koop je dat met gespaard geld. De periode waarover je dit geld hebt gespaard is minder interessant.

Zekerheid van de eerder genoemde factoren heb je nooit. Maar als je een auto koopt, dan heb je de maandelijkse verplichte kosten veel minder (Ken namelijk niemand die maandelijks geld opzij zet speciaal voor de afschrijving van de auto). Kosten in onderhoud kun je wat mee schuiven en een jaar langer doorrijden met de auto ipv weer een nieuwe kopen kan altijd.

« Laatst bewerkt op: maart 05, 2018, 09:10:44 am door DrLivingstone »
Gelogd

Hemertje

  • Goldmember 2024
  • Klap gek
  • *****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 3.794
  • Merk Vouwwagen: Holtkamper Kyte-S 2018
Re: Renault Clio (Estate) als trekkar !?
« Reactie #67 Gepost op: maart 05, 2018, 07:20:37 pm »

Hi Doc,

leuk dat je er eens ingedoken bent!

Ik krijg namelijk het idee dat velen hier geen flauw idee hebben wat de totale maandkosten van hun auto zijn....

De Veilingwaarde volgens de koerslijst van de ANWB bedraagt 6.100 euro , zie tabblad Afschrijving, Athlon biedt mij 5.700 euro, komt aardig in de richting dus.

Via mijn werkgever ga ik de Private Lease bij Athlon doen, zij hebben een zogenaamd Protectieplan, https://www.athlon.com/nl/over-ons/laatste-nieuws/athlon-prive-lease-auto-maandbedrag-klaar

Citaat
Protectieplan
Bijzonder aan het Athlon Privé Lease abonnement is het standaard protectieplan, waarmee we rekening houden met onverwachte omstandigheden. Het protectieplan houdt in dat bij gedwongen ontslag, echtscheiding of overlijden het contract zonder extra kosten kan worden ontbonden.


Daarnaast kan ik tevens d.m.v. de collectiviteitsregeling van mijn werkgever leasen via Justlease en Alphabetlease, daarom heb ik ook zeer nadrukkelijk gekeken naar de inruilvoorwaarden nadat het contract is afgelopen, Athlon en Alphabetlease hebben reeele inruilvoorwaarden, een lichte kras of parkeerdeuk wordt bij inruil geaccepteerd

Trouwens, Athlon verrekend de meer-, of minder gereden kilometers, open en transparant dus, vele anderen betalen de minder gereden kilometers namelijk niet terug

Zoals je in de berekening ziet ga ik uit van maximaal 22.000km/jaar maar heb het contract van maximaal 25.000km/jaar afgesloten, de bijbehorende verrekening kmprijs bedraagt 5,4 cent per kilometer, na het contract ontvang ik met de laatste leasetermijn 5 jaar x 3.000km x 5,4 cent = 810 euro terug

Per maand teruggerekend is dit een verlaging van 810/60 van 13,50 euro per maand
Dit staat nog niet in het overzicht van hierboven opgenomen
Gelogd

GJT

  • Klap prof
  • ****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 1.354
  • Merk Vouwwagen: HK Aero
Re: Renault Clio (Estate) als trekkar !?
« Reactie #68 Gepost op: maart 05, 2018, 08:52:58 pm »

Leuk dat hier aan gerekend wordt. Eens dat veel mensen geen idee hebben.

Paar opmerkingen. Hier wordt bij inruil er van uit gegaan dat je een ‘koerslijst’ prijs terugkrijgt. Praktijk is dat je bij inruil nog wat korting of een hogere inruilwaarde ontvangt. Dit is snel 1500 tot 3000 euro (extra).

Andere uitdaging is als je een keer met 6 of 8 jaar rekent. De meeste mensen ruilen niet iedere 4 jaar in of rijden een auto van 4 jaar oud weer 4 jaar. Als je dan nieuw gaat rijden, je rekent met 8 jaar én de 1,5 tot 3 k extra bij inruil op bijv. een voorraadmodel dan pakken de resultaten anders uit. Dit is wel afhankelijk van individuele wensen uiteraard.

Met name bij kleine auto’s kan private lease wel interessant zijn. Deze auto’s zijn beter in te kopen en er wordt vaak een terugkoopgarantie gegeven. Die auto's zijn namelijk in prima staat nadien want iedere schade wordt op basis van het aantal plekjes maal het eigen risico, door de berijder betaald en kan hersteld worden. Een collega van me moest ooit bij het inleveren 1600 euro aftikken op basis van schades die hij als gebruiksschade betitelde. Het bedrag per schade lag daar een stuk lager als het eigen risico wat doorgaans bij private lease contracten wordt berekend. Als je een beetje een brokkenpiloot bent.....

Vanaf het c segment is kopen volgens mij vrijwel altijd voordeliger.


Gelogd

Theu

  • Klap gek
  • *****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 2.755
Re: Renault Clio (Estate) als trekkar !?
« Reactie #69 Gepost op: maart 05, 2018, 11:46:40 pm »

Dat laatste kan ik beamen. Rij nu een Ford Mondeo diesel welke te duur dreigt te worden. Maar wat ik nu per maand kwijt ben, gerekend over de afgelopen 32 maanden, kan ik geen gelijkwaardige auto leasen.


Proud owner of a Combi Camp Flexi T&T
Gelogd

Alex

  • Klapgek
  • Adminiklaptor
  • Klap gek
  • *****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 14.264
  • Merk Vouwwagen: Holtkamper Aero Wind®Force 2020
    • Fortuin
Re: Renault Clio (Estate) als trekkar !?
« Reactie #70 Gepost op: maart 06, 2018, 06:42:58 am »

Ik denk dat je het moet vergelijken met lenen voor een auto.




Tja met mijn 2005 auto die ik vast weer minimaal 10 jaar ga rijden kun je niet vergelijken. :P
Denk dat een betrouwbare auto koen ook veel uitmaakt.
Gelogd
Het is zonder  toestemming van de beheerder van dit forum niet toegestaan, informatie, foto's, nieuwsberichten en/of berichtgevingen die verstrekt worden op enigerlei wijze te verspreiden

sannie75

  • klappers
  • Klap gek
  • *
  • Offline Offline
  • Geslacht: Vrouw
  • Berichten: 3.545
  • Aart Kok Livingstone game drive 2016
Re: Renault Clio (Estate) als trekkar !?
« Reactie #71 Gepost op: maart 06, 2018, 09:34:32 am »

Ik heb een tijdje bij een autoverzekeraar gewerkt en ik merkte daar veel dat mensen die een langere periode geleasd hadden vaak al hun schadevrije jaren verspelen. Nou is dat geen ramp als je er nog niet veel had maar vooral mensen die er meer dan 16 opgebouwd hebben kan dit een vervelende verrassing zijn als ze daarna weer een eigen  auto willen verzekeren.

Het is zo dat veel verzekeraars een lease verklaring accepteren maar vaak blijkt dat een lease maatschappij ieder krasje als schade opvoert en dat zijn dan toch alweer 5 schadevrije jaren die eraf gaan...
Gelogd
Every day is a gift, not a given right....

KampeerFan

  • Klap prof
  • ****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 1.324
Re: Renault Clio (Estate) als trekkar !?
« Reactie #72 Gepost op: maart 06, 2018, 10:17:56 am »

Goed om te weten, dat wist ik ook niet.
Gelogd

sanneman

  • Klap prof
  • ****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 490
Renault Clio (Estate) als trekkar !?
« Reactie #73 Gepost op: maart 06, 2018, 11:09:11 am »

In dat kader:

Wij hebben nu (na de lease) weer een tweede auto privé aangeschaft. Verzekering daarvoor was inderdaad slikken: mijn schadevrije jaren zijn ‘weg’ (veel gedoe met de lease-maatschappij, ook al omdat ik veel verschillende auto’s uit de poule heb gereden).

Via de ANWB autoverzekering krijg ik een korting gebaseerd op de schadevrije jaren van mijn vrouw. Zelf bouw ik weer opnieuw jaren op, maar zo ‘verlies’ je niet de extra bedragen in ieder geval.


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Gelogd

Yella

  • Klap gek
  • *****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 6.865
  • Merk Vouwwagen: Ex Holtkamper Cocoon XL 2014 met Basekitchen XXL
  • Geen Cocoon meer, huisje in Hongarije en Karsten
    • Jawa.nl
Re: Renault Clio (Estate) als trekkar !?
« Reactie #74 Gepost op: maart 06, 2018, 03:38:01 pm »

Dit zijn nu net de dingen waarover niet wordt gesproken en waar geen rekening mee wordt gehouden. Maar volledig een verzekering betalen kan flink in de papieren lopen. In ons geval zou ik snel 600 euro meer per jaar kwijt zijn. kan een lease auto leuk zijn voor een paar jaar, maar betaal je later de rekening als je weer anders besluit.
Gelogd
www.jawamarkt.nl voor boeken en handleidingen.
Pagina's: « 1 2 3 4 5 6 »   Omhoog
 

SimplePortal 2.3.5 © 2008-2012, SimplePortal