Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.

Gebruikersnaam: Wachtwoord:
Pagina's: 1 2 3 »   Omlaag

Auteur Topic: vaste keuken versus 'losse' keuken  (gelezen 13684 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

lieske

  • Gast
vaste keuken versus 'losse' keuken
« Gepost op: augustus 05, 2018, 10:34:27 am »

Wij zijn ons aan het oriënteren op verschillende vouwwagens.
Wat zijn de voor- en nadelen van een vaste keuken versus een 'losse' keuken?
Gelogd

OhPeeCee

  • Ik ben te jong om me oud te voelen
  • Goldmember 2024
  • Klap prof
  • *****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 1.223
  • Merk Vouwwagen: HK Cocoon Aero
Re: vaste keuken versus 'losse' keuken
« Reactie #1 Gepost op: augustus 05, 2018, 10:38:57 am »

Wij zijn ons aan het oriënteren op verschillende vouwwagens.
Wat zijn de voor- en nadelen van een vaste keuken versus een 'losse' keuken?

Nadeel, duur. Voordeel, als je goed bent in bouwen maak je deze zelf. Sttan mooie voorbeelden in het forum
Ander voordeel, wil je later verkopen, 2de hands, kan het een een voordeel zijn.


Verzonden vanaf mijn iPad met Tapatalk Pro
Gelogd

sannie75

  • klappers
  • Klap gek
  • *
  • Offline Offline
  • Geslacht: Vrouw
  • Berichten: 3.545
  • Aart Kok Livingstone game drive 2016
Re: vaste keuken versus 'losse' keuken
« Reactie #2 Gepost op: augustus 05, 2018, 11:03:34 am »

Ik denk dat de vraag meer bedoelt is als een losse bermkeuken versuseen keuken die vast aan de wagen zit en dus niet meer verplaatst hoeft te worden.

Dat is dan ook gelijk het grote voordeel, geen gesjouw meer met de keuken. Een voordeel van een losse keuken is dat je deze daar kan zetten waar je hemhandig vind, wat wel heel handig is om er wieltjes onder te plaatsten
Gelogd
Every day is a gift, not a given right....

Marcel

  • Klap prof
  • ****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 516
  • Merk Vouwwagen: Cabanon
Re: vaste keuken versus 'losse' keuken
« Reactie #3 Gepost op: augustus 05, 2018, 11:04:03 am »

Ik zou altijd voor een vaste keuken gaan.
De reden om voor een vouwwagen te gaan is (voor mij) dat ik vlot kan opzetten en afbreken. Een vaste keuken is wat dat betreft ideaal. Een 'losse' keuken zorgt voor behoorlijk veel extra opzetwerk en in- en uitpakwerk.
Gelogd

metalpe

  • Klap prof
  • ****
  • Offline Offline
  • Berichten: 808
Re: vaste keuken versus 'losse' keuken
« Reactie #4 Gepost op: augustus 05, 2018, 11:52:45 am »

Bedoel je met vaste keuken een keuken die niet los kan? Of bedoel je met vaste keuken een keuken die bij de VW hoort.

Een aparte, niet originele keuken lijkt me niet handig. Als je een keuken hebt die achter aan de VW hangt, zitten daar al je spullen in. Gas blijft aangekoppeld, kasten zijn gevuld, je pakt ze eraf, rijdt ze (als er wielen onder staan, is wel aan te raden) waar je wil en je bent klaar. Bij een aparte keuken moet je nog alles (gasvuur, bestek, potten...) Elders stockeren tijdens het rijden wat tot een massa plaatsverlies leidt.

Dan heb je ook nog vouwwagens die de keuken vast hebben staan. Lijkt me, als je elke dag een andere camping opzoekt, nog handiger omdat je ze er niet af hoeft te nemen. Dan kan je ze wel niet verplaatsen en moet je binnen koken, wat me geen pretje kijkt in het zuiden . Langs andere kant kost het afnemen bij mijn vouwwagen, letterlijk, minder dan een minuut (2 kleppen los en rijden maar, bij m'n vorige wagen, een cabanon, duurde het langer) en kan je ze dan zetten waar je wil. Wij zetten ze altijd buiten (luifel) Afhankelijk van hoe we staan tov de weg/ingang, links of rechts, en in het voorjaar zetten we ze binnen.

Mijn conclusie: koop een vouwwagen met een keuken die erachter op hangt en zet daar wielen onder. Best een exemplaar waar je gasfles vast 'in' kan staan.
Wil je echt niet heffen en vind je het niet erg dat je keuken altijd op dezelfde plek staat en verhuis je vaak, kies dan een VW met een 'vaste' keuken. Een losse (niet bijhorende) keuken, heeft in mijn ogen enkel nadelen (meer gesleep = meer werk). Ik heb hier wel al prachtige Zelfbouwexemplaren gezien. Dat dan weer wel.
Deze keuzes zijn allemaal heel persoonlijk ;)

Verstuurd vanaf mijn Nokia 8 met Tapatalk

Gelogd

Hemertje

  • Goldmember 2024
  • Klap gek
  • *****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 3.794
  • Merk Vouwwagen: Holtkamper Kyte-S 2018
Re: vaste keuken versus 'losse' keuken
« Reactie #5 Gepost op: augustus 05, 2018, 12:13:30 pm »

Heb zelf een “Basekitchen” gebouwd zie

=> https://www.vouwwagenclub.info/forum/index.php?topic=20605.0

Afneembaar op de dissel gemaakt maar in de praktijk er nog niet afgeweest  :P
Wij koken onder de luifel, van de dissel heb je geen last ook al zou je dat verwachten...
Gelogd

C5CCV

  • Klap prof
  • ****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 1.358
  • Merk Vouwwagen: CCCX
Re: vaste keuken versus 'losse' keuken
« Reactie #6 Gepost op: augustus 05, 2018, 12:14:01 pm »

Voor ons nooit meer een losse keuken; werkelijk de grootste ergernis van de vorige vouwwagen, onhandige zware dingen. Bij tussenstops, altijd dat ding er eerst af; bij vertrek na het inpakken nog even het ‘toetje’ om dat zware k-ding achter de vouwwagen te prullen.


En keuze voor buiten te koken; 80% gaat sowieso al op de Skottel (vh de Cobb).
 
Er zijn ook vouwwagens waar je nog een keuze hebt om hebt vast te laten zitten of los te halen. Kun je ook nog kiezen om hem te laten zitten of elders neer te zetten.
Gelogd

Marcel

  • Klap prof
  • ****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 516
  • Merk Vouwwagen: Cabanon
Re: vaste keuken versus 'losse' keuken
« Reactie #7 Gepost op: augustus 05, 2018, 12:58:55 pm »

Oke, als dat met 'los' bedoeld wordt: dan zou ik voor los gaan. Dat ding van ons (Malawi) is helemaal niet zo zwaar. Je moet er natuurlijk wel kampeerspul in opbergen en geen gouden bestek meenemen. Of complete pannenzetten.
Los heeft inderdaad als grote voordeel dat je de keuken kan plaatsen waar je wilt.
Gelogd

Ceel

  • Klapperraar
  • **
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 110
  • Merk Vouwwagen: CombiCamp Country
Re: vaste keuken versus 'losse' keuken
« Reactie #8 Gepost op: augustus 05, 2018, 01:59:14 pm »

Voor ons: vast keuken, achter aan de VW vast. Vaste gas- en waterleiding zijn ideaal. Alles onderweg te gebruiken (incl koelkast), geen gesjouw met soms loodzware keuken, alles netje geordend (kan je mooi snel op- en afbreken / trekken), en nog genoeg bagageruimte vrij in de wagen/auto. En als je wagen waterpas staat, staat je keuken ook zo  I:

Koken op de camping (als je niet uit eten gaat  :H) is ook ideaal. Vooral de grote houten snijplank op het fornuis is ons uitstekend bevallen (stokbroodje, tomaatje, fruit schoonmaken, hard worstje snijden, glas wijn inschenken, en zo meer van ‘de goeie leven’....). Koken meestal op de skottel af en toe wat pasta of rijst onder de luifel....prima toch 😉
Gelogd

Tago Herman

  • Klap prof
  • ****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 865
  • Merk Vouwwagen: vh Alpenkreuzer Select ,Tago Settler Crossing. nu een sleurhut
  • Tago Settler Crossing met Cross-over Luifel
Re: vaste keuken versus 'losse' keuken
« Reactie #9 Gepost op: augustus 05, 2018, 02:25:19 pm »

Onze wagen heeft een doorloopkeuken. Deze keuken is onderweg te gebruiken, kan op de plaats van bestemming aan de wagen blijven hangen, maar kan ook van de wagen worden afgehaald, waarbij dan een koelbox in de open plaats in het midden kan worden gezet, Dus veel variabeler als een "vaste" keuken.
Gelogd
Een jaar niet geklapt is een verloren jaar

RobB

  • Klap fanaat
  • *
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 169
  • Merk Vouwwagen: Jametic Blue Style-CP
Re: vaste keuken versus 'losse' keuken
« Reactie #10 Gepost op: augustus 05, 2018, 04:48:54 pm »

Bij onze jamatic zit standaard een keuken welke je los kan nemen. Voordeel van deze keuken is dat je in het midden een doorgang hebt naar de wagenbak. Meestal laten we de keuken dan ook aan de wagen vast zitten.
Gelogd

poldertoerist

  • Klap gek
  • *****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 2.341
Re: vaste keuken versus 'losse' keuken
« Reactie #11 Gepost op: augustus 05, 2018, 05:11:51 pm »

Onze vorige vouwwagen had een bermkeuken. Waar overigens geen gas in stond want die fles stond in de disselbak.
Prima keuken hoor, maar afnemen vond ik soms zwaar.  En ook de branders hadden best beetje meer vermogen mogen hebben.

Onze huidige wagen heeft geen keuken van zichzelf. Dat was een bewuste keuze. Mijn huidige kampeerkeuken vind ik veel fijner. Opruimen is net zo veel werk als de bermkeuken. Want ik ben nogal van verstandig beladen dus zeker geen los spul in de keuken.. En is ook veel minder zwaar.

Een vaste of doorloopkeuken kan ook een optie zijn, al. Vind ik die persoonlijk niet altijd even fijn.  Sommige mensen koken graag half buiten, ik niet. Dat is dus sterk afhankelijk van je eigen voorkeur!

Wel of geen keuken is een keuze en een vaste of afneembare (bermkeuken) ook. Vaak gekoppeld aan het soort vouwwagen.
En die moet passen bij jouw kampeerstijl. En dat is dus eigenlijk.... Heel persoonlijk!



Verstuurd vanaf mijn pruts-android- Nokia telefoon met Tapatalk

Gelogd
Adventure Awaits

Yella

  • Klap gek
  • *****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 6.865
  • Merk Vouwwagen: Ex Holtkamper Cocoon XL 2014 met Basekitchen XXL
  • Geen Cocoon meer, huisje in Hongarije en Karsten
    • Jawa.nl
Re: vaste keuken versus 'losse' keuken
« Reactie #12 Gepost op: augustus 05, 2018, 07:20:22 pm »

De keuken van onze Jametic was erg zwaar en moest van de wagen af. Zeker als het grondzeil er in kwam, 4 meter weg rijden en daarna weer naar binnen rijden. Ik Had er zelf wieltjes onder gemaakt. Ging overigens prima en ik deed het altijd alleen en was voor mij best te doen.
Maar onze keuze voor de Cocoon was o.a. om de keuken die op de dissel stond. Er wel af kon, maar die we er nooit af haalden omdat het niet nodig was.
Gelogd
www.jawamarkt.nl voor boeken en handleidingen.

brambo.650

  • Klapperraar
  • **
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 40
  • Merk Vouwwagen: Combi-Camp Flexi T&T 2017
Re: vaste keuken versus 'losse' keuken
« Reactie #13 Gepost op: augustus 06, 2018, 01:12:01 pm »

Wij hebben een Combi-camp Flexi Tent & Trailer, dus zonder keuken. Vanuit onze ervaring met tentkamperen heel bewust de keuze gemaakt voor geen vaste of afneembare keuken.  Na 5 keer weggeweest te zijn, bevalt dit nog steeds goed. Koken doen we altijd ergens buiten met een skottelbraai/paellapan. We nemen een losse tafelmodel koelkast mee die onder een hoes op de dissel staat. Die staat altijd in de voortent met daarnaast een flinke campingkast (zo'n opvouwbare met poten in een kruis). Daar zit zowel de eetvoorraad in als borden bekers etc.
Het grootste nadeel dat ik tot op heden gevonden heb, is dat het opzetten en afbreken en inrichten van de keukenkast allemaal zo gebeurd is (doet mevrouw altijd), maar dat het wel extra werk is bij aankomst en vertrek en dat er tijdens het transport in de wagen dus een extra ding ligt (namelijk die kast). Ruimte is verder geen punt, maar toch. Als we meer gaan trekken dan we nu doen, gaan we daar nog wel iets snellers voor verzinnen. De keukenkast wordt nu de avond ervoor vaak al leeg gemaakt en bij een korte tussenstop van een of twee nachten laten we het in de bak zitten ipv het kastje op te bouwen. Voor de rest is het ideaal om geen keuken bij te hebben die we toch niet gebruiken om op te koken.
Gelogd

edwin1234

  • Klapperraar
  • **
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 106
  • Merk Vouwwagen: trigano olympe
Re: vaste keuken versus 'losse' keuken
« Reactie #14 Gepost op: augustus 06, 2018, 02:48:09 pm »

Ik zelf vind de keuken ideaal,Alles zit er in en dat laten we er ook in zitten de keuken afkoppelen stel niets voor pootjes naar beneden eerst 1 kant er af daarna de andere en op zijn plaats rijden water via het electrische pompje en afvoer met slang ik zou niet zonder kunnen.  8)
Gelogd
Pagina's: 1 2 3 »   Omhoog
 

SimplePortal 2.3.5 © 2008-2012, SimplePortal