Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.

Gebruikersnaam: Wachtwoord:
Pagina's: 1 2 »   Omlaag

Auteur Topic: Diameter gasaansluiting Dometic CombiCool RC 1600 EGP haaks  (gelezen 4595 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

RENVE

  • Klap fanaat
  • *
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 126
  • Merk Vouwwagen: Combi Camp Flexi Comfort XL IQ
Diameter gasaansluiting Dometic CombiCool RC 1600 EGP haaks
« Gepost op: juni 24, 2018, 01:01:57 pm »

Aan de Dometic CombiCool RC 1600 EGP haaks zit een gladde gasaansluiting, zo eentje waar een knelkoppeling op moet. Weet iemand de diameter van dit pijpje? Ik vermoed 8 mm. maar het zou ook 6 of 10 mm. kunnen zijn. Aangezien de vw (incl. koelbox) in de stalling staat, kan ik het niet nameten en ook in de documentatie van de koelbox staat het niet. Wil graag alvast een knelkoppeling kopen om een nette schroefaansluiting te maken: https://www.gaswinkel.com/catalogus/onderdelen_technisch/15_mm_knel_koppeling_x_12_duims_buiten_draad.htm
Gelogd
In één klap schatrijk!

CEO

  • Klap gek
  • *****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 2.634
  • Merk Vouwwagen: Combi Camp Country 2016 - Trigano Odyssée 2011 - Jamet Louisiana 2001 - Jamet Arizona 1997
  • Plus ça change, plus c'est la même chose!
Re: Diameter gasaansluiting Dometic CombiCool RC 1600 EGP haaks
« Reactie #1 Gepost op: juni 24, 2018, 01:10:55 pm »

Gisteren in onze CCC heb ik de knelkoppeling aamgesloten. Ik heb niet nagemeten, maar had een sleutel 15 nodig. Wellicht kan je iets met deze info.
Gelogd
If you choose not to decide, you still have made a choice!

JanJD

  • Klap nerd
  • ***
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 339
  • Merk Vouwwagen: 3DOG Traildog
Re: Diameter gasaansluiting Dometic CombiCool RC 1600 EGP haaks
« Reactie #2 Gepost op: juni 25, 2018, 09:32:04 am »

Afgelopen week op mijn RC 2200 EGP (is iets diepere uitvoering van de genoemde RC 1600 EGP, achterkant met koelunit is precies even hoog en breed) een haakse aansluiting gemaakt, een stukje standaard 8mm pijp paste perfect in het gasblok (de moer op het gasblok is wel speciaal). De ‘standaard’ haakse aansluiting is voor zover ik weet ook slechts een gebogen 8mm pijpje waarop je voor een veilige lekvrije bevestiging slang eerst een slang tule moet bevestigen.
Gelogd
Alles moet zo eenvoudig mogelijk gemaakt worden, maar niet eenvoudiger dan dat. (Albert Einstein)

RENVE

  • Klap fanaat
  • *
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 126
  • Merk Vouwwagen: Combi Camp Flexi Comfort XL IQ
Re: Diameter gasaansluiting Dometic CombiCool RC 1600 EGP haaks
« Reactie #3 Gepost op: juni 25, 2018, 05:34:42 pm »

Afgelopen week op mijn RC 2200 EGP (is iets diepere uitvoering van de genoemde RC 1600 EGP, achterkant met koelunit is precies even hoog en breed) een haakse aansluiting gemaakt, een stukje standaard 8mm pijp paste perfect in het gasblok (de moer op het gasblok is wel speciaal). De ‘standaard’ haakse aansluiting is voor zover ik weet ook slechts een gebogen 8mm pijpje waarop je voor een veilige lekvrije bevestiging slang eerst een slang tule moet bevestigen.R

Dankje, ga ik voor de 8 mm. En daar maak ik dan geen slangtule maar een schroefkoppeling 1/4" buitendraad links.
Gelogd
In één klap schatrijk!

Theu

  • Klap gek
  • *****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 2.755
Re: Diameter gasaansluiting Dometic CombiCool RC 1600 EGP haaks
« Reactie #4 Gepost op: juni 25, 2018, 08:09:36 pm »

Gelogd

JanJD

  • Klap nerd
  • ***
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 339
  • Merk Vouwwagen: 3DOG Traildog
Re: Diameter gasaansluiting Dometic CombiCool RC 1600 EGP haaks
« Reactie #5 Gepost op: juni 25, 2018, 08:24:57 pm »

Snelkoppeling is een goed plan (heb ik ook gedaan ;-)), ik vind het altijd lastig om gasslang van de tule af te halen, en met een snelkoppeling gaat dit makkelijker. Ik heb de voordeligere cadac koppeling gebruikt, die past aan koelbox zijde aan 1/4inch linkse draad (kan dus ook gewone slang-tule op). https://www.dewitschijndel.nl/cadac-quick-release-koppeling/?gclid=EAIaIQobChMIt-yw3rbv2wIVmIXVCh0C5gNmEAQYASABEgLwFfD_BwE
Gelogd
Alles moet zo eenvoudig mogelijk gemaakt worden, maar niet eenvoudiger dan dat. (Albert Einstein)

mar-ine

  • Klap nerd
  • ***
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 313
  • Merk Vouwwagen: AartKok- LS/RL/GD
Diameter gasaansluiting Dometic CombiCool RC 1600 EGP haaks
« Reactie #6 Gepost op: juni 25, 2018, 11:05:08 pm »

Mooi gedaan die haakse koppeling. Snelkoppeling hebben wij ook al. Dat werkt super.


mar-ine
« Laatst bewerkt op: juni 25, 2018, 11:10:46 pm door mar-ine »
Gelogd

RENVE

  • Klap fanaat
  • *
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 126
  • Merk Vouwwagen: Combi Camp Flexi Comfort XL IQ
Re: Diameter gasaansluiting Dometic CombiCool RC 1600 EGP haaks
« Reactie #7 Gepost op: juni 26, 2018, 07:20:25 am »

Snelkoppelingen lijken me ook wel handig!

Het mannetje heeft dus een wartelmoer met 1/4" binnendraad. Bestaat het vrouwtje ook met 1/4" buitendraad i.p.v. een tule? Dan kan ik de snelkoppeling ook weer eenvoudiger bevestigen aan de slang.
Gelogd
In één klap schatrijk!

Theu

  • Klap gek
  • *****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 2.755
Re: Diameter gasaansluiting Dometic CombiCool RC 1600 EGP haaks
« Reactie #8 Gepost op: juni 26, 2018, 10:15:40 am »

Dat durf ik zo niet te zeggen.
Bij de Wit in Schijndel hebben ze veel van dat soort spul. Maar ook bij mijn gashandel Jos van Wijk in Zoetermeer kun je voor dat soort dingen goed terecht.


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk Pro
Gelogd

JanJD

  • Klap nerd
  • ***
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 339
  • Merk Vouwwagen: 3DOG Traildog
Re: Diameter gasaansluiting Dometic CombiCool RC 1600 EGP haaks
« Reactie #9 Gepost op: juni 26, 2018, 10:32:02 pm »

Snelkoppelingen lijken me ook wel handig!

Het mannetje heeft dus een wartelmoer met 1/4" binnendraad. Bestaat het vrouwtje ook met 1/4" buitendraad i.p.v. een tule? Dan kan ik de snelkoppeling ook weer eenvoudiger bevestigen aan de slang.



18 jaar geleden heb ik (toen voor een vouwcaravan) gaskoppelingen gebruikt waarbij ik toen slechts 1 merk met enkele types kon vinden. Nu zie veel meer aanbod van diverse merken alleen denk ik niet dat ze allemaal uitwisselbaar zijn.
Van de Cadac heb ik 1 slechts uitvoering gevonden met linkse draad en slang tule. Dit ding is denk ik bedoeld om bij een Cadac gasapparaat in plaats van de standaard slang tule met 1/4 inch draad te gebruiken om eenvoudig en snel zonder gereedschap de slang af te kunnen nemen.
Bij de Wit heb ik de volgende set van DWS gevonden waar je aan de kant van het vrouwtje een leiding of linkse draad eraan kan klemmen. Voor de andere kant heb ik een insteek gevonden die ook gekneld moet worden (ook 8mm). 18 jaar geleden heb ik een insteek met slang tule gebruikt, die heb ik nu even niet kunnen vinden. Mogelijk is die er voor dit merk ook een met 1/4 inch links binnendraad.  Je zou kunnen gaan zoeken bij meerdere leveranciers wat er beschikbaar is en hier je plannen op aanpassen. Zie linkjes hieronder voor de genoemde onderdelen bij de Wit.
https://www.dewitschijndel.nl/dws-snelkoppeling-8-mm-x-insteek/
https://www.dewitschijndel.nl/gimeg-gladde-tule-x-1-4-links-buiten/?sqr=1%2F4%20inch%20links&
https://www.dewitschijndel.nl/dws-gladde-tule-x-insteek/
Een niet onbelangrijk aandachtspunt is dat je de gastoevoer aan de kant van het vrouwtje aansluit, in dit deel zit een afsluiter die gastoevoer stopt als de insteek verwijderd wordt. Ik heb weleens een doe-het-zelf project gezien waar dit, vanwege onwetendheid, andersom gedaan was ;-(. Je moet dan wel de discipline hebben om eerst de gastoevoer uit te zetten voor los te koppelen. Het gas uit de leiding zal ook altijd bij het loskoppelen ontsnappen.
« Laatst bewerkt op: juni 26, 2018, 10:40:51 pm door JanJD »
Gelogd
Alles moet zo eenvoudig mogelijk gemaakt worden, maar niet eenvoudiger dan dat. (Albert Einstein)

Theu

  • Klap gek
  • *****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 2.755
Re: Diameter gasaansluiting Dometic CombiCool RC 1600 EGP haaks
« Reactie #10 Gepost op: juni 27, 2018, 12:35:22 am »

De insteek/mannetje bestaan ook met een slangtule.


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk Pro
Gelogd

RENVE

  • Klap fanaat
  • *
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 126
  • Merk Vouwwagen: Combi Camp Flexi Comfort XL IQ
Re: Diameter gasaansluiting Dometic CombiCool RC 1600 EGP haaks
« Reactie #11 Gepost op: juni 27, 2018, 06:25:46 am »



18 jaar geleden heb ik (toen voor een vouwcaravan) gaskoppelingen gebruikt waarbij ik toen slechts 1 merk met enkele types kon vinden. Nu zie veel meer aanbod van diverse merken alleen denk ik niet dat ze allemaal uitwisselbaar zijn.
Van de Cadac heb ik 1 slechts uitvoering gevonden met linkse draad en slang tule. Dit ding is denk ik bedoeld om bij een Cadac gasapparaat in plaats van de standaard slang tule met 1/4 inch draad te gebruiken om eenvoudig en snel zonder gereedschap de slang af te kunnen nemen.
Bij de Wit heb ik de volgende set van DWS gevonden waar je aan de kant van het vrouwtje een leiding of linkse draad eraan kan klemmen. Voor de andere kant heb ik een insteek gevonden die ook gekneld moet worden (ook 8mm). 18 jaar geleden heb ik een insteek met slang tule gebruikt, die heb ik nu even niet kunnen vinden. Mogelijk is die er voor dit merk ook een met 1/4 inch links binnendraad.  Je zou kunnen gaan zoeken bij meerdere leveranciers wat er beschikbaar is en hier je plannen op aanpassen. Zie linkjes hieronder voor de genoemde onderdelen bij de Wit.
https://www.dewitschijndel.nl/dws-snelkoppeling-8-mm-x-insteek/
https://www.dewitschijndel.nl/gimeg-gladde-tule-x-1-4-links-buiten/?sqr=1%2F4%20inch%20links&
https://www.dewitschijndel.nl/dws-gladde-tule-x-insteek/
Een niet onbelangrijk aandachtspunt is dat je de gastoevoer aan de kant van het vrouwtje aansluit, in dit deel zit een afsluiter die gastoevoer stopt als de insteek verwijderd wordt. Ik heb weleens een doe-het-zelf project gezien waar dit, vanwege onwetendheid, andersom gedaan was ;-(. Je moet dan wel de discipline hebben om eerst de gastoevoer uit te zetten voor los te koppelen. Het gas uit de leiding zal ook altijd bij het loskoppelen ontsnappen.
Gaat die slangpilaar (2e foto) in de snelkoppeling (1e foto)? En hoe gebruik je dan die insteek (3e foto)?
Gelogd
In één klap schatrijk!

JanJD

  • Klap nerd
  • ***
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 339
  • Merk Vouwwagen: 3DOG Traildog
Re: Diameter gasaansluiting Dometic CombiCool RC 1600 EGP haaks
« Reactie #12 Gepost op: juni 27, 2018, 10:03:24 am »

Gaat die slangpilaar (2e foto) in de snelkoppeling (1e foto)? En hoe gebruik je dan die insteek (3e foto)?
De 2e foto is geen slangpilaar, gebruik hiervoor is zelfs gevaarlijk omdat ribbels voor goede klemming en afsluiting gasslang ontbreken. Het is een 1/4inch linkse draad aan 8mm buis voor in een knelfitting. De snelkoppeling in foto 1 (vrouwtje) heeft een 8mm knelfitting, hier kan deze dus zo in. De insteek (mannetje van snelkoppeling) op foto 3 is ook bedoeld voor in een knelkoppeling, niet voor een slang. Er bestaat ook een uitvoering met een slangtule (die heb ik zoals genoemd voorheen gebruikt) alleen kan ik die niet bij de wit vinden. Wel heb ik enkele foto's hiervan gevonden en toegevoegd.
Gelogd
Alles moet zo eenvoudig mogelijk gemaakt worden, maar niet eenvoudiger dan dat. (Albert Einstein)

michielus

  • Klapperraar
  • **
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 4
  • Merk Vouwwagen: Holtkamper Astro Expedition
Re: Diameter gasaansluiting Dometic CombiCool RC 1600 EGP haaks
« Reactie #13 Gepost op: september 05, 2022, 12:38:08 am »

Snelkoppeling is een goed plan (heb ik ook gedaan ;-)), ik vind het altijd lastig om gasslang van de tule af te halen, en met een snelkoppeling gaat dit makkelijker. Ik heb de voordeligere cadac koppeling gebruikt, die past aan koelbox zijde aan 1/4inch linkse draad (kan dus ook gewone slang-tule op). https://www.dewitschijndel.nl/cadac-quick-release-koppeling/?gclid=EAIaIQobChMIt-yw3rbv2wIVmIXVCh0C5gNmEAQYASABEgLwFfD_BwE
Hi Jan, mooi gemaakt! Ik ga een deze dagen een Dometic eg1600 ophalen, uiteraard met een rechte slangtule. Hoe heb jij die er af geschroefd, weet je dat nog? Het is namelijk een vierkante “basis” waar die tule op “staat”. Is dat vierkante ding de moer?
Gelogd

JanJD

  • Klap nerd
  • ***
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 339
  • Merk Vouwwagen: 3DOG Traildog
Re: Diameter gasaansluiting Dometic CombiCool RC 1600 EGP haaks
« Reactie #14 Gepost op: september 05, 2022, 02:32:22 pm »

Hi Michiel,


Goed dat je de moeite hebt genomen te zoeken naar een oud topic gerelateerd aan jouw vraag!


Het topic is ruim 4 jaar oud, de vouwwagen staat in de stalling waardoor ik het dus ook niet kan bekijken maar terugdenkend denk ik dat het als het volgt zit:


Rotatie van de vierkante basis kan niet vanwege het strak passende vierkante gat in de achterwand. En voor het losschroeven van de tule moet deze (normaal linksom) gedraaid worden. De achterwand moet dus eerst verwijderd worden en dit is best wat schroefwerk. Eerst moet de klep met kunststof rooster aan de bovenzijde eraf. Vergeet hierbij niet de knopjes eraf te trekken. Tip: haal eerst de koelkast klep eraf, de 2 scharnier schroefjes linkst en rechts kunnen eenvoudig verwijderd worden. Als ik het goed herinner moeten ook de 2 pootjes aan de onderzijde eraf. Pas hierna de achterwand er af waarna de tule met de vierkante basis eraf geschroefd kan worden.


Vervolgens moet de nieuwe haakste aansluiting er met een knelfitting vastgezet worden. De knelmoer heeft een speciale, kleinere, draad. Hierom kan niet zomaar een moer van een andere 'standaard' 8mm knelfitting gebruikt worden. Gelukkig is de buisdiameter wel gelijk aan de voor de recreatievoertuigen veel gebruikte 8mm buizen. Ik heb gelukkig een passende moer met een stukje (stalen) gasbuis weten te verkrijgen (ik denk bij de Wit in Schijndel). De knelfitting moet aan het gashuis vastgezet worden voordat de achterwand erop gezet wordt. Andersom is het lastig zo niet onmogelijk om er nog met een (steek)sleutel bij te komen. Denk eraan om bij gebruik koperen gasbuis om bij de knelfittingen een messing 'tonnetje' in de buis te plaatsen. Dit om een betrouwbare gasdichte verbinding te krijgen.


Na het aanbrengen van het (ronde stalen pijpje) heb ik de achterwand, rooster etc. teruggeplaatst. Hierna heb ik de haakse hoek met snelkoppeling aangebracht. Het is te adviseren om de nieuwe haakse aansluiting, leiding of slang met een extra beugeltje of (tie-wraps) aan de achterwand vast te zetten om (los)draaien te voorkomen.
« Laatst bewerkt op: september 05, 2022, 07:31:36 pm door JanJD »
Gelogd
Alles moet zo eenvoudig mogelijk gemaakt worden, maar niet eenvoudiger dan dat. (Albert Einstein)
Pagina's: 1 2 »   Omhoog
 

SimplePortal 2.3.5 © 2008-2012, SimplePortal