Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.

Gebruikersnaam: Wachtwoord:
Pagina's: « 1 2   Omlaag

Auteur Topic: Beginners vraag kogeldruk  (gelezen 5188 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Maarten80

  • Klapperraar
  • **
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 44
  • Merk Vouwwagen: Trigano Odyssee 2011
Re: Beginners vraag kogeldruk
« Reactie #15 Gepost op: augustus 06, 2018, 05:09:11 pm »

Vouwwagens waarbij er achteraan een zware keuken (bijv meeste Trigano modellen) hangt moeten sowieso wat gecompenseerd worden aan de kant van de dissel/kogel.
Had eerst alleen een fietsendrager (geen disselbak) en nam vaak geen fietsen mee en dat zorgde ervoor dat vouwwagen bijna uitzich zelf achterover klapte.
Nu met een disselbak met daarin een zware koelkast en gasfles en nog wat losse spullen is eea veel beter in balans. Zit nu op iets meer dan 60kg kogeldruk.
Gelogd

Ina

  • Klapperraar
  • **
  • Offline Offline
  • Geslacht: Vrouw
  • Berichten: 7
  • Merk Vouwwagen: Cabanon Malawi Basic
Mijn 1e ervaring met de Malawi
« Reactie #16 Gepost op: augustus 09, 2018, 09:31:30 pm »

Goedenavond allen,

Ik heb een poosje terug een vraag gesteld over de kogeldruk, ik ben een beginner. Na alle antwoorden gelezen te hebben ben ik dus in m'n eentje op stap geweest met de vw.
Kogeldruk kreeg ik niet hoger, maar heb geen problemen ondervonden met iets lagere kogeldruk en klein autootje. Ik ben nu 2x een weekje weg geweest en het was echt geweldig, wat een luxe als je tentkampeerder bent geweest. In/uitklappen ging prima, wel even zitten worstelen met het grondzeil, maar ik ga ervan uit als ik vaker weg ga, steeds handiger wordt. En ja, ik weet het, grondzeil is niet altijd nodig. Maar ik moest toch alles een keer proberen. Het plan is om nog 1x dit jaar een weekje weg te gaan in Nederland en dan volgend jaar richting Duitsland of Frankrijk, het is toch wel een beetje spannend om als vrouw alleen met een vouwwagen rond te toeren.
Hond kon lekker mee, genoeg ruimte, en ik heb niet eens een voortent of luifel. En heerlijk, zo'n écht bed, beter als dat geworstel met luchtbedden en stijf opstaan.
Kortom, ik ben een blije klapper geworden en heb een hoop geleerd op dit leuke en vriendelijke forum.
Groetjes
Ina

Gelogd

Franken

  • Klapperraar
  • **
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 1
  • Merk Vouwwagen: Camplet basic +
Re: Beginners vraag kogeldruk
« Reactie #17 Gepost op: juli 09, 2021, 05:07:21 pm »

Ik wil twee fietsen op mijn vw meenemen. Fietsendrager is op mijn disselruimte. Er is 1 electrische en 1 gewone fiets. Auto is Peugeot 208 en trekhaak is pas gemonteerd om twee electr fietsen te dragen. Is dit mogelijk? Ben bang dat het te zwaar is.
Gelogd

Lars

  • Klap nerd
  • ***
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 353
  • Merk Vouwwagen: Combi-Camp Flexi Comfort XL LL
Re: Beginners vraag kogeldruk
« Reactie #18 Gepost op: juli 09, 2021, 06:19:51 pm »

Zolang je de maximale waarden van zowel vouwwagen en auto niet overschrijdt is er technisch gezien niets aan de hand.
Even de getallen checken dus die op de trekhaak en dissel staan vermeld.
Of je in de praktijk over de maxima heen gaat is niet te voorspellen. Gewoon doen en meten is weten! Mocht de kogel druk te hoog zijn pas je simpelweg de belading aan.

Oja, dit ga je natuurlijk niet een uur voor vertrek proberen. Neem er de tijd voor, zeker een eerste keer  :)
Gelogd

Jeronimo

  • Klap nerd
  • ***
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 228
  • Merk Vouwwagen: Campooz Lazy Jack Trekking
Re: Beginners vraag kogeldruk
« Reactie #19 Gepost op: juli 09, 2021, 07:53:53 pm »

Let op dat je in sommige gevallen niet blind uit moet gaan van wat er op de dissel staat. Op onze Campooz staat een sticker met 75kg, maar vouwwagens zonder eigen kenteken mogen maar Max 50kg kogel druk hebben.

https://linkeddata.overheid.nl/front/portal/linktool-bwb-verfijnen?ext-id=http%3a%2f%2fwetten.overheid.nl%2fid%2fBWBR0025798%2f2018-05-20%2f0%2fHoofdstuk5%2fAfdeling18%2fParagraaf1%2fSub-paragraafG%2fArtikel5.18.31&geldigheidsdatum=2018-05-20&zichtdatum=2021-07-06

Wil hier geen discussie starten over de zon/onzin van de regels maar is wel goed om te weten. Ik probeer rond de 50 uit te komen en maak me niet druk als het wat hoger is (auto mag 80kg hebben)
Gelogd
Die-hard mooi-weer-kampeerder

Jimmymichiels

  • Klap prof
  • ****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 506
  • Merk Vouwwagen: Raclet Panema up 2022
Re: Beginners vraag kogeldruk
« Reactie #20 Gepost op: juli 10, 2021, 09:25:44 am »

Bij een raclet safari, villanove tune, livorno staat in de handleiding zelfs max 40 kg.
Wat op de auto staat is de max wat de auto mag hebben.
Je moet ook letten wat de vw mag hebben.
Wij rijden met 30 a 35kg.
Nooit problemen gehad.
Gelogd

FriedelP

  • Klap gek
  • *****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 2.376
  • Merk Vouwwagen: Raclet Safari 2016
Re: Beginners vraag kogeldruk
« Reactie #21 Gepost op: juli 10, 2021, 02:06:26 pm »

Bij een raclet safari, villanove tune, livorno staat in de handleiding zelfs max 40 kg.
Wat op de auto staat is de max wat de auto mag hebben.
Je moet ook letten wat de vw mag hebben.
Wij rijden met 30 a 35kg.
Nooit problemen gehad.
Bij de raclet safari kregen wij te horen dat 50 kg aan te raden was. En daar tracht ik ook meestal rond te zitten. Ook nog nooit problemen gehad. Ik vindt het vreemd dat bij de livorno bij dezelfde leverancier, wel een paar jaar later max 40 kg wordt gesteld.
Gelogd

Lars

  • Klap nerd
  • ***
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 353
  • Merk Vouwwagen: Combi-Camp Flexi Comfort XL LL
Re: Beginners vraag kogeldruk
« Reactie #22 Gepost op: juli 10, 2021, 02:59:24 pm »

Let op dat je in sommige gevallen niet blind uit moet gaan van wat er op de dissel staat. Op onze Campooz staat een sticker met 75kg, maar vouwwagens zonder eigen kenteken mogen maar Max 50kg kogel druk hebben.

https://linkeddata.overheid.nl/front/portal/linktool-bwb-verfijnen?ext-id=http%3a%2f%2fwetten.overheid.nl%2fid%2fBWBR0025798%2f2018-05-20%2f0%2fHoofdstuk5%2fAfdeling18%2fParagraaf1%2fSub-paragraafG%2fArtikel5.18.31&geldigheidsdatum=2018-05-20&zichtdatum=2021-07-06

Wil hier geen discussie starten over de zon/onzin van de regels maar is wel goed om te weten. Ik probeer rond de 50 uit te komen en maak me niet druk als het wat hoger is (auto mag 80kg hebben)

Vandaar dat ik stelde dat 'er technisch gezien' niets aan de hand is als je de gewichten aanhoudt die staan vermeld  :)
Gelogd
Pagina's: « 1 2   Omhoog
 

SimplePortal 2.3.5 © 2008-2012, SimplePortal