Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.

Gebruikersnaam: Wachtwoord:
Pagina's: 1   Omlaag

Auteur Topic: VW eerste keer wat leg je wel of vooral niet op de grond?  (gelezen 4201 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Axel57

  • Gast
VW eerste keer wat leg je wel of vooral niet op de grond?
« Gepost op: mei 06, 2018, 09:06:21 pm »

Hallo allemaal,
Ik heb verschillende topics gevonden over grondzielen tapijten ed. Nu gaan wij deze zomer voor het eerst met een vw op vakantie. We hebben de vw 2e hands gekocht zonder grond zeilen. Nu dacht ik een eco doek te gebruiken met extra tapijt in de voortent.

Ik dacht zal het eens checken met de camping waar we naar toe gaan, zie onderstaand de reactie.

Voor u als beginnend kampeerders is het goed te weten dat er al veel campings zijn die grondzeil, eco zeil of worteldoek verbieden. (daar had ik dus al over gelezen)

Dit soort materialen sluit de grond volledig af, het gras en de wortel gaat dood en na de 1e gebruiker staat iedereen daarna in het zand of de modder.

Gras en de graswortel zorgt voor een goede doorlaatbaarheid van regenwater.

Bij een doorlatend tenttapijt blijft het gras intact en heeft de volgende kampeerder ook weer een goede grasplaats.

Door de echte kampeerders met oog voor het milieu, wordt dus herbruikbaar, grasvriendelijk tenttapijt gebruikt en géén afsluitende zeilen.

Dus de vraag is wat kan ik nu het best nemen, wil het ook graag onder de wagen zelf leggen. (ivm ondertentje)

Alvast bedankt voor de reactie. Mocht mijn vraag ergens anders horen dan kan iemand hem vast wel verplaatsen.
« Laatst bewerkt op: mei 06, 2018, 10:05:29 pm door Axel57 »
Gelogd

Ccindy

  • Klap prof
  • ****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Vrouw
  • Berichten: 1.450
  • Merk Vouwwagen: Raclet Panama Up GL 2017
Re: VW eerste keer wat leg je wel of vooral niet op de grond?
« Reactie #1 Gepost op: mei 06, 2018, 10:43:30 pm »

Zowel bij de huidige vouwwagen als bij de vorige hadden we een vast kuipzeil. Dat sluit toch al af, of ze nu willen of niet. Daaronder leggen wij worteldoek.
Gelogd
Don't be afraid to fail, be afraid not to try

Klapkuikuh

  • Klap fanaat
  • *
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 174
  • Merk Vouwwagen: Cabanon Malawi 2.0
  • Het is binnen buiten dan warmer.
Re: VW eerste keer wat leg je wel of vooral niet op de grond?
« Reactie #2 Gepost op: mei 07, 2018, 11:34:17 am »

Daar heb ik mij ook over verbaasd, een kuipzuil, wij hebben die ook, is alles behalve ademend.
Dus ze verbieden worteldoek en andere zaken want, gras kapot, maar een kuipzuil kan dan weer wel.
En begrijp me niet verkeerd, ik snap de gedachtegang hoor, je wil geen modderig veld hebben.
Gelogd

martijn82

  • Klap gek
  • *****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 2.560
  • Geniet van het kampeer leven .
Re: VW eerste keer wat leg je wel of vooral niet op de grond?
« Reactie #3 Gepost op: mei 07, 2018, 01:31:10 pm »

Gewoon worteldoek. Heb ik nog nooit geen problemen mee gehad. En we kamperen al jaren

Verstuurd vanaf mijn SM-G920F met Tapatalk

Gelogd

xray

  • Klap prof
  • ****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 638
  • Merk Vouwwagen: Trigano Odyssee GL 2016
Re: VW eerste keer wat leg je wel of vooral niet op de grond?
« Reactie #4 Gepost op: mei 08, 2018, 11:37:32 am »

Daar heb ik mij ook over verbaasd, een kuipzuil, wij hebben die ook, is alles behalve ademend.
Dus ze verbieden worteldoek en andere zaken want, gras kapot, maar een kuipzuil kan dan weer wel.
En begrijp me niet verkeerd, ik snap de gedachtegang hoor, je wil geen modderig veld hebben.
ja snap het idee erachter wel maar snap niet hoe ze de tenten dan willen laten kamperen? Die hebben ook kuipzeilen en maken het gras 'kapot'.... Hier staan we vaak 1 tot 3 weken op een plek dus kuipzeil gaat er dan echt wel in ivm regenwater/tocht etc. Zet de VW wel zo neer dat het logisch staat en degene na ons ook gras heeft onder de luifel en voor de plek.
Gelogd

EriLin

  • Klap nerd
  • ***
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 322
  • Merk Vouwwagen: EX-KLAPPER Campooz Lazy Jack (voorheen Combi Camp Country, Hobby 460 ufe)
Re: VW eerste keer wat leg je wel of vooral niet op de grond?
« Reactie #5 Gepost op: mei 08, 2018, 11:48:33 am »

Omdat ik de foto al had voor een ander topic :)

Gras bleef groen na 8 dagen, warme voetjes in de ochtend. Hier was het einde vorige week, lekker warm dus voortent zij en voorkant zijn eruit op de foto. Heel goed bevallen.

Je moet wel de 'open structuur' tenttapijt versie hebben anders komt er geen licht bij het gras.

https://www.dewitschijndel.nl/safarica-safaritex-tenttapijt-in-tas-beige/
« Laatst bewerkt op: mei 08, 2018, 11:51:45 am door EriLin »
Gelogd

Axel57

  • Gast
Re: VW eerste keer wat leg je wel of vooral niet op de grond?
« Reactie #6 Gepost op: mei 08, 2018, 05:25:29 pm »

Hallo,

Dit safari doek hadden wij ook gevonden maar wilde dat als soort tenttapijt gebruiken.Dus op het eco doek?

Als je alleen dit gebruikt heb je dan geen last van vocht ed? Of ongedierte zoals mieren?

Voor het ondertentje onder de wagen zal het niet voldoende zijn denk ik ivm vocht en kou?

Gelogd

EriLin

  • Klap nerd
  • ***
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 322
  • Merk Vouwwagen: EX-KLAPPER Campooz Lazy Jack (voorheen Combi Camp Country, Hobby 460 ufe)
Re: VW eerste keer wat leg je wel of vooral niet op de grond?
« Reactie #7 Gepost op: mei 09, 2018, 07:16:18 am »

Hallo,

Dit safari doek hadden wij ook gevonden maar wilde dat als soort tenttapijt gebruiken.Dus op het eco doek?

Als je alleen dit gebruikt heb je dan geen last van vocht ed? Of ongedierte zoals mieren?

Voor het ondertentje onder de wagen zal het niet voldoende zijn denk ik ivm vocht en kou?

In de ochtend/nacht is het altijd vochtig in een tent, dat hou je niet tegen net zoals de mieren en spinnen. We waren ook benieuwd qua vocht en dit tenttapijt maar dat viel reuze mee, niet heel anders dan een vaste kuip. Een vouwwagen heeft overal kieren en gaten waar beestjes doorheen kunnen soms zelf door het frame. Ondertentjes (hebben we zelf niet) hebben volgens mij vaak een eigen kuip, wij leggen bij koudere nachten zo'n zilver isolatie matje onder de SI matten. Werkte vorige week prima met de kids (1x5 + 2x2 jaar) bij de nachten in de Vogezen (en die waren koud).
Gelogd

EriLin

  • Klap nerd
  • ***
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 322
  • Merk Vouwwagen: EX-KLAPPER Campooz Lazy Jack (voorheen Combi Camp Country, Hobby 460 ufe)
Re: VW eerste keer wat leg je wel of vooral niet op de grond?
« Reactie #8 Gepost op: mei 09, 2018, 07:40:11 am »

In de ochtend/nacht is het altijd vochtig in een tent, dat hou je niet tegen net zoals de mieren en spinnen. We waren ook benieuwd qua vocht en dit tenttapijt maar dat viel reuze mee, niet heel anders dan een vaste kuip. Grootste voordeel vonden wij dat het veel lekkerder voelde aan de voeten als de kuip (zonder iets erop) en dat je niet je niet zo'n zorgen hoeft te maken over een gaatje meer of minder. Een vouwwagen heeft overal kieren en gaten waar beestjes doorheen kunnen soms zelf door het frame. Ondertentjes (hebben we zelf niet) hebben volgens mij vaak een eigen kuip, wij leggen bij koudere nachten zo'n zilver isolatie matje onder de SI matten. Werkte vorige week prima met de kids (1x5 + 2x2 jaar) bij de nachten in de Vogezen (en die waren koud).
Gelogd

Axel57

  • Gast
Re: VW eerste keer wat leg je wel of vooral niet op de grond?
« Reactie #9 Gepost op: mei 21, 2018, 12:46:35 pm »

In de vw lag van dat tent tapijt 2 stukken van ca 2.5x5 dus voldoende om de voortent + luifel te voorzien van tapijt.

Heb zelf wel eco/worteldoek gekocht voor onder de wagen en voortent.
Gelogd

DrLivingstone

  • Klap prof
  • ****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 473
  • Merk Vouwwagen: Combi Camp Country Exclusive
    • MTBTrails
Re: VW eerste keer wat leg je wel of vooral niet op de grond?
« Reactie #10 Gepost op: mei 21, 2018, 07:43:13 pm »

Het niet mogen gebruiken van allerlei soorten zeil, worteldoek etc. is een typisch Nederlands iets. Echt heel krom.
Ik ben het in het buitenland nog nooit tegengekomen, dat ze het verbieden. Komt bij, het is er vaak zo droog dat gras geen kans heeft om te groeien.
Gelogd

eriktiel

  • Klap nerd
  • ***
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 201
  • Merk Vouwwagen: jamet
  • Liever mijn vrouw met overgewicht dan mijn vw
Re: VW eerste keer wat leg je wel of vooral niet op de grond?
« Reactie #11 Gepost op: mei 22, 2018, 09:12:31 pm »

in Spanje is alles al gort droog..
Ik leg eerst schilders zeil  neer van de Action. En daarop een schoon grondzeil. Na de vakantie gooi ik het schilderszeil weg in de eco bak van de camping.
Gelogd
Jamet Louisiana. Liever mijn vrouw met overgewicht dan mijn vouwwagen!

meneer Marnix

  • Gast
Re: VW eerste keer wat leg je wel of vooral niet op de grond?
« Reactie #12 Gepost op: mei 23, 2018, 10:39:28 am »

Gewoon worteldoek gebruiken, niks mis mee.

Afluitende plastic zeiltjes zou ik persoonlijk niet willen gebruiken omdat eventueel regenwater wat lastiger weg kan lopen. Kan gaan stinken en je kuipzeil wordt nat en een stuk viezer. Maar goed, we gaan natuurlijk voor mooi en droog weer!

En al die campings die graag het gras onder de kampeerplekken mooi groen willen houden, ik begrijp het wel maar ja, er wordt natuurlijk wel op gekampeerd......
Gelogd

Carani

  • Klap nerd
  • ***
  • Offline Offline
  • Geslacht: Vrouw
  • Berichten: 239
  • Merk Vouwwagen: Combi-camp Valley
Re: VW eerste keer wat leg je wel of vooral niet op de grond?
« Reactie #13 Gepost op: mei 26, 2018, 06:03:05 pm »

Persoonlijk: alleen gaatjestapijt, niks er onder. Tot nu toe overal, zowel Zwitserland, Scandinavië, Frankrijk, en Duitsland. Al menig regenbui meegemaakt en pas één keer wateroverlast in de tent gehad. Maar dat was dan ook in het 'horrorjaar' 2014 waarin het maar bleef gieten in de alpen en wij op een recent opgehoogd plekje stonden waar door verdichting het water niet weg kon. Inmiddels zijn we overgestapt naar een Combi Camp, waar je een gegarandeerd droog stuk hebben ivm het deksel dat op de grond ligt. Daar staan dan ook tassen met kleding etc. Ik kan me voorstellen dat je toch een stukje plastic zou willen als je dat niet hebt.

Bij ons wordt het gaatjestapijt uitgeschud en dan schoon-op-schoon opgevouwen, opgerold en in de disselbak gestoken. Natuurlijk zit er links of rechts wat zand onder, maar dat valt op de volgende plek wel weer eraf. Inmiddels zitten we in het vierde jaar gebruik, en het kleed ziet er ongeveer even vies uit als na het eerste gebruik. Ik heb m nog nooit schoongemaakt of afgespoten. In het kader van weer een ding minder om mee te nemen, neer te leggen en ook op te ruimen vinden wij het prima zo.
Gelogd

EriLin

  • Klap nerd
  • ***
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 322
  • Merk Vouwwagen: EX-KLAPPER Campooz Lazy Jack (voorheen Combi Camp Country, Hobby 460 ufe)
Re: VW eerste keer wat leg je wel of vooral niet op de grond?
« Reactie #14 Gepost op: mei 26, 2018, 10:39:30 pm »

Ik denk dat ieder zijn voorkeur heeft en dat voor alles wat te zeggen is. Ik zou zelf kijken wat je hebt, vast of inritsbaar kuipzeil bv. En wat je gaat doen, hoe lang je ergens gaat staan en daarop je bodempje afstemt.

Wij gaan deze zomer trekken naar de alpen 3,5 week en er is besloten dat alleen het gaatjes tapijt meegaat de kuip laten we thuis. We hebben zoals carani zegt met de cc altijd een droge plank, gastencabine en soms bij langere verblijven de achtertent eraan om de kleintjes gescheiden te kunnen laten slapen. Voor de kuipen van de 2 slaapcabines gaan er 2 bouwzeiltjes mee, dat werkt altijd goed.

Ik kijk zelf naar gemak en de minste impact op de natuur, dat heb ik hiermee voor ons gevonden tot nu toe.
Gelogd
Pagina's: 1   Omhoog
 

SimplePortal 2.3.5 © 2008-2012, SimplePortal