Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.

Gebruikersnaam: Wachtwoord:
Pagina's: 1 2 »   Omlaag

Auteur Topic: tentdoek katoen of all-season  (gelezen 6656 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

klappervandeweek

  • Klapperraar
  • **
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 57
  • Merk Vouwwagen: Europa Camper Suncruiser
tentdoek katoen of all-season
« Gepost op: februari 26, 2018, 11:04:32 pm »

Wij gaan uitsluitend naar warm weer (zuid-frankrijk) op vakantie met onze vouwwagen in spe. Echter is de klapkar die we willen alleen met all-seasondoek te krijgen ipv katoen of half all-seasondoek.

De vraag is nu: hoe erg is dat (het is niet logisch, dat snap ik). Stel dat je in de tent kookt (bijv pasta oid met kokend water, heb je dan snel condensvorming? En in de matrassen meer kans op schimmel? Zijn er andere nadelen?

Wat vinden de ervaringsdeskundigen?
Gelogd

Alex

  • Klapgek
  • Adminiklaptor
  • Klap gek
  • *****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 14.267
  • Merk Vouwwagen: Holtkamper Aero Wind®Force 2020
    • Fortuin
Re: tentdoek katoen of all-season
« Reactie #1 Gepost op: februari 26, 2018, 11:12:54 pm »

Katoen ademt beter.
Dus betere leefklimaat.
Gelogd
Het is zonder  toestemming van de beheerder van dit forum niet toegestaan, informatie, foto's, nieuwsberichten en/of berichtgevingen die verstrekt worden op enigerlei wijze te verspreiden

paxalgra

  • Gast
Re: tentdoek katoen of all-season
« Reactie #2 Gepost op: februari 26, 2018, 11:19:36 pm »

We hebben 10 jaar een Tago Settler gehad met all season en nooit last gehad in warme gebieden. Zaak is dat er voldoende ventilatie mogelijkheden zijn (gaas).
Gelogd

muis

  • Gast
Re: tentdoek katoen of all-season
« Reactie #3 Gepost op: februari 27, 2018, 12:07:13 am »

Ik heb een HK Flyer met poly acryl, er staat wel eens condens aan de binnenkant maar dat is meestal zo weg. De condens heb je meestal als het koud is buiten. Ook in een katoenen tent heb je dat maar dat merk je minder snel omdat het in het doek trekt. Schimmel is geen punt zolang je, net als bij al het tentdoek, zorgt dat het droog is als je de wagen dichtklapt. Ik haal gewoon een doek er langs als ik het sneller droog wil hebben. 
Gelogd

KampeerFan

  • Klap prof
  • ****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 1.324
Re: tentdoek katoen of all-season
« Reactie #4 Gepost op: februari 27, 2018, 12:20:45 am »

Met koken hadden wij een speciale nis in de voortent voor de keuken. Daar zat ook het raam om de condens kwijt te kunnen. Ventileren met koken is sowieso belangrijk ivm schadelijke gassen die vrijkomen met verbranding van gas.

Condens, hebben we nooit echt last van gehad.

Bedden en matrassen droog. Nooit geen weer of schimmelplekken gehad.

Alleen maar voordelen in mijn optiek.
Gelogd

muis

  • Gast
Re: tentdoek katoen of all-season
« Reactie #5 Gepost op: februari 27, 2018, 12:24:36 am »

oja, groot voordeel: De eerste keer dat we echt met vakantie gingen besloot een reiger een boodschap achter te laten op het doek. Van de onderste punt zo naar boven toe. Hij heeft er niets naast laten vallen :N Dit hebben we zonder enig probleem schoon kunnen maken :J Niets meer van te zien :>
Gelogd

KampeerFan

  • Klap prof
  • ****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 1.324
Re: tentdoek katoen of all-season
« Reactie #6 Gepost op: februari 27, 2018, 12:28:43 am »

Nou daar ben je i.d. mooi klaar mee. Die schijten in een keer een bord vol..

Maar i.d. all seasons is erg goed te reinigen met lauw water.
Gelogd

muis

  • Gast
Re: tentdoek katoen of all-season
« Reactie #7 Gepost op: februari 27, 2018, 12:30:50 am »

Dit was tijdens de vakantie voor een klapweekend, er zijn getuigen van die hier regelmatig op het forum komen. Ik weet nog wel dat ik het doodeng vond om het met een borstel en water schoon te maken na de katoenen vouwwagens :J
Gelogd

klappervandeweek

  • Klapperraar
  • **
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 57
  • Merk Vouwwagen: Europa Camper Suncruiser
Re: tentdoek katoen of all-season
« Reactie #8 Gepost op: februari 27, 2018, 08:59:06 am »

Katoen ademt beter.
Dus betere leefklimaat.

Is dat uit eigen ervaring? De overige reacties zijn wel positief (al hoop ik wel dat iedereen gelezen heeft dat het echt om ervaringen gaat bij 30 graden)

Zijn er ook mensen die zelf een vergelijking met katoen hebben meegemaakt? Is het echt benauwder? Valt het mee?
(Ligt ook aan de ventilatiemogelijkheden natuurlijk zoals hierboven genoemd. Die wij op het oog hebben (suncruiser) is een tunneltent. Raampjes aan de zijkant met gaas, naast dat je de voorkant kan oprollen. Maarja is dat dan ventilatie genoeg? Neem aan van wel...)
« Laatst bewerkt op: februari 27, 2018, 09:08:25 am door klappervandeweek »
Gelogd

Tago Herman

  • Klap prof
  • ****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 865
  • Merk Vouwwagen: vh Alpenkreuzer Select ,Tago Settler Crossing. nu een sleurhut
  • Tago Settler Crossing met Cross-over Luifel
Re: tentdoek katoen of all-season
« Reactie #9 Gepost op: februari 27, 2018, 09:26:12 am »



Onze wagen heeft ook het All Season doek. Ik vind het veel prettiger als katoen. De voordelen van All Season doek zijn o.a.
 Duurzaam, Vormvast, Vuilwerend, Kleurecht, Waterafstotend , Sterk, Zonwerend, Vochtregulerend.
Als je voldoende ventileert is condens geen probleem.
 
« Laatst bewerkt op: februari 27, 2018, 09:29:46 am door Tago Herman »
Gelogd
Een jaar niet geklapt is een verloren jaar

nikkel1964

  • Gast
Re: tentdoek katoen of all-season
« Reactie #10 Gepost op: februari 27, 2018, 10:59:42 am »

Het is ook een kwestie van persoonlijke voorkeur, hoe 'ervaar' je het klimaat in de tent. De discussie over èchte voor- en nadelen lijkt mij vrijwel oneindig...

Mijn eigen ervaring: tijdens onze klapweekeinden staan er meerdere wagens met katoen en meerdere wagens met all season doek. Loop ik één voor één die tenten binnen dan vind ik zelf het klimaat in de katoenen tenten prettiger. Zelfs wanneer ik met ogen dicht een tent binnen wordt gebracht kan ik zonder het doek aan te raken merken welk soort doek het is (kan ik nu mee doen aan dat weddenschappen-programma?  :P ). Moeilijk om het verschil aan te duiden, maar het is er. En het is persoonlijk of je dat òòk merkt en welke je dan prettiger vindt.
Gelogd

sannie75

  • klappers
  • Klap gek
  • *
  • Offline Offline
  • Geslacht: Vrouw
  • Berichten: 3.545
  • Aart Kok Livingstone game drive 2016
Re: tentdoek katoen of all-season
« Reactie #11 Gepost op: februari 27, 2018, 11:13:15 am »

Volgens mij wil je met 30+ graden zoiezo niet in een tent zijn  ::) als je voldoende open kunt gooien is de warmte er ook zo weer uit zodat je in de nacht comfortabel kunt slapen.
Gelogd
Every day is a gift, not a given right....

klappervandeweek

  • Klapperraar
  • **
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 57
  • Merk Vouwwagen: Europa Camper Suncruiser
Re: tentdoek katoen of all-season
« Reactie #12 Gepost op: februari 27, 2018, 12:11:57 pm »

Volgens mij wil je met 30+ graden zoiezo niet in een tent zijn  ::) als je voldoende open kunt gooien is de warmte er ook zo weer uit zodat je in de nacht comfortabel kunt slapen.

Nee dat is zeker zo. :O

Geen mensen hier die om voor hen nadelige redenen de all-season weer voor katoen hebben ingeruild? Dat zou ik als een positief teken ervaren :J
Gelogd

Tago Herman

  • Klap prof
  • ****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 865
  • Merk Vouwwagen: vh Alpenkreuzer Select ,Tago Settler Crossing. nu een sleurhut
  • Tago Settler Crossing met Cross-over Luifel
Re: tentdoek katoen of all-season
« Reactie #13 Gepost op: februari 27, 2018, 12:35:53 pm »


Gezien mijn ervaringen met katoen dan wel all season gaat mijn voorkeur naar all season. Ik zou geen andere tent meer willen.

Gelogd
Een jaar niet geklapt is een verloren jaar

nikkel1964

  • Gast
Re: tentdoek katoen of all-season
« Reactie #14 Gepost op: februari 27, 2018, 12:39:25 pm »

Ik denk dat veel mensen een bewuste keuze maken voor één van de twee en dat het niet snel dè reden zal zijn om over te stappen naar de andere variant?
Gelogd
Pagina's: 1 2 »   Omhoog
 

SimplePortal 2.3.5 © 2008-2012, SimplePortal