Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.

Gebruikersnaam: Wachtwoord:
Pagina's: 1   Omlaag

Auteur Topic: Lastig slapen bij veel licht  (gelezen 4541 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

William83

  • Gast
Lastig slapen bij veel licht
« Gepost op: juni 08, 2018, 10:44:42 am »

Hallo allemaal, dit is mijn eerste post hier. We hebben besloten dat we graag een vouwwagen willen, mijn vrouw heeft er vooral nostalgische gevoelens bij en we hebben jaren terug al eens geoefend met een exemplaar van familie. Ik heb al redelijk veel onderzoek gedaan naar wat we willen en de verschillende types, maar wat me bij veel vouwwagens opvalt, is dat de slaapcabines zo licht zijn. Vooral met de lichte grijze/ecru kleuren lijkt het helemaal niets te verduisteren.

Zowel mijn zoontje als ik slapen vrij lastig in, en een zo donker mogelijke ruimte helpt daarbij vooral. Is het daarom voor ons handig om vooral voor een donkerkleurige tent te gaan of maakt dat weinig verschil? Zijn er meer mensen die hier gevoelig voor zijn en daar misschien zelf iets op gevonden hebben? Behalve in een ondertent liggen? Ik weet dat de zon op enig moment onder gaat, maar ook lekker in het donker uitslapen zou me wel prettig lijken. Zijn er types met speciale verduisterende slaapgedeeltes misschien?
« Laatst bewerkt op: juni 08, 2018, 12:04:07 pm door William83 »
Gelogd

astridG

  • Klap nerd
  • ***
  • Offline Offline
  • Geslacht: Vrouw
  • Berichten: 244
  • Merk Vouwwagen: trigano alpha 2011, ex-odyssee, ex-spacer
Re: Lastig slapen bij veel licht
« Reactie #1 Gepost op: juni 08, 2018, 11:37:18 am »

Heb je de zoekfunctie al gebruikt? Typ daar eens wat trefwoorden in, zoals 'slapen donker' of 'verduisteren slaaptent'  dan komen een heleboel topics naar voren die gaan over het donker maken van slaapcabines/slaaptenten en andere tips..
Volgens mij hebben Cabanon vouwwagens donkere slaapcabines, weet niet vanaf welk bouwjaar.
Gelogd

muis

  • Gast
Re: Lastig slapen bij veel licht
« Reactie #2 Gepost op: juni 08, 2018, 01:03:15 pm »

Ik hoorde laatst dat de Jamets tegenwoordig ook donkere slaapcabines zouden hebben.
Bij de Aart Kok modellen zijn er ook wel die minder licht zijn door donker tentdoek, dat scheelt sowieso.
Gelogd

Maarten80

  • Klapperraar
  • **
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 44
  • Merk Vouwwagen: Trigano Odyssee 2011
Re: Lastig slapen bij veel licht
« Reactie #3 Gepost op: juni 08, 2018, 01:11:37 pm »

Zelf een Trigano met lichte (witte) bovenkant en donkerblauwe zijkanten.
Twee nadelen die we ervaren zijn dat het witte doek veel langszamer droogt dan het donkere gedeelte. Dat is logisch maar niet praktisch als je 's-ochtends vroeg wilt klappen om naar huis te gaan. Een ander nadeel is dat de flitsen van onweer erg uitvergroot wordt. Niet erg handig met een vrouw en kinderen die er doodsbang voor zijn.
Om dan toch een voordeel te noemen is dat vuil gemakkelijk verbleekt in de zon en niet opvalt op een licht doek. 
Gelogd

Maarten77

  • Klapperraar
  • **
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 59
  • Merk Vouwwagen: Jamet Jametic Panorama Easy Access
Re: Lastig slapen bij veel licht
« Reactie #4 Gepost op: juni 08, 2018, 02:35:53 pm »

Bij onze jamet is het dak van de tent donkerblauw en ook de zijkanten zijn bij de slaapplekken blauw. Ook de bovenkant van de slaapcabines is donkerblauw. Dat helpt allebei om het op de slaapplek wat donkerder te maken.
Alles bij elkaar is dat volgens mij fijner dan wanneer je een geheel lichtgekleurde tent hebt.
Gelogd

Jeeveetje

  • Gast
Re: Lastig slapen bij veel licht
« Reactie #5 Gepost op: juni 08, 2018, 03:36:30 pm »

Wat de één nadelig vindt, is voor een ander weer prettig.
Zelf vind ik het fijn als ik 's nachts wakker wordt om naar de wc te gaan (moet ik thuis ook meermalen per nacht), ik niet gelijk met (zak)lampen in de weer moet maar toch nachtzicht heb. Als ik mijn ogen dicht doe om te gaan slapen maakt het mij toch niet uit of het een lichte of donkere stof is. En van onweer in de vouwwagen word ik vanzelf bij het eerste gerommel al wakker en niet zozeer van het geflitst...
Gelogd

sannie75

  • klappers
  • Klap gek
  • *
  • Offline Offline
  • Geslacht: Vrouw
  • Berichten: 3.545
  • Aart Kok Livingstone game drive 2016
Re: Lastig slapen bij veel licht
« Reactie #6 Gepost op: juni 08, 2018, 04:20:36 pm »

Er zijn Cabanon modellen,  zoals bijvoorbeeld de Columbia die wij hebben die donkerblauwe slaaptenten en een donkerblauw dak hebben boven het slaapgedeelte. Wij vinden het erg prettig en  onze dochter slaapt er wel langer door denk ik, al kan dat ook komen door het latere naar bed gaan  :P

Al maakt het in zuid Frankrijk niet zoveel uit, daar wordt je dan niet van het licht wakker maar wel van de oplopende temperatuur  :#
Gelogd
Every day is a gift, not a given right....

Bea

  • Klap fanaat
  • *
  • Offline Offline
  • Geslacht: Vrouw
  • Berichten: 149
  • Merk Vouwwagen: Combi camp flexi comfort 2014
Re: Lastig slapen bij veel licht
« Reactie #7 Gepost op: juni 08, 2018, 05:41:39 pm »

Ik ben zelf ook heel lichtgevoelig.  Ik slaap met een oogmaskertje (krijg je in vliegtuigen), misschien even wennen maar voor mij echt een goed middel!  Kamperen voor mij altijd met dit en oorstopjes in mijn bereik.
Gelogd

Klapkuikuh

  • Klap fanaat
  • *
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 174
  • Merk Vouwwagen: Cabanon Malawi 2.0
  • Het is binnen buiten dan warmer.
Re: Lastig slapen bij veel licht
« Reactie #8 Gepost op: juni 08, 2018, 08:26:48 pm »

Wij hebben de Malawi 2.0, donker dak en de slaap cabine is ook van donkere stof.
Als het buiten gaat schemeren is het al aardig donker binnen.
Maar echt helemaal donker ga je het niet krijgen.
Er komt altijd licht binnen, plus dat het afsluiten te koste gaat van de ventilatie.
Gelogd

FriedelP

  • Klap gek
  • *****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 2.362
  • Merk Vouwwagen: Raclet Safari 2016
Re: Lastig slapen bij veel licht
« Reactie #9 Gepost op: juni 09, 2018, 03:14:16 pm »

Bij Raclet heb je de VilaNova die ook speciaal is gemaakt om te verdonkeren. De nieuwe safari is ook verdonkerd. De eerste is echter enkel bij Camping zorro te vinden omdat dit hun model is.

Gelogd

Soes

  • Klapperraar
  • **
  • Offline Offline
  • Geslacht: Vrouw
  • Berichten: 14
  • Merk Vouwwagen: Cabanon Manga 2016
Re: Lastig slapen bij veel licht
« Reactie #10 Gepost op: juni 09, 2018, 04:17:52 pm »

Is het mogelijk om over de slaapcabine een zwarte fleece of zwart laken te leggen? Of krijg je dan problemen met vocht of scheuren cabine?
Gelogd

muis

  • Gast
Re: Lastig slapen bij veel licht
« Reactie #11 Gepost op: juni 09, 2018, 04:56:02 pm »

Een laken zal wel lukken, een fleece lijkt me te zwaar
Gelogd
Pagina's: 1   Omhoog
 

SimplePortal 2.3.5 © 2008-2012, SimplePortal